Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Tutorial CAW: hoe te beginnen in/met Creëer een Wereld

SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
augustus 2020 aangepast in De Sims 3
Hoi CAW-sters,

Naar aanleiding van mijn eigen ervaringen en wat ik allemaal gelezen heb, heb ik besloten een aantal punten op papier te zetten voor hen die net beginnen. Ikzelf miste toen ik net begon met CAW een topic zoals deze, waarin ervaringen samenkomen ipv dat het her en der verspreid staat op meerdere sites. Vandaar dat ik zelf zo'n topic heb gemaakt. Het kan best lastig zijn een begin te maken in CAW, de mogelijkheden zijn enorm. Hopelijk helpt dit topic je op weg.

Met vriendelijke groet, Libby


Tips
  • Ik heb een CAW map. Van sommige dingen die ik handig vind maak ik een print en dat bewaar ik in deze map als naslagwerk.
  • De links die ik noem in dit topic staan ook vermeld in de beginpost van mijn andere topic: Creëer een Wereld Bibliotheek.
  • Ik kan iedereen die met CAW bezig is aanraden dit topic bij de Bladwijzers te bewaren. Dit topic doet dienst als CAW Bibliotheek en er staan veel handige CAW links in: zowel voor de beginner als de gevorderde.

Inhoudsopgave bij dit topic


2e bericht: Een goede voorbereiding
  • De tool downloaden.
  • Advies voor een goede voorbereiding.

3e bericht: Hoe te beginnen aan de hand van gebruikerservaringen
  • Maak eventueel een plan.
  • Welke map in CAW moet je kiezen?
  • Hoe (waar) begin je wanneer je eenmaal je map hebt gekozen? Huizen, heuvels, wegen, eiland vormgeven, etc.
  • En dan heb je een begin, wat gebruikerservaringen voor tijdens het bouwen.
  • Tegen welke dingen kun je aanlopen wanneer je eenmaal aan het bouwen bent? Wat blijkt goed te werken, wat blijkt niet zo goed te werken, hoe los je het op, etc.
  • Hoe werkt je wereld wanneer deze af is en je het laadt naar je spel? Loop je nog ergens tegen aan?
  • Nog meer ervaringen: tips, bugs en oplossingen (bijv. bij opslaan als zegt CAW bij mij altijd reageert niet ... om vervolgens wel goed op te slaan), etc.
  • Welke ervaringen heb je nog meer opgedaan met CAW die nieuwe bouwers kunnen helpen?

4e bericht: Tips en adviezen

5e bericht: Vragen en antwoorden
  • Wat betekenen de gekleurde lijnen in CAW wanneer ik een voorwerp selecteer?
  • Hoe moet ik lagen toevoegen?
  • Hoe laat ik een weg goed aansluiten op een brug?
  • Hoe kan ik een afbeelding toevoegen aan mijn wereld en de wereld exporteren, installeren en uploaden?
  • Wat zijn de afmetingen van de Rabbitholes?


Mods, om deze informatie te verdelen en overzichtelijk te houden heb ik meerdere berichten achter elkaar gebruikt. Vanwege de reden hoop ik dat de mods dit dan ook willen gedogen. Alvast bedankt.
Post edited by SimLibby on

Reacties

  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Een goede voorbereiding

    CAW is niet een tool waar je haast bij moet hebben en een wereld bouwen is niet iets wat je wel even doet. Vandaar dat ik in dit topic aandacht besteed aan een goede voorbereiding. Alles wat ik adviseer in dit bericht heb ik zelf ook gedaan voordat ik met CAW ging werken. En daarom kan ik me voorstellen dat je waarschijnlijk helemaal geen zin hebt in al dat lezen. Toch zeg ik: doen!!! Kennis van zaken voorkomt een hoop frustraties wanneer je met CAW gaat werken en maakt het verschil tussen een wereld die goed werkt nadat deze is geinstalleerd naar de game en een wereld die niet (goed) werkt. Het maakt ook een verschil tussen plezier beleven aan CAW, genieten van het maken van je eigen wereld, en (onnodige) ergernissen waardoor je de tool bij het grof vuil zet.

    Wanneer je over basiskennis beschikt en met CAW gaat werken, zal je toch nog tegen dingen aanlopen en vragen krijgen (dit is onvermijdelijk). Omdat je over basiskennis beschikt zal je beter weten waar je moet zoeken voor informatie, hoe je moet zoeken en wat je moet zoeken. Zo zal de kennis gestaag toenemen, en dat is een gunstige ontwikkeling waar je snel de vruchten van zal plukken daar waar het CAW aangaat. Maar goed, ik heb mijn point gemaakt dus laat ik maar eens beginnen ...

    Verwijder je mods, desnoods tijdelijk. Soms kunnen mods voorkomen dat CAW goed werkt (bron). De mods staan hier: C:\Mijn documenten\Electronic Arts\De Sims 3\Mods\Packages. Bestanden geinstalleerd als Sims3Packs zijn waarschijnlijk oke. Dit zijn o.m. de officele EA store downloads die staan in deze map: C:\Mijn documenten\Electronic Arts\De Sims 3\Downloads en worden geinstalleerd in de launcher.


    Download de tool

    Download De Sims™ 3 Creëer een Wereld-tool - BETA
    • Als je De Sims 3 versie 1.67 hebt, dan download je de CAW versie die daarmee compatibel is.
    • Als je De Sims 3 versie 1.69 hebt, dan download je de CAW versie die daarmee compatibel is.

    Je kunt zien welke versienummer je hebt door met de muis te bewegen over het ronde icoontje van het basisspel links onderaan het scherm van je launcher. Het gaat om de eerste drie cijfers. Ook kan de versie achterhaald worden in de volgende bestanden: skuversion.txt of default.ini. Beide bestanden kunnen geopend worden met het kladblok. De gameversie staat in deze bestanden achter GameVersion =(skuversion) of [Version] (default.ini). Locatie: C:\Program Files\Electronic Arts\De Sims 3\Game\Bin\skuversion.txt of default.ini


    Bij problemen met de tool

    Filmpjes om mee te beginnen


    Handleidingen om mee te beginnen

    Ik kan zelf vertellen hoe je kunt beginnen maar er zijn een aantal tutorials die dat allemaal uitleggen: van het installeren van de tool, een plan maken voor je wereld, lagen maken, kavels plaatsen, maskers, routing, etc. tot het exporteren van de wereld. Dit lijkt veel informatie maar dit zal je helpen CAW onder de knie te krijgen. Als het gaat om een wereld maken met CAW heb je niets aan half werk. Daar ga je spijt van krijgen wanneer de wereld af is en geexporteerd en krijg je waarschijnlijk spelproblemen. Lees de tutorials desnoods een beetje want dan ben je in ieder geval op de hoogte van dingen die allemaal bij een werkende CAW wereld komen kijken. En dan als het moment daar is, dan zal je je het in ieder geval herinneren en kun je alsnog de juiste informatie raadplegen, bijv.: "Oja, routing daar heb ik ooit iets over gelezen, laat ik nu maar eens lezen hoe dat precies werkt."

    Als je een printer heb, print de volgende tutorials dan uit en bewaar deze in een CAW map. De .pdf documenten kun je in ieder geval opslaan op je PC of je de tutorials nu uitprint of niet. Daar heb je Adobe Reader voor nodig die je hier gratis kunt downloaden.

    Post edited by SimLibby on
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Hoe te beginnen aan de hand van gebruikerservaringen

    Uit dit topic Creëer een Wereld Bibliotheek: ervaringen, tutorials, inspiratie heb ik een aantal ervaringen verzameld die je hopelijk op weg helpen. Bij sommige CAW gebruikers heb ik hun citaten samengevoegd (en/of gedeeltelijk gebruikt) met andere citaten afkomstig uit hun koker en ik heb geprobeerd de citaten een beetje handig te verdelen onder een aantal vragen die als leidraad kunnen dienen. Ik wil iedereen uit mijn andere topic bedanken voor het delen van hun ervaringen: dank jullie wel!


    De gebruikerservaringen heb ik gecategoriseerd aan de hand van deze vragen
    • Maak eventueel een plan.
    • Welke map in CAW moet je kiezen?
    • Hoe (waar) begin je wanneer je eenmaal je map hebt gekozen? Huizen, heuvels, wegen, eiland vormgeven, etc.
    • En dan heb je een begin, wat gebruikerservaringen voor tijdens het bouwen.
    • Tegen welke dingen kun je aanlopen wanneer je eenmaal aan het bouwen bent? Wat blijkt goed te werken, wat blijkt niet zo goed te werken, hoe los je het op, etc.
    • Hoe werkt je wereld wanneer deze af is en je het laadt naar je spel? Loop je nog ergens tegen aan?
    • Nog meer ervaringen: tips, bugs en oplossingen (bijv. bij opslaan als zegt CAW bij mij altijd reageert niet ... om vervolgens wel goed op te slaan), etc.
    • Welke ervaringen heb je nog meer opgedaan met CAW die nieuwe bouwers kunnen helpen?


    Maak eventueel een plan
    Elmigo schreef:
    Ik zet vaak mijn ideeën in tekst op papier, of ik maak er een klein tekeningetje bij. Als je ook een beetje 3D kan tekenen: teken huisjes die je graag wilt bouwen. Ik maak ook wel eens een complete plattegrond van een stuk land dat ik wil gaan maken en dat bouw ik dan vervolgens in de CAW-tool.
    Aranince schreef:
    Ik heb nog nooit wat getekend. Mijn ideeen komen een beetje spontaan bij me op. Wat ik wel altijd doe voordat/tijdens het bouwen van een gebouw, is googlen naar afbeeldingen van een zelfde soort gebouw. Dus als ik een school zou willen bouwen, dan google ik op school afbeeldingen. Maar ook op historische gebouwen bijvoorbeeld, als het gebouw er oud uit moet zien. Ik kijk naar de afbeeldingen en de gebouwen die ik dan mooi vind, die sla ik op in een Word bestand. Meestal wordt mijn gebouw dan ook een combinatie van dingen die ik mooi vind aan de gebouwen die ik gegoogled heb. Ideeen voor gebouwen komen ook spontaan in mn op. Ik kijk bijvoorbeeld graag films, en dan zie ik wel eens gebouwen/landschappen die ik mooi vind, en dan gebruik ik dat later in mn wereld (als dat lukt tenminste ). Ook ideeen die ik heb zet ik alvast in mn Word document. Bijvoorbeeld voor die school zou ik dan zetten dat ik klaslokelen (duh), eetruimte, speelplaats etc moet bouwen. Later denk ik dan ineens aan nog meer ruimtes die in het schoolgebouw voor kunnen komen en die zet ik er dan bij.
    Mariek15 schreef:
    Ik verzin alles ter plekke. Ik heb nogal een grote fantasie. Als ik iets uitteken duurt het bij mij alleen nog maar langer, omdat ik nogal een pietje precies ben.
    Ik heb eerst een globale schets gemaakt van de hele stadsplattegrond en ben die vervolgens uit gaan werken. Het afwisselen tussen bouwen, landschap vormen en inrichten herken ik wel.
    Brutality schreef:
    Ik kan niet wachten om aan mijn echte wereld te beginnen maar ik wil wel eerst een aantal technieken beheersen zodat ik er wel écht iets van kan maken. Morgen misschien nog een beetje mijn ideetjes op papier uittekenen. De bedoeling is om een stad en dorp gecombineerd te krijgen. Aan de ene kant een prachtige skyline met uigaansgelegenheden en de 'elite' terwijl deze geleidelijk overgaat naar een rustigere plek voor gezinnen en mensen die van de natuur willen genieten.


    Welke map in CAW moet je kiezen?
    Sims Wiki schreef:
    Performance Tip: Maximum Height is the maximum height of terrain on the map - you can't have mountains as high using 100 as you can 200 or 300. A lower Maximum Height means better performance, so use the lowest one you can for the world you want to create (bron).
    Elmigo schreef:
    De aller eerste wereld die ik maakte was de kleinste map die je kan maken, en dan had ik gekozen voor volledig plat land zodat ik zelf het land helemaal kon aanpassen. Ik ben nu al tientallen expirimenten verder, dus intussen maak ik werelden van hele grote platte mappen.
    Aranince schreef:
    Toen de CAW tool uitkwam vorig jaar heb ik het meteen gedownload. Toen heb ik gewoon een wereld uitgekozen om het te testen. Ik begreep er toen geen bal van en stopte er toen al snel mee. Een jaar later ben ik het nog eens gaan proberen en op de een of andere manier had ik het toen in 1x door. Ik snap nu nog steeds niet waarom het de eerste keer niet lukte haha. Maar goed, ik heb ook deze tweede keer gewoon een wereld uitgekozen. Omdat het nu wel in 1x lukte, ben ik nu nog altijd in die wereld aan het bouwen. Dus mijn testwereld is uitgegroeid tot mijn ‘echte’ bouwwereld. Het is trouwens een vrij groot eiland, om je vraag te beantwoorden Geen idee meer welke precies.

    (Aantekening van SimLibby: dit bleek een medium map te zijn)
    Mariek15 schreef:
    Ik ben/was een beginner, maar ben toch met de grootste map begonnen: LargeFlatMap200. Aangezien mijn fantasie nogal groot kan zijn is een kleine ruimte om te beginnen juist moeilijker voor mij.
    Ook ik ben begonnen met de grootste map en helemaal vlak. Daardoor heb ik alle vrijheid het landschap te vormen.
    Brutality schreef:
    Vandaag, vooral omdat dit topic me een tijd geleden zoveel zin deed krijgen om zelf een wereld te bouwen, ben ik ook gestart met CAW. Ik had CAW een tijd geleden al gedownload maar ik heb er eigenlijk nooit iets mee gedaan. Vanmiddag heb ik een kleine map geopend waar ik momenteel nog een aantal technieken aan het uitproberen ben (watervalletjes enzo).
    SimLibby schreef:
    Ik ben begonnen met een largeflatmap200. Ik had mijn zinnen gezet om te beginnen met de grootste wereld die er te vinden is in CAW. En die wereld is groot en ik vond het heel lastig om een goed begin hiermee te maken, d.w.z. een begin naar mijn zin. Dus ik heb vanalles geprobeert en vervolgens weer gesloopt. Tot ik er genoeg van had. Ik heb nu dan ook besloten niet zo eigenwijs te doen en te beginnen met een medium lapje grond. Die is groot zat voor als je voor het eerst je wereld in elkaar gaat knutselen. De map die ik, na wel 4 of 5 keer opnieuw te zijn begonnen heb gekozen is de mediumflatmap100. Ik denk dat een medium100 map de presaties ook ten goede zal komen en daarbij duurt het minder lang voor je sims om van A naar B te komen.


    Hoe (waar) begin je wanneer je eenmaal je map hebt gekozen? Huizen, heuvels, wegen, eiland vormgeven, etc.
    Elmigo schreef:
    Ik begin vaak met een stukje weg, daar zet ik dan een kavel aan vast, dan maak ik nog een stukje weg, met nog 1 of 2 kavels, dan maak ik een klein heuveltje of riviertje en daar maak ik een brug overheen of ik plaats een kavel op de heuvel en laat er een weggetje naartoe lopen, en dat net zo lang tot ik helemaal tevreden ben met mijn wereld.
    Aranince schreef:
    Ik ben begonnen met het aanleggen van wegen met een paar kavels er omheen. Maar toen zat ik dus nog in mijn testfase. Nu ik er goed mee kan werken, bouw ik nog altijd eerst een stuk weg. Ik heb dan wel al een beetje in mn hoofd waar de weg naartoe moet en hoeveel kruisingen er in moeten, maar meestal veranderd dat wel als ik de weg eenmaal aanleg. Ik maak dus altijd eerst een klein stuk weg en daar leg ik daarna de kavels aan. De kavels laat ik dan nog leeg. De ene dag dat ik aan mn wereld werk heb ik meer zin om de wereld te vormen, een andere dag heb ik juist zin om te bouwen.
    Aranince schreef:
    Ik heb mn wereld wel een beetje opgevuld met heuvels/bergen, maar niet echt veel. Ik houd namelijk van bouwen dus heb meer oppervlakte gebruikt om te bouwen. Bij mij zijn de heuvels er alleen om er een mooi geheel van te maken.
    Mariek15 schreef:
    Ik ben in het midden begonnen met het centrum. Hier heb ik de wegen neergezet en vervolgens de kavels. Zodra ik hiermee klaar was ben ik begonnen aan de buitenwijken. Ik heb buitenwijken op de heuvels staan, achter rivieren en op eilandjes. Als laatste ben ik bezig geweest met het vormgeven van het eiland. Dit is wel moeilijk, omdat ik niet goed kon inschatten of het zou staan in het spel. Dus heb ik een aantal dingen weggelaten die je ook nog in het spel zou kunnen bewerken.
    SimLibby schreef:
    Ik vind het wel lastig een beginpunt te maken, een soort van ankerpunt waar ik dan omheen kan bouwen. Ik heb eerst een tijdje lopen klooien aan de kust: klifje maken, nee niet mooi, klifje weg, dan een strandje, nee ook niet mooi dus doe maar weg, dan een rivierbedding, nee dat is het ook niet, etc. Ik werd er niet goed van dus ik ben toen maar in het midden van de kaart begonnen, ook een centrum waar ik een aantal Rabbitholes wil plaatsen. En vanuit dit punt bouw ik wel een slag in de ronde!


    En dan heb je een begin, wat gebruikerservaringen voor tijdens het bouwen
    Elmigo schreef:
    Ik heb een tip voor je voor een mooie uitstraling van de stad. Als je echt een grote stad wilt bouwen, bouw in het midden alle hoge gebouwen, en aan de rand alle kleine gebouwen en/of villa's. Om het er mooi uit te laten zien kan je bijvoorbeeld denken aan het bouwen van één soort huisstijl, zoals ik bijvoorbeeld heb gekozen voor een groepje villa's: Dure uitstraling van buiten, witte muren, gemetselde fundering, gouden dakpannen en vooral witte hekken of heggen als hek. Voor een ander groepje villa's heb ik dan weer gekozen voor: goedkope uitstraling van buiten, oud hout of metalen buitenkant, oude stenen fundering, grijs dak en goedkope houten hekjes. Enzovoort! Zo kan je het verschil tussen arm en rijk groot maken in je stad, en kun je een échte grote stad bouwen met zowel getto's als dure villa's en hoge flats!
    Aranince schreef:
    Ik ken het van dat steeds opnieuw beginnen. Dat deed ik in het begin ook steeds. Maar ben daarna maar gewoon door gegaan met bouwen, anders schoot het nooit op. Mijn wereld is nog altijd de eerste waar ik ooit aan begonnen ben. Als deze klaar is dan wordt mn tweede wereld (ja dank toch dat ik er hierna nog een ga maken ) toch wat mooier denk ik, qua vormgeving. Maar nu ik er al zo lang mee bezig ben, maak ik deze nu ook af.
    SimLibby schreef:
    Ik heb gemerkt dat als iets niet lukt (d.w.z. na tientallen pogingen en uren werk), ik beter iets anders kan gaan doen anders raak ik geirriteerd. En ik wil dat het leuk blijft voor mezelf. Dus dan probeer ik het later gewoon nog eens.


    Tegen welke dingen kun je aanlopen wanneer je eenmaal aan het bouwen bent? Wat blijkt goed te werken, wat blijkt niet zo goed te werken, hoe los je het op, etc.
    Elmigo schreef:
    Als ik bijvoorbeeld een stuk land heb gebouwd en er blijkt uiteindelijk iets toch niet helemaal naar mijn zin te zijn, doe ik een van de 2 volgende dingen:
    A. Als het niet zo héél erg hindert dan laat ik het voor wat het is en ga ik maar gewoon verder met de rest van de wereld.
    B. Als het uiteindelijk helemaal niet lijkt te passen of écht irritant staat, van verwijder ik het gebouw of de berg of het stukje wat hindert. Het is soms moeilijk, omdat je er veel tijd in hebt gestoken, maar ik doe het wel zo.
    Aranince schreef:
    Ligt er een beetje aan hoe erg het probleem is. Sinds de meeste van mn gebouwen úren van mijn vrije tijd hebben gekost, ga ik ze niet snel afbreken. Als het gemakkelijk aan te passen is dan pas ik het aan. Maar eigenlijk ben ik (gelukkig) nog tegen niet echte grote problemen of iets dergelijks aangelopen.
    Mariek15 schreef:
    Ik heb nog maar 1 wereld gemaakt en weet dus nog niet precies hoe alles werkt. Hoewel ik wel in alle mappen en opties heb gekeken hoe alles staat en wat je ermee kan.
    Ik weet niet of jullie dat al hebben meegemaakt, maar op een bepaald moment kun je rode randen krijgen rond de vlakken in je wereld, die je via 'Grenzen hoeveelheden weergeven' aanzet. Dat betekent, dat je te veel verschillende 'verfsoorten' hebt gebruikt. Dat kan de snelheid van je spel gaan beïnvloeden. Je moet eigenlijk in zo'n vlak maximaal 8 soorten gebruiken.
    SimLibby schreef:
    Wanneer je het raster (aan raster plakken) uitzet kan je de weg met meer precisie naar links en rechts slepen. Niet alleen de weg, ieder voorwerp kan je met meer precisie verplaatsen met het raster uit, alleen soms moet het raster dan ook weer aan om het voorwerp (weg, kavel, etc.) goed te plaatsen. Hierna moet je dan soms het raster uitzetten om het voorwerp precies te plaatsen, zoals bijv. de brug die je omhoog/omlaag wil slepen zodat deze op goede hoogte over een rivier geplaatst kan worden (selecteer dan de brug en verplaats de brug omhoog/omlaag aan de hand van de groene aslijn).


    Hoe werkt je wereld wanneer deze af is en je het laadt naar je spel? Loop je nog ergens tegen aan?
    Elmigo schreef:
    Je kan in de CAW-tool de optie kiezen "Bewerken in spel" of iets wat daarop lijkt. Hiermee kun je dus ook kijken hoe de wereld eruit ziet in je spel. Je kunt dan ook huizen bouwen en andere aanpassingen doen, alleen je kunt dan nog geen sims plaatsen.
    Aranince schreef:
    Sorry, hier heb ik nog geen ervaring mee omdat dit pas mijn eerste wereld is. Volgens mij ga ik wel wat problemen krijgen met een aantal wegen. Als ze niet goed aansluiten, stappen je Sims namelijk uit de auto en lopen dan een stukje om vervolgens weer in de auto te stappen en verder te rijden. Ik weet niet of al mn wegen goed aansluiten, sinds dit soms nog al eens moeilijk te zien is. Met name bij de brug.
    Om te kijken hoe je wereld het doet met sims er in, gebruik ik de volgende methode. Ik exporteer mijn wereld en importeer hem in mijn spel. Dan speel ik er even in. Om verder te gaan met bewerken ga ik gewoon weer terug naar Create a World en werk verder vanaf het punt waarop ik de export heb gemaakt. Om helemaal geen risico te lopen, maak ik natuurlijk wel even een backup van mijn CAW-wereld, voordat ik ga exporteren.


    Nog meer ervaringen: tips, bugs en oplossingen (bijv. bij opslaan als zegt CAW bij mij altijd reageert niet ... om vervolgens wel goed op te slaan), etc.
    Elmigo schreef:
    Ik heb een foutje ontdekt in de CAW-tool wereld als je op "Bewerken in het spel" hebt geklikt. Als je net bent begonnen aan je wereld en je wilt huizen gaan bouwen, moet je vaak inzoomen in het spel. Dan lijkt het alsof je door het terrein heen gaat en alles verdwijnt ineens, of het landschap wordt ineens bruinkleurig. Dit is gewoon een kleine bug. Als je hier tegenaan loopt dan moet je even in de CAW-tool verder gaan met je wereld: plaats nog wat kavels of bomen en wegen. Sla het ondertussen een stuk of 3 / 4 keer op, en dan is de bug vaak verholpen. Soms duurt het langer en soms is het zo weer weg.
    Aranince schreef:
    Dat opslaan probleem heb ik ook altijd, gewoon negeren . Wat ik zelf erg vervelend vind is dat als je naar spel bewerken gaat, en dan in het spel komt, je vaak ergens door de lucht zweeft. Ik kan mn wereld dan niet zien, alleen de lucht. Weet niet of ik de enige ben met dat probleem? Na een paar keer mn muis op en neer te bewegen val ik soms wel weer uit de lucht en komt mn wereld tevoorschijn. Maar meestal moet ik dan afsluiten en opnieuw naar bewerken in spel gaan. Sinds ik meestal vrij hoog boven mn wereld hang in CAW, heb ik het idee dat het daar ook een beetje aan ligt. Als ik ver inzoom in CAW en dan bewerk in spel doe, heb ik er meestal geen last van.
    SimLibby schreef:
    Wat ik zelf verder handig vindt: als je iets gedaan hebt en het is niet naar je zin of je doet iets 'fouts' ga dan niet direct terug naar je eerdere save maar probeer het te herstellen. Dit is erg leerzaam en zo wordt je ook steeds handiger heb ik gemerkt. En als dit herstellen echt niet lukt kan je altijd nog teruggaan naar je eerdere save.


    Welke ervaringen heb je nog meer opgedaan met CAW die nieuwe bouwers kunnen helpen?
    Aranince schreef:
    Verder heb ik nog 1 tip die mijn wereld al een aantal keren gered heeft: Back-up maken! Ik maar iedere keer nadat ik het spel afsluit een back-up. Het is me namelijk al een aantal keren overkomen dat mn wereld onbruikbaar werd. Mn wereld is een keer helemaal zwart geworden en kon niet meer gebouwd worden op die plaats (was erg groot gedeelte van mn wereld), ook bruine vlakken (waar overigens wel nog op gebouwd kan worden, maar ziet natuurlijk niet uit) heb ik wel eens last van. Gelukkig kon ik het toen gewoon afsluiten zonder al te veel kwijt te zijn. Zonder die back-up had ik het namelijk allang opgegeven.
    Aranince schreef:
    Je moet het zeker eens gaan proberen! Het is erg leuk om te doen. De eerste keer gaf ik het ook op na 15 minuten. Daarna een jaar niks meer met CAW gedaan. Tot ik het een paar maanden geleden nog eens opstartte en het ineens erg leuk vond. Gewoon een wereld uitkiezen, alles uitproberen tot je het door hebt en dan is het heel leuk om een eigen wereld te maken. Helemaal naar jouw smaak.
    SimLibby schreef:
    Ik kan iedereen aanraden om de gebruiksaanwijzing alvast te lezen en wat filmpjes te bekijken. Dat heb ik zelf ook gedaan en daardoor wist ik wel hoe CAW werkt voordat ik begon met bouwen. En al doende ontdek je natuurlijk steeds meer over CAW tijdens het bouwen of naar aanleiding van reacties. Maar het scheelt echt als je de basis begrijpt voordat je dus begint met bouwen. Verder, wees geduldig. Ikzelf ben ook moeilijk tevreden. Ik heb zo vaak iets gebouwd en weer gesloopt en op het gegeven moment kan je maar het beste doorbouwen (anders schiet het echt niet op) en al doende ontwikkel je je bouwkunsten en wordt je steeds handiger. Als je eenmaal een goed begin met je wereld hebt gemaakt kan je altijd nog slopen wat je toch niet zo mooi vindt.
    Post edited by SimLibby on
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Tips en adviezen

    In willekeurige volgorde:

    • Op veel sites mbt CAW wordt de afkorting EIG gebruikt. Dit betekent Edit In game oftewel Bewerken in spel.
    • Bereid je goed voor op het werken met CAW aan de hand van het 2e bericht. Dan weet je bijvoorbeeld dat in de tutorials onder meer het advies gegeven wordt eerst te bekijken waar de zon op en ondergaat en kan je het bouwen van je wereld hierop aanpassen (wat je wereld ten goede komt).
    • Maak regelmatig backups van je wereld. Iedere keer wanneer ik mijn wereld hebt opgeslagen en CAW afsluit maak ik een backup en vaak ook nog tijdens het werken met CAW wanneer ik de wereld save. Bewaar een backup van je wereld elders op je PC en/of op een externe schijf/USB. De werelden staan in deze map: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\Worlds.
    • Tijdens het werken in CAW is mijn advies om altijd het raster aan te zetten tenzij je merkt dat het verplaatsen niet goed gaat/niet lukt of als je met iets meer precisie iets wilt verplaatsen, zet dan het raster even uit.
    • Als je iets ‘fout’ hebt gedaan in je wereld, ga dan niet meteen terug naar een eerdere save maar probeer dit te herstellen. Ik heb gemerkt dat dit uiterst leerzaam is. Als je het echt niet meer goed krijgt kun je altijd nog terug naar een eerdere save. Je kunt ook altijd de ongedaan optie binnen CAW gebruiken.
    • Als je een waterval hebt gemaakt in CAW en je gaat naar Bewerken in spel vergeet dan niet de play knop aan te klikken (als je naar Bewerken in spel gaat staat het spel namelijk op pauze) anders zie je de waterval niet stromen.
    • Het kan gebeuren dat je niet kunt opslaan tijdens Bewerken in spel wanneer CAW nog aanstaat. Als dat gebeurt kun je CAW het beste even afsluiten en dan proberen op te slaan. Je moet sowieso opslaan tijdens Bewerken in spel omdat anders je aangebrachte wijzigen niet worden doorgevoerd in de CAW wereld.
    • Iemand schrijft dat er lag (= vertraging) kan ontstaan wanneer je in een zelfgemaakte wereld (die dus al is geëxporteerd en waar je mee speelt) vanuit de wereldbewerker kavels plaatst (omdat je daardoor de aangebrachte routing kunt verstoren). In dit topic wordt het probleem beschreven en een fix genoemd.
    • Zorg dat je routing perfect is voordat je de wereld gaat exporteren om ermee te spelen. In de beginpost van dit topic staan links die je kunnen helpen met routing.
    • Als je Wereldavonturen hebt kun je het menu BuyDebug activeren. Open het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C] en typ de cheat Testingcheatsenabled true in en vervolgens de cheat BuyDebug. Vervolgens verschijnt er in de koopmodus een extra menu met een vraagteken. Hier staan onder meer de vissen, insecten, zaden, stenen, Fog Emitter (= Uitstoter van Mist) en nog veel meer gave voorwerpen waarmee je effecten aan je kavels en huizen kunt geven en waarmee je verzamelobjecten kan plaatsen. In CAW zelf kun je via de Metagegevens --> Spelvoorwerpen --> Omgeving van alles toevoegen aan de wereld: uitstoter van mist, bronnen van vissen en zaden, stenen, graafterreinbronnen, stortplaatsbronnen, etc. Via Metagegevens --> Effecten kun je effecten toevoegen.
    • Je wereld is af en geïnstalleerd om mee te spelen. Je gaat Sims creëren en plaatsen maar dan: je hebt allemaal coole en veel te dure woonkavels gebouwd voor Sims met het startkapitaal. Je kunt het kapitaal van de Sim veranderen, er zijn namelijk drie geldcheats:
    1. De cheat Kaching voegt $1000 toe bij het familiekapitaal. Plaats een huishouden in een goedkope woning en selecteer dit huishouden om mee te spelen. Open het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C] en typ de cheat in. Hierna ga je naar Stad bewerken, je plaatst het huishouden uit huis en plaatst het huishouden in een duurder huis.
    2. De cheat Motherlode voegt $50000 toe bij het familiekapitaal. Plaats een huishouden in een goedkope woning en selecteer dit huishouden om mee te spelen. Open het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C] en typ de cheat in. Hierna ga je naar [CTRL] + [SHIFT] + [C], je plaatst het huishouden uit huis en plaatst het huishouden in een duurder huis.
    3. De cheat Familyfunds (naam huishouden) (+/- bedrag) voegt toe wat jij opgeeft. Plaats het huishouden dat je gemaakt hebt in CAS in een willekeurige goedkope woning. Open het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C] en typ Testingcheatsenabled true in. Hierna typ je de cheat in zonder de haakjes, bijvoorbeeld: Familyfunds Bouwers 100000 (voegt 100.000 Simoleons toe aan het familiekapitaal van de familie Bouwers). Vervolgens zet je de familie uit huis (of als je het bedrag nog niet ziet, plaats je ze nog een keer terug voordat je ze nogmaals uit huis plaatst). Hierna kun je de familie plaatsen in een ander duurder huis. Deze cheat werkt niet bij huishoudens met dubbele namen zoals bijvoorbeeld: De Bouwers. In dit geval moet je eerst de naam (tijdelijk) wijzigen nadat je het huishouden in een huis hebt geplaatst.
    • Voor het bouwen op openbare kavels waar je de melding krijgt dat dit niet mag van de vereniging van huiseigenaren heb je een cheat nodig. Open het cheatvenster met [CTRL] + [SHIFT] + [C]. Typ eerst Testingcheatsenabled true in en daarna RestrictBuildBuyInBuildings off
    • In sommige gevallen, wanneer je bijvorbeeld een nachtleven gebouw uit BuyDebug op een openbare kavel wilt plaatsen is het ook nodig de cheat MoveObjects on aan te zetten. Zorg dat de kavel groot genoeg is.
    Post edited by SimLibby on
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Vragen en antwoorden
    • Wat betekenen de gekleurde lijnen in CAW wanneer ik een voorwerp selecteer?
    • Hoe moet ik lagen toevoegen?
    • Hoe laat ik een weg goed aansluiten op een brug?
    • Hoe kan ik een afbeelding toevoegen aan mijn wereld en de wereld exporteren, installeren en uploaden?
    • Wat zijn de afmetingen van de Rabbitholes?


    Wat betekenen de gekleurde lijnen in CAW wanneer ik een voorwerp selecteer?

    Wanneer je een voorwerp selecteert via het gereedschap zijn de gekleurde lijnen de aslijnen waarmee je geselecteerde voorwerpen kunt verplaatsen, draaien en verslepen.

    mch47v7sqm2i.jpg
    • Blauwe aslijn: links/rechts.
    • Rode aslijn: boven/onder (van voor naar achter).
    • Groene aslijn: omhoog/omlaag.
    • Groene cirkel aslijn: draaien.
    • Gele aslijn: als een specifieke aslijn geselecteerd wordt.

    Voorwerp selecteren en verplaatsen
    • Voor deze voorbeelden gebruik ik onder meer een brug die ik goed wil aansluiten op een weg.
    • Selecteer het voorwerp via Wereldvoorwerp kiezen (selecteren).
    • Vervolgens klik je op Wereldvoorwerp verplaatsen. Op de groene cirkel aslijn na, verschijnen nu al de aslijnen.
    • Pak de aslijn (kleur) van je keuze met je muis en verplaats het voorwerp.

    y8iyfil894n9.jpg3azfvz96qo6s.jpg

    Voorwerp selecteren en draaien
    • Selecteer het voorwerp via Wereldvoorwerp kiezen (selecteren).
    • Vervolgens klik je op Wereldvoorwerp draaien. Nu verschijnt nu groene cirkel aslijn.
    • Pak deze aslijn met je muis en draai het voorwerp.

    5wqgei9z90ly.jpg6wuoy8hvvitj.jpg

    Aan raster vastplakken
    ​Zoals te zien op bovenstaande afbeeldingen, met de brug, heb ik Aan raster vastplakken (tijdelijk) uitgezet. Zo kan ik de brug met meer precisie verplaatsen dan dat ik kan wanneer ik het raster aanzet. Niet alleen de brug, ieder voorwerp (zoals bijvoorbeeld wegens) kun je met meer precisie verplaatsen met het raster uit. Je kunt het beste hier een beetje mee oefenen en experimenteren zodat je zelf merkt wanneer het verplaatsen beter lukt met het raster uit. Soms moet het raster aan om het voorwerp goed te plaatsen zoals wanneer je wegens plaats en hieraan kavels legt. Als ik deze brug goed wil positioneren boven een rivier, zodat de brug niet door het water loopt, dan zet ik het raster uit, selecteer de brug en verplaats de brug via de groene aslijn omhoog of omlaag. Als ik een weg (die je plaatst met het raster aan) goed wil positioneren aan de brug zodat ik de weg goed kan verbinden met de brug, dan zet ik het raster soms even uit. Mijn advies is om altijd het raster aan te zetten, tenzij je merkt dat je iets met meer precisie wilt verplaatsen en het niet goed lukt. Alleen dan zet je het raster even uit om deze vervolgens weer aan te zetten. Plaats kavels met het raster aan en plaats die bij voorkeur aan een weg die je ook plaatst met het raster aan. Zo komen kavels recht te liggen en goed sluitend op de weg (die Sims nodig hebben om zich te verplaatsen).


    Hoe moet ik lagen toevoegen?

    Voordat je het terrein in de wereld kunt bewerken, moet je een laag (meerdere) maken waar de kavels en voorwerpen die je wilt plaatsen in worden geplaatst. Als je dat vergeet en je plaatst bijvoorbeeld een kavel, dan geeft de tool een creatiefout. Binnen deze lagen kun je spelvoorwerpen en kavels sorteren. Wegens hoeven niet in lagen.
    • Links van het venster staat het tabblad Wereldlagen. Klik in dit tabblad met de rechtermuisknop op Wereldlaag en kies Laag toevoegen.
    • Wanneer je de wereld al hebt opgeslagen en geopend, dan heeft deze wereldlaag de naam van jouw wereld: <naam wereld>.world (zoals op de afbeeldingen).
    • Klik steeds op Wereldlaag of <naam wereld>.world om een laag toe te voegen.
    • Als je klikt op een laag, maak je een laag binnen een laag. Wat dus ook kan maar zeker niet noodzakelijk is.
    • Voordat je met de laag kunt werken en er spelvoorwerpen in kunt plaatsen moet de laag actief gemaakt worden.
    • Klik met de rechtermuisknop op de laag waar je voorwerpen in wilt plaatsen en kies Laag actief maken. Een geactiveerde laag is vetgedrukt.

    xxxfm4csepjf.jpg83jpftwiu2ll.jpgsc6gmztxmnsp.jpg

    Lagen organiseren en beheren
    • Als de laag net is gemaakt krijgt de laag de naam Laag_1. Selecteer de laag en klik erop met de linkernaam om de naam aan te passen.
    • Geef lagen namen waaraan je makkelijk kunt zien wat je in die laag heb geplaatst.
    • Meerdere lagen komt de organisatie van de wereld ten goede en bovendien kun je op deze manier makkelijk dingen terugvinden als je iets wilt verwijderen of veranderen. Een handige keuze voor lagen is bijvoorbeeld: Kavels - Bomen - Effecten - Bronnen. Je kunt daar nog een laag voor rabbitholes aan toevoegen. Activeer wel eerst de laag waar je voorwerpen in wilt plaatsen. Dat je niet per ongeluk allemaal kavels plaatst in de laag bomen, om maar een voorbeeld te noemen.
    • Je kunt een laag in zijn geheel verwijderen door op de laag te klikken en wissen te kiezen. Ieder voorwerp in een laag wordt op dezelfde wijze verwijderd.
    • Om kavels of voorwerpen die je hebt geplaatst in je lagenpaneel te vinden, selecteer je het voorwerp met het gereedschap en druk je op de spatiebalk. Hiermee krijg je de naam van het voorwerp te zien in het lagen venster. Je kunt ook met de rechtermuisknop op een voorwerpnaam klikken in het lagen venster en zoeken in renderpaneel selecteren. Op deze manier wordt het voorwerp voor je geselecteerd. De camera zal er automatisch naartoe bewegen.
    • Wees oplettend met meerdere lagen. Lagen helpen om je wereld georganiseerd en overzichtelijk te houden maar als je vergeet om van laag te wisselen (dus te activeren) en je plaatst allemaal objecten in de verkeerde laag, dan ben je wel even bezig om deze objecten in de goede laag te plaatsen. Als dit gebeurt kun je wel makkelijk het object in de goede laag zetten door het te verslepen met de muis naar de gewenste laag.

    Prestatie tips
    • Houdt er rekening mee dat al de bomen in één laag geplaatst moeten worden. Als je voor bomen meerdere lagen gebruikt, gaat dat ten koste van de speelprestaties van de wereld, zoals bijvoorbeeld spelvertragingen, wanneer de wereld is geïnstalleerd in het spel.
    • Als je al de bomen hebt geplaatst, groepeer dan dezelfde soort bomen via het gereedschap om de prestaties te verbeteren.


    Hoe laat ik een weg goed aansluiten op een brug?

    Metagegevens: bruggen

    Bij Metagegevens staan de bruggen bij spelvoorwerpen. Ik heb brug in de zoekbalk ingetypt en dan verschijnen de beschikbare bruggen. Ik heb de brug geplaatst in de geactiveerde laag "Voorbeeld" die ik speciaal voor de gelegenheid heb gemaakt. Als je niet al de bruggen krijgt die op de afbeelding te zien zijn dan komt dat omdat je een bepaalde uitbreiding niet geïnstalleerd hebt. Wereldavonturen en Na Middernacht hebben bruggen die beschikbaar worden in de Creëer een Wereld-tool wanneer deze uitbreidingen geïnstalleerd zijn. Het voorbeeld op deze pagina is gemaakt met een brug van Wereldavonturen. Heb je niet al deze uitbreidingen geïnstalleerd of alleen het basisspel, kijk dan eens het filmpje van YouTube op deze pagina. Dit filmpje laat zien hoe je bruggen kan maken met alleen het basisspel. Riverview, de stad die je gratis krijgt bij het installeren van het basisspel. heeft ook een brug in CAW.

    3wag1a8kdvrz.jpg

    Brug en weg plaatsen en positioneren

    w7krvxtj1nn5.jpg7dbtbi7rk2jq.jpg868q6h1cs3zc.jpg
    • Zet Aan raster vastplakken aan.
    • Selecteer bij de Metagegevens een brug en plaats deze.
    • Positioneer de brug met de gereedschappen Wereldvoorwerp kiezen (selecteren) en Wereldvoorwerp draaien.
    • Ga nu naar het gereedschap Wegen en bomen.
    • Selecteer de tool voor Het plaatsen en bewerken van wegen.
    • Kies bij Weggereedschap vervolgens een Weg plaatsen.

    Zoals te zien op onderstaande afbeeldingen hebben de weg en brug aan beide kanten donkerblauwe vakjes. Het is altijd handig te kijken waar dat vakje zit, soms zit het vakje wat meer aan de binnenkant.

    w4hfi3eb0gzv.jpg
    uysovat85rjf.jpg

    Brug en weg laten aansluiten
    • Wanneer de weg en brug in positie zijn geplaatst, sleep je het einde van de weg naar de brug.
    • De weg sleep je tot de plek op de brug waar de donkerblauwe vakjes van de weg en de brug elkaar raken. Soms moet je de weg iets over de brug slepen als het donkerblauwe vakje van de brug iets meer aan de binnenkant ligt.
    • Als deze vakjes elkaar goed raken dan veranderen de donkerblauwe vakjes in lichtblauwe vakjes zoals te zien is op onderstaande afbeelding. Zo weet je dat de weg en de brug goed op elkaar zijn aangesloten.
    • Soms als je de weg of brug met precisie wilt verplaatsen/verslepen, zodat de weg en brug mooi recht onder elkaar komen te liggen, kan het helpen tijdelijk het raster uit te zetten. Zie de paragraaf "Aan raster vastplakken" op deze pagina voor meer informatie.

    iqoli7deau2g.jpg

    Opmerking
    Ik weet niet in hoeverre onderstaande citaat nog relevant is, ik noem het toch omdat het sowieso handig is jezelf ervan te verzekeren dat alles goed is aangesloten.
    Pyronium3 schreef:
    When you edit your heightmap and import it into your world, be sure to reconnect your bridges to the roads. For some reason this causes them to disconnect. (bron)

    Aan raster vastplakken
    Soms helpt het om het raster tijdelijk uit te zetten. Zo kan de brug en weg met meer precisie verplaatst of versleept worden dan dat lukt wanneer het raster aan staat. Zo kan ik de geplaatste weg (die ik heb geplaatst met het raster aan) goed plaatsen onder/aan de brug zodat ik de weg en brug goed op elkaar kan laten aansluiten. Als ik deze brug goed wil positioneren boven een rivier (zodat de brug niet door het water loopt) dan zet ik het raster ook uit, selecteer de brug en verplaats vervolgens de brug aan de hand van de groene aslijn omhoog of omlaag. Ieder voorwerp kan, door middel van de aslijnen, met meer precisie verplaatst of versleept worden met het raster uit. Tenminste dat is mijn ervaring. Soms moet het raster wel aan om het voorwerp goed te plaatsen zoals wanneer je wegens plaats en hieraan kavels legt. Mijn advies is om altijd het raster aan te zetten, tenzij je merkt dat je iets met meer precisie wilt verplaatsen en het niet goed lukt. Alleen dan zet je het raster uit om deze vervolgens wel weer aan te zetten. Je kan het best hier een beetje mee oefenen en experimenteren zodat je zelf merkt wanneer het verplaatsen beter lukt met het raster uit of aan. Plaats in ieder geval kavels met het raster aan, plaats die bij voorkeur aan een weg die je ook plaatst met het raster aan. Zo komen de kavels mooi recht te liggen en goed sluitend aan een weg (die je Sims nodig hebben om zich te kunnen verplaatsen).


    Hoe kan ik een afbeelding toevoegen aan mijn wereld en de wereld exporteren, installeren en uploaden?

    Zie deze handleiding: https://forums.thesims.com/nl_NL/discussion/416138/tutorial-caw-afbeelding-exporteren-installeren-uploaden


    Wat zijn de afmetingen van de Rabbitholes?
    Post edited by SimLibby on
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top