Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Tutorial CAW: 24 bit .png afbeelding en exporteren, installeren, uploaden, verwijderen

SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
november 2020 aangepast in De Sims 3
24 bit .png afbeelding maken en wereld exporteren, installeren, uploaden, verwijderen


Inhoudsopgave
  • Opmerkingen
  • Een geschikte afbeelding maken van en voor je wereld
  • Beschrijving & afbeelding aan wereld geven en exporteren
  • Wereld installeren zonder te uploaden naar de Uitwisseling
  • Wereld uploaden naar de Uitwisseling (optioneel)
  • Wereld verwijderen


Opmerkingen
  • Je kunt de wereld slechts eenmaal uploaden naar de Uitwisseling. Als je de wereld upload voordat deze klaar is kun je deze dus niet nogmaals uploaden zelfs als je de wereld uit je studio verwijdert. Wil je de wereld meer dan eens uploaden, dan kun je het WPID bestand wijzigen zodat de wereld een andere I.D. krijgt en het mogelijk wordt de wereld te her-uploaden naar de Uitwisseling. Een handleiding over het wijzigen van dit bestand staat op deze pagina.
  • Voorkom dat Custom Content meelift in de export van je wereld zoals op deze pagina beschreven.
  • De afbeelding die je aan je wereld wilt geven moet dit formaat hebben: 24 bit .PNG 256x256 pixels.


Een geschikte afbeelding maken van en voor je wereld
De afbeelding moet dit formaat hebben: 24 bit .PNG 256x256 pixels wat kan met het gratis programma Paint.NET.

1. Download en installeer het gratis programma Paint.NET (eerst moet je de download uitpakken voordat je het kunt installeren).

2. Je hebt een afbeelding van je wereld nodig. Voor de gelegenheid heb ik een tiny wereld in elkaar geknutseld die ik gebruik voor deze handleiding.
  • Je kunt tijdens 'Bewerken in spel' een afbeelding maken via het controle paneel (zie onderstaande afbeelding) of de sneltoets [C] wat mijn voorkeur heeft omdat bij de wereld in CAW bronnen en objecten te zien zijn door paarse kaders, gele randen om kavels, etc. Laadt niet 'Stad bewerken' tijdens 'Bewerken in spel' anders kun je nog geen afbeeldingen maken via het controlepaneel of [C].

eoa43ay0r0b8.jpg
  • Een afbeelding kun je ook maken in CAW door een printscreen te maken via de toets [PRT SCR]. Vervolgens open je Paint.NET en klik je [CTRL] + [V] om de afbeelding te plakken. Maar de printscreen maakt een afbeelding van het hele venster dus ook van achterliggende vensters als die geopend zijn, wat op zich niet zoveel uit maakt aangezien je toch een klein gedeelte van zo'n afbeelding gaat gebruiken. Met een gratis programma zoals MW snap kun je afbeeldingen maken van individuele vensters, het bureaublad en vaste en vrije rechthoeken. Een nadeel van een afbeelding in CAW maken is dat er objecten met paarse kaders, gele randen om kavels, etc. te zien kunnen zijn zoals onderstaande afbeeldingen demonstreren.

laeudo8ilxa3.jpg
bu703nkzz0ti.jpg

3. Open Paint.NET en de afbeelding die je wilt gebruiken. Ik heb tijdens 'Bewerken in spel' een afbeelding gemaakt.
  • Als je een afbeelding tijdens 'Bewerken in spel' hebt gemaakt, dan staan de afbeeldingen in deze map: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3\Screenshots. Ik gebruik alijtd File/Bestand --> Openen om de gewenste bestanden te openen in Paint.NET.
  • Als je in CAW een afbeelding hebt gemaakt plak je de screen met [CTRL] + [V] in Paint.NET.
  • Als je een afbeelding hebt opgeslagen zoals beschreven bij de opmerking verderop, blader dan naar de map waar je de afbeelding hebt opgeslagen om deze te openen in Paint.NET

4. Gebruik Rectangle Select/Rechthoek selecteren bij de Tools/Gereedschap om een vierkant over de afbeelding te trekken met de muis. Als er geen venster met Tools staat, zoals op onderstaande afbeelding, klik gebruik dan sneltoets F5.

5. Zorg dat dit vierkant dezelfde hoogte en breedte heeft. Onderaan het venster is af te lezen hoe groot het vierkant is.

6. Ga dan naar Image/Afbeelding --> Crop to Selection/Bijsnijden tot selectie in de menubalk.

8ags785thi8g.jpg
mfha8qmt94au.jpg

7. Ga dan naar Image/Afbeelding --> Resize/Formaat wijzigen in de menubalk.

8. Vul bij Pixel size/Grootte in Pixels bij de Width/Breedte en Height/Hoogte 256 in.

zbxd2zr2jj3t.jpg
7rw3w7yo4qsn.jpg

9. Sla het bestand op via File/Bestand --> Opslaan als.

10. In het venster wat dan opent selecteer (klik op het pijltje om uit te klappen) je bij Opslaan als het volgende: PNG (*.png).

11. Nadat je op Opslaan als hebt geklikt opent de Save Configuration/Instellingen opslaan waar je de de Bit Depth/Kleurbreedte 24-bit aanvinkt.

12. Klik op OK en sluit Paint.NET.

jiakl10hv96j.jpg
1e3anjaym9r6.jpg

Opmerkingen en tips
  • Plaats de .PNG afbeelding op een plek waar je het makkelijk kunt vinden. Maak een map voor je .png afbeeldingen dat niet verplaatst wordt, bijvoorbeeld in Mijn Documenten. Plaats al je .PNG afbeeldingen in deze map. Als je nog niet klaar bent met je CAW project en de .PNG afbeelding wordt verplaatst, dan zal de link naar deze afbeelding gebroken zijn, en de standaard (default) afbeelding komt hiervoor in de plaats.
  • Je kunt uiteraard ook een andere afbeelding aan de wereld geven. Die bewerk je in Paint.NET zoals hierboven beschreven. Zoek de afbeelding die je wilt gebruiken en sla dit op, op de computer onder een voor jou handige naam. Door met de rechtermuisknop op de afbeelding te klikken kun je de Afbeelding opslaan als bijvoorbeeld .JPEG. Als je al een afbeelding op je computer hebt staan die je wilt gebruiken, dan kun je deze bewerken zoals beschreven. Wanneer de afbeelding is opgeslagen volg je bovenstaande stappen vanaf stap 3. Als de afbeelding al de juiste verhouding heeft (gelijke breedte en hoogte) en niet meer uitgesneden hoeft te worden kun je stap 4-6 overslaan.
  • In plaats van de optie Afbeelding opslaan als kun je ook het gratis programma MW snap gebruiken om een afbeelding te maken. Dit is vooral handig om de breedte en hoogte in dezelfde maat te krijgen mocht de afbeelding die je wilt gebruiken dit niet hebben. MWSnap heeft sneltoetsen die je kunt instellen via de menubalk --> Extra. Ik sla de afbeelding in MWSnap altijd op als .jpeg en niet als .bitmap zoals het programma standaard wilt doen want .jpeg neemt minder ruimte in.


Beschrijving & afbeelding aan wereld geven en exporteren
  • Open je wereld in de Creëer een Wereld-tool. Zoals al eerder aangegeven heb ik voor deze handleiding een tiny wereld gemaakt die ik hiervoor gebruik.
  • Klik met de rechtermuisknop in het venster van Wereldlagen op de naam van je wereld. Dit kan Wereldlaag heten maar als je de wereld al eens hebt opgeslagen staat hier de naam van de wereld waaronder je hebt opgeslagen.
  • Kies dan beschrijving toevoegen/bewerken.
  • In het venster dat opent kun je de beschrijving en naam van je wereld invoeren.
  • Voeg de afbeelding, die je zojuist in Paint.NET hebt opgeslagen als 24 bit PNG 256 bij 256 pixels, toe via [...].

cl86ys08goxh.jpg
9xiq6uucz9k8.jpg
  • Nu moet de wereld opgeslagen worden zodat CAW weet dat er een beschrijving aan de wereld is gegeven. Anders kun je niet exporteren.
  • Wanneer de wereld is opgeslagen klik dan op Bestand --> Wereld selecteren om te exporteren en selecteer je wereld.
  • En voila, de wereld is geëxporteerd. De melding dat het exporteren gelukt is kun je ook krijgen tegen een gekleurde (rose/paars) achtergrond aan. Dit gebeurde bij mij ook. Dit gebeurt niet altijd, maar soms en is geen probleem.

rsvb9omkb0t0.jpg
rv65wk16uv4x.jpg
ayab1x6tc6pw.jpg


Wereld installeren zonder te uploaden naar de Uitwisseling
  • Open het startprogramma (de launcher) van De Sims 3.
  • Nadat de wereld is geëxporteerd staat de wereld bij het tabblad Uploads.
  • Vink de wereld aan en klik op Bestand weergeven.
  • Dan opent deze map: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3\Exports waar de wereld staat.
  • Nu kun je twee dingen doen:
  1. Dubbelklik op het bestand om het te installeren zonder dat het wordt geüpload naar de Uitwisseling.
  2. Klik met de rechtermuisknop op de wereld voor de optie Kopiëren of Knippen. Als je wilt uploaden (zie volgende paragraaf) kun je beter Kopiëren kiezen. Blader naar deze map: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3\Downloads. Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte (zorg dat je niets selecteert) en kies Plakken.

bt7aq3akyabf.jpg
o0rxk5hlgfma.jpg
  • Als je manier 2 kiest, open je de launcher.
  • Bij het tabblad Downloads vink je de wereld aan en klik je op Installeren.
  • Wacht op de melding dat de wereld succesvol is geïnstalleerd.
  • Start De Sims 3. Bij het kiezen van een nieuw spel kun je nu ook jouw wereld kiezen.

9jt0yi8b68ou.jpg
dbt76z0zhdft.jpg


Wereld uploaden naar de Uitwisseling (optioneel)
  • Open de launcher van De Sims 3.
  • Hier staat de wereld bij het tabblad Uploads.
  • Vink de wereld aan en klik op Uploaden.
  • Mogelijk word je gevraagd in te loggen. Log dan in en klik hierna nogmaals op Uploaden.
  • Uploaden naar de Uitwisseling is optioneel. Je kunt de wereld ook installeren zonder te uploaden (zie de vorige paragraaf).

8y632qao7r3n.jpg

Opmerkingen
  • Houdt er rekening mee dat de kans bestaat dat EA na verloop van tijd sommige uploads van de Uitwisseling kan verwijderen. Dit schijnt beleid (vanaf 2011) te zijn om ruimte te maken op de servers en om nieuwe uploads een goede kans te geven. EA doet dit wanneer een upload niet genoeg gedownload is en/of niet genoeg aanbevelingen heeft gekregen. Welke richtlijnen EA hier precies bij hanteert (hoeveel downloads en aanbevelingen zijn genoeg) is voor mij niet duidelijk evenals of dit beleid nu voor alle soorten uploads (sims, werelden, kavels, etc.) geldt of alleen voor bepaald soort uploads. Ook de tijd waarbinnen EA eventueel uploads verwijdert die niet aan hun richtlijnen voldoen is mij niet duidelijk. Op het UK forum sprak (schreef) iemand over twee weken terwijl een ander lid sprak over een paar maanden. Om het allemaal nog wat onduidelijker te maken: er zijn ook verhalen van uploads die al 2 jaar op de Uitwisseling staan terwijl die nauwelijks gedownload zijn en geen aanbevelingen hebben. Maar wie weet werkt dit beleid niet met terugwerkende kracht maar alleen voor uploads die geplaatst zijn vanaf het moment dat dit beleid in werking is getreden.
  • Je kunt de wereld ook uploaden naar een andere site zoals bijvoorbeeld Mod the Sims: MTS2:Creator Guidelines.
  • Je kunt de wereld ook uploaden naar een uploadsite zoals Box en de download link dan verstrekken op bijvoorbeeld je blog of in de Showcase.
  • Door de wereld te uploaden heb je meteen een soort back-up. Daarbij kun je ook een back-up van je creaties maken op een usb stick of via een uploadsite zoals Box. Dat account kun je namelijk ook privé houden, je hoeft geen download link te verstrekken.


Wereld verwijderen
  • Open de launcher
  • Hier staat de wereld bij het tabblad Geïnstalleerd materiaal.
  • Vink de wereld aan en klik op Verwijderen.
  • Hierna kun je de wereld verwijderen bij het tabblad Downloads.
  • Verwijder de tijdelijke bestanden.

kb6ydz4zn050.jpg
Post edited by SimLibby on

Reacties

  • Opties
    smoesiesmoesie Berichten: 2,428 Vitale Vijftigplusser
    augustus 2011 aangepast
    door deze topic kan ik EINDELIJK mijn eigen wereld maken. 1000 maal bedankt!!
    RwfhmKz.jpg
    ༼ つ ͡◕ Ѿ ͡◕ ༽つ MoonshineSim ~ Mijn website ~ Mijn dagboek ~ Mijn huizen ლ(́◕◞Ѿ◟◕‵ლ)
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2011 aangepast
    smoesie schreef:
    door deze topic kan ik EINDELIJK mijn eigen wereld maken. 1000 maal bedankt!!

    1000 maal graag gedaan!!
  • Opties
    AraninceAranince Berichten: 495 Pruttelende Peuter
    september 2011 aangepast
    Ik ga een dezer dagen mn wereld testen in mn spel, dan kan ik je uitleg zeker goed gebruiken!

    Voordat ik mn spel ga testen had ik nog een vraagje. Als ik mn wereld exporteerd en dus op moet slaan in CAW (zoals ik lees in je tutorial) slaat hij dan over mn CAW bestand op? Als ik daarna nog iets moet veranderen in CAW bestaat dat bestand dan nog, of heeft hij er dan wat overheen opgeslagen? Want ik weet zeker dat als ik mn wereld test, ik nog vanalles tegenkom dat ik nog wil veranderen/toevoegen. :P
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    september 2011 aangepast
    Aranince schreef:
    Voordat ik mn spel ga testen had ik nog een vraagje. Als ik mn wereld exporteerd en dus op moet slaan in CAW (zoals ik lees in je tutorial) slaat hij dan over mn CAW bestand op? Als ik daarna nog iets moet veranderen in CAW bestaat dat bestand dan nog, of heeft hij er dan wat overheen opgeslagen? Want ik weet zeker dat als ik mn wereld test, ik nog vanalles tegenkom dat ik nog wil veranderen/toevoegen.

    Ja, dan slaat hij op over je CAW wereld*. Anders weet CAW niet dat de wereld klaar is voor export. Wat je het beste kan doen (wat ik zou doen), is eerst een backup maken en die elders op je PC bewaren. Vervolgens een beschrijving e.d. aan de wereld toevoegen, opslaan en deze wereld exporteren en installeren naar je spel. Mocht je later toch nog het e.e.a. willen veranderen, dan kan je deze wereld vanuit de launcher heel makkelijk uninstallen (vanaf het tabblad geinstalleerd materiaal) en vervolgens kan je de wereld verwijderen vanaf het tabblad Downloads (dan wordt de wereld uit de map verwijderd). Vervolgens zet je de backup terug. De enige informatie die je dan kwijt bent is de informatie van de beschrijving e.d. Maar je zou denk ik zelfs wel de saved* kunnen gebruiken waar de beschrijving e.d. aan is toegevoegd. Volgens mij blijft die intact, er is alleen een beschrijving e.d. aan toegevoegd. Als je nog van alles aan de wereld wilt veranderen moet de wereld sowieso opnieuw geexporteerd worden. Ik hoop dat dit duidelijk is. En anders hoor ik het wel van je.
  • Opties
    AraninceAranince Berichten: 495 Pruttelende Peuter
    september 2011 aangepast
    Ik heb zojuist mn wereld geupload naar mijn spel met behulp van je tutorial. Ik wilde je even laten weten dat je de tutorial heel goed gemaakt hebt! Ik heb alles stap voor stap doorlopen (ook als ik iets al wist, zoals een png bestand maken), maar alles staat duidelijk uitgelegd. Goed gedaan!

    Het enige waar ik heel even vast liep was bij de laatste stap. Ik wilde namelijk mijn wereld alleen naar mijn eigen spel uploaden en niet naar de uitwisseling. Bij stap 5 staat dat je die stap over moet slaan als je de wereld niet wilt uploaden naar de uitwisseling. Dus ik scroll meteen door naar beneden zonder verder te lezen. En dan is ineens de tutorial afgelopen. Dus heel even dacht ik dat je iets vergeten was, maar na verder door te lezen bij stap 5 stond het even verderop uitgelegd.
    Maar voor de rest was het echt helemaal duidelijk! Heel goed gedaan! Ik ga weer even verder spelen in mn eigen wereld. :mrgreen:
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    september 2011 aangepast
    Aranince schreef:
    Ik heb zojuist mn wereld geupload naar mijn spel met behulp van je tutorial. Ik wilde je even laten weten dat je de tutorial heel goed gemaakt hebt! Ik heb alles stap voor stap doorlopen (ook als ik iets al wist, zoals een png bestand maken), maar alles staat duidelijk uitgelegd. Goed gedaan!

    Het enige waar ik heel even vast liep was bij de laatste stap. Ik wilde namelijk mijn wereld alleen naar mijn eigen spel uploaden en niet naar de uitwisseling. Bij stap 5 staat dat je die stap over moet slaan als je de wereld niet wilt uploaden naar de uitwisseling. Dus ik scroll meteen door naar beneden zonder verder te lezen. En dan is ineens de tutorial afgelopen. Dus heel even dacht ik dat je iets vergeten was, maar na verder door te lezen bij stap 5 stond het even verderop uitgelegd.
    Maar voor de rest was het echt helemaal duidelijk! Heel goed gedaan! Ik ga weer even verder spelen in mn eigen wereld. :mrgreen:


    Yeaaah!

    Fijn om te horen. Dank je wel en graag gedaan.

    Wist je trouwens dat ik een caw tutorial heb gemaakt aan de hand van gebruikerservaringen en dus ook jouw ervaringen. Wat is er nu praktischer dan ervaring!

    Tutorial CAW: hoe te beginnen in/met Creëer een Wereld

    Ik hoop dat je dit niet vervelend vind, al kan ik me dat eigenlijk niet voorstellen. Mocht je toch feedback hebben, dan weet je me te vinden.

    Aranince schreef:
    Het enige waar ik heel even vast liep was bij de laatste stap. Ik wilde namelijk mijn wereld alleen naar mijn eigen spel uploaden en niet naar de uitwisseling. Bij stap 5 staat dat je die stap over moet slaan als je de wereld niet wilt uploaden naar de uitwisseling. Dus ik scroll meteen door naar beneden zonder verder te lezen. En dan is ineens de tutorial afgelopen. Dus heel even dacht ik dat je iets vergeten was, maar na verder door te lezen bij stap 5 stond het even verderop uitgelegd.

    Bedankt dat je dit onder mijn aandacht heb gebracht: uploaden (en desgewenst naar de Uitwisseling), installeren, en backuppen besprak ik door elkaar heen. Ik zal dit duidelijker vermelden.


    Veel plezier met je wereld. Jou zien we voorlopig niet meer op het forum, haha.


    EDIT: Ik heb de tutorial inmiddels bijgewerkt en bovenstaande punten beter gescheiden van elkaar.

    EDIT II: ik heb de tutorial dus aangepast maar er zijn ook een paar opmerkingen bij gekomen (vanaf stap 5), die je dus nog niet hebt gelezen, en waar ik je wel even op wil wijzen.
    Post edited by Onbekende gebruiker on
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top