Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Corona virus: praat topic

«1
SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
maart 2020 aangepast in Real World
EDIT: Bericht heb ik verwijderd omdat het nepnieuws bleek. Het spijt me dat ik er ook in ben getuind. Daarom: check het nieuws altijd (zelfs als je het van bronnen ontvangt die je vertrouwt, zoals bijvoorbeeld van een familielid via whatsapp).
Post edited by SimLibby on

Reacties

  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Haal diep adem en houd je adem langer dan 10 seconden in. Als u het succesvol voltooit zonder hoesten, zonder ongemak, stijfheid of beklemming, enz., bewijst het dat er geen fibrose in de longen is, wat in principe geen infectie aangeeft.

    Ik kan dit niet, ik stik dan zowat.
    Nee, ik heb geen Corona, ik heb COPD, ik heb dit nog nooit gekund. ;)

    We gingen net even naar de markt, kibbeling eten en boodschappen doen, er zit een Boni naast de markt.
    Geen wc papier meer te krijgen, maar wel de keukenrollen in de aanbieding. :)
    En heel veel half lege schappen.
    De paniek slaat blijkbaar toch wel toe.

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Het lijkt me heel naar dat je dat niet kan. Gelukkig mankeert er niets aan je gezonde verstand ;) en weet je wat het wel en niet is.

    Ik was/ben helemaal niet zo in paniek. Ik luister naar de voorzorgsmaatregelen van het RIVM en volg de adviezen van de experts op. Ik vermijd ook sociale contacten. Ik vind het niet erg om alleen te zijn, soms vind ik het zelfs prettiger (want ik voel me nooit eenzaam als ik alleen ben en soms wel als ik onder mensen ben). Ongeacht hoe ik me voel kan ik mijn eigen gezelschap altijd wel pruimen en ik vermaak me ook altijd wel met of zonder moderne apparaten. Waar ik wel gestrest van raak, is het paniek/angst gedrag van anderen.

    Afgelopen week werden mijn boodschappen thuisbezorgd. Ik had gewoon boodschappen besteld zoals ik dat altijd doe. Ik sloeg niet meer in of kocht ineens andere boodschappen dan anders uit angst. Nee, gewoon zoals ik dat altijd doe. Ik had nog genoeg plee papier, dus dat liet ik staan. Antibacteriële zeep hoefde ik ook niet te kopen want die kocht ik altijd al (lang voordat corona begon) dus dat heb ik nog en staat standaard in mijn keuken en badkamer. Ook heb ik altijd (lang voordat corona begon) een voorraadkast met wat standaard dingen (je kent het wel: bloem, zelfrijzend bakmeel, houdbare melk, linzen, tomaten blokjes en puree, diverse bonen, pasta, rijst, couscous, quinoa, eieren, dat soort dingen) zodat ik altijd wel iets in elkaar kan flansen.

    Mijn plan was om dit weekend weer boodschappen te bestellen. Dat was ik al van plan voordat het hamsteren begon want op vrijdag verschijnt de bonus en ik bestel meestal mijn boodschappen in een weekend. Maar omdat half Nederland dus aan het hamsteren geslagen is en ik al een paar dagen niet meer online kan bestellen, raak ik wel gestrest en krijg ik dus de neiging hetzelfde te doen zodra ik er tussendoor kom (ik vermoed dat veel mensen daardoor die neiging krijgen en dat dus inderdaad doen). En dat is dus precies wat we volgens de experts niet moeten doen. Het frustrerende is dat mensen spullen kopen die ze misschien helemaal niet nodig hebben (zoals paracetamol inslaan) die anderen echt NODIG hebben en daardoor misgrijpen.

    Ik keek gisteren Jinek en hoorde een man vertellen om 9.00 's ochtends mis te grijpen bij de bakker omdat het brood was uitverkocht terwijl de vrouw voor hem 6 broden had gekocht. Misschien heeft ze een groot gezin, en sowieso een grote vriezer, maar waarschijnlijk was zij ook aan het hamsteren. Ik hoop dat mensen bereid zijn te delen mocht dat nodig zijn. Wat er nu gebeurt, raakt ons allemaal en ook de verhoudingen van mensen en landen onderling.

    Hopelijk normaliseert het boodschappen gedrag als mensen zich realiseren dat er genoeg is en dat supermarkten voorraden hebben.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ja, hier was het brood bij de supermarkten ook uitverkocht, maar ik heb het op de markt gehaald, daar was nog volop. Ook daar een mevrouw die 6 broden kocht. Wij 2 halfjes. ;). Over paracetamol, momenteel leef ik op pijnstillers, ik ga het tot maandag nog wel redden, maar dan vraag ik aan de tandarts om een voorschrift voor ibuprofen 600 bruis, die werken namelijk geweldig (gisteren van een collega 3 zakjes gebietst) en krijg je alleen op recept.
    Ik ga zo nog wel een drogist proberen, en even bij de Action kijken wat ze daar nog hebben.

    Wij doen normaal, hamsteren niet, maar ik word wel onrustig door al die paniek van anderen...

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Pff, eindelijk mijn boodschappen kunnen bestellen en worden slechts een paar dagen laten geleverd dan de dag waarop ik ze eigenlijk geleverd wilde hebben. Sommige dingen inderdaad uitverkocht (paracetamol niet) maar hadden nog steeds betaalbare en goede alternatieven beschikbaar. Ik weet niet hoeveel pijnstillers je gebruikt maar ga alsjeblieft niet over de aanbevolen dosering heen.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    "Mijn" DA drogist had nog paracetamol en ibuprofen, dus ik bofte. (nee, ik ga niet over de dosering heen. ;) )
    En mijn man ging fietsen (vind ie leuk) en heeft blauwe besjes voor me meegenomen (die was ik vergeten) én wist nog een pak wcpapier te schoren (pak met 6 rollen) in een naburig dorp.

    De manager van mijn teamleidster belde me op, of ik maandag wil testen op mijn laptop of ik thuis kan werken. En als dat lukt, mag ik komende week thuis werken. Dat vind ik helemaal niet zo leuk, is niet gezellig, maar wel beter voor mijn gezondheid.
    Heel tof dat ze zoveel vertrouwen in me hebben. <3

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    maart 2020 aangepast
    EDIT: bericht heb ik verwijderd omdat het waarschijnlijk niet klopt.
    Post edited by SimLibby on
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    'Ga boodschappen doen!'

    Leuk filmpje: http://www.dumpert.nl/item/7863285_915e8bd9
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    ^ Volgens mij zijn er heel veel van die vrouwen geweest, ik was net even bij de Aldi, en ook daar geen toiletpapier.
    Geen afbakbroodjes ook trouwens, en die wilde ik wel.

    Er schijnt heel veel nepnieuws te zijn. Ik houd me er maar zo min mogelijk mee bezig.
    We moesten vandaag thuiswerken. Wat een feestje (not) om in plaats van 2 joekels van beeldschermen, nu 1 laptopscherm te hebben en via je mobiel te bellen.... Oortjes in, als of ik onderwater zit. Ik ben nu dus op zoek naar een koptelefoon (géén oortjes) voor mijn mobiel. 1 dagje zo bellen is niet erg, maar het is tenminste 3 weken en niemand weet hoe het daarna is.

    Gelukkig kon ik nog wel vanmiddag bij mijn tandarts terecht. En heb ik een doos pijnstillers gescored. Maar het hing vol met A4tjes dat ze géén paracetamol meer hadden bij de apotheek.
    Er is een hoop gehamsterd, das duidelijk....

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    En, hoe gaat het met jullie allemaal?
    Ik zal er even een paar taggen @Moepmoep , @SimLibby , @Keefbeetle
    Al een beetje gek van de "eenzame opsluiting"?
    Nog genoeg wc papier in huis?

    Ik heb er een week thuiswerken op zitten. Op mijn eigen laptop die dat toch niet zo leuk vind. Dinsdag brandde de voeding door, gisteren ging de muis dood... En ik vind het eigenlijk wel genoeg, maar we "moeten" nog tenminste 2 weken. Maandag en dinsdag kon mijn man nog wel naar zijn werk, maar vanaf woensdag zit ook hij thuis te werken.
    Ivo (mijn zwarte kroelkater) vind het trouwens helemaal geweldig en gaat steeds bij me zitten in het gunstige geval, als ik pech heb ploft ie op mijn toetsenbord. :tongue:
    Nou heb ik nog aanspraak van mijn man en katten, maar hoe gaat het bij jullie?

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    @Deborah, hier wel OK. Voor mij is het geen verschil van dag en nacht, omdat ik al maanden "in between jobs" ben. Tel daarbij op dat ik al veel rust moet nemen vanwege mijn overgevoeligheid en dus al niet gewend ben om een heel druk leven buitenshuis te hebben. Ik kan me voorstellen dat het voor iemand die overdags op het werk is en 's avonds en/of in het weekend bijna altijd op stap is, heel anders is.
    Wel is mijn wereld nu héél klein, en behalve mijn ouders zie ik nu eigenlijk niemand. Ik heb de laatste tijd al weinig ondernomen, maar nu kán ik, zoals iedereen, gewoon ook even niks. Daarbij heb ik ook last gehad van verkoudheid en wat andere kwaaltjes, waardoor ik zelfs niet naar de supermarkt durfde. Voor de komende dagen heb ik voldoende boodschappen dus hoef ik ook niet, hopelijk ben ik daarna weer fit. Gelukkig hebben mijn ouders een paar keer wat boodschappen voor me gehaald, anders had ik geen groente en fruit. Ik houd het hele jaar rond wel bepaalde dingen op voorraad, net zoals SimLibby doet. Als je dan af en toe wat verse producten erbij koopt kom je al een heel eind. Wcpapier had ik toevallig kortgeleden nog een voordeelpak van gekocht toen dat ergens in de aanbieding was.
    Succes met thuiswerken... zal best dat Ivo blij is met het extra gezelschap :smile:
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Hier gaat het ook allemaal. Ik ben al veel thuis dus het kost me nu eigenlijk geen moeite om daar mee door te gaan. Ook kan ik me altijd wel vermaken en vind ik het niet zo erg om alleen te zijn. Vervelend voor je van je laptop. Kun je je baas niet vragen dat te vergoeden? Aangezien je in zekere zin onder diens tijd bezig bent en je baas er verantwoordelijk voor is je de tools te geven zodat je je werkt kunt doen (toch).
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @SimLibby, ik werk voor een callcenter waarbij onder normale omstandigheden thuiswerken absoluut niet kan.
    Er zijn belzalen met apparatuur, je hebt geen vaste plek, je gaat gewoon ergens zitten waar plaats is. En als je klaar bent, gaat er iemand anders zitten. Kortom, we hebben geen apparatuur om mee naar huis te nemen. Er is nu een spoedproces gemaakt, waarmee mensen die langer dan 3 maanden werkzaam zijn, thuis kunnen werken, mits ze zelf een computer/laptop en mobiele telefoon hebben. Mensen die korter in dienst zijn, werken wel op zaal, maar er moet nu minimaal 1 lege werkplek tussen zitten. Ik bewaar de bonnetjes wel hoor.

    Gisteren de extra uitzending nog gezien???
    Tot 1 juni alles afgelast!
    Mijn man heeft dat "1 juni" wel 10 keer herhaald gedurende de avond.
    "Nog tot 1 juni thuiswerken, dat trek ik niet hoor" zei ie op een gegeven moment.... Mjah, ik dat gezeur ook niet. ;)
    Maar wel jammer, de bloesemtocht gaat niet door, de bevrijdingsfeesten, Elfia, en nog veel meer dingen.
    Toch probeer ik te focussen op wat wél kan.
    Plannen maken voor ná 1 juni bijvoorbeeld.

    Maar het fijnste is dat het wel mooi weer is, en we dus wel naar buiten in onze eigen tuin kunnen.

    En, ik wilde deze week naar de kapper, maar ik kreeg vanochtend al bericht dat alle kappers per direct gesloten zijn.
    Ik heb dus zelf staan knippen. Veelste kort.
    Het goede nieuws is, dat is 1 juni wel weer aangegroeid! :smile:

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    @SimLibby, kom jij misschien van mijn planeet? :#

    @Deborah, ik heb de persconferentie gister live gekeken. Ja, 1 juni klinkt nog zo ver weg... In deze situatie merk ik wat een zegen het is dat ik niet zo sociaal ben ingesteld (in de zin dan dat ik niet zo van de evenementen ben en dat ik niet het type ben dat collega's mist et cetera, niet "niet sociaal" in de zin dat ik een aso ben of geen rekening houd met anderen). Maar omdat mijn empatisch vermogen prima is, sta ik er ook bij stil dat het voor veel mensen echt een domper is dat allerlei evenementen niet doorgaan en dat ze niet in groepen bij elkaar kunnen komen.

    Ik hoop wel echt dat deze crisis voorbij is vóór het echt zomer wordt. Maar als dat niet zo is, is er ook niks aan te doen. Ik zou het wel flink balen vinden als we in de zomer niet op een terrasje wat kunnen drinken en dat soort dingen. Dan voelt het toch alsof je zomer een stuk minder is dan anders. En dit wordt mijn laatste zomer als twintiger...
    Maar, ik probeer er niet te veel bij stil te staan. Bovendien is dit ook een periode waarin ik geconfronteerd word met het feit dat ik voor veel dingen dankbaar mag zijn. Ik voel me ook een **** als ik ga zitten zeuren dat ik niet naar de bioscoop kan, terwijl er mensen doodgaan en andere mensen zich de pleuris werken om te voorkomen dat mensen doodgaan. Waarmee ik de zorgen van mensen over hoe lang dit duurt en hun wens om het "gewone" leven weer te kunnen hervatten zeker niet wil bagatelliseren.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Ja late reactie, hier echt megadruk helaas.

    Werk nu ook thuis (onderwijs), maar dat kostte toch wel flink wat moeite. Daarnaast hebben we nu mijn zoontje ook thuis (mag wel naar de opvang, maar doen we liever niet), dus werken mijn man en ik in shifts. Hij sochtends, samen smiddags als de kleine slaapt en ik dan eind van de middag.
    En vaak 's avonds nog door. Afgelopen week 3 dagen tot 10u 's avonds bezig geweest en ook deze week een paar latertjes gehad.
    Veeg mij maar op, ik ben er nu al klaar mee...

    Het werk zelf is ineens heel erg anders. Ineens geen leerlingen meer in de klas, maar alles op afstand proberen te doen. Dat is best wel lastig. Bovendien hebben we dus de kleine nu thuis, dus in plaats van dat ik 3 dagen in de week werk, werk ik er weer 5. Dat is even te doen, maar ik denk niet dat ik dat nog heel lang vol ga houden.
    Ik verwacht niet dat we voor de meivakantie weer open gaan, maar we gaan het wel zien. Ik hoop dat het niet langer dan dat gaat duren.

    Verder is het thuis ook geen flikker meer aan. Het enige wat je nu nog kunt ondernemen is fietsen of wandelen met de kleine. Tripjes naar de stad of naar de winkel zijn vreselijk. Ik moet m'n zoontje dan wel meenemen, maar word ondertussen aangekeken alsof ik een idioot ben. En daarnaast proberen die 1,5m afstand te houden, ik vind het echt doodvermoeiend.
    Maarja, het is even volhouden en voor het goede doel. Voor mij voelt het allemaal nog heen onrealistisch omdat ik ook nog niet echt mensen ken die ziek zijn geworden. De cijfers spreken voor zich natuurlijk, maar het heeft voor mij nog geen gezicht.
    Ik hoop dat we over niet al te lange tijd de draad weer op kunnen pakken en dat het virus onder controle is (weg zal het niet gaan denk ik...)

    Ik vond deze wel toepasselijk :tongue: :
    h0sszwvhs12e.png
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Hij is leuk @Moepmoep .

    En het begint toch echt dichtbij te komen:
    https://www.gelderlander.nl/dossier-coronavirus/live-ziekenhuis-ede-roept-hulp-defensie-in-burgemeester-woest-op-ouders-die-eisen-dat-kind-van-verpleegkundige-wegblijft-van-opvang~a636d332/

    Een collega heeft volgens eigen zeggen Corona.
    Er komt 3 keer per dag iemand zijn zuurstof in het bloed meten maar hij is niet ziek genoeg om opgenomen te worden, ondanks dat hij 3-4 keer per nacht met een paniekaanval wakker wordt omdat hij geen lucht meer krijgt. Dat is wat ik van hem hoor.

    Ik ben een aantal jaar geleden moderator van Libelle geweest, toen dat forum uit de lucht werd gehaald, is er een schrijfgroepje verhuisd naar Facebook. (er zijn er meer verhuisd, maar ik ben bij 1 groepje gebleven) Van een van de dames daar is van de week haar schoonzus overleden, gisteren was de crematie, maar daar mochten ze niet naar toe. Alleen haar broer (zijn vrouw is dus overleden) en zijn kinderen mochten aanwezig zijn.

    Gisteren hoorde ik ook dat 1 van mijn nichten Corona heeft, het gaat nog redelijk met haar.

    Volgens mijn moeder heeft mijn broertje doorgegeven dat hij, zijn vrouw en zijn zoontje ook Corona hebben, maar een lichte vorm..... Ik denk dat ze gewoon griep hebben. Ik heb mijn zusje gebeld en gevraagd wat zij daar van dacht, en ze dacht hetzelfde.

    Maar het komt dus wel dichterbij zo.

    @Keefbeetle ,
    Ik ken je onderhand een beetje, en ik begrijp dat je dat sociale niet zo erg mist als ik bijvoorbeeld.
    Hoewel ik normaal gesproken prima een tijd alleen kan zijn.
    Ik kan er niet zo goed tegen dat ik in mijn vrijheid beknot wordt.

    Vanochtend was ik aan het werk, ik had een vriendelijke heer aan de telefoon, toen Ivo en Pollewop het op de stoel naast me aan de stok kregen, Grauwen, schreeuwen en miauwen!!! Ik schrok me een ongeluk, en die man lag helemaal vlak van het lachen. "jij werkt zeker thuis?"......
    "Ach" zei hij erna, "ik moet thuis vergaderen en dan blaft de hond ook wel eens".

    Ik had gisteren postzegels besteld bij Post.nl op de website, die zouden vandaag komen maar niets gezien. Hopelijk komen ze morgen.
    Ik probeer mijn moeder en mijn vader toch te bereiken, met mijn moeder via Whatsapp, maar mijn vader snapt dat niet, en doordat hij gehoorschade heeft, kan ik ook niet bellen. Mijn zusje wordt niet meer toegelaten. Dus die staat steeds voor het raam te zwaaien naar hem.
    Ik stuurde steeds kaarten via Hallmark, maar dat loopt aardig in de papieren (moest ook condoleance kaarten sturen)
    Naar de brievenbus lopen durf ik nog wel. ;)

    Moep, vanuit huis werken is heel anders. Het is veel lastiger, je kan niet even wat vragen, ik heb dan geen kind waar ik voor moet zorgen, maar er gebeurd vanalles wat op het werk niet gebeurd. En ik wilde juist het werk niet mee naar huis nemen.

    Buiten dat alles hoorde ik gisteren ook nog dat we op een mega recessie afstevenen.
    Een vriendin die per 1 maart een nieuwe baan had, is gisteren gebeld dat is ontslagen is, omdat het bedrijf cursussen organiseert die nu niet doorgaan , en ze nog in haar proeftijd zit. Doordat ze haar vorige baan zelf had opgezegd, is het maar de vraag of ze een uitkering krijgt....
    Bij de vorige recessie ben ik mijn baan kwijtgeraakt, hopelijk blijf ik dit keer buiten schot.....

    Onzekere tijden, ik slaap niet goed meer en ben constant moe.


    Gelukkig kan ik hier mijn verhaal kwijt, en is dit Corona veilig. ;)

    Stay Home and Stay Safe! <3

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Jij ook @Deborah. Ik vind het heel vervelend voor je dat je niet meer goed slaapt. Hopelijk vind je een gezonde manier om je nachtrust te herstellen. <3
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Gratis games voor een limited time beschikbaar:
    https://www.bigfishgames.com/promotions/playaparttogether
    (Maze: subject 360 is echt te gek maar voor sommige misschien te eng).
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Moepmoep schreef: »
    Werk nu ook thuis (onderwijs), maar dat kostte toch wel flink wat moeite. Daarnaast hebben we nu mijn zoontje ook thuis (mag wel naar de opvang, maar doen we liever niet), dus werken mijn man en ik in shifts. Hij sochtends, samen smiddags als de kleine slaapt en ik dan eind van de middag.
    En vaak 's avonds nog door. Afgelopen week 3 dagen tot 10u 's avonds bezig geweest en ook deze week een paar latertjes gehad.
    Veeg mij maar op, ik ben er nu al klaar mee...

    Respect hoor @Moepmoep. Als niet-moeder met geen man weet ik niet hoe het is, maar ik kan me voorstellen dat het flink veel energie kost om zowel moeder als echtgenote te zijn en te werken. Vooral als je nu meer werkt dan anders.
    Het afstand houden is ook vermoeiend. Ik vind het prima als mensen niet dichtbij komen (graag zelfs :tongue:) maar er steeds op letten dat je 1,5 m afstand houd en dat anderen dat ook doen... ik probeer drukke plekken nu al helemaal te mijden want dat is inderdaad doodvermoeiend.

    @Deborah, eng als het "echter" wordt door besmettingen in je omgeving.
    Dat je niet kan gaan en staan waar je wilt (of in elk geval met beperkingen) vind ik ook best naar. Ik voel me ook onzeker om bijvoorbeeld naar de supermarkt te gaan. Met al die maatregelen ben ik bang dat ik het niet kan overzien, iets verkeerd doe en dan boze mensen over me heen krijg. Ik heb namelijk soms moeite situaties te overzien als er opeens veel anders is of er dingen onduidelijk zijn. Ik las in de krant een artikel over "hoe het moest" en daar werd ik alleen maar onzekerder van. Daarbij las ik een nieuwsbericht over een man en vrouw die in een supermarkt ruzie hadden gekregen omdat de man geen afstand hield, waarbij hij uiteindelijk een zak tegen de vrouw aangooide en de vrouw hem een trap gaf. Lijkt me vreselijk om mee te maken.
    En wat betreft mensen missen... dat doe ik amper. Er moet echt een flinke tijd overheen gaan waarin ik iemand niet zie, wil ik iemand eens gaan missen. Als dat al gebeurt. Als mensen tegen me zeggen dat ze me missen voel ik me altijd een soort weirdo omdat ik dat meestal niet terug kan zeggen.

    Mooi verhaal van de kattenruzie trouwens. :joy:

    En ik heb twee tantes die nu veel binnen zitten ook een kaartje gestuurd. Ik ben geen beller maar wil toch wat laten horen.

    Er is gewoon te veel slecht nieuws, het coronavirus zet een soort dominoeffect in gang van nare gevolgen.
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    maart 2020 aangepast
    Keefbeetle schreef: »
    Er is gewoon te veel slecht nieuws, het coronavirus zet een soort dominoeffect in gang van nare gevolgen.
    Nee, dat is niet waar. Het is maar net hoe je kijkt.

    Zo is de luchtkwaliteit op sommige plaatsen sterk verbeterd, werken veel mensen en landen samen en reiken elkaar de helpende hand en reizen er allerlei nieuwe en leuke initiatieven om elkaar bij te staan in deze uitdagende tijden. Zoals bijvoorbeeld Big Fish die gratis (dure) spellen weggeeft. Of Ziggo die tijdelijk extra kanalen aanbiedt aan diens klanten en kinderen (speciaal kids kanaal ofzo). AH die zorgmedewerkers voorrang verleent in de winkels. Al die mensen die blijven werken zodat wij met het openbaar vervoer kunnen, boodschappen kunnen doen of die lift kunnen blijven gebruiken omdat er toch iemand komt om de lift te maken als de lift kapot is. Dagopvang die nog steeds kinderen van zorgmedewerkers opvangen zodat zij hun werk kunnen doen. Den-Haag met diens financiële noodpakketten. Mensen die nabij Schiphol wonen die het nu eindelijk een stuk rustiger hebben omdat er niet meer iedere 5 minuten een vliegtuig overvliegt. Etc.

    Om nog maar te zwijgen van allerlei particuliere initiatieven. Buren die delen en boodschappen voor elkaar willen doen. Groepsmeditaties (op afstand ieder in diens eigen huis) zodat we ons verbinden in liefde en vertrouwen en ons niet laten opjutten door maatschappelijke angst (dat lijkt voor sommige niets maar voor sommige mensen zoals ik is dit waardevol. Bovendien zoals angst besmettelijk is, is liefde dat ook). Allerlei vormen van entertainment zoals podcasts of filmpjes. Mensen die creatieve manieren verzinnen om zichzelf en hun kroost te vermaken. Ouders die hun kids bijstaan omdat ze niet naar school kunnen terwijl ze vaak zelf ook thuis proberen te werken. Een man die een hoogwerker inhuurt zodat ie op afstand zijn oma kan bezoeken. Mensen die op afstand van een bejaardentehuis een concert geven. Etc.

    En wat dacht je van de verstilling? Even niet meer rennen en vliegen, afspraken overal, verplichtingen, vermaakt/geleefd worden door een ander zoals school, werk, een vriendin of één of ander clubje. Even thuiskomen bij jezelf. Dat is de enige (gezonde) plek waar je naartoe kunt nu het maatschappelijke leven stilvalt. Hiernaast zijn er meer manieren om je met elkaar te verbinden als dat niet meer face-to-face kan.

    Zo zie ik een domino effect van positieve effecten wat op geen enkele manier een ontkenning is van de huidige feiten of bagatellisering van de moeilijkheden waar sommige mensen en ondernemers nu voor staan. Ik zeg alleen: dit is er ook! <3
    Post edited by SimLibby on
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    @Deborah en @Moepmoep, jullie zijn van de escaperooms toch? Er zijn ook vast anderen die dit leuk vinden.
    Escaperoomeigenaren slaan handen ineen en lanceren online spel

    @Deborah, deze is voor jou :p
    Steeds meer Nederlanders schrijven zich in voor een kapperscursus
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    SimLibby schreef: »
    Keefbeetle schreef: »
    Er is gewoon te veel slecht nieuws, het coronavirus zet een soort dominoeffect in gang van nare gevolgen.
    Nee, dat is niet waar. Het is maar net hoe je kijkt.

    Dat is waar, er zijn (gelukkig!) ook veel leuke en goede initiatieven. Maar dat is een beetje hoe het nieuws werkt hè, je krijgt voor de meerderheid slecht nieuws voorgeschoteld. Voor de positieve berichten moet je vaak beter zoeken al zijn ze in deze periode ook wel wat meer onder de aandacht lijkt het. Ik vermoed dat veel mensen hier ook extra behoefte aan hebben nu.

    Het fitnessbedrijf waarvan ik workouts volg, gaf bijvoorbeeld flinke korting op hun programma's. Dat vond ik echt mooi van hen. Ik ben al dol op die mensen omdat ze anderen proberen te helpen gezonder te leven.
    In mijn omgeving werd er ook een "berenjacht" georganiseerd voor kinderen, dit lijkt landelijk een ding te zijn. Ook leuk want als je een knuffelbeer in huis hebt kun je die voor je raam zetten en zo laagdrempelig al aan zoiets meedoen. Ik heb geholpen flyers te verspreiden voor 1 van deze jachten.
    En in de plaatselijke krant zat een bijlage voor kinderen, waaraan gewerkt was door ZZP'ers met een creatief beroep, zodat zij toch een opdracht hadden. Dat was twee vliegen in een klap voor die groepen, vond ik een mooi initiatief.

    Ik heb trouwens ook respect voor (natuurlijk) alle zorgmedewerkers en vuilnismannen en -vrouwen en buschauffeurs etc. Ik ben alleen niet iemand die dan een spandoek ophangt om dat te laten zien.
    Wat betreft het voor elkaar zorgen, ik geloof niet dat mijn buren hulp nodig hebben maar ik ga ook niet "op het raam kloppen" zoals minister De Jonge opperde. Dat hangt weer samen met mijn problematiek. Ik kan mij nu niet aanmelden om bijv boodschappen te gaan doen voor wie dat nodig heeft, vanwege die persoonlijke omstandigheden. (En geloof me, dat is écht niet uit onwil of luiheid, ik ben iemand die graag iemand helpt, maar doordat ik ben zoals ik ben kan ik lang niet aan alles meedoen. Ik probeer mijn bezoeken aan winkels al te minimaliseren omdat ik er vaak heel snel vermoeid raak en dan thuis een middag nodig heb om weer op adem te komen.)
    Ik probeer wel op andere manieren naar mensen om te kijken door bijv een taart te bakken voor familie die dichtbij woont en dat langs te brengen of oudere familieleden een kaart te sturen. Een paar familieleden weten dat ik ze puzzels en boeken uitleen als ze zich thuis vervelen.
    Je hoort zoveel over initiatieven dat ik me soms bezwaard voel dat ik niet mijn dagen vul met klusjes om anderen te helpen maar ik weet niet hoe ik dat zou kunnen doen zonder gigantisch in de stress te raken. Ik kan niet op kinderen passen of in een wijkcentrum als aanspreekpunt fungeren voor mensen die om een praatje verlegen zitten. Dus ik doe maar kleine dingetjes en probeer een "goede burger" te zijn door in het gras te springen wanneer ik anders geen afstand kan houden en door zoveel mogelijk thuis te zitten.

    Wat betreft verstilling, mijn leven was al behoorlijk stil. Ik herken mij niet in het drukke leven van de gemiddelde Nederlander. Natuurlijk heb ik ook mijn verplichtingen maar het voelt voor mij allemaal niet zo anders. Maar ik kan me voorstellen dat dit voor de meeste mensen juist wel speelt. Kan ook goed zijn, maar wel voor niet al te lange tijd, denk ik. Uit ervaring weet ik hoe gevaarlijk het kan zijn om té veel tijd in je eigen hoofd, met jezelf, door te brengen.

    Beetje een pessimistisch verhaal toch, deels, excuses. Het is gewoon hoe het voor mij is.
    Maar @SimLibby, je hebt gelijk dat je aankaart dat er ook positieve dingen voortvloeien uit deze crisis.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    SimLibby schreef: »
    @Deborah en @Moepmoep, jullie zijn van de escaperooms toch? Er zijn ook vast anderen die dit leuk vinden.
    Escaperoomeigenaren slaan handen ineen en lanceren online spel

    @Deborah, deze is voor jou :p
    Steeds meer Nederlanders schrijven zich in voor een kapperscursus

    Whahaha, dat van die escaperooms wist ik niet, ik ga er van het weekend maar eens naar kijken.

    En dat van die thuiskappers, geweldig!
    Gelukkig heb ik al zo'n 25 jaar een echte kappersschaar, voor "de voorkant".
    Maar dat het is verlengd naar 28 april.... niet echt een verrassing, maar ik ben er niet blij mee.


    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @SimLibby, voor een groot deel ben ik ook blij met de positieve dingen.
    Ik wist bijvoorbeeld al van foto's die ik voorbij zag komen dat de grachten in Venetië schoon waren, en dat de luchtvervuiling in China met 50% was verminderd. Ik spreek natuurlijk de hele dag mensen, en ik heb een stukje van jouw positieve verhaal gebruikt om verbitterde oudere mensen toch ook de mooie kanten te laten zien.
    Soms lukt het, soms niet.
    Mijn vader is 6 april jarig, en we mogen er niet naar toe.
    Vorig jaar had ik een accordeonist voor hem ingehuurd, vond ie zo mooi.
    Dit jaar niet eens visite. Mijn zusje heeft het er ook slecht mee.
    Ik stuur wel kaarten hoor. Naar mijn moeder, vader, zusje en die vriendin die dus haar baan kwijt is.
    Ik app veel, maar het is anders.
    Het maakt mij (en ik denk de meeste mensen wel) wel bewuster van de vrijheid die we normaal hebben, en die we zo vanzelfsprekend vinden.
    En veel mensen hebben nu tijd voor dingen die normaal op een hoop wordt gemikt voor "als we niets te doen hebben", ik denk dat veel ouders van kinderen ook meer respect krijgen voor de onderwijzers. Nu ze zelf de hele dag met het kroost zitten opgescheept. :tongue:

    @Keefbeetle , als je flyers hebt rondgebracht, heb je toch ook je steentje bijgedragen?
    Ik heb (oude) tijdschriften die ik weg wilde doen, aan mijn buurvrouw gegeven. Ik heb mijn beide buurvrouwen op WhatsApp, dus das makkelijk.
    Mijn andere buurvrouw bood aan om kleine boodschappen voor me mee te nemen en voor de deur te zetten. Voor haar geen moeite (haar woorden) want ze werkt bij de AH. En ik draag mijn steentje niet echt bij, maar ik werk wel nog steeds, en telecommunicatie is nu heel belangrijk. Plus dat ik sommige oudere mensen krijg, die echt op een babbeltje uit zijn. En die krijgen ze van me. ;)

    Ik slaap nog steeds onrustig, maar dat hoort bij me is me ooit verteld. Als je een getraumatiseerd verleden hebt zoals ik, is veiligheid en stabiliteit heel belangrijk, en als dat zoals nu is aangetast, geeft dat onrust.

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Ik las ook dat bepaalde musea nu onlinetours aanbieden. Vind ik leuk!
    https://www.mentalfloss.com/article/75809/12-world-class-museums-you-can-visit-online

    @Deborah, ja, ik heb wel een klein beetje geholpen. Maar als je hoort wat sommige anderen doen, klinkt het zo insignificant. Niet dat het een wedstrijd is... maar ik voel me al vaak nutteloos. Daarom probeer ik me maar zo goed mogelijk aan de maatregelen te houden.
    Dat jij oudere mensen met een praatje helpt lijkt me toch een behoorlijke bijdrage. En klinkt logisch van de extra behoefte aan veiligheid en stabiliteit. Het zijn onzekere tijden en bij de een komt dat door omstandigheden harder aan dan bij de ander. Heel andere situatie, maar ik slaap regelmatig ook niet goed nu, lig lang wakker. Helaas helpt mijn buurman ook niet altijd daarbij. Eergister hoorde ik hem om half 2 nog telefoneren of zo.

    Ik was vandaag even op de fiets. Druk!!! Fietsers daar, wandelaars hier, en dat dan keer op keer. Zo druk is het anders nooit. Ik werd er moe van, het steeds extra opletten. En sommige mensen lopen links en anderen rechts. Was blij toen ik thuis was en me op kon sluiten. Fietsen is voor mij standaard al vermoeiend omdat ik dingen hard binnen krijg en altijd heel gespitst ben op goed opletten. Ik kom met regelmaat mensen tegen die zich totaal niet bewust lijken van hun omgeving. Nu klink ik zuur, maar het slaat altijd een flinke deuk in mijn energie om me buiten te begeven, en nu met de afstandmaatregel is het dubbel opletten geblazen. Gelukkig gaat deze periode weer voorbij. En ik ben alsnog blij dat ik nog even HEB kunnen fietsen.
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    april 2020 aangepast
    Zit je jezelf soms een schuldgevoel aan te praten @Keefbeetle dat je niet genoeg doet? Daar heb ik ook een handje van. Maar weet je, ik doe wat ik kan en ik weet zeker jij ook. Het is bij ons nooit een kwestie van desinteresse of onwil of niet om een ander geven of iets dergelijks. Het is alleen zo dat ons leven ook niet over rozen gaat en veel van onze aandacht vraagt. Je kunt ook op afstand helpen. Door positieve gedachten en liefde de wereld in te zenden en door jezelf niet teveel te laten opjutten door angst want dat gaat je energetische trilling omlaag. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit een stomme zweverige tip vinden maar ik weet beter. Als wat ik schrijf niet met je resoneert, dan leg je het naast je neer, heel simpel. Hopelijk resoneert het wel met jou Keef want dit kan je leven enorm verrijken en je bewust maken van het krachtige liefdevolle wezen dat je feitelijk bent <3 (wij allemaal). Alles (mensen, gedachten, emoties, gevoelens, intenties, overtuigingen, etc.) is energie in beweging en zendt op een een bepaalde frequentie uit net zoals een radiozender. Dus vanuit je hart en gedachten mededogen en liefde delen en uitzenden, dat helpt, alleen niet op de traditionele wijze (ik neig ernaar te denken dat wij mensen over het algemeen een vrij beperkt beeld hebben van wat helpen betekent: helpen betekent niet altijd dat je bijvoorbeeld iemands ramen staat gaan lappen).

    Alvast gefeliciteerd met je vader @Deborah. Is video appen niets voor jou en je familie en vrienden? Via whatsapp ofzo, dat is gratis.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Dank je wel @SimLibby .
    Nee, dat zijn dingen die mijn vader niet snapt.
    Een kaart is al lastig, bellen kan hij niet, van een tv wordt hij super onrustig.
    Hij heeft korsakov (lijkt op dementie) en is erg autistisch.
    Maar gelukkig had Hallmark leuke kaarten. (Jammer dat ik niet naar je TOEKAN en dan een plaatje van zo'n vogel)
    Dat ontgaat hem ook hoor, maar ik vond het leuk.
    Ik heb gisteren via de Hema een fotokaart gestuurd, met een foto van onze tuin van een paar jaar terug.
    Toevallig hoorde of las ik dat de Hema op omvallen staat, en we zijn de V&D al kwijt, dus ik ging even neuzen wat ze hadden, en zag toen dat je voor 2 euro een foto kaart kan maken én verzenden. Bij Hallmark betaal ik bijna het dubbele... Dus ik ben alle eenzame mensen die ik ken maar foto's aan het sturen. ;)

    En ik vind ook dat @Keefbeetle genoeg doet.
    Het is niet alleen de daad, ook de intentie.
    @Moepmoep , hoe gaat het bij jouw thuis? Lukt het allemaal nog?
    Mijn collega's met kinderen hebben het zwaar. Dat zal voor jou ook wel gelden.

    Sterkte allemaal!

    Bedenk dat dit een zegen voor de natuur is <3

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    @SimLibby, ja, daar zijn vrouwen goed in, heb ik ooit van de Libelle geleerd. :weary:
    Maar... het klopt dat we doen wat we kunnen. Ik heb een soort permanent licht schuldgevoel over bepaalde dingen en deze periode versterkt dat. En ja, dat is het ook precies: voor mezelf zorgen kost al zoveel energie. En die energie is gewoon beperkt. Dus kies ik ervoor om bekenden dichterbij proberen blij te maken met het een of ander.
    Ik vind je idee over op afstand helpen niet per se zweverig, maar het sluit ook niet helemaal aan bij hoe ik naar dingen kijk. Maar ik snap je idee wel hoor. En ik denk zeker dat je door je houding en door je gedachten bepaalde dingen uit kunt zenden. Gedachten zijn erg krachtig. Dank voor je reactie trouwens. Het is altijd makkelijk om negatief over jezelf te denken, terwijl je voor anderen vaak veel milder bent.

    @Deborah, lastig, om dan te communiceren. Er zijn veel moderne manieren om contact te leggen, maar voor mensen die daar niet in thuis zijn en er niet mee zijn opgegroeid, is dat niet altijd een optie. (Mijn oma hebben we nooit aan appen kunnen krijgen, wat ik jammer vind, want dat is juist zo'n makkelijk laagdrempelig contactmiddel!)
    En jij ook bedankt voor je opmerking over genoeg doen :)

    Wat een lekker zonnetje trouwens vandaag...
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Nou de drukte houdt hier lekker aan helaas. Ik zal blij zijn als de meivakantie begint, want dan kan ik echt even mijn werk laten liggen. De kleine man gaat sinds deze week wel weer naar de opvang, omdat het anders niet te doen was met werk. Gelukkig heeft hij het daar enorm naar z'n zin en is het eigenlijk voor hem ook veel beter. Het is een keuze die ik liever niet had gemaakt, maar helaas is het even niet anders. Het geeft ons hier net even iets meer ademruimte.

    Verder ben ik het inmiddels wel echt flink zat al. We proberen er wat van te maken en fietsen er heel wat op los. Heb de omgeving hier inmiddels al wel gezien :tongue: . Maar ik mis wel echt de tripjes naar de winkel, de stad, de (indoor) speeltuin, maar vooral naar vrienden en familie. Ik had eerst nog wel de hoop dat we na de meivakantie wel enigszins terug konden naar het normale leven, maar ik vrees dat ook dat er dan niet in zit. Nu maar hopen dat we in de zomervakantie nog wel lekker op vakantie kunnen... maar we gaan het zien. Ondertussen de tuin maar zomerproof maken, hebben we in ieder geval iets te doen :tongue: .
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Goedemorgen allemaal en vrolijk pasen!
    Hoewel die vast minder vrolijk is dan anders.

    @Moepmoep , ga er maar van uit dat ook de zomervakantie afgelast wordt. Dat is tenminste wel wat ik denk.
    En als dat je instelling is, kan het alleen maar gaan meevallen.
    De festiviteiten die wij in ons dorp elk jaar eind augustus hebben, zijn ook al afgelast.

    Wij hebben afgelopen vrijdag het stempel "vitale beroepen" gekregen, wat betekent dat mijn collega's met (kleine) kinderen deze weer naar de opvang mogen brengen. Hoewel ze het bijna allemaal niet willen. Maar voor hun is werken nu een uitdaging.
    Wij werken ook gewoon door (hoewel ik morgen zowaar vrij ben <3)
    We hebben een groentetuintje aangelegd in kweekbakken van de Action, en alles doet het zo goed, dat ik er gister nog gauw 2 bijgehaald heb, omdat het elkaar in de verdrukking groeide. Nog een mini bakje gevonden om zaad voor te trekken, daar wat bloeiers in gezet, want ik ga echt niet naar een tuincentrum. De Action was goed te doen, iedereen hield afstand, maar bij de AH ben ik de winkel uitgevlucht. Ik heb betaald wat ik in mijn karretje had op dat moment, maar ben niet verder gaan winkelen, er zijn gewoon van die idioten die je geen ruimte geven en gewoon tegen je opbotsen! Ik blijf 1x per week naar de Aldi gaan, daar wordt wel de 1,5 meter gewaarborgd. En mensen worden er ook gewaarschuwd door het personeel. Ik vind het nog steeds dood eng, boodschappen doen.
    Mijn nicht is inmiddels genezen van Corona, maar een facebookvriendin (vriendin van +30 jaar geleden) is gisteren opgenomen, ze zat al 2 weken thuis met Corona, en het gaat dus niet goed.

    Verder heeft EA een hele leuke winactie gehad (en ik hoop dat er nog meer zullen volgen) en heb ik ook een code gewonnen, mijn nichtje Emily was er erg blij mee. @SimLibby heeft volgens mij ook gewonnen. KleinWonen toch?
    Ik heb een hele toffe video gevonden voor bouwen in Klein Wonen.
    https://www.youtube.com/watch?v=-ux7MQPqe6I

    Ik ben nog steeds vaak moe, en slaap veel meer dan normaal. Als ik klaar ben met werken slaap ik graag een uurtje of 2, en dan kan ik er weer even tegen. Ik heb 1 avond koorts gehad volgens mijn thermometer, die avond was ik ook echt niet lekker, maar volgens mij was mijn thermometer ook niet helemaal tof. :) Ik heb uiteraard voor mijn werk veel telefonisch contact met mensen, veel thuiswerkende mensen met wifi issues maar ook veel alleen staande ouderen, die graag via een tablet verbinding willen maken met de buitenwereld (beeldbellen) Dat laatste is een uitdaging en een aanslag op mijn geduld. Maar je krijgt er ook mooie gesprekken door. Ik heb collega's die het heel zakelijk oppakken, ik heb veel meer een luisterend oor voor die mensen, want ik merk dat ze daar behoefte aan hebben. En nee, het is geen onderdeel van mijn werk, maar een beetje extra in deze tijd kan geen kwaad. ;)

    En @Keefbeetle , houd jij het nog een beetje vol?
    Heb jij het moeilijker met feestdagen zoals nu?

    Ik wens jullie hele fijne Pasen, en hele veilige dagen.
    dgqw4f134pic.jpg

    Some angels choose fur instead of wings
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top