Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Plannen om studeren veel duurder te maken

«1
MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
Even voor de studenten onder ons. Ik heb deze tekst letterlijk gekopieerd uit een mailtje dat ik van de uni kreeg.


Beste medestudent,

Er staan dure tijden voor de deur voor studenten en universiteiten, als het aan de huidige regering ligt. Aangezien nog niet iedereen op de hoogte is van de enorme impact van de plannen van het kabinet op studenten vinden wij het erg belangrijk om je hierover te informeren. We willen je vragen om deze e-mail serieus door te nemen en niet meteen te denken 'dit is toch niet op mij van toepassing'. Iedere student wordt namelijk financieel geraakt door deze plannen! Als je de moeite neemt dit bericht serieus door te lezen zul je te weten komen wat voor jou de consequenties van de regeringsplannen zijn!

Het voorstel
Allereerst is het kabinet voornemens de studiefinanciering in de masterfase af te schaffen. Als letterenstudent krijg je dus niet langer vier, maar nog maar drie jaar studiefinanciering. Voor de masterfase komt er een sociaal leenstelsel. Het kabinet wil deze regeling al in aanstaand collegejaar laten gelden voor iedere student, dus ook voor studenten die nu al studeren!

Daarnaast wil het kabinet dat iedereen met meer dan één jaar studievertraging in de bachelor- en/of meer dan één jaar vertraging in de masterfase jaarlijks 3000 euro collegegeld gaat betalen, bovenop het wettelijke collegegeld en daarbij ook nog het OV-reisrecht kwijtraakt. Het ‘boetesysteem’ moet aanstaand collegejaar ingaan en het verlies van het OV-reisrecht op 1 januari 2012. Deze regeling gaat ook gelden voor de zittende studenten, dus ook voor iedereen die nu al studievertraging heeft opgelopen. De betreffende studenten krijgen geen extra leenfaciliteiten van het Rijk. Waar deze studenten het geld wel vandaan moeten halen is onduidelijk. Wanneer zij hiervoor extra gaan werken, gaat dit ten koste van de tijd die aan de studie besteed kan worden, terwijl langer studeren juist duurder wordt. Dit lijkt dus geen optie te zijn.

Voor de studies aan de faculteit der Letteren betekent dit concreet dat je, om deze 'boete' niet te krijgen:
- je bachelor binnen 4 jaar moet behalen en (als je hierna nog een master wilt doen) daarna
- je master binnen 2 jaar moet behalen (in het geval van een eenjarige master) of
- je master binnen 3 jaar moet behalen (in het geval van een tweejarige master, zoals de research masters).

Deze tijd gaat in vanaf het moment dat je voor het eerst bent ingeschreven voor een studie. Bij het switchen van studie gaat deze telling gewoon door; er wordt dus niet opnieuw met tellen begonnen.

Waarom is dit voor jou belangrijk?
Allereerst omdat je, indien je nu nog geen vier jaren studiefinanciering hebt ontvangen, een jaar studiefinanciering misloopt. Volgens de huidige plannen gaat dit sowieso gelden voor de huidige eerste- en tweedejaars.

Ten tweede omdat er veel situaties zijn waarin je (waarschijnlijk) studievertraging op zult lopen, ook wanneer je voor je gevoel nu nog ‘nominaal’ studeert. Met een boete als resultaat. Hieronder een aantal voorbeelden:
- Je hebt na vier jaar studeren niet alle bachelorvakken gehaald.
- Je redt het niet om in twee jaar tijd alle mastervakken te behalen en je scriptie te schrijven (bij research masters: in drie jaar).
- Je hebt voor deze studie iets anders gestudeerd (deze periode telt gewoon mee voor je studieduur).
- Je begint aan je master terwijl je nog één of meerdere bachelorvakken moet halen (je kunt je bachelor- en masterdiploma niet in hetzelfde collegejaar aanvragen).
- Je volgt twee opleidingen naast elkaar.
- Je wordt (langdurig) ziek en kan daardoor bepaalde vakken niet volgen.
- Je studeert een periode in het buitenland.
- Je volgt een stage of vervult een bestuursfunctie en kan daardoor niet alle vakken volgen.

Bedenk goed dat in de regel alle bovenstaande situaties tot minimaal één jaar extra inschrijven leiden. Een tweede (bijkomende) omstandigheid brengt je dus al snel tot meer dan een jaar vertraging, hetgeen weer op een 'langstudeerdersboete' en het verlies van je OV-reisrecht komt te staan.

Waarom is dit voor de universiteit en het onderwijs belangrijk?
De plannen voorzien naast een extra kostenpost voor studenten ook in een extra kostenpost voor universiteiten. Voorzitter van het College van Bestuur van de RU ir. R.J. de Wijkerslooth heeft in een opiniebijdrage in NRC Handelsblad de gevolgen uiteengezet. Een korte samenvatting:

- Per langstuderende student wordt er een € 6.000,- gekort op de Rijksbijdrage aan universiteiten.
- Indien er minder langstuderende studenten komen, wordt deze korting naar verhouding verhoogd.
- Dit komt neer op een korting van ongeveer 20% op de totale Rijksbijdrage voor onderwijs.
- Hierdoor moet er ook ongeveer 20% van het personeel worden ontslagen, hetgeen leidt tot 20% minder onderwijsuren of 20% minder studieplaatsen voor studenten.

Bovenstaande maakt pijnlijk duidelijk dat dergelijke bezuinigingen desastreuze gevolgen kunnen hebben voor het onderwijs op universitair niveau.

Wat kun je doen?

Aangezien deze plannen voor iedere student verstrekkende financiële gevolgen kunnen hebben, willen wij vragen je medestudenten op de hoogte te brengen van de voorgenomen plannen. Zo komen ook zij niet voor verrassingen te staan.


Als je daarnaast het signaal aan de regering af wilt geven dat deze plannen niet de juiste wijze zijn om bezuinigingen te realiseren, dan kun je het volgende doen:

- De petitie op www.minimaalnominaal.nl tekenen.
- Op 21 januari 2011 deelnemen aan de landelijke manifestatie op het Malieveld in Den Haag. Deze wordt georganiseerd door de landelijke overkoepelende studentenorganisaties ISO, LSVb, en LKvV. Alle informatie ten aanzien van deze manifestatie en eventuele andere aankomende acties is te vinden op www.kenniscrisis.nl.

Dergelijke acties hebben het meeste effect wanneer veel personen eraan deelnemen. Een landelijke demonstratie maakt geen indruk als er maar drieduizend studenten staan. Wanneer blijkt dat er meer mensen tegen de regeringsplannen zijn, dan is de kans een stuk groter dat de regering – of anders in ieder geval de Eerste Kamer – dit signaal serieus neemt.

Wat is er al gebeurd?
Op het moment van dit schrijven is o.a. het volgende reeds gebeurd:
- Ruim 245.000 mensen hebben de petitie tegen de kabinetsplannen op www.minimaalnominaal.nl ondertekend.
- In de eerder genoemde opiniebijdrage in NRC Handelsblad heeft De Wijkerslooth, van 1991 tot 2000 directeur-generaal Wetenschappen op het ministerie van Onderwijs, betoogd dat de 'langstudeerdersboete' voor huidige studenten in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. Naar aanleiding van deze bijdrage is er in de Tweede Kamer opnieuw gesproken over de plannen.
- Afgelopen vrijdag hebben 1500 personen een demonstratie gehouden in Nijmegen, waarbij zij gesteund werden door o.a. burgemeester van Nijmegen Thom de Graaff, Rector Magnificus van de RU prof. mr. S.C.J.J. Kortmann en Emile Roemer, fractievoorzitter van de SP.


Laten we hopen dat het kabinet niet zo gek is om dit door te laten gaan! Voor mij betekent het al dat ik volgend jaar geen studiefinanciering meer krijg en dus nog maar moet zien of ik mijn master kan gaan doen. Ik heb nog het geluk dat ik mijn bachelor op het moment nog binnen de aangegeven tijd doe. De druk voor mij om mijn bachelorwerkstuk in het buitenland te schrijven is vele malen groter. Voorheen had ik nog zoiets van, als het echt niet lukt (omdat je slechts begeleiding via de email krijgt en bezig bent met hele andere dingen), dan doe ik het volgend jaar wel. Maar op deze manier heb ik dan dus een probleem.
Mijn volgende probleem is dat ik niet zeker weet of ik een bepaald vak in het buitenland kan volgen. Is dit niet het geval, heb ik een probleem en heb ik mijn bachelor niet afgerond, aangezien het een majorvak is dat ik bewust niet in Nederland heb gevolgd omdat ik aangeraden kreeg dat ik dat in Engeland beter kon volgen.
Al met al heb ik er nog geen last van, maar de kans is vrij groot dat het nog gaat komen!
En er zullen er vele meer zijn die in hetzelfde schuitje zitten of die er al wel last van hebben!
Het studeren wordt op deze manier weer alleen voor de elite! Je moet 100x beter nadenken voor je wat gaat kiezen, terwijl je dat eigenlijk alleen door ervaring leert. Mensen maken een studie af die ze eigenlijk liever niet doen, omdat overstappen te duur is en dus onmogelijk.

Laten we hopen dat het kabinet niet zo achterlijk is om dit door te zetten!





TEKEN DUS DE PETITIE OP

http://www.minimaalnominaal.nl

Reacties

  • Opties
    MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    december 2010 aangepast
    Ik hoop niet dat het duurder wordt want de kans zit er best in dat ik sommige vakken niet haal ivm mijn therapie enzo. Mijn ouders betalen geloof ik wel de uni.

    Is dit echt alléén voor de universiteit trouwens? Da's wel discriminerend dan. Ik vind dat de overheid blij moet zijn met mensen die afstuderen aan de universiteit.

    v Op het MBO ben je geen student geloof ik. En daar krijg je pas OV vanaf je 18e. Dus ik denk dat die daar niet onder vallen. Waarom willen ze de hogeropgeleide mensen naaien dan? Ik heb wel alles gelezen maar ik ben er niet bij met mijn hoofd :oops:
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    december 2010 aangepast
    Nee, het is ook voor het hbo. Of het voor het mbo ook geldt weet ik niet. Maar ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe het daar geregeld is met stufi en ov-kaart.
  • Opties
    AnsjJ2AnsjJ2 Berichten: 2,754 Vitale Vijftigplusser
    december 2010 aangepast
    @Missy: Natuurlijk ben je op het MBO wel een student, het is een beroeps opleiding. Leraren zeggen tenminste wel dat wij studenten zijn :roll: En zouden ze dan MBOers moeten gaan naaien? MBOers hebben het vaak moeilijker dan HBO gasten. Middelbare school: Tripjes naar het buiten land, gala, open avonden etc etc . VMBO: Niks, saai tripje naar oorlogs musuem, gepest worden door Havo/vwo gasten. MBO: Niks.

    Ik denk dat het voor het MBO ook geld. Maar goed, vind het wel normaal dat je normaal moet functioneren op school en normaal over gaat als je je best doet. Sommige uit mijn klas zitten er alleen voor de stufie en blijven express zitten, voor die 75 euro per maand :roll:


    Maar dan is het nog niet normaal, dan wordt het net zoals heeel vroeger. Rijke naar school, armen werken :roll: "Of neem maar een extra lening" Zeggen ze dan.

    Overheid is gewoon **** :roll: En niveau bepaling is ook ****!


    V Ik zat op het Liemers College, verdeelt over 2 locaties. Zelfde school, zelfde eigenaar. Maar daar is die onderscheid wel in gemaakt

    VV. hmh oke:O Ik zit op Rijn Ijssel College, maja dan zal het wel niet zo zijn he?
    Post edited by Onbekende gebruiker on
    Mijn Simblr waar ik TS4 updates doe!
  • Opties
    EdwinEdwin Berichten: 4,358
    december 2010 aangepast
    Aan de ene kant kan ik me voorstellen dat je niet extra studiefinanciering ontvangt als je te veel studievertraging oploopt, maar die boete van € 3000 vind ik echt klinklare onzin.

    @ AnsJj2:
    Het vmbo is toch ook een middelbare school?
    En de excursies of evenementen die jij noemt, zijn per school anders. Dat heeft niets te maken met dat het vmbo, havo of vwo is. Op mijn school hebben ze wat gezellige dingen rond kerst georganiseerd, maar dat is gewoon omdat Inholland dat leuk vindt en niet omdat het een hbo-instelling is.
  • Opties
    MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    december 2010 aangepast
    Volgens mij ben je officieel geen student hoor, op MBO. Ik kan er ook niks aan doen, ik heb dat niet verzonnen ofzo. Op mijn ROC ben je iig geen student maar een scholier. En MBO heeft het echt niet minder. Ik heb een vriendin die bij mij op ROC zit en die hebben schoolfeesten/gala/reisjes weg/excursies. Dus dat is puur qua school.
  • Opties
    CrumeltjeCrumeltje Berichten: 254
    december 2010 aangepast
    Bah, hierdoor gaat mijn hele zin om te studeren gewoon weg.
    Als ze dit doorzetten mag ik blij zijn als ik mijn bachelor nog kan afronden, zo niet... tja... wat kan ik dan nog doen. :? Mijn ouders betalen wel het collegegeld, maar zij zwemmen ook niet in het geld. Zij kunnen die €3000,- boete écht niet ophoesten. Dan moet ik dit jaar constant hertentamens doen van de vakken die ik vorig jaar niet heb gehaald, met als gevolg dat huidige vakken minder aandacht krijgen.
    Het liefst zou ik ze een flinke schop onder hun reet geven, dit is echt het belachelijkste plan ooit. :evil:
    un6mz2wygoxf.jpg

  • Opties
    femsfems Berichten: 4,095
    december 2010 aangepast
    Ik heb de petitie ook al getekend. Ik vind het echt zo schandalig hè. Alsof mensen met opzet studievertraging oplopen. Ja, er zijn bepaalde figuren die gewoon niet hun best doen maar dat zijn meestal ook de kindjes waarvan papsie&mamsie het collegegeld etc betalen en die al 3 verschillende opleidingen hebben geprobeerd omdat ze niet weten wat ze leuk vinden.

    Bij mijn opleiding kun je amper wat met alleen je bachelor en iedereen gaat er eigenlijk gewoon vanuit dat je een (tweejarige) master gaat volgen. Sowieso willen ze toch juist dat de toekomstige generatie goed opgeleid is?
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    december 2010 aangepast
    @AnsJ: Dat soort reisjes hadden wij echt niet hoor, ook al deed ik VWO. Ik ben 1x naar Rome geweest omdat ik Gymnasium deed, maar verder als VWO-scholier deed ik niks.

    Daarnaast is het onzin om langer te studeren om stufi te krijgen, na 4 jaar krijg je namelijk geen stufi meer. En een opleiding duurt 4 jaar. Dus langer studeren om stufi te krijgen gaat ook niet op.

    Het gaat er hier puur om dat mensen sneller hun diploma halen. En niet meer dan 1 jaar vertraging oplopen. Maar naar persoonlijke omstandigheden kijken ze dan niet. En een boete van 3000 euro bovenop je schoolgeld. Ik vind het belachelijk. Dan betaal je bijna 5000 euro per jaar dat je extra aan het studeren bent. Dat is toch niet normaal!
    Dr zijn er maar weinig die dat op kunnen brengen.
    In plaats van dat ze dan de terugbetalingsregeling van de studiefinanciering aanpassen. Dat je als je binnen 8 jaar geen opleiding hebt afgerond je je stufi terug moet betalen ipv 10 jaar ofzo. Dan stimuleer je ook mensen om minder lange studievertraging op te lopen.

    Ik kan er gewoon echt niet bij dat ze dit hebben bedacht. Er is bijna geen student meer in Nederland die geen studievertraging oploopt.

    En dan om tijdens je master geen stufi meer te krijgen vind ik ook echt belachelijk. Dat betekent dat ik dus verplicht mijn master zelf moet gaan betalen, om mijn studie af te ronden, want anders kan ik mn stufi gaan terugbetalen... (Alhoewel ik niet helemaal weet of mijn stufi niet al kwijtgescholden wordt als ik mijn bachelor haal).

    \/Als het goed is krijg je stufi naar lengte van je opleiding. Sommige technische studies duren 5 jaar en dan krijg je 5 jaar stufi. Vind het vreemd als je 4 jaar stufi krijgt voor een opleiding waar maar 2 jaar voor staat. Dan mogen ze dat eerst wel eens gaan aanpassen, ipv van studenten afpakken die wel gewoon een studie van 4 jaar hebben.

    En het is op zich wel goed dat er wat meer druk achter gezet wordt, maar de manier waarop ze dat nu doen vind ik belachelijk. Een boete van 3000 euro is niet niks. Als ze komen met een boete van 500 euro, ja ok, dat is nog eens een keer te doen. Maar een boete van 3000 euro voor elk jaar dat je langer erover doet?

    Volgens mij is er voor doorstromers ook een andere regeling van stufi, dan kun je ook 5 jaar krijgen ipv 4 jaar. Maar volgens mij krijg je niet meer dan 5 jaar studiefinanciering.
  • Opties
    AnsjJ2AnsjJ2 Berichten: 2,754 Vitale Vijftigplusser
    december 2010 aangepast
    ^Ik ben maar 1 x blijven zitten in groep 2. En niet iedere opleiding duurt 4 jaar, vooral niet op het MBO.

    Ik heb nog 5 jaar te gaan voordat ik naar HBO kan. Dus hoop wel dat ik gewoon stufie hou.
    En ik snap de tekst wel, en ik weet dat niet veel mensen geld hebben er voor want mijn ouders kunnen mijn studie nog niet eens opbrengen. Ik betaal het ook zelf, werk er hard voor. :roll:

    Maar aan de ene kant zeg ik van: ja het is wel goed, doen ze misschien nog meer hun best. Maar dan komt er weer een ***** druk op je schouders. En aan de andere kant denk ik van; Het is belachelijk;)
    Mijn Simblr waar ik TS4 updates doe!
  • Opties
    AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    december 2010 aangepast
    Ik heb ook getekend.

    En er zijn zoveel manieren waarop je in de problemen kunt komen, waarvan de meeste buiten jezelf liggen. Dat je geen stufi meer krijgt snap ik, dat is nu ook zo. Maar dat je een boete moet betalen slaat echt nergens op.
  • Opties
    xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    december 2010 aangepast
    Die nieuwe regeling die ze willen invoeren is echt niet normaal..
    Natuurlijk is het logisch dat je geen stufi meer krijgt als je studievertraging oploopt, maar dat daar ook nog een boete bovenop komt van 3000,- is gewoonweg belachelijk.

    Ik loop nu nog op schema, maar ja, ik zit ook pas in mijn tweede jaar.
    Maar als ik het goed begrijp mag je wel 1 jaar studievertraging oplopen? Dus als mijn bachelor 3 jaar duurt, zou ik die wel in 4 jaar mogen halen? Of 3.5 jaar ofzo?

    Maar Moepmoep, of ik lees jouw bericht fout, of één van ons snapt de tekst niet. Maar ik dacht dat je nog wel stufi zou krijgen voor een master, mits je die ook maar binnen minder dan 1 jaar studievertraging afmaakt.

    Of zie ik iets verkeerd?
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    december 2010 aangepast
    Moepmoep schreef:
    Het voorstel
    Allereerst is het kabinet voornemens de studiefinanciering in de masterfase af te schaffen.

    Volgens mij betekent dit dat je geen stufi meer krijgt als je een master gaat volgen. Dus heb je nog maar recht op 3 jaar stufi.

    Daarbovenop komt dus de boete als je er langer over doet.
    Dit betekent dat je 4 jaar mag doen over je bachelor en daar 3 jaar stufi van krijgt en 4 jaar gewoon schoolgeld betaalt.
    Je master mag je volgens mij dan nog 1 jaar over doen, maar daar krijg je geen stufi meer voor.
    Mocht je je bachelor wel gewoon in 3 jaar hebben gehaald, mag je volgens mij wel 2 jaar over je master doen, wederom zonder stufi, maar dan ook nog zonder boete.
    Op het moment dat je dus meer dan 5 jaar studeert (inclusief master), moet je boeten gaan betalen.
    Dit geldt dus ook wanneer je van studie bent gewisseld. Ik vraag me af hoe het geregeld wordt als je meerdere masters wil doen (niet dat ik dit wil, maar toch).


    Het mooie is dat onze premier (die oa met dit geweldige idee is gekomen) zelf ook 7 jaar over zijn studie heeft gedaan. En dan wil hij nu de studenten die er langer dan 5 jaar over doen een boet laten betalen. Laat hem zelf dan ook even 6000 euro in het laatje leggen om te compenseren.
  • Opties
    femsfems Berichten: 4,095
    december 2010 aangepast
    ^ Plus rente.
  • Opties
    NefjeNefje Berichten: 2,688 Vitale Vijftigplusser
    december 2010 aangepast
    Ik mis in het bericht een uitzondering:
    "Voor studenten die kiezen voor een tweede studie in de gezondheidszorg of het onderwijs, geldt een uitzondering. Voor hen staat de teller bij het begin van de tweede studie weer op nul."
    bron: http://studenten.leidenuniv.nl/nieuws/langstudeerders-plannen-kabinet.html


    Hoe dan ook, ik ben blij dat je in totaal 2 jaar mag uitlopen.
    Het is namelijk vaak niet mogelijk om te herkansen in de zomer buiten de normale herkansingen, zodat je al snel op een jaar extra kan zitten voor slechts 1 vak.
    Gezien mijn hersenschudding wordt de kans dat ik niet alle vakken dit jaar haal wel wat groter.

    Dus met wat mazzel heb ik er geen last van.
    Niettemin vind ik het niet echt een goed idee. De boete is toch echt wat te fors. Prima dat ze iets instellen, maar doe dat dan geleidelijk en met een minder hoog bedrag.


    Het tweede voorstel om te gaan korten op de rijksbijdrage vind ik ronduit slecht.
    Dit zal alleen de kwaliteit van het onderwijs verslechteren.
    Zo ben ik bijvoorbeeld bang dat men soms de eisen wat zal versoepelen en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    Maar je kan het - in mijn geval - nog ergens van de zonnige kant zien:
    - Hierdoor moet er ook ongeveer 20% van het personeel worden ontslagen, hetgeen leidt tot 20% minder onderwijsuren of 20% minder studieplaatsen voor studenten.
    Dit is bij mijn studie niet meer mogelijk lijkt mij. :lol:
    In feite zullen denk ik voornamelijk de bèta-studenten dit gaan merken.
    Maar het deels recht trekken van de verhoudingen (prijs/kwaliteit) komt natuurlijk niemand ten goede.


    Ik vind trouwens dat ze eerst maar eens goed moeten kijken naar het MBO.
    Daarnaast zijn er zoveel andere dingen waar veel meer geld valt te halen en minder drastische gevolgen zullen hebben. Er is wat mij betreft voorlopig meer dan genoeg gekort op het onderwijs en ik vind het ook wat haaks staan op al die dingen die ze niet zo lang geleden 'gratis' hebben gemaakt op de middelbare school.
  • Opties
    EdwinEdwin Berichten: 4,358
    december 2010 aangepast
    Oh, dan geldt het dus niet voor mij als ik een master zou gaan doen. Yay.
  • Opties
    ElineGeElineGe Berichten: 4,502
    december 2010 aangepast
    Ik vind het ook heel slechte plannen, ik heb eigenlijk niks meer toe te voegen aan wat erover gezegd is.

    Ik wil misschien in Engeland gaan studeren, en daar wordt het ook al duurder :XD:
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    december 2010 aangepast
    ^Engeland is helemaal leuk, daar kan het 3x zo duur worden. Wat dat betreft is Nederland gelukkig nog niet zo heel duur.

    @Nefje: Die uitzondering kende ik niet. Maar zelfs dan nog, voor weinig mensen gaat dit op denk ik.
    Maar je mag toch maar 1 jaar uitlopen? Daarna moet je een boete gaan betalen. Punt is ook nog dat je dan geen OV-recht meer hebt. Ofwel: geen studiefinanciering + boete + schoolgeld + geen OV-kaart.
    Je betaalt je dus al krom aan de boete en schoolgeld. Je krijg er niks voor terug. Maar ze verwachten nog wel van je dat je al je treinkaartjes betaald of dat je op kamers gaat wonen.

    En ik denk dat die regeling met minder geld en onderwijsuren enzo ook goed gemerkt gaat worden door de alfa-studenten hoor. Die hebben natuurlijk ook gewoon colleges. Wat betreft de toelating tot studies zullen zij daar minder last van hebben.

    Er zijn genoeg dingen waar op bezuinigd kunnen worden (lees: voetbal, koningshuis), daar hoeven ze niet voor in het onderwijs te grijpen.
  • Opties
    NefjeNefje Berichten: 2,688 Vitale Vijftigplusser
    december 2010 aangepast
    Ik zei "in totaal", maar vergat erbij te zetten "als je een bachelor en een master doet". Sorry als het eventueel onduidelijk was, maar ik bedoelde dus 1 jaar bij de bachelor en 1 jaar bij de master.

    Er zullen waarschijnlijk genoeg alpha studies zijn die de bezuinigen wel gaan merken, maar in verhouding heb je bij bèta studies meer uren en zijn de studies over het algemeen fors duurder.


    Mijn studie (rechtsgeleerdheid) kan bijvoorbeeld niet meer goedkoper.
    Wij hebben meestal 2 (soms meer) colleges per vak in de week en dan 2 of 3 vakken per week.
    Daarnaast zijn onze colleges grootschalig. Wij zitten niet met een groepje van 20 personen, maar volgen hoorcolleges in grote groepen van zeker toch wel 200 man. Werkgroepen worden wel in kleinere groepen gevolgd.
    In het eerste jaar hadden we drie (of vier?) groepen voor de hoorcolleges (drie maal hetzelfde college dus, zodat iedereen kon volgen). Nu is er nog maar 1 groep over voor álle derdejaars. Dat is echt te weinig en ik heb het dan ook na week 2 opgegeven toen ik elke keer meerdere volle bussen voor me heb zien wegrijden.

    De voorzieningen voor de herkansers zijn nog erbarmelijker. Er is één werkgroep voor alle herkansers. Dit kunnen er meer dan 200 zijn en er is maar plaats voor 35.
    Nou weet ik niet zeker of je (als je het laatste jaar van je bachelor niet in meteen haalt) dan voor een heel jaar extra moet betalen, maar anders lopen ze binnen wat dat betreft.

    Verder zijn onze materialen peperduur (zeker in vergelijking met andere universiteiten schijnt het). Nou zit er geen auteursrecht op wetten, jurisprudentie en dergelijke zodat de kosten voor zo'n bundel erg laag kunnen zijn. Niettemin kostte de laatste kleine jurisprudentiebundel voor burgerlijk procesrecht meer dan 20 euro.

    Kortom: geen idee waar ze hier nog op zouden kunnen bezuinigen.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    december 2010 aangepast
    ^Ik dacht dat je in je bachelor + master samen maar 1 jaar mocht? Naja, misschien begrijp ik het ook niet helemaal.

    Maar dat is uberhaupt krom geregeld dan bij jou. Bij ons heb je gewoon wel elke periode weer mogelijkheid tot herkansen. Het is dus bij mijn studie niet nodig om er langer over te doen, maar door omstandigheden kan het natuurlijk alsnog gebeuren.
  • Opties
    NefjeNefje Berichten: 2,688 Vitale Vijftigplusser
    december 2010 aangepast
    Studenten mogen na hun bachelor en na hun master nog een jaar langer studeren tegen het normale collegegeld. Daarna betalen zij een langstudeerderstarief van €3000 extra.

    (...) Studenten die een bachelor en een master doen, krijgen dus in totaal 2 jaar extra de tijd om te studeren tegen het normale collegegeld.
    bron: http://studenten.leidenuniv.nl/nieuws/langstudeerders-plannen-kabinet.html


    Er zijn overigens bij ons per vak twee tentamens in het jaar: het (eerste) tentamen en daarna de herkansing. De eerste herkansing valt dus wel in hetzelfde studiejaar.
    Als je de herkansing mist of niet haalt, dan kan je pas het volgende studiejaar weer tentamen doen.

    Is dat bij jullie dan anders?
  • Opties
    femsfems Berichten: 4,095
    december 2010 aangepast
    ^ Wij hadden tot vorig jaar 3 kansen in een jaar, zodat je in de zomervakantie ook nog kon herkansen. Je merkt nu steeds vaker dat er mensen daardoor in de problemen komen, zelf heb ik ook een vak niet gehaald dat ik anders in de zomervakantie kon herhalen maar nu moest ik er een jaar voor wachten.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    december 2010 aangepast
    ^^Wij hebben ook 2 tentamens per jaar. Elke keer een periode later valt de herkansing. Mocht je die missen of niet halen, moet je het hele vak overdoen.
  • Opties
    xKelseyxKelsey Berichten: 8,005
    december 2010 aangepast
    Zo, petitie ondertekend.

    Belachelijk gewoon.
  • Opties
    xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    december 2010 aangepast
    ^ Hier hetzelfde liedje.
    Hoewel er 1 vak was, in het eerste jaar, waar je 3 kansen voor had. Dat was voor het eerst ingevoerd en volgens mij is dat nu ook al niet meer van toepassing :P .
    Ik had die in twee keer gehaald, maar het feit dat je nog een kans hebt daarna gaf me wel wat rust..

    En als je inderdaad bij beide een jaar studievertraging op mag lopen, dan vind ik de druk bij mijzelf nog wel meevallen :oops: . Ik loop nu goed op schema, hoewel ik deze tentamenweken moet afwachten.
    Dat neemt niet weg dat ik de boete nog steeds veel te duur vind.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    januari 2011 aangepast
    Aangezien komende vrijdag de demonstratie in Den Haag is, haal ik m weer even naar boven :).

    Wie van de studenten gaan er allemaal heen?

    Ikzelf kan helaas niet door een tentamen. Ze hebben bij ons wel veel moeite gedaan om dingen te regelen. Tentamens zijn verzet of je hebt bij uitzondering een extra kans (3 tentamens in 1 jaar dus).
    Voor mij gaat dat helaas niet op, omdat ik naar het buitenland ga.
    Ik had wel graag gewild. Een vriendin van mij gaat wel heen.


    Ik zie zojuist, for those who cannot come:

    https://www.kenniscrisis.nl/nl/landelijk/nieuws.html/31420/3036/tentamen-demonstreer-toch-digitaal-mee#p31420
  • Opties
    MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    januari 2011 aangepast
    Een vriend van mij gaat. Mijn mentor gaat mij doodmaken vrijdag dus ik kan niet wegblijven. En bovendien studeer ik nog niet..
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    januari 2011 aangepast
    Ik weet dat ik hier geen vrienden mee ga maken, maar ik vind er wel een paar aardige zaken in zitten.

    Het feit dat je beboet wordt als je vertraging op loopt, vind ik een goede zaak. Overigens, die boete van 3000 euro vind ik dan weer zwaar overtrokken. Het is óf het een, óf het ander, maar dit is dubbelop.

    Dat de totale tijd vanaf de inschrijving wordt geteld, want ik ken(de) mensen die wel 4 keer (als het niet vaker was) geswitched zijn.

    Maar verder vind ik het geen verbetering.
    Weet je, nog even en we zijn weer terug naar mijn jeugd, waar je alleen maar kon studeren als je rijke ouders had.
    En waarom ik met 17 jaar naar de koekjesfabriek moest, omdat er geen geld was om te studeren. En waarom ik 10 jaar lang in mijn avond uren heb gestudeerd, omdat ik toch HBO wilde hebben.....

    Het huidige stelsel is niet te betalen, dus dat daar aanpassingen in komen, is logisch.
    Maar niet op deze manier. En zo abrupt...

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    femsfems Berichten: 4,095
    januari 2011 aangepast
    ^ Als ze dan zo nodig willen bezuinigen, mogen ze van mij hier wel mee beginnen:

    http://www.nu.nl/werk-en-prive/2420896/mbo-populairder-dertigplussers.html

    Wij krijgen alleen maar stufi als je jonger dan dertig jaar bent, maar zij krijgen het wel vergoed? Dat vind ik pas onzin.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    januari 2011 aangepast
    ^^Die boete vind ik ook niet meer dan terecht, maar inderdaad 3000 euro is gewoon te veel. Daarnaast vind ik het belachelijk dat het al per volgend schooljaar ingaat. Mensen hebben de keuze gemaakt om langer te studeren of niet een hele tijd geleden, zonder te weten dat ze daarvoor gestraft konden worden. Zo'n boete is prima, maar niet voor degenen die gewoon nu de keus niet meer hebben om het wel binnen de bepaalde tijd te halen. Doe het per de nieuwe lichting studenten, dat is een ander verhaal.

    En dat met de inschrijving, ik vind dat je als student de mogelijkheid moet hebben om te switchen. Je kunt zo'n boete ook gaan rekenen vanaf de 2e studie. Dat je gewoon de mogelijkheid hebt om 1x van studie te switchen en dat er vanaf die 2e studie gerekend wordt in jaren en studievertraging. Op die manier is alles een stuk coulanter en minder abrupt.

    Daarnaast vind ik dat er de mogelijkheid moet zijn om naar persoonlijke zaken te kijken. Mijn zus heeft moeite met haar studie en heeft daardoor een jaar vertraging al opgelopen. Maar ook door persoonlijke omstandigheden (mijn moeder etc) heeft ze gewoon moeite met zich concentreren. Op dit moment heeft ze van de psychologe het advies gekregen om gewoon even helemaal niks te doen wat ze niet wilt, oftewel, diagnose Overspannen. Dit gaat ze nu ook doen, maar ze zit wel in haar achterhoofd met het punt dat dat haar straks waarschijnlijk 3000 euro gaat kosten.

    Er zitten uiteraard goede punten in de dingen die ze willen, maar het gaat te ver. Er zijn andere manieren waarop ze kunnen bezuinigen in het onderwijs. Dat hoeft niet zo rigoreus.

    @MissyEefje: Het is voor jou ook van toepassing als toekomstig student ;).
  • Opties
    femsfems Berichten: 4,095
    januari 2011 aangepast
    ^ Ik had er ook naar gevraagd bij onze studieadviseur en hij zei dat het in principe niet haalbaar is tenzij ze dan ook de harde knip gaan handhaven. Wat dus inhoudt dat je pas aan je master mag beginnen als je je bachelor hebt afgerond. Laat het nu net zo zijn dat ik BOC - het grootste struikelblok van onze opleiding - niet heb gehaald en met mij vele anderen en ik dit vak volgend jaar opnieuw moet gaan doen. Maar als ze dit dus invoeren én de harde knip loop ik nog een jaar studievertraging op wegens één vak en wat dan? Ik geloof niet dat het echt bevorderend werkt in zo'n geval. Ook niet echt motiverend. Maar hij zei wel dat ze hoogstwaarschijnlijk een uitzonderingsregel gaan maken (van onze opleiding) voor dit soort gevallen, mocht het allemaal ingaan. Maar daar kunnen ze pas serieus over gaan nadenken als dit voorstel wordt aangenomen of afgewezen.


    V
    Ja en het ironische daaraan is dat de meeste studenten die veel van opleidingen wisselen en tijd verspillen juist rijke ouders hebben. Dat zijn allemaal rijkeluiskindjes die er met de pet naar gooien omdat "pappie het toch wel betaalt."
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top