Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Doofheid

Hebben jullie al dove mensen gezien? Kennen jullie gebarentaal? Vertel hier jouw ervaring met dove mensen of je mag ook zeggen dat je bent doof of gehoorprobleem.

Ik ben zelfs doof en draag speciale hoorapparaten zodat ik kan horen maar niet zoals jullie en zit in een gewone onderwijs. Ik kan praten en gebarentaal.

Reacties

  • Opties
    Taamm_Taamm_ Berichten: 2,364
    september 2009 aangepast
    Mijn oma is tegenwoordig halfdoof, maar als je eens goed in haar goede oor gilt, verstaat ze je wel.

    Geen gebarentaal nodig dus.
  • Opties
    JerjerJerjer Berichten: 3,624 Soesende Senior
    september 2009 aangepast
    ik ken niemand die doof is of slechthorend

    en dat had ik niet achter je gezocht dat je doof bent succes verder daarmee
    en uhm was je daar mee geboren?
  • Opties
    ferrimulderferrimulder Berichten: 5,099
    september 2009 aangepast
    Ik ken volgensmij niemand die doof of slechthorend is.

  • Opties
    VoskeVoske Berichten: 4,572 Boeiende Bejaarde
    september 2009 aangepast
    Ik ben zelfs doof en draag speciale hoorapparaten zodat ik kan horen maar niet zoals jullie

    Zijn er dan gehoorapparaten die je van de doofheid 'afhelpen'?
    En kan je uitleggen wat je precies hoor? Ben nieuwsgierig. :roll:
  • Opties
    studiodewolfstudiodewolf Berichten: 303
    september 2009 aangepast
    Jerjer schreef:
    ik ken niemand die doof is of slechthorend

    en dat had ik niet achter je gezocht dat je doof bent succes verder daarmee
    en uhm was je daar mee geboren?

    Nee, ik was doof geworden door ziek. Ik herinnerde het niet meer. Ik was bijna 2 jaar oud.
  • Opties
    ThurstenEmo4LifeThurstenEmo4Life Berichten: 250
    september 2009 aangepast
    Leuk dat je het vraagt :P

    Ik ken inderdaad een paar mensen die slecht horend zijn een oude vriendin van mij (EEN Vriendin he XD) die is best wel slecht horend die zat wel ops peciaal onderwijs die had ook gehoor apparaatjes dat was wel lachen :P als ze haar vinger bij dr oor hield hoorde je zo'n grappige piep :P

    en een vriend van haar was ook slecht horend volgens mij hij had zo'n blokje op z'n hoofd (ik weet nog steeds niet wat het doet of hoe het werkt :P maar het ziet er pijnlijk en engig uit :P)

    Maar tis wel rot voor je :(

    Greetings:

    Thursten
  • Opties
    AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    september 2009 aangepast
    Ik kan een heel klein beetje gebarentaal. Op de BBC is nl. een kinderprogramma voor dove kinderen en kinderen met down, Something Special, en daar praat de presentator en hij doet er gebarentaal bij, zodat kinderen dat kunnen leren. Ik was van de vakantie in Engeland, en ik keek dat nog wel eens, dus ik kan wel wat woorden in gebarentaal zeggen.



    Vanaf ongeveer 1 minuut 20 zingt ze met gebaren taal erbij. Het nummer heet Stille Lief, en gaat over een vrouw met een dove man/vriend. Ik vond het wel een heel mooi nummer.
  • Opties
    studiodewolfstudiodewolf Berichten: 303
    september 2009 aangepast
    Voske schreef:
    Ik ben zelfs doof en draag speciale hoorapparaten zodat ik kan horen maar niet zoals jullie

    Zijn er dan gehoorapparaten die je van de doofheid 'afhelpen'?
    En kan je uitleggen wat je precies hoor? Ben nieuwsgierig. :roll:

    Als mijn hoorapparaten uitdoen dan hoor ik niks.

    Het is moeilijk om te uitleggen maar ik ga link opsturen.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Cochleair_implantaat
  • Opties
    RaverJeroen1992PRaverJeroen1992P Berichten: 115
    september 2009 aangepast
    Mijn vriendje heeft net als StudiodeWolf zon CI... je kan alles wel horen.. alleen met slapen en zwemmen moet je dat ding af doen:) maar hij heeft lang haar dus je zieter niks van;)

    maar hij gaat wel ook naar speciaal onderwijs... is wel slecht in Nederlands schrijven.. maar ik kan hem goed begrijpen.. en nee ik kan geen gebarentaal:)

    Enzelf is mijn gehoor in mijn rechteroor voor 40% beschadigd:)
    Post edited by Onbekende gebruiker on
  • Opties
    MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    september 2009 aangepast
    Ik ben niet doof, maar de laatste tijd hoor ik wel minder goed.

    En ik heb hele slechte ogen.

    v Ik heb zojuist iets gelezen over een vrouw die doof én blind werd :shock: een of ander syndroom was dat. Dat lijkt me verschrikkelijk :shock:
  • Opties
    loeki1112loeki1112 Berichten: 1,281 Vrolijke Volwassene
    september 2009 aangepast
    Ik ben volgens mij een beetje slechthorend. Ik versta mensen vaak niet.

    Het lijk me vreselijk als je volledig doof bent en volledig blind. Dan houdt de wereld eigenlijk voor je op :(.
  • Opties
    megajetjemegajetje Berichten: 2,413 Vitale Vijftigplusser
    september 2009 aangepast
    Ik heb een vriendin die maar aan 1 oor hoort, Heel irritant als je in de klas ana haar verkeerde kant zit,

    Ikzelf ben oostindisch doof x']
  • Opties
    natmil1natmil1 Berichten: 18
    september 2009 aangepast
    M'n moeder is slechthorend en ikzelf hoor wel wat mensen zeggen, maar als ik niet oplet, kan ik niet precies horen wat ze nou willen zeggen. Maar ik ken niemand die compleet doof is. :?
  • Opties
    lauwtjuhlauwtjuh Berichten: 240
    september 2009 aangepast
    Een achternichtje van mij is helemaal doof, maar heeft ook speciale gehoorapparaatjes waardoor ze wel kan horen.. Een vriend van mn broer die is ook bijna doof zeg maar, maar ook die heeft gehoorapparaatjes.

    verder hebben mn opa's last van slechthorendheid, maar dat is meer van de ouderdom
  • Opties
    EefieEefie Berichten: 3,854
    september 2009 aangepast
    Ik ken 2 mensen die echt doof zijn en twee half.

    Ik ben erachter gekomen dat een meisje uit me klas gehoorapparaatjes draag! :-0

    Mijn moeder was al slechthorende maar door een operatie is ze aan haar linkeroor bijna doof geworden

    De zoon van een vriendin van mijn oma is doof. Hij spreekt normaal! Volgens mij was hij ermee geboren en kan natuurlijk gebarentaal, maar hij krijgt een operatie en dan kan hij weer horen. Dat is wel eng natuurlijk.
    En zijn vriendin. Die is nog dover en kan niet praten ze doet dan van mjah majah mjah.

  • Opties
    GodlikeGodlike Berichten: 1,476 Vrolijke Volwassene
    september 2009 aangepast
    studiodewolf schreef:
    Hebben jullie al dove mensen gezien?
    Ik ben bang dat als ik op straat loop dat ik niet zomaar zie of iemand doof is of niet. :lol:

    Ik ken zover ik weet persoonlijk geen dove mensen, alhoewel mijn moeder best slechthorend aan het worden is.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    september 2009 aangepast
    Ik ken persoonlijk geen dove mensen, ik heb wel een vriendin die blind is. Maar dat is toch weer iets heel anders.

    Ik kan dus ook geen gebarentaal :).
  • Opties
    rioolvisrioolvis Berichten: 343
    september 2009 aangepast
    Mijn nichtje is doof, maar door een apparaatje dat ín dr hoofd is gebouwd kan ze wel horen, niet als de beste. maar het is er flink op vooruit gegaan. daardoor is zit ze ook op een speciale school, en spreekt ook gebarentaal.
  • Opties
    EdwinEdwin Berichten: 4,358
    september 2009 aangepast
    Een vriend van me is doof. Tenminste, hij hoort alleen heel harde geluiden. Zijn zusje is ook doof. Ik heb wel eens een vriendin van haar gezien op kamp. Zij was helemaal doof, ze had ook geen gehoorapparaten en had een SH-bordje op haar fiets. Ook ken ik een andere jongen en hij is ook doof, maar heeft een handicap. Om te "horen" heeft hij een soort zuignap ofzo op zijn kop.

    En ik kan een beetje gebarentaal :P
  • Opties
    annenannen Berichten: 3,161 Soesende Senior
    september 2009 aangepast
    mijn oma is half doof en heeft gehoorapparaten.
    en verder ken ik geen mensen die echt doof doof zijn.
  • Opties
    KympulseKympulse Berichten: 133 Koddige Kleuter
    Ik zat toevallig in Real World subforum een beetje te bladeren wat voor topics er allemaal waren en toen kwam ik deze tegen.
    Ik doe momenteel de opleiding tolk nederlandse gebarentaal en de opleiding schrijftolk.
    Ik ben horend, dat moet ook anders mag je de opleiding niet doen :P en spreek gebarentaal.
  • Opties
    SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    ^ Heb je laatst op tv gezien: twee knullen van MIT die een apparaat hebben uitgevonden. Het vertaald gebarentaal in woorden. Ze hebben iets van 10.000 gewonnen om hun uitvinding verder te ontwikkelen.

    https://www.youtube.com/watch?v=l01sdzJHCCM
  • Opties
    KympulseKympulse Berichten: 133 Koddige Kleuter
    Ja ik heb dat op Facebook voorbij zien komen. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden.
    Als het goed wordt ontwikkeld kan het misschien een bijdrage leveren bij het communiceren tussen wel en niet gebaarvaardige mensen.
    Maar... ik denk eerder dat je net zulke kromme zinnen gaat krijgen als met google translate.
    Of van die vage zinnen die je op YouTube ziet die videos ondertitelt op basis van spraak :lol: Die zijn echt erg..
    Gebarentaal, heeft, per land zelfs, zijn eigen grammatica enzo.. Het staat niet hand in hand (haha) met de gesproken taal van het land.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik ben sinds 6 weken aan 1 kant doof, als gevolg van een zware verkoudheid.
    Ik heb nu net een antibiotica kuur gehad, ik ging om mijn oor uit te laten spuiten, maar de ontsteking zit aan de binnenkant, dus uitspuiten gaat niet helpen. Maar ik ben nog steeds doof. Af en toe suist het.
    Je wordt er stikstapeldol van als je er niet aan gewend bent.
    Als ik wat zeg, hoor ik dat veel harder dan normaal.

    Morgen de huisarts maar bellen.....

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KympulseKympulse Berichten: 133 Koddige Kleuter
    Oh, dat is inderdaad vervelend. Ik ken het. Dat heb ik ook als ik speciale oordopjes draag met uitgaan.
    Maar, hoe vervelend het ook is, het is een teken dat alles nog werkt! ;) Dus je doofheid aan dat oor zal niet blijvend zijn.
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top