Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Aangepast materiaal voor je spel!

femsfems Berichten: 4,095
Inleiding:
Aan de hand van deze tutorial zal ik proberen om zoveel mogelijk uit te leggen over het downloaden en installeren van Sims 2 items, ook wel custom content (CC) of aangepast materiaal genoemd. Ik heb geprobeerd om deze tutorial zo volledig mogelijk te maken, door alle (bij mij bekende) bestandstypen en installatie mogelijkheden te behandelen.

Stap 1
Als eerste is het natuurlijk handig om te kijken of je wel een Downloads folder hebt. Om de een of andere reden wordt op de ene computer de folder automatisch geïnstalleerd en bij de andere computer zul je deze zelf aan moeten maken. We gaan kijken bij Mijn Documenten*\EA Games\De Sims 2, we kijken dus niet in C:\Program Files\EA Games\De Sims 2, daar hoef je over het algemeen nooit iets aan te veranderen! Heb je deze folder, ga dan naar stap 2.
*Dit is de locatie bij XP, bij Vista/Windows 7 heet het Documenten.


Stap 1B
Staat er bij jou nog geen folder genaamd ‘Downloads’? Dan maken we een nieuwe map in de Sims 2 folder aan. Klik met je rechtermuisknop in de folder en kies voor ‘nieuw’ en vervolgens voor map. Nu verschijnt er een nieuwe map, die jij een naam moet geven. Noem hem ‘Downloads’ (zonder aanhalingstekens natuurlijk), let erop dat je het precies zo schrijft, met hoofdletter D! Als je dit niet doet, herkent het spel de folder niet en zal het niet werken.


1246730688-10.jpg

1246730719-060.jpg


Downloaden:

Stap 2
Waarschijnlijk heb je al iets op het oog om te downloaden, dus ik behandel het downloaden in het algemeen, niet per specifieke site. Klik op de naam van de download: nu krijg je een schermpje met de opties ‘Openen’, ‘Opslaan’, ‘Annuleren’ of ‘Meer info’**. Zelf vind ik het gemakkelijk om het op te slaan in een aparte map of op mijn bureaublad.
** De termen kunnen verschillen per browser

1246730739-690.jpg


Stap 2B
Vergeet niet om bij het downloaden te kijken of er ook een mesh nodig is. Zo ja, download deze dan ook en pak ‘em uit, net als iedere andere download.
De Sims 2 is een drie dimensional (3D) spel. Bijna alles wat je in het spel ziet is een soort van 3D model, een setje van driehoekjes in 3D ruimte. Deze 3D modellen combineren met textures en andere settings om alles in jouw Sims en hun huizen te vormen. 3D-modellen worden vaak meshes genoemd. Een mesh is slechts de vorm en structuur, zonder texture is het niets. En textures worden vaak weer recolours genoemd.
Bron: mts2

1246730758-310.jpg

Uitpakken en Installeren:

Stap 3
Veel downloads zitten verpakt in een rar of een zip bestand, daarom is het handig om van tevoren al een programma op je computer te hebben die deze (gecomprimeerde) bestanden uit kan pakken. Zelf gebruik ik altijd winrar, aangezien dit gratis is (de betalingsmelding na 40 dagen kun je negeren en wegklikken) en zowel rar als zip bestanden uit kan pakken. Winzip kan daarentegen alleen zip bestanden uitpakken. Dus als je een programma kiest, kies er dan eentje die beide bestanden uit kan pakken! Winrar kun je overigens gratis downloaden en daarna gewoon installeren door de instructies op te volgen.

Stap 4
Nadat je klaar bent met het downloaden, is het natuurlijk tijd om je downloads uit te pakken of te installeren. Downloaden zelf is uiteraard een leuke bezigheid, maar je wilt de items uiteindelijk ook in je spel krijgen! Er zijn verschillende bestandstypes, de belangrijkste zijn:

- 1246730776-570.jpg (zie stap 4B)

- 1246730794-480.jpg (zie stap 4C)

- 1246730817-030.jpg(zie stap 4D)


Ga naar de plek waar je de downloads hebt opgeslägen en bekijk de verschillende bestandstypen die je hebt. Als je het pictogram niet herkent, klik dan met je rechtermuisknop op het bestand en kies voor ‘Eigenschappen’.

1246730843-180.jpg


Dan zie je wat meer informatie, waaronder het bestandstype. Ga naar de volgende stappen, voor het betreffende bestandstype.


Stap 4B
Een rar/zip bestand is een gecomprimeerd bestand, op deze manier neemt het minder ruimte in besläg. Daardoor is het een populair bestandstype bij downloadsites! Om deze rar/zip bestanden uit te pakken, selecteer je ze allemaal en klik je er met je rechtermuisknop op. Kies voor ‘Bestanden uitpakken…’.

1246730873-260.jpg

Hierna krijg je een uitpak scherm van winrar. Kies voor Mijn Documenten\EA Games\De Sims 2\Downloads. Klik daarna op OK en de bestanden worden uitgepakt. Hierna kun je de rars/zips verwijderen.

1246730891-870.jpg


! Onthoud dat als je alleen het basisspel (en evt Studentenleven) hebt, dat je dan niet alles in subfolders in je downloadsfolder kunt plaatsen!
Het volgende kan dan NIET in subfolders:
- Alles gerelateerd aan het uiterlijk van een sim (ook ogen, huidskleur, kapsel recolor, etc)
- De sim zelf
- Kleding recolours
- Collectionfile (in Mijn Documenten\EA Games\De Sims 2\Collections)



Stap 4C
Sims2packs kun je installeren door erop te dubbelklikken. Daarna start er een maxis installatie programma, die het automatisch op de juiste locatie installeert voor je. Als de installatie succesvol was, kun je daarna de sims2packs verwijderen, deze heb je namelijk niet meer nodig. Let wel op dat je ze één voor één installeert, anders wordt een aantal namelijk in willekeurige volgorde overgeslägen. Mocht je veel Sims2packs en/of weinig geduld hebben, dan kun je ook een programma downloaden om meerdere tegelijk te installeren (zie Extra aan het einde van deze post). Soms zit een Sims2pack verpakt in een rar/zip, dus vergeet niet om na het uitpakken je downloads folder te controleren, om te kijken of er niet een paar sims2packs in staan, die nog geïnstalleerd moeten worden.


1246730927-20.jpg

Stap 4D
Package bestanden komen voornamelijk uit rar/zip bestanden en dit zijn de bestanden die gelezen worden in het spel. Deze moeten dus in je downloadsfolder staan. Er zijn een aantal sites waarbij je direct de package bestanden downloadt, deze moet je dus meteen plaatsen in Mijn Documenten\EA Games\De Sims 2\Downloads.


Het zichtbaar maken en het inschakelen van downloads:

Stap 5
Als je recolours van maxis objecten hebt gedownload, is het verstandig om CEP te installeren. Het Color Enabled Package zorgt ervoor dat recolors van maxis objecten zichtbaar zijn in het spel. CEP kun je hier downloaden, dan gewoon opslaan op je bureaublad of iets dergelijks en vervolgens start je het bestand op en installeer je het door de instructies te volgen.

Stap 6
Nadat je alles hebt geïnstalleerd en uitgepakt (en je downloadsfolder gecheckt op evt. rar/zip/sims2packs die nog moeten worden uitgepakt/geïnstalleerd), is het tijd om je spel te starten. Sinds Nachtleven/GHM is er een scherm waarmee je het aangepaste materiaal in je spel aan moet zetten. Dit (lichtblauwe) scherm verschijnt vaak voor het kiezen van de buurt. Als je voor het eerst begint met downloaden of net een nieuwe uitbreiding/accessoire pakket/patch hebt geïnstalleerd, staat dit automatisch op uit. Vink het aan knopje aan en start je spel opnieuw. Nu zul je zien dat het standaard op aan staat.


1246730959-60.jpg


Krijg je dit scherm niet te zien, ga dan in het spel naar opties en kies voor het tandwieltje. Dan zie je rechtsbovenin dezelfde optie staan: hiervoor geldt ook dat als het op uit staat, je het op aan moet zetten en je spel opnieuw moet starten. Hierna zijn je downloads zichtbaar in het spel.


1246731051-520.jpg


Extra programma’s om het makkelijker te maken:

Multi Sims2Pack Installer
Om meerdere sims2packs in een keer te installeren kun je gebruik maken van de Multi-Sims2Pack Installer: Maak een folder aan waarin je al je sims2packs in plaatst. Start het programma en klik op Browse en selecteer deze folder en klik op een (willekeurige) Sims2pack. Vervolgens klik je op het knopje met de drie puntjes (…) en hiermee selecteer je jouw downloadsfolder (Mijn Documenten\EA Games\De Sims 2\Downloads). Klik op OK en ze worden allemaal geïnstalleerd.


1246730997-820.jpg


Cleanpack Installer
Ook kun je sims2packs installeren met behulp van de Cleanpack Installer. Na installatie zal dit programma zich als standaard installatie programma van sims2packs instellen. Dubbelklik op een sims2pack en dan verschijnt de cleanpack in beeld. Vink alle packages aan die jij wilt installeren en zorg ervoor dat je de juiste eindlocatie voor het installeren selecteert. Dit is altijd Mijn documenten\EA Games\De Sims 2\Downloads, behalve voor huizen, dan is het Mijn Documenten\EA Games\De Sims 2\Teleport!


1246731013-040.jpg


Als je je Downloadsfolder nog wilt organiseren, kun je daarvoor de DDO of de cleanpack gebruiken. Scan je downloadsfolder en sorteer op type en klik met je rechtermuisknop op de downloads die je wilt verwijderen of verplaatsen. Met de cleanpack kun je ze ook tijdelijk uitzetten (disable).



Succes! ;)

Reacties

  • Opties
    zozizozi Berichten: 954 Jeugdige Jong-volwassene
    juli 2009 aangepast
    Het lukt bij mij maar niet om met mozilla firefox te downloaden.Aangezien ik internet explorer 7 en mozilla firefox niet alle 2 kan gebruiken.
  • Opties
    femsfems Berichten: 4,095
    juli 2009 aangepast
    Waarom lukt het niet met FF? Ik heb zelf ook tijden FF gebruikt, het voorbeeld is zelfs met FF gedaan ;) Het kan zowel met IE, FF als GC hoor :D Wat gaat er dan mis?
  • Opties
    zozizozi Berichten: 954 Jeugdige Jong-volwassene
    september 2009 aangepast
    Ok een late reactie :D
    Maar ondertussen gaat het hoor :-)
  • Opties
    simmielovesimmielove Berichten: 1,099
    januari 2010 aangepast
    Fijn dat zo'n topic ook op de sims 3 site staat. Ik wist namelijk niet echt goed hoe je moest dowloaden en anders kon ik gen rar bestanden downloaden maar alleen zip.
  • Opties
    simmielovesimmielove Berichten: 1,099
    maart 2010 aangepast
    Sorry voor P.P maar ik heb 1 vraagje:
    Kan je met winrar Sims 2 bestandjes op de ene P.C uitpakken op een USB zetten en dan op de andere P.C de dingen in je spel zetten?
    Alvast bedankt voor het beantwoorden.
  • Opties
    BenSBenS Berichten: 20
    maart 2010 aangepast
    simmielove schreef:
    Sorry voor P.P maar ik heb 1 vraagje:
    Kan je met winrar Sims 2 bestandjes op de ene P.C uitpakken op een USB zetten en dan op de andere P.C de dingen in je spel zetten?
    Alvast bedankt voor het beantwoorden.

    Als je ze maar in de goede map zet wel.
    Ik zie daar zo geen probleem in.
    Zorg er wel voor dat je alle bestanden mee pakt en niet wat achterlaat anders kan die download misschien niet werken.
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top