Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Yes I can and do

Reacties

  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    januari 2014 aangepast
    Super knap van je, Deborah!
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    januari 2014 aangepast
    Wauw Debs! Wat ontzettend goed zeg! Toen je begon, had je geen flauw idee of je het vol ging houden en nu ben je gewoon al 2 jaar verder! Petje af!
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    januari 2014 aangepast
    Twee jaar alweer! Heel knap dat je het al die tijd hebt volgehouden! :-) En nu kan je dat geld wat je voorheen aan sigaretten uitgaf lekker aan andere dingen besteden.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik zal dit topic maar weer eens een bump geven.

    Vandaag is dit topic namelijk 4 jaar oud, en dat betekend dus dat ik 4 jaar geleden ben gestopt met roken.

    Ik kan vandaag trots melden dat ik nog steeds niet rook, én dat ik de 25 kg die ik aangekomen ben door het stoppen, er nu ook weer af heb.
    Af en toe heb ik nog steeds behoefte aan een sigaret, maar ik heb er nog nooit aan toegegeven.
    En de momenten worden ook minder frequent.
    Ik hoop wel dat het ooit verdwijnt.

    Dus voor een ieder met een goed voornemen:
    Plan het van te voren, en leef er naar toe.
    Je kunt zoveel meer dan dat je denkt, als je je er toe zet. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Wat goed van je. <3

    Wat is de tijd toch weer voorbij gevlogen.
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Heel goed @Deborah! Wel vervelend dat je zo lang na het stoppen af en toe nog behoefte hebt aan een sigaret, wist niet dat dat zo lang door werkte! Ook heel knap dat je je extra gewicht kwijt bent geraakt. :)

    En de tijd gaat inderdaad zo snel voorbij...
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    Wauw, vier jaar... Super knap :)
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Zo, inmiddels staat de teller op 6 jaar!

    En bij vlagen vind ik het nog moeilijk.
    Zeker omdat echt al mijn collega's roken.

    Maar... we gaan gewoon door!

    Some angels choose fur instead of wings
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    ^ Zo goed!

    Blijf vooral herinneren waarvoor je het hebt gedaan, zou ik zeggen!
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    januari 2018 aangepast
    Ik ben heel trots op je Deborah. <3 Super dat je inmiddels geen EX-roker meer bent maar "gewoon" iemand die niet rookt. Die titel verdien je wel na 6 jaar. Als het koud is, en er mag binnen niet gerookt worden, staan rokers (collega's) vaak verkreukeld in de kou toch hun peukie te doen. Een belachelijk gezicht en een belachelijke gewoonte (geen oordeel: ik sta er ook tussen). Het is toch heerlijk dat jij daar niet meer tussen hoeft te staan. De stormen zijn weg toch?, dus een vlaagje af en toe is kinderspel en kan je vast wel hebben. ;)
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Ik ben ook gestopt met roken: al minstens 5 weken inmiddels. :+1::)
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Wat goed van je!!!
    Ik wist helemaal niet dat je rookte, trouwens.

    Heb je ook een datum geprikt, zoals ik?
    En dat van mij is al bijna 7 jaar, wat gaat dat hard he??

    Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat, je denkt er steeds minder vaak aan.

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Ik had altijd al ergens het plan om ooit te stoppen (lekker vaag plan ;)). Halverwege november besloot ik nogal impulsief om te stoppen. Volgend op dit besluit pakte ik mijn boek 'Allen Carr - Stoppen met roken', om me te helpen met stoppen, toen er een folder, die ik ooit in dat boek heb gestopt, uitviel. Deze folder was van De Opluchting. Hier heb ik een videotraining gekocht (van €99 voor €24) waarmee ik ben gestopt (was per maand meer aan roken kwijt). Drie dagen laten heb ik de videotraining gekeken (dat had ik wel gepland) en de bijbehorende (schrijf)oefeningen gedaan, daar had ik de dag voor uitgetrokken. Die avond vlak voordat ik naar bed ging mijn laatste peuk heel bewust gerookt (ik heb gerookt tijdens de videotraining, je kunt gewoon blijven roken tijdens deze training).

    Ik heb geen onnodige vervelende afkick verschijnselen: geen last van mijn humeur of ineens meer eten of iets dergelijks. De eerste dagen dacht ik natuurlijk aan niets anders dan roken. Dat liet ik allemaal maar gebeuren. Immers, aan roken denken is iets anders dan doen en ik heb zolang gerookt dat hieraan denken normaal is. Het is nutteloos en inefficiënt om dat te onderdrukken of ermee in gevecht te gaan. Ik ben nu een paar weken verder en ik merk wel duidelijk dat de nicotine (gewoonte) uit mijn lichaam is. Mijn lichaam vraagt er niet meer om. Geestelijk denk ik er veel minder aan en ik merk dat er vooral nog gewoonte inzit als ik eraan denk. Soms denk ik bijvoorbeeld: "voordat ik ga slapen nog even een peuk doen" of "even checken of mijn peuk goed is uitgemaakt in de ****". Maar daarna denk ik meteen "Onee, ik rook niet meer." :)
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Goed hoor.

    Ik heb het destijds ook voorbereidt, en ook mijn omgeving erover ingelicht. En daardoor heb ik het toen volgehouden.
    Het moeilijkste vond ik autorijden, ik zat altijd met een peuk in de auto. Daar heb ik het langst een probleem mee gehad.

    Maar als ik dan kijk dat we met een verjaardag of met vakantie met vrienden, die rokende vrienden dan in tig bochten zie wringen om ergens te kunnen / mogen roken, dan ben ik heel blij dat ik gestopt ben.

    En als je dat denkt, dan houd je het veel makkelijker vol. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Hoppa, vet goed van allebei! :grin:
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @SimLibby , hoe gaat het?
    Houd je het nog een beetje vol?

    Ik vraag me af of je ergens kan uitrekenen hoeveel je al bespaard hebt door te stoppen.
    Doordat ik geen sigaretten meer koop, weet ik ook niet meer hoe duur ze zijn, maar het zal echt niet goedkoper geworden zijn...

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Het gaat goed. Bedankt voor het vragen. <3

    Rookgedachten en behoeften komen en gaan, dit laat ik maar gebeuren. Waarschijnlijk heb ik daarom geen extreme afkickverschijnselen: geen last van mijn humeur of meer eten. Ik trek me weinig aan van rookgedachten en behoeften, raak er niet door van slag en ga er niet mee in gevecht en dus zijn die gedachten/behoeften ook zo weer verdwenen. Het is normaal dat als je stopt je (veel) aan roken denkt of er behoefte aan voelt. Dit slijt vanzelf, dat merkte ik al na een paar weken. Het idee dat ik gewoon mag roken, als ik dat zou willen, steunt me. Zo wordt stoppen met roken niet iets als "Nee, dat mag NIET meer". Want daarmee zet je jezelf onnodig onder druk (en wat doen (ex)rokers als ze druk of stress voelen, juist, roken). Ik mag het prima, maar waarom zou ik rookverslaafde willen zijn? Precies. De gedachten/behoeften zijn al aanzienlijk minder, af en toe vliegt de gewoonte van het (voormalig) roken nog door me heen. Soms overvalt het me en ook dat laat ik maar gewoon gebeuren.

    Qua besparing. Ik gaf gemiddeld iets van €50 per maand aan shag uit.
    Iedere besparing die ik tot nu toe heb gemaakt, heb ik al uitgegeven in de supermarkt en bij IKEA. :p
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik snap wat je bedoelt!!
    Ik heb het alleen nooit zo verwoord.
    Mijn laatste pakje met 2 sigaretten heb ik nog altijd. Mocht ik de behoefte hebben, dan liggen ze daar. En daardoor hield ik het vol. Zouden ze weg geweest zijn, zou ik in paniek geraakt zijn (ik raakte altijd in paniek als mijn sigaretten op waren) en de behoefte groter geworden zijn. Niemand die die gedachtegang begreep trouwens. Maar nou ik jouw filosofie lees, besef ik dat ik dát bedoelde.
    Ik denk dat ik meer uit gaf. Ik rookte gemiddeld 1 pakje Marlboro in de 2 dagen. Soms meer, zelden minder. En dat was al stukken minder, dan toen we ook in huis nog rookten. Toen rookte ik makkelijk een pakje Caballero met 30 sigaretten per dag.
    En Ikea is gewoon ook leuk shoppen. Daar heb je over het algemeen wat langer plezier van. ;)

    Goed dat je volhoud hoor.
    En het leven wordt er minder gecompliceerd door.

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    januari 2019 aangepast
    De filosofie van dat je mag roken als je zou willen heb ik niet zelf bedacht. Dat heb ik van die videotraining van De Opluchting waarover ik je eerder verteld heb. Al moet ik wel zeggen dat ik, op aanstekers na, niets meer te roken in huis heb. Ik was er meer bij op me gemak om alles weg te gooien de avond nadat ik mijn laatste peuk had gerookt. Maar jij bent al 7 jaar gestopt dus ze bewaren werkt kennelijk bij jou. Ik ben ooit eerder gestopt (meer dan 20 jaar geleden), min of meer op dezelfde manier (via het boek Allen Carr - stoppen met roken). Het enige duidelijke verschil tussen nu gestopt zijn en toen is dat ik nu die filosofie heb dat ik prima zou mogen roken als ik zou willen maar ervoor kies het niet te doen (want waarom zou ik rookverslaafde willen zijn). De filosofie helpt. ;) Die paniek herken ik. Heerlijk om daar vrij van te zijn. :)
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    @Deborah, superknap dat je rookvrij bent gebleven! :)

    @SimLibby, complimenten dat je bent gestopt! Zo'n 50 euro per maand besparen lijkt me ook zeker geen nadeel.

    Ik weet niet hoe het is, want ik ben nooit gaan roken (en daar erg blij mee), maar vind het erg knap van jullie beiden.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @Keefbeetle , toen ik begon, was ik 11-12 jaar. Toen was het heel hip om te roken, en ik was een buitenbeentje wat er graag bij wilde horen, en stoer wilde zijn. Als je in die tijd een feestje had, dan stond er een "rokertje" op tafel. Bij mijn ouders stonden er met feestjes altijd 2 glaasjes, 1 met en 1 zonder filter. Ook bij bruiloften was dat heel gewoon. Dat het slecht voor je was, was toen nog niet bekend. (ik heb het over 1976-1977) En ook niet dat het zo verslavend was. Mijn broertje heeft ook gerookt, maar die rookte ruim een pakje op 1 dag, en werd daar toen zo ziek van, dat ie meteen gestopt is. Mijn zusje deed het bij de eerste poging in dr broek, en heeft het daar bij gelaten.
    Met de kennis die er nu is gaan roken, is natuurlijk iets heel anders, en ik betwijfel dan ook als ik nu 11-12 jaar zou zijn geweest, of ik nu zou zijn begonnen. Daar komt bij, nu moet je +18 zijn volgens mij om sigaretten te kunnen kopen. Wij konden alles kopen, sigaretten, alcohol, noem maar op. Dat maakt het nu ook moeilijker om te beginnen.

    Vandaag is trouwens mijn mijlpaal weer, het is vandaag 7 jaar. <3

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    februari 2019 aangepast
    @Deborah, die verhalen ken ik ook, terugkijkend behoorlijk erg dat kinderen die amper tieners waren al begonnen met roken. Maar als het als normaal wordt gezien, en je ouders roken en je ooms, tantes etc... Ik kan me ook nog wel herinneren dat er toen ik kind was gerookt mocht worden in de horeca, en dat mijn haar en mijn kleding dan gigantisch naar sigarettenrook roken, als ik een keer uit eten was geweest met familie. Heel vies vond ik dat. Nu is dat gelukkig niet meer zo en is het ook niet meer de standaard om te gaan roken. Al valt het me op dat er toch nog aardig wat tieners lijken te zijn die roken. Gelukkig wordt het nu veel meer ontmoedigd, maar peer pressure is er nog steeds. Ik heb de bof gehad dat ik geen vrienden had die rookte toen ik naar de middelbare ging, niemand heeft mij ooit een sigaret aangeboden. Er was dus ook geen druk. Maar veel tieners maken dat wel mee.

    En heel erg knap dat het alweer zeven jaar is! :)

  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @Keefbeetle , dank je wel.
    Wat vliegt de tijd, als je dan terug kijkt he?

    Maar het zal je verbazen hoe veel mensen er bij ons op het werk roken.
    Zeker meer dan de helft. En dan moet je weten dat de gemiddelde leeftijd op een callcenter rond de 23 zit.
    Ik ben een van de oudjes. :tongue:
    Zo zonde vind ik dat he?
    We verdienen al geen drol, en dan geef je het ook nog uit aan die stinkstokken....

    Some angels choose fur instead of wings
  • NitrusFNitrusF Berichten: 27 Pruttelende Peuter
    @Deborah wat goed!! En het topic lijkt helpen!
    Meer informatie over N.Frufo, Zie: https://www.insidegamer.nl/gebruikers/nfrufo/
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @NitrusF , dank je wel!

    En het topic is ooit gestart door @SimLibby om me te helpen het vol te houden.
    Dat is gelukt. Niet alleen mij, maar nu ook haarzelf. ;)

    Goed he? <3

    Some angels choose fur instead of wings
  • NitrusFNitrusF Berichten: 27 Pruttelende Peuter
    Ah zeer zeker Deborah. Ik ken ook iemand die afkickt van het roken. Nou wat is een forum toch mooi het is een tool voor hulp gebleken voor jou simslibby en ook mij wel wat.
    Het is jammer dat het niet meer zo actief is allemaal en nu en via isntagram nu ook alles is.
    Meer informatie over N.Frufo, Zie: https://www.insidegamer.nl/gebruikers/nfrufo/
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Afgelopen donderdag was het al 8 jaar geleden dat ik stopte met roken. Ongelooflijk he?
    @SimLibby, als je het hebt volgehouden, ben jij ook al 1 jaar en 2,5 maand gestopt.

    Op het werk zijn er extreem veel rokers.
    Serieus, ik weet nergens een plek waar zoveel mensen roken, dan op het werk, minstens 50%.
    Terwijl een pakje sigaretten echt serieus duur geworden is.
    Van al onze rokende vrienden (echt, volgens mij heeft in onze vriendenclub iedereen gerookt) zijn er nog 2 stellen die nog roken. Waarbij 1 stel ook gestopt is met in huis roken, en als gevolg daarvan veel minder roken.
    Maar op het werk, de excuses die ze verzinnen waarom ze niet zouden kunnen stoppen.
    - ik heb teveel stress
    - daar heb ik nu geen energie voor
    - dat doe ik wel als ik me goed voel........

    Echt, allemaal bullshit.... Maar goed, ik heb makkelijk lullen, ik heb het gewoon gedaan, en met steun van heel veel lieve mensen, waaronder hier op het forum, gewoon volgehouden.

    @SimLibby is zo, ineens gestopt, ik heb het helemaal voorbereid en heb er naar toe geleefd.
    Maar, als je echt wilt, dan doe je het . ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2020 aangepast
    Ik ben ook nog steeds gestopt. <3 Vanaf half november 2018 rookvrij. :)

    NS verwijderd binnenkort ook de rookruimtes op het station + stopt met het verkopen ervan op stations. Overal wordt het steeds duurder, op steeds meer plekken mag er niet meer gerookt worden. Toen ik zelf nog rookte vond ik dit onhandig maar ik hield wel altijd in mijn achterhoofd: dit werkt in mijn voordeel wanneer ik zelf ga stoppen. Ik vind die SIRE reclame wel mooi: op weg naar een rookvrije generatie. In mijn tijd (als tiener) ging dat wel anders en ik weet zeker, in jouw tijd ook. Jij kon zo'n beetje overal roken en de leeftijd, daar deden verkopers ook niet zo moeilijk over als je wat kwam kopen.

    Smoesjes die ken ik ook totdat ik Allen Carr - Stoppen met roken las. Hij prikte al mijn smoesjes lek. Maar weet je, al die smoesjes zijn vaak zo (maatschappelijk) geaccepteerd. Ik heb zelfs een keer een niet roker (nooit gerookt ook) meegemaakt die de smoesje van haar moeder verdedigde toen ik opperde dat het smoesjes waren. Roken en er verslaafd aan zijn geeft juist stress, de enige stress die roken TIJDELIJK opheft is de stress die het roken zelf veroorzaakt. Ik vind niet dat jij makkelijk praten hebt @Deborah. Je kent het van binnenuit en ik weet zeker dat je die smoesjes ook ooit hebt gebruikt, net als ik. Alleen wij zijn uit die cirkel gestapt. Het moment van ik ben er klaar voor komt nooit want je zit vast in een verslavend patroon wat zichzelf in stand houdt. Dat moment moet je nemen. Er zitten 5 dagen tussen het moment dat ik definitief besloot nu ga ik stoppen en daadwerkelijk stoppen. Best wel goed eigenlijk. En jij al 8 jaar. Petje af hoor. Heel goed gedaan. :+1:

    Mensen die willen stoppen met roken: ik kan jullie echt aanraden dit topic eens te lezen. Er staan tips in die zeker kunnen helpen als je ervoor open staat.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    <3

    Some angels choose fur instead of wings
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Toppers, allebei!
    Ik vind het mooi om te zien dat roken ook een steeds minder geaccepteerde gewoonte wordt en ben blij met besluiten zoals die van de NS om het te verbieden op stations. Hoe vaak ik tijdens mijn studie wel niet 's ochtends vroeg in de rook van een ander stond te wachten op de trein. En op sommige stations kon je wel ergens anders heen lopen, maar stonden ze daar ook. Ik, als niet-roker, blijf het nog steeds zo vies vinden.
    Ben ook nog steeds van mening dat het je eigen keuze is om te roken, maar dat je mij daar niet lastig mee moet vallen. Ik zou ook voor een rookverbod op het terras zijn trouwens, hopelijk duurt het niet lang voor we ook zover zijn. Het kostte wat moeite om binnen te verbieden, maar dat is voor iedereen nu ook geaccepteerd, nog even en dan kan het buiten ook. Zelfde geldt voor pretparken en dierentuinen, daar mogen ze het wat mij betreft ook wel verbieden.

    Maarja, ik spreek als niet-roker en nooit gerookt hebbende, dus ik heb misschien wel heel makkelijk praten :tongue: . In ieder geval, ik ben trots op jullie beiden dat het gelukt is om te stoppen en vooral om het vol te houden!
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top