Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Welk boek lees jij nu?

Reacties

  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Pff, eerst 100 pagina's lezen om er "in te komen"....

    Ik heb nog steeds niet de mood om te lezen, maar ik zat gisteren te denken om "Divergent" weer eens te pakken.
    Ik heb de verfilming er niet van gezien (is die goed?) maar ik vond dat boek toch wel wat hebben, qua samenleving. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    ^Ik vond de film wel goed!
    En ken je de serie van Pittacus Lore, I am number four? Ik denk dat jij dat ook wel leuk vindt!

    En meestal als ik 100 pagina's nodig heb om erin te komen, leg ik m weg hoor :tongue: . Maar ik weet dat ik Jill Mansell wel leuk vind en het was ook niet dat ik het niet leuk vond, maar was gewoon nog niet helemaal in de mood ervoor :tongue: .
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Deborah schreef: »
    Ik heb van mijn schoonmoeder ook weer een (waarschijnlijk literair) boek gekregen.
    Het intrigeert me dusdanig dat ik niet eens de titel meer weet. ;)
    Die weet serieus altijd boeken uit te zoeken waar ik al klaar mee ben voordat ik het voorwoord voltooid heb. :)
    Hahaha! Ik had dat als tiener met een oom en tante, die gaven me ook titels waar ik helemaal níéts mee had, en die boeken heb ik uiteindelijk ook gerecycled.

    @Moepmoep, ik lees eigenlijk ook nooit Nederlandse auteurs. Ik weet niet wat dat is. Op de 1 of andere manier vind ik het stom als een personage zo'n Nederlands klinkende naam heeft.

    Ik ben weer eens titels van de gezusters Brontë aan het herlezen. Pas een interessant documentaire gekeken over de zussen en omdat het een jaar of drie geleden was sinds ik 2 titels had gelezen, vond ik het wel weer eens tijd.
    Lees nu WH in het Nederlands - in het Engels klinkt het zoveel mooier! Ik zit als een nerd met mijn Engelstalige exemplaar te vergelijken af en toe. Ik vind het stukje in het begin zo mooi, wanneer Heathcliff Cathy door het raam roept. Een paar maanden terug zag ik die scene in de filmversie uit '39 en toen moest ik bijna huilen. :cry:
  • Opties
    MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    @Keefbeetle Haha, lekker, zo'n boek. :cold_sweat:

    @Deborah Ik ben nu toch best wel benieuwd naar wat voor boek het was. :joy:

    ^ Ik had het er vandaag nog over. Ik lees eigenlijk ook geen boeken van Nederlandse auteurs. Ik heb De Engelenmaker gelezen, die is van een Beld of Nederlander geloof ik. Dat is het enige Nederlandse boek dat ik echt heel goed vond. Verder vond ik Tirza toen ik eenmaal bij het eind was ook nog wel oke, maar daar blijft het wel zo'n beetje bij. Al denk ik dat er nu wel een aantal auteurs zijn die ik misschien wel goed zou vinden. Zo hoorde ik laatst iets over Paas of zo? Ik weet het niet precies meer, maar die klonk wel interessant.

    Verder heb ik pas voor een van Dora van Freud moeten lezen. Dat klinkt een stuk naarder dan het is. Het is eigenlijk een case study waarin Freud zijn welbekende technieken toepast. Het leuke is dat het hem deze keer niet lukt om zijn patiënt te 'genezen'. Ik vond het erg interessant om eens te lezen hoe Freud nou precies dacht op een makkelijke manier, terwijl hij het wel zelf geschreven heeft.

    Daarna heb ik Cixous' toneelstuk gelezen dat is gebaseerd op het werk van Freud. Dat was ook erg leuk, omdat zij het verhaal heel anders interpreteert en veel meer laat zien vanuit het oogpunt van Dora.

    Als laatste heb ik nog The Bell Jar van Sylvia Plath gelezen. Dat schijnt een heel bekend boek te zijn, maar ik had er hiervoor nog nooit van gehoord. Ik vond het wel een heel goed boek, ik begrijp wel waarom het (vooral onder pubermeisjes) populair is. Het gaat over een meisje dat in New York stage mag lopen bij een modeblad, maar dat uiteindelijk eigenlijk helemaal niet leuk vindt. Ze komt in een depressie en daar lees je dan over. Als je het goed leest blijkt er zo goed uit hoe de samenleving toen (1953) deed tegenover meisjes en vrouwen en hoe raar dat toch eigenlijk is.
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Ik denk dat je PAAZ bedoelt, van Myrthe van der Meer. Zelf niet gelezen, maar lijkt me wel interessant.
    En, The Bell Jar! Die heb ik afgelopen winter gelezen, wat een indrukwekkend boek vond ik dat! Ik had zo met Esther te doen. Ze zakt helemaal weg in haar depressie, het geeft zo goed weer hoe machteloos je dan daarin kan staan. En je ziet ook wat een taboe er destijds op rustte (nu misschien nog wat, maar ik denk al veel minder), naar een psychiatrische instelling moeten. Esthers moeder leek het ook maar gênant te vinden dat haar dochter naar het "gekkenhuis" moest...
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb het even voor jullie opgezocht, het boek wat ik gekregen heb.

    Toon Tellegen is de naam van de auteur, het boek heet "De trein naar Pavlovsk en Oostvoorne"
    Echt uitnodigend, vind je niet? :tongue:

    Ik heb nog een aantal nieuwe boeken liggen, maar ik kom er maar niet aan toe....
    Degene waar ik nu als eerste aan wil beginnen is van Erin Hunter en is van een serie.
    Die heet "warrior cats" en deel 1 heet "De wildernis in".
    De cover intrigeerde me. ;)

    Maar ik denk toch dat ik eerst deel 1 van Divergent weer lees. En de serie "De aardkinderen" lonkt ook. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    ^ Oh, die is wel bekend, de auteur dan. Kan me niet herinneren dat ik ooit iets van hem heb gelezen alleen, en met zo'n titel weet ik inderdaad ook waarom. ;)

    Ik lees de laatste tijd niet meer zo veel (voor mezelf dan), dus dacht gister ik begin aan een makkelijk boek, The Girl on the Train. Ik ben pas op pagina 30, maar tot nu toe vind ik het saai. Ik blijf wel doorlezen, want het schijnt nog heel spannend te worden als ik alle verhalen mg geloven.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Toon Tellegen heeft toch ook kinderboeken geschreven? Ik weet het niet meer precies.

    En The Girl on the Train is wel een goed boek! Het wordt uiteindelijk spannender inderdaad, maar vooral ook tussen de regels door zit er heel erg veel. Ik heb de film laatst gezien in de bios, maar die is toch minder diepgaand dan het boek. It kinda left me hanging, zeg maar.

    @Keefbeetle Ik lees op zich wel Nederlandse auteurs, maar als ze in het Engels zijn, lees ik ze meestal ook in het Engels. Ik ben bijvoorbeeld groot fan van Simone van der Vlugt. Het zijn heerlijk simpele boeken, maar vind het altijd wel leuk. Ook Suzanne Vermeer vind ik wel leuk en Esther Verhoef.
    Daarnaast heb ik PAAZ en UP ook thuis liggen nog om te lezen. Ben ik ook heel benieuwd naar.

    Ik heb gisteren de ebooks gekocht met extra weetjes en feitjes over Harry Potter en alles eromheen. Leek me wel leuk! Nog niet aan toegekomen.
    Heb m'n Jill Mansell boek wel bijna uit. Nog even kijken wat ik daarna weer ga lezen.
  • Opties
    MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    ^ Ik heb hem uit! Hij werd inderdaad wel leuker, maar eigenlijk is elk karakter uit het boek vervelend. Ik zou het 'vermakelijk' noemen, maar niet veel meer. :P
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Onlangs Mildred Pierce van James M. Cain gelezen. Over een vrouw die, nadat ze haar man het huis uit heeft gezet (was overspelig), na veel gepiep gaat werken, pas wanneer zij en haar kinderen bijna omkomen van de honger. Ik vond haar absoluut niet sympathiek, haar oudste dochter is een valse snob en haar "minnaar" is al even erg. Eigenlijk kreeg ik een onprettig gevoel van het hele boek.
  • Opties
    MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    Ik heb ondertussen ook weer redelijk wat gelezen, genoeg om te posten. ;)

    Eerst heb ik This Is How You Lose Her gelezen, van Junot Diaz. Ik had al eerder iets van hem gelezen en dit boek heeft dezelfde verteller, maar een ander onderwerp. Zowel Diaz als de verteller komen uit de Dominicaanse Republiek maar wonen in New Jersey. In dit boek lees je korte verhalen, die wel enigszins bij elkaar passen, over vrouwen vooral. Aan de ene kant werd mijn feministische zelf niet zo blij van dit boek, aan de andere kant was het een interessante kijk in het leven daar.

    Daarna heb ik The Medium is the Massage van McLuhan 'gelezen'. Wat een verschrikking is die man. Het enige wat ie in zo ongeveer al z'n werken zegt is dat het medium zelf de boodschap is, i.p.v. dat het medium een boodschap bevat. In dit boek wilde hij dat duidelijk maken aan de hand van een hoop plaatjes. Ik volg nu een vak waarin hij erg veel wordt behandeld en ik zou blij zijn als het over is.

    Vervolgens heb ik So Close van Cixous gelezen. Zij komt uit Algerije, maar haar ouders zijn eigenlijk niet Algerijns en ze heeft er alleen in haar jeugd gewoond. In dit boek lees je over hoe ze de beslissing maakt om terug te gaan en ook gaat. Ik vond het erg vaag allemaal en slecht geschreven.

    Als laatste heb ik vandaag nog Auschwitz and After gelezen van Charlotte Delbo. Het gaat precies over de titel. Zij heeft in Auschwitz gezeten en in dit boek lees je daarover. Aan het einde van het boek lees je ook nog over hoe het leven van haar en de anderen van 'haar groepje' die het hebben overleefd gaat. Het is een erg heftig boek, maar ik vond het een van de beste boeken die ik heb gelezen. Er zijn natuurlijk meerdere boeken hierover, maar wat dit boek zo goed maakt is dat ze heel erg goed schrijft en ik hou niet van gedichten, maar in dit boek zitten een aantal hele mooie.
  • Opties
    ElineGeElineGe Berichten: 4,502
    Ik geloof dat ik nu per ongeluk een verzameling van de Engelse Harry Potterboeken ben begonnen. Toen ik laatst eens niet kon slapen ben ik naar het eerste hoofdstuk van het eerste boek gaan luisteren, toen raakte ik meteen in het verhaal. Vorige week kwam ik een goedkope tweedehands tegen dus heb ik hem maar gekocht, het is echt een fijn boek voor ontspanning. Ik heb de reeks meerdere keren gelezen, maar alleen in het Nederlands.

    Verder ben ik begonnen aan Madame Bovary, in Engelse vertaling. Ik had al een hele tijd geen fictie meer gelezen en merk dat het toch wel heel fijn is om te doen, en ook goed om even uit je eigen perspectief los te komen... Zeker als het een boek is uit een heel andere tijd en maatschappij.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    ^Had je die nog niet gelezen??

    Ik heb inmiddels ook weer een paar boeken gelezen. Het gaat niet heel hard en mijn doel om er dit jaar 25 te lezen gaat denk ik niet lukken, hopelijk wel 20 (zit nu op 19).

    Jill Mansell is uit en die was uiteindelijk wel weer gewoon leuk.
    Daarna heb ik This House is Haunted gelezen van John Boyne. Ik vind hem meestal wel een goede auteur, maar dit boek viel me wel een beetje tegen. Het had naar mijn idee beter uitgewerkt kunnen worden.

    Daarna heb ik De vrouw in de kooi van Jussi Adler-Olsen gelezen. Moest daar even inkomen, maar uiteindelijk wel een goed boek. Ben nu bezig met het 2e deel van de Serie Q, waar dat boek onderdeel van uitmaakt. Dat boek heet De fazantenmoordenaars. De serie Q gaat over een agent die ingezet wordt om cold cases op te lossen. Elk boek is volgens mij 1 cold case. Je kunt ze dus in principe ook los van elkaar lezen, maar dan mis je wel de overkoepelende informatie over die agent. Het verhaal zelf is verder wel goed te volgen.
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Ik lees nu "Het beste van Adam Sharp" van Graeme Simsion (die van het Rosie-project). Leest makkelijk, tot nu toe best aardig, al is het niet zo'n geestig boek als dat over Rosie.
  • Opties
    MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    Van de boeken die ik de laatste tijd heb gelezen vond ik verrassend genoeg Darcula het leukst. Ik had niet verwacht dat ik het leuk zou vinden, maar heb gemakkelijk en snel door de 400 pagina's gelezen. Grappig ook om te bedenken dat dit boek in de tijd dat het uitkwam super modern was. De technologie war het over gaat was toen nog erg nieuw.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    ^Dat boek heb ik half gelezen. Wil m nog steeds een keer helemaal lezen. Moest m voor m'n opleiding lezen, maar toen had ik geen tijd.
    Ik ben nu al heel lang bezig in The Miniaturist van Jessie Burton. Deze gaat over een meisje uit Assendelft dat naar Amsterdam komt omdat ze getrouwd is met een koopman daar. Het speelt zich af tijdens de Gouden Eeuw. Ze krijgt op een gegeven moment van haar man een poppenhuis. Er gebeurt van alles daarna. Heb m nu bijna uit en vind het wel een boeiend boek. Sommige dingen lijken een beetje gek en niet echt uitgewerkt, maar op zich is het prima lezen. Niet heel speciaal.

    Het boek De fazantenmoordenaars vond ik ook niet heel bijzonder. Minder goed dan de eerste. Wilde ook niet nog een keer iets van hem gaan lezen. Straks wel weer, maar niet meteen erachteraan.

    Ik ben vorige week in Auschwitz geweest en daar heb ik het boek I was Dr Mengele's assistant gekocht. Collega raadde het me aan, dus ben wel erg benieuwd. Is een documentatie van de man die dat dus daadwerkelijk was. Vrij heftig boek, maar ben wel erg benieuwd.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik lees op het moment helemaal niet meer. Geen tijd, te moe.... druk..
    Maar jouw laatste beschrijving @Moepmoep intrigeert me wel. Schrijf je er een recentie over?
    Ik heb nog wel een stapel nieuwe boeken liggen, maar ik neig toch steeds naar "de aardkinderen". En die heb ik al eindeloos gelezen. Wordt tijd dat er weer een vervolg komt, hoewel dat meestal 13 jaar of zo duurt....

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    ^Die over Mengele bedoel je? Die heb ik nog niet gelezen, zal ook nog wel even duren. Schrijf momenteel ook niet echt meer recensies, maar mocht ik deze gelezen hebben, zal ik je wel laten weten hoe het was :smile:

    Ik lees momenteel trouwens PAAZ van Myrthe van der Meer. Ik vind het een intrigerend verhaal, ondanks dat er niet echt een rode draad in zit.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @Moepmoep, ja die "I was Dr Mengele's assistant ".

    Geloof het of niet, maar ik probeer ook 's avonds voor het slapen gaan te lezen. :tongue:
    Nou slaap ik altijd binnen 5 minuten, dus dit is een uitdaging.
    Het boek heet geloof ik WarriorCats. (het ligt boven, volgens mij is het zoiets) en het gaat serieus over katten.
    Ik was het eerste hoofdstuk aan het lezen en ik had echt zoiets van "WTF"???
    Ik ben bij hoofdstuk 5, en het is best grappig. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Nou, dan powerpost ik wel....

    Ik heb het boek "Warrior Cats" van Erin Hunter uit, en ik vond het hartstikke leuk.
    Zo leuk, dat ik net deel 2 en deel 3 bij Bol heb besteld. ;)

    En, wat wordt er verder zo al gelezen??

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    Ik heb Life of Pi gelezen. Ik weet niet of ik nou het boek of de film beter vind, ik denk zowaar misschien de film. Ze hebben de film zo mooi gemaakt, en het boek is heel leuk, maar soms een beetje langdradig.

    Daarna heb ik Albrecht en wij gelezen. Dit gaat over Artis, waar de laatste neushoorn wordt gehuisd. Het wordt geschreven vanuit drie perspectieven (vanuit de directeur, een vrouwelijke conservationist (milieubeschermer zegt google vertalen) en een man die nu in de ledencommissie zit en een proefschrift heeft geschreven over een of andere kunstenaar die dieren schilderde). Het is niet het meest hoogstaande werk dat ik ooit heb gelezen, maar uiteindelijk was het wel leuk.

    Gister ben ik begonnen aan de Harry Potter serie. Ik heb ooit toen ik jong was het eerste deel gelezen, maar vond dat toen niet zo boeiend. Nu denk ik dat ik het toch eigenlijk wel heel leuk kan vinden.
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Ik lees nu "Voor jou" van Jojo Moyes. Ben nog niet zo ver, dus ik kan er nog niet veel over zeggen.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb deel 2 en deel 3 al weer uit....
    Heb besloten om volgende week wat extra diensten te draaien, zodat ik de rest van de boeken ook kan bestellen. Want ik heb de hard cover boeken, en goedkoop zijn ze niet.... Maar wel verslavend!

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    LiessimLiessim Berichten: 17 Brabbelende Baby
    Ik lees graag thrillers, en heb net in mijn dromen uitgelezen van Simone van der Vlught, twee dagen daarvoor had ik Toen het donker werd uitgelezen en nu ben ik bezig met Huidpijn van Saskia noort.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    @Keefbeetle Neem de tijd voor het laatste gedeelte en lees dat in 1x uit (de laatste 20 pagina's ofzo). Dat deed ik niet en daar had ik wel spijt van :tongue:

    Het lezen gaat bij mij heeel erg traag. Ik heb PAAZ uit, dat vond ik echt wel een bijzonder verhaal. Heb UP ook thuis liggen, maar daar wacht ik nog even mee.
    Daarna heb ik het boek Ik was negen toen ik moest trouwen van Nojoud Ali gelezen. Een waargebeurd verhaal over een meisje dat dus moet trouwen als ze 9 is. Intrigerend qua verhaal, maar vond het schrijven minder goed. Het was een dun boek, dus zo uit.

    Nu lees ik Zonder gezicht van Stefan Ahnhem. Op zich wel een goed verhaal, maar wel een beetje 13 in een dozijn denk ik. Lijkt wel een beetje op de boeken van Jussi Adler Olsen. Ik heb het boek bijna uit, dus even kijken wat de volgende wordt.

    Zo ongeveer 1 boek per maand lees ik nu, waar het vroeger 1 per week was. Best wel jammer, maar helaas te druk (en te moe 's avonds).
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Bedankt voor de tip! Ik zal er op letten, al zal het met mijn tempo nog wel ff duren voordat ik richting het eind van het boek ga.

    @Deborah, als je alle delen uit een reeks wilt kopen kan dat best prijzig worden, ja. Vooral als die delen nieuw uitkomen.
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Heb "De Meisjes" van Emma Cline net uit. Dat was een paar maanden (?) geleden zo'n hype, dus was benieuwd. Vond het een goed boek, best wel triest ook. Er word alleen wel erg gekwijld over de schrijfstijl, die vond ik prima maar niet extreem fantastisch.
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top