Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Downloaden voor De Sims 4: Custom Content (CC) en Mods

SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
augustus 2020 aangepast in De Sims 4 Downloads
rr59zanlsffl.jpgDOWNLOADEN VOOR DE SIMS 4: CUSTOM CONTENT (CC) & MODS

Deborah, een moderator op dit forum, heeft me gevraagd een topic over dit onderwerp te maken.


h3f4ihj20t5y.jpgINHOUDSOPGAVE

Ik heb het verdeeld over een paar berichten, voor de overzichtelijkheid, zodat je niet in één bericht wordt platgegooid met informatie.
Klik op de links om snel naar het gewenste bericht te gaan of gebruik CTRL + F om te zoeken naar de gewenste paragraaf.

Eerste bericht
  • Inhoudsopgave die je nu leest
  • Introductie
  • Handige links
  • Spelupdates en mods
Tweede bericht
  • De Sims 4 Mods Framework
  • CC & Mods installeren
  • Bestanden uitpakken
  • CC & Mods verwijderen
  • CC & De Galerie
Derde bericht
  • CC & Mods beheren en organiseren: submappen aanmaken
  • CC & Mods beheren en organiseren: The Sims 4 Mod Manager
Vierde bericht

h3f4ihj20t5y.jpgINTRODUCTIE

Op deze pagina staat hoe je Custom Content (CC) & Mods voor De Sims 4 installeert en informatie waarvan het handig is dat je dit weet.

Custom Content is aangepast materiaal, eigenlijk altijd gemaakt door spelers en niet door EA, die je kunt downloaden en gebruiken in je eigen De Sims 4 spel. CC voegen meestal voorwerpen toe, zoals bijvoorbeeld kleding, haar, Sims en huizen.

Mods is de afkorting voor modifications. Het zijn in principe aanpassingen van het originele spel. Er zijn mods die kleine functies mogelijk maken maar er zijn ook mods die veel functies bevatten. Sommige mods zijn core mods. Die veranderen iets in de configuratie van het spel en sommige van deze mods kunnen conflicteren met andere mods dus lees wat je download! Als een mod onvoldoende informatie geeft, gebruik de mod dan niet. Er zijn genoeg mods met (uitgebreide) documentatie zodat je weet wat je binnenhaalt.

OPMERKINGEN
  • Maak regelmatig backups van je spelgegevens zoals opgeslagen spellen en downloads.
  • Gebruik van CC en/of Mods is altijd op eigen risico en verantwoording.
  • Weet dat het installeren van CC & Mods spelproblemen kan veroorzaken. Bij spelproblemen, zie het vierde bericht.
  • Ik kan het niet genoeg benadrukken, maar informeer jezelf zodat je begrijpt wat je doet en download.
  • Lees altijd de instructies gegeven door de maker van het materiaal dat je wilt downloaden.
  • Onofficieel ondersteunt EA de modding gemeenschap, evengoed kan EA niet aansprakelijk gesteld worden als materiaal van derden je computer of spel beschadigen. Niemand kan aansprakelijk worden gesteld hiervoor. Jij bent verantwoordelijk!
  • Sommige mods worden geüpdate, meestal vanwege een spelupdate, om ervoor te zorgen dat de mod compatibel blijft met de nieuwste gameversie. Controleer daarom na spelupdates of de door jou gebruikte mods ook zijn geüpdate en download de nieuwste versie.
  • Bij spelupdates worden mods automatisch uitgeschakeld door EA/Maxis. Lees daarom de paragraaf 'Spelupdates en mods'.

h3f4ihj20t5y.jpgHANDIGE LINKS
h3f4ihj20t5y.jpgSPELUPDATES EN MODS

Het was zo dat je voor het uitvoeren van een spelupdate eerst je mods (tijdelijk) moest verwijderen. Als gevolg van de update van 04-12-2015 (PC versie 1.13.104.1010 / Mac versie 1.13.104.1220) is dat niet meer nodig. Mods worden nu automatisch uitgeschakeld wanneer er een update wordt uitgevoerd (daar ontvang je ook een melding van wanneer je het spel start zoals te zien op onderstaande afbeelding). Omdat Maxis bepaalde mods niet kan testen of op andere wijze kan ondersteunen, kunnen mods die eerder geen problemen opleverden na een update wel problemen opleveren. Door mods uit te schakelen tijdens een update, hoopt Maxis zoveel mogelijk problemen en storingen met de gameplay tegen te gaan. Zie ook: EA Help De Sims 4 - Mods en updates voor de game.

y2k9c95k1etc.jpg

Vaak updaten makers hun materiaal na spelupdates om compatibiliteitsproblemen te voorkomen of op te lossen. Controleer daarom na spelupdates of het door jou gebruikte materiaal ook is geüpdate op de site(s) waar je het materiaal vandaan hebt. Als er een nieuwe versie van het materiaal beschikbaar is, zet je de bijgewerkte versie terug in je spel zodat deze compatibel is met de zojuist uitgevoerde spelupdate. De huidige versienummer van jouw game staat linksonder in het hoofdmenu en in het bestand GameVersion.txt in ​C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4. Dit bestand kun je openen met het kladblok.

o830fo211tas.jpg

​Zet de mods desgewenst weer aan, wanneer de update is uitgevoerd, via het tabblad Overige bij de Spelopties. Vink hier de optie Aangepast materiaal en modificaties inschakelen aan. Bij mij was de tweede optie Scriptmodificaties toegestaan nog wel aangevinkt maar niet opgelicht. Toen ik de eerste optie aanzette werd de tweede optie weer opgelicht/actief. Je kunt Scriptmodificaties toegestaan, als je script mods hebt geïnstalleerd, aangevinkt laten of uitvinken als je geen script mods meer in je spel hebt.

gh04gt096kdu.jpg

Via dit tabblad kun je ook Aangepast materiaal bekijken en aanvinken of dit materiaal moet worden weergegeven tijdens het opstarten. Na het aanzetten van de mods, kreeg ik een melding dat een herstart vereist was om de wijzigingen door te voeren.

n7rytdwsjx5u.jpgaa99i08mhdw3.jpg
Post edited by SimLibby on

Reacties

  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    In dit bericht: De Sims 4 Mods Framework, CC & Mods installeren, Bestanden uitpakken, CC & Mods verwijderen, CC & De Galerie.

    h3f4ihj20t5y.jpgDE SIMS 4 MODS FRAMEWORK

    In tegenstelling tot De Sims 3, waar je zelf een Mods Framework moet opzetten, is dit bij De Sims 4 standaard aanwezig in de volgende map:

    ​C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods

    vot2zrrna9pp.jpg

    In de Mods map staat het noodzakelijke Resource.cfg bestand. Door dit bestand is het mogelijk CC & Mods te gebruiken. Dit bestand moet dan ook altijd rechtstreeks (niet in een submap!) in de Mods map staan anders kan het spel je geïnstalleerde CC & Mods niet lezen en gebruiken. Mocht je de Mods map of het Resource.cfg ooit (per ongeluk) verwijderen: het spel zal deze map en dit bestand automatisch opnieuw aanmaken wanneer je De Sims 4 start.

    4yrk8kjbim1b.jpg

    TIP: ORGANISEER JE DOWNLOADS!
    Door submappen aan te maken in de map Mods, kun je CC & mods organiseren en makkelijk terugvinden. Ook is er het gratis programma The Sims 4 Mod Manager. Zie het derde bericht voor meer informatie over het maken van submappen en een NL handleiding over het genoemde programma.

    h3f4ihj20t5y.jpgCC & MODS INSTALLEREN

    Er zijn twee soorten downloads voor De Sims 4. Default Replacement vervangt een bestaand voorwerp/kleur in je spel met de custom content die je geïnstalleerd hebt. Non-Default materiaal geeft een extra voorwerp/kleur en vervangt niets. Controleer of het om Default Replacement of Non-Default materiaal gaat. ​

    • Lees de informatie bij de download voor installatie instructies.
    • ​Sommige downloads moeten uitgepakt worden (dan krijg je een .package bestand) om het te kunnen installeren. Sommige downloads (script mods) moeten niet uitgepakt worden (dan krijg je een .zip bestand oftewel een archief). Als je twijfelt of iets nu wel of niet uitgepakt moet worden, lees dan de instructies gegeven door de maker van het materiaal. Dit staat er namelijk meestal wel bij.
    • Plaats de .package of .zip bestanden op de onderstaande genoemde bestandslocatie waarbij je desgewenst submappen, zoals beschreven in het derde bericht, aanmaakt in de Mods map.
      1. Script mods. Script mods moeten meestal niet uitgepakt worden (lees de download instructies bij de mod). Knip en plak de .zip bestanden op de onderstaande genoemde bestandslocatie. Script mods worden geplaatst in de Mods map of hooguit één niveau dieper in een submap, bijvoorbeeld \Mods\Game mods. Als Script mods dieper worden geplaatst (bijvoorbeeld Mods\Game mods\Nog-een-map) dan werkt het niet.
      2. Al het andere. Al het andere moet uitgepakt worden. Zie de paragraaf 'Bestanden uitpakken' verderop om het bestand uit te pakken. Knip en plak de .package bestanden vervolgens op de onderstaande genoemde bestandslocatie
    • Vink bij de Spelopties (tabblad Overige) Aangepast materiaal en modificaties inschakelen aan en eventueel Scriptmodificaties toegestaan (als je Script mods gebruikt).
    • Zet de mods na een spelupdate weer aan zoals beschreven bij Spelupdates en mods. Controleer eerst of de door jou gebruikte mods zijn geüpdate en download de nieuwste versie.

    hfxcvrh9mw7f.jpg05c8mcim2p4b.jpg

    BESTANDSLOCATIE OM CC & MODS TE INSTALLEREN

    Windows XP: C:\Documents and Settings\Gebruikersaccount\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods\
    Windows Vista\7\8\8.1: C:\Gebruiker\Gebruikersaccount\Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods\

    OPMERKINGEN
    • Knippen en plakken gaat via het rechtermuisknop menu. Selecteer het materiaal en klik erop met de rechtermuisknop om te knippen. Blader dan naar de juiste bestandslocatie (zie hierboven), klik in een lege ruimte (zorg dat je niets selecteert) om te plakken.
    • Plaats geen andere bestandsformaten op de genoemde bestandslocatie: alleen .package of .zip bestanden voor De Sims 4. Let er ook op dat je niet per ongeluk materiaal voor De Sims 2 of De Sims 3 download en installeert aangezien dit problemen geeft in De Sims 4. De Sims 4 CC (behalve huizen en huishoudens) zijn namelijk .package bestanden die je niet kunt onderscheiden van De Sims 2 en De Sims 3 .packages. De Mod Conflict Detector detecteert of je materiaal voor De Sims 2 of 3 gebruikt (zie het vierde bericht) al staat ook altijd op de downloadsite vermeld voor welke De Sims spel het materiaal is.
    • Via de Spelopties (tabblad Overige) kun je Aangepast materiaal bekijken en aanvinken of dit materiaal (CC & Mods) moet worden weergeven tijdens het opstarten.
    • Via het gratis programma The Sims 4 Mod Manager kunnen ook CC & Mods worden toegevoegd en geïnstalleerd (zonder dat er iets uitgepakt hoeft te worden). Maar bij mij werkt dit onderdeel van het programma niet (bij veel spelers werkt het echter wel). Ik kan je aanraden te leren om zelf CC & Mods uit te pakken (indien uitpakken nodig is) en te installeren. Zodat je begrijpt hoe dit werkt. Dit begrip helpt je, niet alleen bij De Sims 4 en The Sims 4 Mod Manager, maar bijvoorbeeld ook als je te maken krijgt met downloads die uitgepakt moeten worden en die niets met De Sims 4 te maken hebben. Het maakt je handiger. Evengoed kun je het programma gebruiken. Zie hiervoor het derde bericht voor een NL handleiding.

    h3f4ihj20t5y.jpgBESTANDEN UITPAKKEN

    ​De meeste bestanden die je wilt downloaden zijn .rar, .zip of .7z bestanden. Dat zijn gecomprimeerde bestanden (archieven), oftewel ingepakt. Sommige van deze bestanden moeten dan ook eerst uitgepakt worden, anders kunnen ze niet geïnstalleerd worden. Lees de bijbehorende installatie instructies zodat je weet of de download eerst uitgepakt moet worden. Script mods moeten niet uitgepakt worden - al het andere wel. Zie vooral ook de paragraaf 'CC & Mods installeren' eerder in dit bericht. Zip bestanden kunnen vaak uitgepakt worden met Windows via het rechtermuisknop menu nadat het bestand is geselecteerd. Andere gratis programma's die bestanden kunnen uitpakken zijn onder meer 7-zip en WinRAR.

    h3f4ihj20t5y.jpgCC & MODS VERWIJDEREN

    • Verwijder de bestanden uit de map in C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods.
    • Verwijder de cache bestanden. Om sneller te kunnen laden, bewaart het spel data in cache bestanden. Wanneer het spel wordt opgestart, wordt er gecontroleerd of deze bestanden beschikbaar zijn en, als ze beschikbaar zijn, worden ze geladen. Als de bestanden niet beschikbaar zijn, worden ze automatisch aangemaakt. Na verloop van tijd verzamelen deze bestanden oude, niet relevante, data (vooral ook bij De Sims 4 wanneer je custom content en mods gebruikt) en daarom is het handig om deze bestanden zo nu en dan te verwijderen. De Sims 4 cache bestanden staan in deze map: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4. De volgende bestanden kunnen veilig verwijderd worden wat ook zal helpen bij spelproblemen: (1) Het bestand localthumbcache.package. Dit bestand kan problemen veroorzaken in je spel en kan daarom verwijderd worden. In de map cache kunnen al de bestanden verwijderd worden. Deze map kan tijdens het spelen gevuld worden met informatie: iedere keer als EA een favoriet van de Galerie post, worden er hiervan foto's geplaatst in deze map. Deze bestanden kunnen verwijderd worden. In de map cachestr kan al de inhoud verwijderd worden. Sinds de uitbreiding 'Aan het Werk' is er de map: onlinethumbnailcache. Dit zijn afbeeldingen van materiaal van nieuwe pakketten en pakketten in je bezit. De map en inhoud kan veilig verwijderd worden.
    • Verwijder ook eventueel de submappen in de Mods map, bijvoorbeeld omdat deze leeg zijn, als je die hebt aangemaakt om je downloads in te organiseren.
    • Je kan de mods map ook (tijdelijk) op je bureaublad plaatsen of een backup maken, bijvoorbeeld omdat je De Sims 4 wilt herinstalleren. Na herinstallatie kun je de mods map terugzetten waarbij je de nieuwe mods map kunt vervangen met de mods map die je terugzet vanaf het bureaublad.
    • Mappen verplaatsen doe je door de map te selecteren en erop te klikken met de rechtermuisknop voor de optie kopiëren of knippen. Blader dan naar bijvoorbeeld het bureaublad, klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte, zorg dat je niets selecteert, om te plakken.

    h3f4ihj20t5y.jpgCC EN DE GALERIE

    Custom Content wordt niet geüpload naar De Galerie en daarom hoef je niet bang te zijn dat je toch CC in je spel krijgt. Als er bij een creatie CC is gebruikt, dan krijg je dit niet in je spel tenzij je zelf dit materiaal hebt geïnstalleerd. Evengoed is het handig om één van de volgende tags te gebruiken (bron bij deze tip):

    • #NoCC voor creaties met geen mods/CC
    • #WithCC voor creaties met mods/CC

    Hiernaast kun je ook de hashtag #NoMoo gebruiken als je de cheat MoveObjects niet gebruikt.

    Hashtags worden gebruikt om creaties te zoeken op De Galerie en dus kun je ook hashtags gebruiken bij jouw creaties. Dit doe je bij de beschrijving. Gebruik dit teken # en gebruik geen spaties in de tag. Je kunt meerdere hashtags per creatie gebruiken en je kunt hashtags combineren met een omschrijving van de creatie. Ik denk dat Engelstalige hashtags door meer spelers gevonden worden. Je kunt desgewenst de hele beschrijving in het Engels doen. Op de startpagina van de Galerie staan populaire hashtags. Misschien staat daar iets bruikbaars voor je bij. Gebruik wel hashtags die iets zeggen over je creatie. Ik denk dat het frustreert als spelers zoeken op bijvoorbeeld #celebrity, ze bij jou uitkomen en jij blijkt Jantje uit Lutjebroek gedeeld te hebben. Als jij meedoet met een uitdaging, wedstrijd of iets dergelijks, dan kun je met elkaar afspreken een bepaalde tag te gebruiken zodat je elkaars werk makkelijk kunt terugvinden. Zo heb ik bijvoorbeeld regelmatig de tag #Buildmydream gebruikt toen ik deze forumwedstrijd organiseerde. Als je een De Sims 4 gerelateerde blog of website hebt met jouw creaties, dan kun je ook hier een tag van maken: #naamblog of #naamwebsite. Ik gebruik vaak de hashtag #SimsExpressie want dat is mijn website (website heb ik opgedoekt per 24-08-2020).
    Post edited by SimLibby on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    In dit bericht: CC & Mods beheren en organiseren: Submappen aanmaken en The Sims 4 Mod Manager.

    h3f4ihj20t5y.jpgCC & MODS BEHEREN EN ORGANISEREN: SUBMAPPEN AANMAKEN

    Door submappen aan te maken in de Mods map, kun je CC & mods organiseren en makkelijk terugvinden. Gebruik het rechtermuisknop menu om (sub)mappen aan te maken, mappen te hernoemen en verwijderen in De Sims 4\Mods map in Mijn Documenten. Blader naar de juiste bestandslocatie (zie hieronder) en klik in een lege ruimte om een nieuwe map aan te maken. Selecteer een submap en klik erop met de rechtermuisknop om een map te hernoemen of verwijderen. Hernoem niet de Mods map. Gebruik het rechtermuisknop menu ook om je CC & Mods te kopiëren (of knippen) en plakken naar de submappen die je hebt aangemaakt. Plaats het resource.cfg bestand niet in een submap maar laat dit bestand staan in de Mods map. Submappen kunnen ook gemaakt worden met The Sims 4 Mods Manager, zoals verderop beschreven. Gebruik de bijbehorende paragraaf in het tweede bericht om CC & Mods te installeren.

    Bestandslocatie:
    Windows XP: C:\Documents and Settings\Gebruikersaccount\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods\
    Windows Vista\7\8\8.1: C:\Gebruiker\Gebruikersaccount\Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods\

    nfpplxfxs6ai.jpg

    Het was zo dat het resource.cfg bestand slechts één submap toestond in de map Mods. Maar dit bestand is inmiddels standaard aangepast (in ieder geval bij mij dus ik ga ervan uit dat dit bij iedere speler zo is) zodat het meer submappen toestaat. Hierdoor hoeft het bestand niet meer handmatig aangepast te worden.

    Mocht het toch nodig zijn het resource.cfg bestand aan te passen zodat er meer submappen worden toegestaan, ga dan als volgt te werk:
    • Maak een back-up van het originele en ongewijzigde resource.cfg bestand.
    • Open resource.cfg met het kladblok.
    • Kopieer en plak onderstaande regels in het bestand.
    • Sla de wijzigingen op en let er tijdens het opslaan op dat het bestand geen .txt toevoegt aan de bestandsnaam.

    Priority 500
    PackedFile *.package
    PackedFile */*.package
    PackedFile */*/*.package
    PackedFile */*/*/*.package
    PackedFile */*/*/*/*.package
    PackedFile */*/*/*/*/*.package
    

    Zo ziet de inhoud van het resource.cfg bestand er dan uit:
    li5ab8k254db.jpg

    h3f4ihj20t5y.jpgCC & MODS BEHEREN EN ORGANISEREN: THE SIMS 4 MOD MANAGER (TS4MM)

    Op Mod the Sims staat het gratis programma: The Sims 4 Mod Manager door Raxdiam. Registratie is vereist op Mod the Sims om dit programma te kunnen downloaden. Het programma is handig voor spelers die (veel) Custom Content & Mods gebruiken omdat je hiermee je mods kunt beheren en organiseren. Op deze pagina lees je hoe dit programma werkt. Voor deze handleiding gebruik ik versie 2.2.0 van The Sims 4 Mod Manager.

    Deze handleiding is nu actueel. Maar ik heb al de opmerkingen op MTS bij dit programma gelezen en de maker heeft plannen om TS4MM te verbeteren: qua hoe het werkt en het uiterlijk (dat laatste las ik op zijn site). Alleen dat zijn wel oude berichten. Dus of en wanneer dat gaat gebeuren weet ik niet.

    KENMERKEN
    • ​Het programma vereist .NET Framework 4 of hoger.
    • Dit is een programma voor Windows. Misschien dat het op een MAC kan via WineHQ (zie dit bericht) maar ik heb daar geen ervaring mee.
    • Het is mogelijk om meerdere bestanden te openen door ze op het programma te slepen en los te laten (drag and drop).
    • Installeert automatisch mods uit hun archieven (.zip, .rar, .7zip). Bij mij werkt dit niet.
    • Het programma maakt geen gebruik van het resource.cfg bestand in De Sims 4\Mods map. Mods worden in een backup opgeslagen en gekopieerd naar de Mods map wanneer ze geactiveerd worden.
    • Met dit programma is het mogelijk om meerdere mods tegelijk aan te zetten en uit te schakelen.
    • Het programma toont het mod type: .Package als het een .package bestand is en Script als het een .zip bestand is. Toont ook iconen voor beide types.
    • Het programma ondersteunt submappen die zijn aangemaakt in C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Mods. Het ondersteunt submappen tot 1 niveau diep, bijvoorbeeld Mods\Submap, oftewel submappen in de Mods map en niet nog eens een map in een submap zoals Mods\Submap\Nog-een-submap. Je kunt wel meerdere submappen tot 1 niveau diep aanmaken in de Mods map via het programma of via het rechtermuisknop menu als je in de Mods map bent.

    INSTALLEREN EN VERWIJDEREN
    Ik scan altijd alles wat ik download, ook van betrouwbare sites, eerst met de virusscanner en het gratis programma Malware Bytes via het rechtermuisknop menu. Je hoeft het programma niet te installeren op de standaard installatielocatie C:\Program Files\Logic Complex\The Sims 4 Mod Manager. Indien gewenst, kun je dit tijdens het installeren wijzigen. Het bericht op deze pagina bevestigd dat je zelf een installatielocatie kunt kiezen.

    TS4MM BACKUP MAP
    De Sims 4 Mod Manager werkt met een backup map. Deze wordt aangemaakt wanneer je het programma voor het eerst start. Deze backup map staat altijd op onderstaande locatie, ongeacht waar je het programma installeert. Bij het verwijderen van het programma werd de backup map niet verwijderd en dus moest ik die handmatig verwijderen.

    C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\TS4 Mod Manager​

    In deze backup map staat een Mods map en twee bestanden: config.ini en log.txt. Deze bestanden kunnen desgewenst geopend worden met het kladblok. Volgens mij kan de inhoud van deze backup map veilig verwijderd worden, dat heb ik namelijk geregeld gedaan, want na het herstarten van het programma en de tab 'Manage Mods' worden de bestanden en map automatisch opnieuw aangemaakt. Mocht het gebeuren dat de Mod Lijst bij 'Manage Mods' ineens leeg is na het verwijderen van de inhoud, controleer dan bij de instellingen of daar het juiste pad staat naar De Sims 4 map in Mijn Documenten. Weet wel dat als je de inhoud verwijderd, uitgeschakelde mods verwijderd worden uit het spel. Daarom kun je ook een backup maken van de backup map alvorens de inhoud te verwijderen of maak een backup van je Custom Content & Mods.
    • Mods: deze map is min of meer een kopie van C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Mods. Alleen resource.cfg ontbreekt omdat het programma niet werkt met dit bestand. De geïnstalleerde mods in De Sims 4\Mods worden opgeslagen in TS4 Mod Manager\Mods wanneer je de tab 'Manage Mods' opent. Als je via 'Manage Mods' een mod uitschakelt (niet te verwarren met een mod verwijderen), dan wordt deze mod verwijderd uit De Sims 4\Mods zodat de uitgeschakelde mod niet geladen wordt tijdens het spelen. Deze uitgeschakelde mod staat nog wel in TS4 Mod Manager\Mods. Als de mod weer wordt ingeschakeld, dan wordt de mod gekopieerd uit TS4 Mod Manager\Mods naar De Sims 4\Mods zodat de mod weer wordt geladen tijdens het spelen.
    • config.ini: hier staan een overzicht van de mods, zowel uitgeschakelde als ingeschakelde mods. Ook staat hier de locatie en omvang van het programmavenster op je beeldscherm. Verder staat hier de bestandslocatie van De Sims 4\Mods en instellingen voor automatisch updaten en toestemming om mods te verwijderen (approve mod removal). ​Deze instellingen kun je wijzigen in het programma en dan wordt het config.ini bestand overeenkomstig aangepast.
    • log.txt: een logboek die bijhoudt wat je doet in het programma zoals mods die geladen worden via de tab 'Manage Mods' en eventuele foutmeldingen.

    Zoals je kunt zien bij onderstaande twee afbeeldingen is de inhoud van de Mods map en de Backup map zo goed als hetzelfde. Er staan alleen geen resource.cfg bestand in de backup map.

    Ik verwijs naar deze map als de Mods map:
    C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Mods

    unagv91unamt.jpg

    Ik verwijs naar deze map als de backup map:
    C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\TS4 Mod Manager​\Mods

    6pj0f3und735.jpg

    TS4MM ALGEMEEN
    Dubbelklik op de TS4 Mod Manager snelkoppeling op het bureaublad. Het programma opent met een New Tab met onderstaande opties. Sluit tabbladen met het kruisje. Als je een tabblad sluit opent altijd een New Tab. Door op een lege tab te klikken wordt ook een New Tab geopend. Sluit het programma via het rode kruis rechts bovenaan het venster. De iconen rechts bovenaan het venster zijn:

    greg98rtoagx.jpg Open de backup map van The Sims 4 Mod Manager. Zie de vorige paragraaf 'TS4MM Backup map".

    zpytb9j92o0m.jpg Instellingen welke ook via New Tab geopend kunnen worden.

    q85ewdhrgcd8.jpg Doneren via PayPal.

    pql4dx0i726u.jpg

    gzrd7cbmlbge.jpg ​​Manage Mods. Beheer de mods in C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Mods. Zie de paragraaf "TS4MM Mods beheren".

    lfldiy0j8d4r.jpgEdit resouce.cfg. Bewerk het resource.cfg bestand in C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Mods. Zie voor meer informatie over dit bestand de paragraaf bovenaan dit bericht over submappen maken. Dit bestand wordt kennelijk ook gebruikt voor andere bewerkingen - naast de bewerkingen genoemd bij de paragraaf waar ik zojuist naar verwees - maar daar ben ik niet bekend mee.

    4ejfjj9o3yws.jpgView Screenshots. Bekijk de afbeeldingen in C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Screenshots. Bij mij worden de afbeeldingen niet geladen: ook niet na een herinstallatie.

    j7tlg2icf3ck.jpgChange settings. Wijzig instellingen. Sommige instellingen worden automatisch opgeslagen in config.ini in de backup map.
    1. General: hier staat het pad naar De Sims 4 map in Mijn Documenten. Doorgaans is dat C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4. Via 'Reset Window' krijg je het venster van het programma snel weer op de standaard grootte. Bijvoorbeeld omdat je het venster via de randen groter hebt gesleept met de muis. Via 'Open Log File' wordt het log in de TS4MM Backup map (zie de bijbehorende paragraaf) geopend.
    2. User: hier staan instellingen over automatisch updaten en toestemming om mods te verwijderen (approve mod removal). Approve mod removal betekent dat je een 'weet je het zeker' melding krijgt als je via 'Manage Mods' een mod verwijderd. Ik raad aan om 'Approve mod removal' aangevinkt te laten omdat deze melding een extra beveiliging is voor het geval je op het punt staat per ongeluk een mod te verwijderen.
    3. About: gegevens over de maker(s), de website en het versienummer van het programma.

    oe130ppxezva.jpgDonate with PayPal. Wil je doneren, dan kan dat via het programma.

    TS4MM MODS BEHEREN
    • Dit is de tab waar dit programma om draait: Manage Mods oftewel Mods beheren.
    • Bij deze tab staan de mods die geïnstalleerd zijn in C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4\Mods. Ik verwijs hiernaar als de Mods map.
    • De Sims 4 Mod Manager werkt met een backup map, zie de paragraaf 'TS4MM Backup map'. Ik verwijs hiernaar als de backup map.
    • ​Met dit programma kun je nog steeds handmatig wijzigingen aanbrengen in je Mods map, bijvoorbeeld submappen aanmaken of mods installeren/verwijderen. Deze wijzigingen worden automatisch doorgevoerd bij de tab 'Manage Mods' wanneer je het programma opent. Je kunt ook het programma gebruiken zoals beschreven.
    • Alles wat je doet bij de tab 'Manage Mods' heeft effect op de inhoud van de Mods map en de backup map.

    CC & MODS INSTALLEREN
    Om mods te beheren via dit programma moeten er mods geïnstalleerd zijn. ​Je kunt zelf Custom Content & Mods installeren, het kan ook via 'Manage Mods' van TS4 Mod Manager. Zie het tweede bericht om zelf te installeren. Wil je dit programma gebruiken om te installeren, zie dan de 'Toelichting bij besturing' een stukje verderop voor een uitleg over mods toevoegen. Volgens de kenmerken bij dit programma worden mods, indien nodig, automatisch uit hun archieven (.zip, .rar of .7zip) geïnstalleerd wanneer je het programma gebruikt om CC & Mods toe te voegen. Bij mij werkt dit echter niet: ik moet downloads die uitgepakt moeten worden, eerst zelf uitpakken en dan de .package toevoegen via het programma of door het bestand zelf toe te voegen aan de Mods map. Bij script mods moet ik het bijbehorende .zip bestand zelf plaatsen in de Mods map. Als ik namelijk .zip bestanden probeer toe te voegen via het programma geeft het log deze foutmelding aan: "​Can not load 7-zip library or internal COM error! Message: failed to load library." Deze foutmelding schijnt voor te komen als het programma het pad naar de Mods map niet kan vinden of wanneer het bestand "7z.dll" mist in de installatiemap van het programma. Maar bij mij staat het pad goed vermeld en ook staat het genoemde .dll bestand in de installatiemap. Het is me niet duidelijk waar dit aan ligt (of ik het programma nu op de standaard locatie installeer of zelf een locatie kies: deze melding blijft), de programmamaker weet het ook niet (zie dit bericht).

    MODS ORGANISEREN
    Wanneer je de tab 'Manage Mods' opent, is de lijst met mods die geladen wordt een weergave van de mods in de Mods map en of je de mods in submappen hebt geplaatst in de Mods map. Als je de mods hebt geplaatst in submappen, dan zie je deze submappen terug als categorieën bij de tab 'Manage Mods'. Heb je de mods niet geplaatst in submappen dan zie je maar één categorie terug, namelijk Main. Als je nog niets hebt geïnstalleerd, is de Mod lijst bij de tab 'Manage Mods' leeg. Ik heb voor de gelegenheid een paar mods geïnstalleerd maar als je veel mods gebruikt, dan kan de Mods map en de tab 'Manage Mods' snel onoverzichtelijk worden als je de mods niet plaatst in submappen/categorieën. Dat kun je op twee manieren doen: namelijk door categorieën aan te maken via de tab 'Manage Mods' en door zelf submappen aan te maken via het rechtermuisknop menu in de Mods map.

    tu7oe2v2snrl.jpgja7kd18abcau.jpg

    Dit is een voorbeeld van mods die zijn geplaatst in submappen in de Mods map. Deze submappen zie je terug bij de tab 'Mod Manager' als categorieën. De categorie Main is er nog steeds, maar categorieën zie je alleen staan als er mods in de categorie staan. De categorie Main wil zeggen dat de mods rechtstreeks in de Mods map staan en niet in submappen. Aangezien ik de mods in submappen heb geplaatst, zie je de categorie Main dus niet terug.

    o25ogrqn16iz.jpg4gbaxnigakwh.jpg

    TOELICHTING BIJ BESTURING
    • ​​​De opties die ik beschrijf verschijnen wanneer er een mod is geselecteerd. Als een mod niet is geselecteerd, dan heb je niet al deze opties maar dat wijst zich vanzelf uit.
    • Bij het Type staat of de download een .package of een script is. Deze packages moeten doorgaans uitgepakt worden en scripts niet. De Manager onderscheid het verschil tussen een .package en een script door te kijken naar de inhoud van de archieven en als het een script mod is dan wordt het archief gekopieerd naar je Mods map.
    • Mods die zijn aangevinkt zijn actief (geïnstalleerd) en worden geladen in het spel. Is een mod uitgevinkt, dan wordt de mod niet geladen in het spel. Dit is wat anders dan een mod verwijderen: een verwijderde mod is echt verwijderd en kan niet teruggehaald worden via het programma, in tegenstelling tot een uitgeschakelde mod.

    mnzkb2x53etg.jpg

    Mods selecteren
    ​Als je meerdere mods wilt selecteren, klik dan op de categorie waar ze onder staan. Dan worden al de mods binnen de categorie geselecteerd en kun je de geselecteerde mods tegelijk aanzetten, uitschakelen of verwijderen door een vakje naast één van de geselecteerde mods aan of uit te vinken of op de min te klikken om ze te verwijderen. Met de sneltoets CTRL + SHIFT + A kun je al de mods binnen al de categorieën tegelijk selecteren. Wil je één mod selecteren, klik dan op deze ene mod.

    Rechtermuisknop menu
    Selecteer een mod en klik met de rechtermuisknop voor een menu. Dit menu heeft bijna dezelfde opties als hieronder beschreven. Je kunt via het rechtermuisknop geen categorieën/mappen aanmaken of verwijderen. Extra opties die dit menu heeft is Rename en Move to. Via Rename kun je de naam van de mod hernoemen. Hiermee wordt de naam alleen gewijzigd bij 'Manage Mods' en niet in de Mods map of backup map. Via Move to verplaats je mods naar categorieën/mappen.

    0idemvmtz23w.jpgMods toevoegen
    Je kunt op deze manier één of meerdere mods tegelijk toevoegen die op je computer staan, bijvoorbeeld het bureaublad, door naar de map te bladeren waar de mod staat en de mod te openen. Dan wordt je gevraagd in welke categorie/map je de mods wilt plaatsen. Als er geen categorie/map is, dan is dit Main. Je kunt op ieder gewenst moment categorieën/mappen aanmaken om de mods naartoe te verplaatsen via het rechtermuisknop menu. Als de mod is toegevoegd, dan wordt de mod opgeslagen in de backup map. Zorg dat de toegevoegde mod(s) is aangevinkt zodat de mod verschijnt in de Mods map en actief is in het spel. Mods toevoegen kan ook via de rechtermuisknop en door mods te slepen op de 'Manage Mods' tab.

    vceqyntt57io.jpgVerwijder geselecteerde mod(s)
    Een mod verwijderen is niet hetzelfde als een mod uitschakelen. Een uitgeschakelde mod kan altijd weer ingeschakeld worden. Een verwijderde mod is definitief weg: zowel uit de Mods map als de backup map. Een melding volgt met de vraag of je zeker weet dat je de mod wilt verwijderen. Deze melding heeft een vakje wat je kunt aanvinken: "Don't show this again" oftewel laat geen melding meer zien als je een mod verwijderd. Ik zou dit vakje niet aanvinken: het is een extra beveiliging voor het geval je per ongeluk een mod verwijderd. Mocht je dit vakje wel aanvinken dan kun je de melding desgewenst weer terugkrijgen via de instellingen (vink 'approve mod removal' aan). Als je al de mods binnen een categorie wilt verwijderen dan kun je misschien beter de categorie verwijderen en hierbij aangeven de mods ook te verwijderen. Als je alleen de mods binnen de categorie verwijderd, dan blijft de categorie bestaan zoals te zien op onderstaande afbeeldingen. Er staan alleen geen mods in de categorie dus de categorie is dan niet zichtbaar bij 'Manage Mods'. Maar wanneer je mods wilt verplaatsen naar een categorie of de Mods of backup map opent, dan zie je de categorie/submap nog steeds staan, al is de map leeg. Uiteraard niet de categorie verwijderen als je van plan bent hier mods in te plaatsen (of maak de categorie opnieuw aan).

    me7da1teodbq.jpgoqc3uujcwmx4.jpg

    y8osn4lcltbb.jpgj8crtk1fuzgn.jpg

    0le2mtvnwtqo.jpgVernieuw de mod lijst
    ​Hiermee wordt de mod lijst bij de tab 'Manage Mods' opnieuw geladen. Bijvoorbeeld omdat je handmatig een verandering - zoals het installeren van een mod of het aanmaken van een submap - hebt aangebracht in de Mods map terwijl het programma geopend is. Als je deze verandering niet meteen terug ziet bij 'Manage Mods', dan kun je de mod lijst vernieuwen. Zie je de wijzigingen dan nog niet terug, dan kun je het programma herstarten en/of de inhoud van de backup map verwijderen. Weet wel dat als je dit laatste doet, uitgeschakelde mods definitief worden verwijderd omdat die worden verwijderd uit de Mods map maar niet uit de backup map.

    2l3wu0eqolkg.jpgSchakel geselecteerde mod(s) in
    Selecteer een mod en klik op deze knop of vink het bijbehorende vakje aan om de mod in te schakelen. Mods die niet zijn ingeschakeld, staan niet in de Mods map map maar wel in de backup map. Door een mod in te schakelen wordt de mod gekopieerd van de backup naar de Mods map zodat de mod weer actief is in het spel.

    p7snpxzsg16f.jpgSchakel geselecteerde mod(s) uit
    Selecteer een mod en klik op deze knop of vink het bijbehorende vakje uit om de mod uit te schakelen. Uitgeschakelde mods staan niet in de Mods map: hiermee wordt voorkomen dat de mod geladen wordt in het spel. Deze mods zijn niet verwijderd, ze zijn buitenspel gezet want ze staan wel in de backup map en zijn zichtbaar bij 'Manage Mods'. Door een mod in te schakelen wordt de mod gekopieerd van de backup naar de Mods map zodat de mod weer actief is in het spel.

    5z731la21lkn.jpgVoeg een nieuwe categorie/map toe
    De categorieën bij de tab 'Manage Mods' zijn hetzelfde als de aangemaakte submappen in de Mods map. Als er geen submappen zijn, dan heeft de genoemde tab alleen de categorie Main. Zolang er geen mod staat in de aangemaakte categorie, zie je de categorie niet staan. Selecteer een mod en gebruik het rechtermuisknop om de mod te verplaatsen naar een categorie/map via de optie Move to.

    p5pdg4yqwzja.jpgq2n3ullkekse.jpg

    xwxt1behu9o3.jpg46425avg7ub6.jpg

    3gtsc2e5bzt4.jpgVerwijder een categorie/map
    Een venster opent waar je de categorie/map kiest die je wilt verwijderen. Als er mods in deze categorie/map staan volgt de vraag of je de mods wilt onderbrengen in de Main categorie. Als je hierop Ja klikt, behoudt je de mods en worden ze verplaatst van de submap naar de Mods map. Ook in de backup map wordt deze wijziging toegepast. Als je hierop Nee antwoord, worden de categorie/map en de mods definitief verwijderd, zowel uit de Mods map als uit de backup map. Dit kan handig zijn als je al de mods binnen een categorie wilt verwijderen. Als je namelijk alleen de mods verwijderd, blijft de categorie bestaan. Nogmaals: categorieën zijn alleen zichtbaar bij de tab 'Manage Mods' als er mods in staan. Je kunt mods in de Main categorie selecteren en via het rechtermuisknop menu verplaatsen (Move to) naar een andere categorie/map.

    53g6lgx241a9.jpg9m9rd9t3nht5.jpg

    ayj6dqvfxa85.jpgOpen De Sims 4 Mods map
    De Mods map in C:\Users\Gebruikersnaam\Documents\Electronic Arts\De Sims 4 wordt geopend.

    Sneltoetsen in de 'Manage Mods' tab

    Ctrl + A Voegt mod(s) toe
    Delete Verwijder de geselecteerde mod
    Ctrl + R Vernieuw de mod lijst
    Ctrl + E Zet geselecteerde mod aan
    Ctrl + D Zet geselecteerde mod uit
    Ctrl + Shift + R Hernoem geselecteerde mod
    Ctrl + Shift + A Selecteer alle mods
    Post edited by SimLibby on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    In dit bericht: ​Spelproblemen: CC & Mods als oorzaak uitsluiten en The Sims 4 Mod Conflict Detector.

    h3f4ihj20t5y.jpgSPELPROBLEMEN: CC & MODS ALS OORZAAK UITSLUITEN

    Zie ook => De Sims 4 Problemen met CC & Mods achterhalen: ​LastExceptions, Vanilla spelen en 50% methode

    ​Wanneer je CC & Mods gebruikt kun je (tijdelijk) geïnstalleerd aangepast materiaal in de Mods map buitenspel zetten. In deze map kunnen veel problemen zitten of ontstaan, ook al had je eerder wellicht geen problemen met geïnstalleerd materiaal. Aangepast materiaal kan bijvoorbeeld verouderd raken en dus ineens voor problemen zorgen. Door de Mods map tijdelijk te verplaatsen of hernoemen kun je uitzoeken of het door jou gebruikte materiaal inderdaad problemen geeft.
    • Blader naar de map C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods.
    • Klik op de map Mods met de rechtermuisknop en selecteer Knippen.
    • Blader naar een andere plek op je computer, bijvoorbeeld het bureaublad.
    • Klik in een lege ruimte, zorg dat je niets selecteert, en kies Plakken.
    • Je kunt de Mods map ook laten staan en via het rechtermuisknop menu hernoemen in bijvoorbeeld Mods_oud.
    • Start De Sims 4. Hierdoor wordt er automatisch een nieuw en bijna lege Mods map aangemaakt (alleen met het bestand Resource.cfg).
    • Speel een tijdje om te zien of de problemen weg zijn en wegblijven.

    Zo nee ...
    Dan is er mogelijk toch iets anders aan de hand. Sluit het spel af. De nieuw aangemaakte Mods map kun je verwijderen (ervan uitgaande dat je geen nieuw materiaal in deze map hebt opgeslagen) en de verplaatste/hernoemde Mods map zet je terug via knippen en plakken of door de naam weer te wijzigen in Mods.

    Zo ja ...
    Dan moet je uitzoeken welk materiaal problemen geeft.
    1. Controleer of je geen verouderde CC en/of Mods gebruikt. Veel makers updaten hun CC & Mods regelmatig, bijvoorbeeld na spelupdates of het uitkomen van een nieuw pakket, om compatibiliteitsproblemen te voorkomen of op te lossen. Controleer of de makers van het door jou gebruikte materiaal een geüpdate versie hebben die overeenkomt met jouw gameversie (zie hiervoor het bestand GameVersion.txt in C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4). Controleer dit bij iedere spelupdate en bij het uitkomen van nieuwe De Sims 4 pakketten.
    2. Plaats CC & Mods (ook eventuele geüpdate versies) beetje per beetje terug in je nieuwe Mods map en speel steeds tussendoor steeds een tijdje om te kijken of de spelproblemen weg blijven. Gebruik desnoods de 50/50% methode. Wanneer je na het terugplaatsen van bepaald materiaal spelproblemen krijgt, dan heb je zeer waarschijnlijk de rotte appel te pakken. Verwijder de rotte appel dan definitief en gebruik nooit verouderd materiaal.

    8w8nu2urld6f.jpg


    TIPS EN OPMERKINGEN
    • Verwijder, na het verwijderen van CC & Mods of het buitenspel plaatsen van de Mods map, ook de cache bestanden.
    • Gebruik desgewenst de Mod Conflictor Detector die ik verderop noem.
    • Lees altijd de informatie gegeven door de maker zodat je begrijpt wat je doet en download!
    • Bij spelupdates worden Mods uitgeschakeld. Zie Spelupdates en mods om ze weer in te schakelen. Controleer eerst of er geen nieuwe Mod(s) versie is.

    h3f4ihj20t5y.jpgSPELPROBLEMEN: MOD CONFLICT DETECTOR

    De Mod Conflict Detector geeft foute mods voor De Sims 4 aan. Het programma hoeft niet geïnstalleerd te worden, alleen uitgepakt om te kunnen gebruiken. Het programma opent met 'Scan settings' en een update melding. Deze melding krijg je alleen weg via 'Yes' of 'No' als je het venster 'Scan settings' sluit via het kruisje. Open de 'Scan settings' via 'File: Select'. Dit programma scant ook in submappen in de Mods map als het vakje 'Search subdirs' is aangevinkt (wat het standaard is). Ik heb het vakje 'Check if a file modifies the game' aangezet want dat stond uit. Controleer bij de 'Scan settings' of het goede pad naar De Sims 4 in Mijn Documenten staat. Bij mij stond er namelijk The Sims 4 in plaats van De Sims 4.

    Ik heb niet geüpdate. Volgens mij staat op Mod the Sims niet de meest recente versie van het programma. Op het moment van schrijven staat hier versie 1.9.9.8337 (09-10-2015), deze versie heb ik gebruikt. Als ik op 'Yes' klik bij de update melding wordt de site van de maker geopend waar, op het moment van schrijven, versie 1.9.10.9063 (31-10-2015) staat.

    jkn9l37gn0nd.jpg

    Voor deze gelegenheid heb ik een paar mods, waarvan ik zeker weet dat deze niet compatibel zijn met De Sims 4, geïnstalleerd: mods voor De Sims 2, mods voor De Sims 3 en mods voor De Sims 4 die verouderd en niet geüpdate zijn voor de huidige gameversie van De Sims 4. Ik heb niet De Sims 4 opgestart omdat ik niet weet wat foute mods in mijn spel doen. Op de volgende afbeelding is te zien hoe de Mod Conflict Detector deze foute mods aangeeft.

    7lje3zwsvrs4.jpg
    Post edited by SimLibby on
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @SimLibby, je bent geweldig!

    Ik ga even uitvogelen hoe ik dit het beste kan printen, want dit gaat voor mij een belangrijk documentje worden!

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    april 2016 aangepast
    Ik stuur je even een PM.

    Post edited by SimLibby on
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    yrdn6nc1uror.jpg

    Dank je wel @SimLibby, je documenten zijn geweldig!

    Some angels choose fur instead of wings
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    april 2016 aangepast
    Heel erg duidelijke handleiding, Libby. :)

    Is het misschien een idee om de Tray Importer en Sims 4 Studio hier ook te noemen?

    Van de eerste moet ik toegeven dat ik er zelf geen gebruik van maak, maar van wat ik ervan begrijp ik dat je hiermee heel makkelijk je ongewilde custom content kunt verwijderen door het in een kamer te zetten en dan dat programma te gebruiken, omdat het de bestanden laat zien die in die kamer zitten. Zo kun je ook snel een download vinden wanneer iemand ernaar vraagt (wat de laatste tijd hier redelijk vaak gebeurt door de wedstrijden die aan de gang zijn).

    Sims 4 Studio gebruik ik zelf wel en heb ik al eens een topic van gemaakt. Ik zou ook bijvoorbeeld een uitleg kunnen geven in dat topic, maar misschien is het handig als alles bij elkaar staat. Je kunt via dit programma bijvoorbeeld de prijs aanpassen en de categorie waarin je het object of de kleding vindt. Waar ik het vooral voor gebruik is om mijn custom content te organiseren. Het geeft namelijk een plaatje van hoe het eruit ziet en je kunt spullen met dat programma verwijderen uit je spel.

    Ik kan ook wel begrijpen dat het teveel wordt hoor, het is natuurlijk al een erg lange beschrijving. ;) Misschien kun je ze ook wel onder "handige links" plaatsen.


    Edit; Ik begrijp het. ;) Ik geloof dat dit de pagina is met de downloadlink. Het is de groenblauwe knop met "télécharger ce fichier". Ik heb niet op de link gedrukt, maar dit is de site waar iedereen die erover geschreven heeft op tumblr (waarvan ik weet dat ze het gebruiken) naar linkt en télécharger betekent downloaden dus het lijkt mij de juiste knop.
    Post edited by Meliszie on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    april 2016 aangepast
    De door jou genoemde programma's zijn in principe niet nodig om CC en mods te installeren en gebruiken. Dit topic is meer gericht op 'Must have' om veilig te kunnen downloaden, overzicht te houden op je downloads en instructies hoe CC en Mods installeren werkt. Al het andere is extra. Zoals ook De Sims Studio. Ik noem bij de Handige links wel 'Zelf ontwerpen'. Dat is een link naar mijn site waar de Studio wel is opgenomen. Zo vind ik het eigenlijk prima.

    Als jij een handleiding/uitleg in JOUW topic wilt maken over de Studio wil ik daar best naar linken in dit topic (en op mijn site) maar ik heb verder geen plannen met dit programma te werken of uit te zoeken hoe dit werkt.

    Voor wat betreft de Tray importer: laatst heb ik de Bibliotheek (op mijn site) weer wat aangevuld met handige links waaronder deze link en een link naar de bijbehorende Nederlandstalige S4F handleiding. Probleem is alleen: we hebben geen goede downloadlink. De links die we hebben, hebben namelijk geen downloadlink. Ik kan de downloadlink in ieder geval niet vinden en de overzichtspagina is nu niet bepaald duidelijk en overzichtelijk met een overdaad aan kleuren, opmaak en informatie in verschillende talen. Dus als jij de goede downloadlink weet?


    EDIT: die pagina had ik ook maar ik had toch echt niet door dat dat de downloadknop was. Dat krijg je met maar 1 jaar Franse les, 26 jaar geleden. Bedankt!
    Post edited by SimLibby on
  • RebelVoxRebelVox Berichten: 3
    https://youtu.be/1Zwnys5jRbo
    misschien helpt dit ook
  • heee, ik kan mijn CC niet terug vinden in CAS op een paar haarsoorten na... nu zie ik dat er bij jou in de opties staat: aangepast materiaal en mods inschakelen, die staat bij mij niet in de opties?
    please help
  • Jammer genoeg kan ik geen custom content voor de sims downloaden, omdat ik een MacBook Air heb :'(
  • BatidaDeCoco2BatidaDeCoco2 Berichten: 17 Brabbelende Baby
    Heey @SimLibby

    ik had nog een klein vraagje, over de downloads die we gebruiken
    ik heb een zip map met daarin een .ts4scipt
    moet ik de zip map volledig in de mods plaatsen of moet ik deze uitpakken en de .ts4script in de mods plaatsen?

    mvg
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Hoi @BatidaDeCoco2,
    Sommige downloads moeten uitgepakt worden om het te kunnen installeren. Sommige downloads (script mods) moeten niet uitgepakt worden (dan krijg je een .zip bestand). Als je twijfelt of iets nu wel of niet uitgepakt moet worden, dan kun je het beste de instructies gegeven door de maker van het materiaal even nalezen. Dit staat er namelijk meestal wel bij. Succes ermee.
  • Axl_Is_SavageAxl_Is_Savage Berichten: 2 Brabbelende Baby
    Hoi, misschien antwoord je hier niet meer op maar tijdens het downloaden drukte ik per ongeluk op openen met Acrobat Reader, hierdoor zijn al mijn downloads pdf bestandjes geworden. Weet je hoe ik dit moet fixen?
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    Hoi @Axl_Is_Savage,

    Dit gaat over De Sims 3. Het gaat me om de reacties van igazor:
    https://forums.thesims.com/en_US/discussion/781742/revert-package-files-help

    Dit gaat over De Sims 4 waar jouw vraag over gaat. Het gaat me om de reactie van minimonsterscott:
    https://answers.ea.com/t5/Technical-Issues-PC/accidentally-open-package-file-with-internet-explorer/m-p/7995158/highlight/true#M145046

    s4pe 0.5.5 beta released 2/10/2020: https://modthesims.info/t/581232
    The Sims 4 Studio: https://sims4studio.com/

    Hoop dat het lukt zo. :smiley:
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    De Sims 4 Problemen met CC & Mods achterhalen: ​LastExceptions, Vanilla spelen en 50% methode

    De instructies op deze pagina gaan over legale game versies. ​Illegale versies kunnen spelproblemen veroorzaken omdat deze spelbestanden worden gemodificeerd om dit mogelijk te maken (of iets van die strekking). ​Als het probleem hierdoor veroorzaakt wordt, lossen deze instructies niets voor je op. Koop het spel.


    Inhoudsopgave
    • Introductie
    • Updaten
    • ​​lastException.txt
    • Testen: Vanilla spelen
    • Testen: 50% methode
    • Na het testen


    Introductie

    Wat is het probleem
    ​Veel spelers gebruiken graag aangepast materiaal in hun spel: Custom Content (CC) en/of Mods. Als gevolg hiervan kunnen spelproblemen ontstaan. CC & Mods kunnen niet goed zijn gemaakt maar ook verouderd raken, breken of niet compatibel zijn met het spel en de huidige gameversie. EA brengt namelijk spelupdates uit en, afhankelijk van wat ze veranderen met zo'n update (patch), kan dit script en package mods breken. CC raakt minder snel gebroken door deze patches maar ook dat komt voor. Ook kunnen mods met elkaar conflicteren. Vooral mods met dezelfde functionaliteit, oftewel mods die eigenlijk hetzelfde doen, kunnen onderling conflicteren als ze beide geïnstalleerd zijn.

    Aanwijzingen voor dit probleem
    ​​​In deze handleiding staan manieren om te achterhalen of je verouderde / gebroken / slechte / conflicterende of niet compatibel CC en/of Mods hebt geïnstalleerd. ​Aanwijzingen hiervoor kunnen bijvoorbeeld (terugkerende/herhalende) spelproblemen zijn, problemen in Creëer een Sim en/of het krijgen van een LastException bestand (zie de bijbehorende paragraaf). Spelproblemen krijgen, vlak na het toevoegen van CC en/of Mods, kan ook een goede aanwijzing zijn dat het zojuist toegevoegde materiaal hierin een rol speelt.

    Handleiding instructies
    ​​Als je vermoedt dat spelproblemen door CC en/of Mods komen en/of bij lastException(s), begin dan met Vanilla spelen omdat dit een relatief snelle manier is om te achterhalen of aangepast materiaal inderdaad verantwoordelijk is voor de spelproblemen. Pas hierna de 50% methode toe die, afhankelijk van de hoeveelheid geïnstalleerd materiaal, langer kan duren maar de hiermee behaalde winst kan groot zijn: geen problemen meer door CC en/of Mods. Voordat je gaat testen, lees de paragrafen 'lastException.txt' en 'Updaten'. Lees na het testen ook de paragraaf 'Na het testen'. Test steeds in een nieuw aangemaakte spel, geen bestaande save, en maak eerst back-ups voordat je begint met testen.

    Algemene tips
    • Houdt De Sims 4 en de door jou gebruikte CC en/of Mods geüpdate. Zie de bijbehorende paragraaf over updaten.
    • Verwijder regelmatig het bestand localthumbcache.package in De Sims 4 map omdat dit bestand snel groot kan worden en problemen kan veroorzaken (na het verwijderen wordt dit bestand automatisch nieuw aangemaakt). Verwijder dit bestand ook bij spelproblemen, als er iets blijft hangen en na het verwijderen van CC en/of Mods.

    Rechtermuisknop menu
    Dit menu gebruik ik bij deze pagina, vandaar een beknopte toelichting. Bestanden en mappen 'Verplaatsen' (knippen, plakken, kopiëren), 'Hernoemen' en 'Verwijderen' gaat via het rechtermuisknop menu nadat de bestand(en) en map(pen) zijn geselecteerd. Houdt [CTRL] ingedrukt om meerdere items te selecteren of houdt [SHIFT] ingedrukt wanneer je het eerst te selecteren item aanklikt en vervolgens het laatst te selecteren item aanklikt zodat al de tussenliggende items worden geselecteerd. Wanneer je iets hebt geknipt of gekopieerd, klik je in een lege ruimte met de rechtermuisknop (bijvoorbeeld op het bureaublad) om te 'Plakken'. Verwijderen kan ook via [DELETE] nadat het te verwijderen item(s) is geselecteerd. Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte om een nieuwe map aan te maken. Klik met de rechtermuisknop op een map om deze te hernoemen.


    Updaten

    ​Zorg dat 'Aangepast materiaal en modificaties inschakelen aan' en 'Scriptmodificaties toegestaan' zijn aangevinkt bij De Sims 4 Spelopties. EA schakelt dit automatisch uit voordat er een spelupdate wordt uitgevoerd dus dit moet je hierna handmatig weer inschakelen, na iedere spelupdate. Niet vergeten! Anders werkt je materiaal sowieso niet.

    ​Wanneer controleren op updates
    Controleer minstens na iedere De Sims 4 spelupdate en het uitkomen van nieuwe De Sims 4 pakketten of het door jou gebruikte materiaal ook is geüpdate. Als je na het testen hebt ontdekt welke CC en/of Mods niet werken, controleer dan ook of er updates zijn voor het door jou gebruikte materiaal. Als makers hun materiaal updaten gebeurt dit doorgaans niet binnen een dag. Dat duurt vaak even. Houdt hier rekening mee als je controleert of het door jou gebruikte materiaal geüpdate is op de site waar je het materiaal vandaan hebt. Meestal staat er wel iets van informatie waaruit je kunt opmaken of het materiaal compatibel is met het spel en de huidige gameversie. De datum controleren waarop de maker diens materiaal online heeft gezet kan ook handig zijn. Als dit bijvoorbeeld een tijdje geleden is, bestaat de kans dat het materiaal verouderd is. Dit hoeft niet altijd spelproblemen te geven maar dat kan wel, bijvoorbeeld bij script mods.

    De Sims 4 updaten
    • ​Houdt De Sims 4 geüpdate aangezien spelproblemen, al dan niet in combinatie met CC en/of Mods, ook veroorzaakt kunnen worden door een verouderde gameversie. Als het materiaal (sterk) verouderd is en er is geen recente en compatibele versie, gebruik het dan niet of zoek een werkend alternatief.
    • CC & Mods die niet in jouw spel werken kunnen wel bij andere spelers werken. Misschien heb je ander conflicterend materiaal geïnstalleerd of is je spel niet up to date.
    • ​​De huidige De Sims 4 gameversie staat in het bestand GameVersion.txt. Na spelupdates moet het spel eerst geopend worden zodat dit bestand automatisch bijgewerkt kan worden met de nieuwste gameversie. De gameversie is ook te zien in het Hoofdmenu van De Sims 4 onderin het scherm.


    ​lastException.txt

    Bestandslocatie: Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4
    Veelgebruikte afkorting: LE

    vb0lhdkyj21z.jpg

    Wat zijn lastExceptions
    De l​astException.txt bestanden worden aangemaakt in eerder genoemde map wanneer er tijdens het spelen een scriptfout(en) heeft plaatsgevonden. Soms is het een EA script fout maar deze fouten zijn meestal het gevolg van verouderde / gebroken / slechte / conflicterende of niet compatibel CC en/of Mods. Bij dit soort fouten crasht het spel niet, het betekent dat er iets onverwachts is gebeurd tijdens het spelen, dat er iets niet werkt, en daar wordt melding van gedaan in een LE. ​​In de eerste plaats heeft een LE geen nummers in de bestandsnaam. Zijn er wel nummers, dan betekent dit dat het spel opnieuw is opgestart nadat het bestand is gecreëerd waardoor de inhoud van een dergelijk bestand beïnvloedt kan worden. LE's kunnen veilig verwijderd worden. Meerdere LE bestanden hebben in eerder genoemde map komt ook voor.

    Hoe weet je of je een lastException hebt
    ​Door te bladeren naar eerder genoemde map zie je of het spel een LE heeft gegenereerd. Al zijn er ook mods, zoals het MC Command Center, die een spelmelding geven als er een scriptfout is gelogd naar een LE. Zonder een dergelijke mod moet je handmatig naar de map bladeren om te controleren of er een LE is aangemaakt. Het verwijderen van deze mod zorgt er voor dat je geen spelmelding meer krijgt, het zorgt er niet voor dat je geen LE meer krijgt als er scriptfouten te loggen zijn (blader maar naar de map om dat vast te stellen).

    Negeren of aanpakken
    LE's negeren resulteert doorgaans in aanhoudende spelproblemen als die er niet al zijn. De enige manier om deze gerapporteerde scriptfouten op te lossen - ervan uitgaande dat het geen EA script fout is, wat het meestal niet is - is het probleem aanpakken. Als je dit bestand verwijderd, want het kan veilig verwijderd worden, en de hierin gerapporteerde fout(en) niet oplost, wordt er een nieuwe LE aangemaakt, als het spelprobleem zich voordoet, net zolang tot de fouten zijn opgelost.

    Wat te doen bij lastExeptions
    • Als je de inhoud (zie hieronder) begrijpt: verwijder wat er wordt aangegeven als probleem of gebruik de inhoud om te reduceren wat er aan de hand kan zijn. De inhoud kan namelijk ook aanwijzingen geven. Ik wil hierbij opmerken dat een genoemde mod niet het probleem hoeft te zijn: het kan bijvoorbeeld ook betekenen dat er een conflict is met ander materiaal. Vanilla spelen gevolgd door de 50% methode kan ook hier zinvol zijn.
    • Als je de inhoud (zie hieronder) niet begrijpt of het bestand niet geopend hebt (want dat hoeft niet): begin met Vanilla spelen gevolgd door de 50% methode.

    LastExceptions openen en lezen
    Het is niet perse nodig om LastExceptions te kunnen lezen om het probleem op te lossen maar als je deze bestanden kunt lezen, nieuwsgierig bent of een poging wilt doen kun je deze tekstbestanden openen met een programma zoals het kladblok of iets vergelijkbaars. ​Open bij voorkeur een LE zonder nummers in de bestandsnaam, omdat dit de meest accurate lezing geeft van wat er gebeurd is, en de meest recente (als je er meerdere hebt). Soms vertellen deze bestanden duidelijk wat er aan de hand is: welke CC en/of Mods een probleem geven. Daarom zullen (sommige) spelers, die het wel kunnen lezen, soms vragen of je een LE hebt als je om hulp vraagt. Maar de inhoud en opmaak van LE's is niet duidelijk, zelfs als je het begrijpt. Om de inhoud leesbaar te krijgen, kun je de inhoud kopiëren en plakken in deze website: XML Pretty Print.

    Voorbeeld lastException.txt origineel: geopend in kladblok
    aof3pqt465zj.jpg

    Zelfde lastException gekopieerd in XML Pretty Pink
    w6rbxpoc1wmw.jpg


    Testen: Vanilla spelen

    Vanilla spelen is een goede manier om snel vast te stellen of spelproblemen inderdaad door CC en/of Mods komen.
    • Sluit het spel en maak eerst back-ups.
    • Verplaats (knippen en niet kopiëren) de Mods map in Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4 naar het bureaublad.
    • Hierdoor is het geïnstalleerde materiaal (in ieder geval tijdelijk) niet meer geïnstalleerd. De Mods map hernoemen in plaats van verplaatsen geeft hetzelfde effect.
    • Verwijder het bestand localthumbcache.package in de De Sims 4 map.

    gom27pibbe1s.jpg
    • Verplaats of verwijder de lastException.txt (LE) als je die hebt in Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4. Zie de vorige paragraaf voor een uitleg bij dit bestand.
    • ​Start het spel. Hierdoor wordt er een nieuwe Mods map aangemaakt (met alleen het resource.cfg bestand) en een nieuwe localthumbcache.package.
    • Test hoe het spelen gaat en of de spelproblemen weg zijn. Test met een nieuw spel in plaats van een bestaand opgeslagen spel. Een aantal test voorbeelden:
    1. Herhaal je stappen die, toen al het materiaal nog geïnstalleerd was, een spelprobleem gaven en/of een LE bestand creëerde.
    2. Als je een spelprobleem en/of LE bestand kreeg toen je iets specifieks deed in het spel, herhaal die stappen dan eens om te kijken of dat weer gebeurd.
    3. Test met een nieuw aangemaakt huishouden en in Creëer een Sim.
    4. Reis met je huishouden.
    5. Probeer de voorwerpen / objecten uit waarbij je een spelprobleem en/of LE bestand kreeg. Plaats ze en laat Sims de voorwerpen gebruiken.
    • Test een tijdje en probeer van alles uit om jezelf ervan te verzekeren dat er geen problemen meer zijn.
    • Blader na het testen naar Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4 ​om te controleren of deze test een LE bestand heeft gegeven:
    1. Zo nee en geen spelproblemen meer? In de Mods map (op het bureaublad) staat waarschijnlijk materiaal wat hiervoor verantwoordelijk is. Gebruik de 50% methode zoals verderop beschreven.
    2. Zo ja en nog steeds spelproblemen? Misschien is er andere technische ondersteuning nodig dan in dit topic staat of misschien heb je toch met een EA script fout te maken. Je kunt een spelupdate afwachten, mogelijk lost dat wat op, of alvast zelf op onderzoek gaan. Dit is een handige plek om eens rond te neuzen: Answer EA The Sims 4 Bug Reports. Je kunt op 'Me too' klikken als je hetzelfde probleem tegenkomt of zelf een bug report indienen als 'jouw' bug nog niet gemeld is (zie eerst de 'Compiled list of Bugs'). Voorbeeld van een bug report wat ik trouwens pas indiende nadat ik er geen andere melding over kon vinden.


    Testen: 50% methode

    Bron bij deze paragraaf: The Sims 3 Game Help:Finding Problem Custom Content: The 50% method. Ik heb het aangepast voor De Sims 4.

    Voordat je begint met deze test
    • Zorg dat De Sims 4 geüpdate is (zie de bijbehorende paragraaf). Spelproblemen, al dan niet met CC en/of Mods, kunnen ook veroorzaakt worden door een verouderd spel.
    • Speel eerst Vanilla (zie de bijbehorende paragraaf) voordat je de 50% methode toepast, om met meer zekerheid te bepalen dat CC / Mods problemen veroorzaken.
    • Maak tijdelijke mappen aan op je bureaublad om de bestanden in te bewaren wanneer je ze over en heen verplaatst in overeenstemming met onderstaande stappen. Geef deze mappen een makkelijk herkenbare naam. Niet A, B, C of 1,2,3 maar bijvoorbeeld Groep 1, Groep 2 of een gekke naam zoals de bronhandleiding suggereert.
    • ​Volg de stappen exact. Als je een stap overslaat of het anders doet, bestaat de kans dat je niet al de probleem of conflicterende bestanden weet te achterhalen.
    • Test in een nieuw aangemaakte spel, geen bestaande save, en maak eerst back-ups voordat je begint met testen.
    • Als je klaar bent, doe dan de Finale Test verderop genoemd om jezelf ervan te zekeren dat je de correcte bestanden hebt geïdentificeerd als probleem.
    • Wanneer je de probleem CC en/of Mods hebt achterhaald, kun je deze verwijderen zodat de daarmee samenhangende spelproblemen opgelost worden. Misschien is er een update beschikbaar voor het door jou gebruikte materiaal. Zie ook zeker de paragrafen 'Updaten' en 'Na het testen'.

    Instructie diagram
    Lees ook de toelichting onder de afbeelding aangezien hier informatie staat die niet in dit diagram staat.

    2tbyod28rxwv.jpg

    Toelichting bij instructie diagram

    1. Maak eerst een back-up. Van bijvoorbeeld de mappen saves, mods en tray. Voor het gemak kun je ook de hele De Sims 4 map back-uppen.

    ​2. Verplaats (knippen en niet kopiëren) de Mods map in Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4 naar het bureaublad.

    3. Verwijder het bestand localthumbcache.package in de De Sims 4 map. Steeds als je mods verwijderd, en nieuwe terugplaatst, verwijder je dit bestand.

    4. Verplaats of verwijder de lastException.txt (LE) als je die hebt in Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4. Zie de bijbehorende paragraaf voor een uitleg bij dit bestand.

    ​5. Start het spel zodat er een nieuwe Mods map wordt aangemaakt met hierin Resource.cfg. Dit bestand is essentieel om CC & Mods te laten werken in het spel. In plaats hiervan kun je ook zelf een Mods map aanmaken in de De Sims 4 map en de resource.cfg uit de Mods map op het bureaublad terugplaatsen in deze nieuwe map.

    6. Als een nieuwe Mods map en Resource.cfg bestand zijn aangemaakt (alleen opstarten is voldoende, je hoeft geen spel te starten of te laden), sluit je het spel.

    pkg878svp3xv.jpg6idbz2uu855q.jpg


    ​7. Maak op het bureaublad twee mappen. In dit voorbeeld Mods test 1 en Mods test 2.

    8. Verdeel de inhoud van de Mods map op het bureaublad over de twee nieuw aangemaakte mappen: plaats 50% in de ene map en 50% in de andere map.

    9. Plaats de INHOUD van de eerste map, in dit voorbeeld Mods test 1, terug in Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 4\Mods.

    10. Start De Sims 4 en test deze helft in een nieuw spel (zie ook de test voorbeelden verderop).
    • Resultaat: Het probleem is er nog steeds met alleen deze helft. Ga terug naar stap 8 en herhaal (verdeel deze helft ook weer in de helft en test iedere afzonderlijke helft).
    • Resultaat: Het probleem is weg met alleen deze helft. Verwijder de eerste helft en plaats de tweede helft, in dit voorbeeld Mods test 2, terug in De Sims 4\Mods. Zie stap 11.

    11. Test de tweede helft in een nieuw spel (zie ook de test voorbeelden verderop).
    • Resultaat: Het probleem is er nog steeds met alleen deze helft. Ga terug naar stap 8 en herhaal (verdeel deze helft ook weer in de helft en test iedere afzonderlijke helft).
    • Resultaat: Het probleem is weg met alleen deze helft. Je hebt een conflict tussen de bestanden in de eerste en tweede helft. Zie stap 12.

    12. Laat de eerste helft geïnstalleerd en ga door met het testen van de tweede helft (in groepen) totdat je hebt geïdentificeerd welk bestand(en) in de tweede helft een probleem zijn. Vervolgens plaats je de probleem bestanden uit de tweede helft terug in De Sims 4\Mods en begin je met testen van de eerste helft (in groepen) op probleem bestanden.

    Test voorbeelden
    1. Herhaal je stappen die, toen al het materiaal nog geïnstalleerd was, een spelprobleem gaven en/of een LE - zie de bijbehorende paragraaf - creëerde.
    2. Als je een spelprobleem en/of LE bestand kreeg toen je iets specifieks deed in het spel, herhaal die stappen dan eens om te kijken of dat weer gebeurd.
    3. Test met een nieuw aangemaakt huishouden en in Creëer een Sim.
    4. Reis met je huishouden.
    5. Probeer de voorwerpen / objecten uit waarbij je een spelprobleem en/of LE bestand kreeg. Plaats ze en laat Sims de voorwerpen gebruiken.
    6. Etc. Test een tijdje en probeer van alles uit om jezelf ervan te verzekeren dat er geen problemen meer zijn.

    Finale Test
    • Wanneer je de bestanden hebt opgedeeld en uitvoerig hebt getest, moet je één of meer bestanden hebben waarbij je het vermoeden hebt dat ze problemen geven.
    • Plaats alleen de bestanden in De Sims 4\Mods terug waarbij je het vermoeden hebt dat ze problematisch zijn en test ze in een nieuw spel om jezelf ervan te verzekeren dat deze bestanden inderdaad het probleem zijn. Als ze het probleem zijn, zullen de problemen aanhouden zelfs met geen andere CC & Mods geïnstalleerd.
    • Plaats vervolgens alleen de bestanden terug die probleemvrij uit het testen zijn gekomen en test deze bestanden in een nieuw spel om te controleren of je misschien iets over het hoofd hebt gezien. Als alles goed gaat met alleen deze bestanden, dus geen spelproblemen, grote kans dat je de probleembestand(en) gevonden hebt.
    • Wanneer je de probleem CC en/of Mods hebt achterhaald, kun je deze verwijderen zodat de daarmee samenhangende spelproblemen opgelost worden. Misschien is er een update beschikbaar voor het door jou gebruikte materiaal. Zie ook zeker de paragraaf 'Updaten' en 'Na het testen'.


    Na het testen

    Je kunt je gebruikte CC & Mods organiseren in submappen (dit kan trouwens niet altijd, zie de volgende alinea). Vooral als je klaar bent met het testen. Houdt bij welke CC en/of Mods je gebruikt en houdt het materiaal geüpdate en compatibel met de huidige gameversie. Is materiaal verouderd en geruime tijd niet meer geüpdate gebruik het dan niet. Houdt in de gaten welk materiaal je onlangs hebt toegevoegd: installeer dit bijvoorbeeld in een speciale map Onlangs toegevoegd in ieder geval tijdelijk tot je weet of het goed werkt. Als alles goed werkt maar je krijgt een spelprobleem vlak na het toevoegen van nieuw materiaal, dan is de kans aannemelijk dat daar problemen mee zijn. Het hoeft niet eens slecht gemaakte CC en/of Mods te zijn, het kan ook zo zijn dat het conflicteert met ander geïnstalleerd materiaal.

    ​Als je alles wat je hebt gedownload in de Mods folder hebt geïnstalleerd, zonder dit te organiseren in submappen, kan het lastiger zijn te achterhalen welk materiaal niet naar behoren werkt als je spel vreemde kuren vertoont. Er is materiaal dat rechtstreeks in de Mods map geplaatst moet worden bij het installeren omdat het anders niet werkt. Er is ook materiaal dat wel één niveau diep geplaatst kan worden, bijvoorbeeld \Mods\Game mods. Lees de instructies op de download pagina want hier staat doorgaans aangegeven of je het materiaal rechtstreeks in de Mods map moet installeren of dat het ook één niveau diep kan. Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van mijn Mods map maar voordat ik de mods één niveau diep installeerde, heb ik eerst gekeken bij de informatie over de mods of deze mods een niveau diep geplaatst kunnen worden. Gebruik mijn handleidingen in dit topic (zie de eerste post voor een overzicht) om je hiermee te helpen en om materiaal te installeren.

    Nogmaals: houdt het spel en het door jou gebruikte aangepaste materiaal geüpdate. Het is niet zo dat je dit maar één keer hoeft te doen. Dit is iets wat je in de gaten moet houden en bijhouden anders ben je over een tijdje terug bij dit topic omdat je weer problemen hebt die met de genoemde methodes opgelost kunnen worden.

    c2h4hja7dzyi.jpg
    Post edited by SimLibby on
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top