Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Het pruttel en kook potje...

13»

Reacties

  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    januari 2014 aangepast
    Ik heb een paar Engelstalige programma's gezien over "broodpudding" (volgens mij was het dat) maar in ieder geval iets met oud brood en ik dacht ook vanille saus.
    Zag er wel heel erg lekker uit.
    Dus als je zoiets hebt?

    Some angels choose fur instead of wings
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb van de week weer pompoensoep gemaakt.
    Elke keer vergis ik me weer in de hoeveelheid hak en snijwerk die eraan vooraf gaan....

    En nu ben ik bezig met erwtensoep.
    Dat is aanzienlijk minder werk, maar nog wel steeds vers gemaakt hoor.
    Nog 15 minuten, en dan kan het vlees er weer in, en dan nog 5 minuten en kunnen we eten..
    Het ruikt al wel heel erg lekker. ;)


    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Ja, een pompoen slachten is altijd een uitdaging. Maar van die zakjes pompoenstukjes zijn volgens mij veel duurder dan wanneer je een hele koopt.

    Ik krijg in de herfst altijd trek in ovenschotels en soep :) En appelgebak enzo, maar dat kan ik natuurlijk niet de hele herfst door eten...
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    Ik heb van de week stoofpeertjes gemaakt yumyum :3
    2nv5lie.jpg
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @D13ntjuh, ik heb daar een plaatje van voorbij zien komen.
    Was het erg veel werk?
    Want dat weerhoud me ervan ze te maken.

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Ik zag in de Allerhande van deze maand een stoofperenrecept staan: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R665316/stoofperen

    Ik probeer de laatste tijd regelmatig gezonde(re) dingen voor het avondeten te maken, heb een tijdje terug "bloemkoolcouscous" uitgeprobeerd, en ik maak af en toe verschillende soorten groentenballetjes en -burgers.
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    @Deborah neejoh, is heel simpel. Ik stond bij de Appie deze week en zag een pakket voor stoofpeertjes. Dat was dan peertjes, bessensap en kaneelstokjes ofzo. Peertjes schillen, bessensap erbij, kaneelstokjes erbij en wat water tot de peertjes net onderwater staan. En er moet suiker bij. Dat moet je dan anderhalf tot 2 uur laten pruttelen. Meer is het niet. af en toe ff kijken of er nog genoeg water in zit. Heb er zelf nog vanille(+het stokje), steranijs en perenrood bij gedaan. Je kan het ook met rode wijn doen. Maar ik ben nooit zo van de alcoholische dranken door mijn eten.
    2nv5lie.jpg
  • AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    ^ M'n moeder doet het altijd met rode wijn. Dat is echt de enige keer in het jaar dat ik mijn moeder een fles wijn open zie trekken. :') En de alcohol verdampt, hè. ;)

    ^^ Mijn nichtje had laatst een bloemkoolpizzabodem. Schijnt best lekker te zijn, maar wel veel werk...
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Zo'n pizzabodem met bloemkool wil ik ook een keer uitproberen! Alleen is een keukenmachine dan wel zo handig en die heb ik niet... ik ben dol op al die alternatief-gezonde recepten, tenzij ze te eten zijn dan.
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    Alcohol verdampt ja, maar de smaak blijft. *blegh*

    Bloemkoolpizzabodem zou me nou niet echt trekken denk. Maar ik ben ook niet zo dol op bloemkool.
    2nv5lie.jpg
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb weer pompoensoep gemaakt, ben al om 11 uur begonnen met hakken en snijden.
    Nou zit ik te denken, ik vind 'm altijd vrij flauw, én hij is vegetarisch.
    Daar is niets mis mee, maar is niet mijn ding.
    Ik heb nog spekreepjes in de koelkast liggen, als ik die nou eens bak en er in doe?
    Volgens mij moet ie dan ietsje meer pit krijgen.

    En er staat een "gevulde speculaas" koek in de oven.
    Wat een pest ding zeg!
    Allereerst plakt die spijs als een wilde, krijg die maar eens egaal en vlak!
    En dan had ik het deeg netjes volgens beschrijving verdeeld, maar kwam mooi te kort aan de bovenkant....
    En er moest 55 gram decoreer amandelen op.... ik heb denk ik iets meer dan de helft gebruikt, en dat was al achterlijk veel.
    Hij staat nog in de oven, ben heeeeeeeel benieuwd.
    Kant en klaar kopen is trouwens stukken voordeliger!

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Als je de pompoen eerst een tijdje (half uur ongeveer, wanneer je er makkelijk met een mes door kan) in de oven doet, is hij veel makkelijker te verwerken. Scheelt veel frustratie!
    En heb je dit recept al eens geprobeerd: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1038406/pompoensoep-met-salie-en-spek
    Heb ik dit jaar een keer gemaakt en ik vond het erg lekker. Spekjes geven iets zouts wat ik altijd erg lekker vind. Heb je wel eens chorizo geprobeerd? Die kan je even bakken in een pan totdat het een beetje krokant wordt en dan in de soep gooien, ik ben een grote fan :)

    Gevuld speculaas heb ik vorig najaar voor het eerst gemaakt met een AH-recept. Deeg vind ik vaak nogal irritant, met geplak en dat ik het niet in 1x netjes in de vorm krijg, maar voorzover ik me herinner ging dat recept best goed. Ik vind zelfgemaakt wel veel lekkerder, want ik vind die uit de winkel vaak te zoutig. Wel gevaarlijk trouwens, die lekkere stukjes speculaas...
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Omdat ik zo benieuwd was of het nou echt lekker was, heb ik geprobeerd met een dunschiller "spaghetti" te raspen van een courgette. Dat heb ik al zo vaak gezien op foodblogs en het leek me een geweldig idee - veel minder calorieën!
    Het was wel even wat gedoe, misschien dat het met speciaal keukengerei beter gaat, maar ik weiger om twintig euro te betalen voor zo'n spiraalsnijder. Bovendien ben je dan ook handmatig bezig dus zal het misschien maar net ietsje sneller gaan.
    In elk geval, het was met een lekker sausje prima te eten! Wil ik best nog eens proberen.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ow? Heb je daar een voorbeeld en recept van?

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    juni 2015 aangepast
    Dit is een blog met allerlei recepten waarbij ze een "spiralizer" gebruiken (voor die met courgette moet je het laatste plaatje hebben, zucchini):

    http://www.inspiralized.com/recipes/

    Dit is een heel simpel basisrecept: http://www.ilovehealth.nl/courgetti-recept-skinny-courgette-pasta/
    Maar je kan er in principe elke saus bij serveren die je lekker vindt.

    En dit recept had ik als leidraad gebruikt voor de saus: http://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1038454/mezzelune-met-gedroogde-tomaat-zalm
    Alleen had ik de courgette er natuurlijk uit gelaten, omdat die al voor pasta speelde.
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    Ik heb het idd ook voorbij zien komen. Ga ik ook nog eens een keertje uitproberen!
    2nv5lie.jpg
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    Zaterdag waren m'n ouders en m'n zusje weg, dus m'n broertje en ik moesten zelf voor eten zorgen. We doen er dan vaak echt wel een half uur over om te bedenken wat we gaan eten, maar eigenlijk koken we wel altijd zelf i.p.v. iets te halen. Zaterdag had ik zin in spinazie à la crème (dat vind ik echt al vanaf kinds af aan heerlijk). We hebben een zelfbedachte pasta gemaakt, en hij was echt lekker! Het was penne met spinazie dus, en daarbij nog tomaat, paprika, verse knoflook, pijnboompitten, en een of ander vijfkazensausje. Erg lekker, en de tweede dag kun je het gewoon koud eten, ook dan is het nog lekker. :)
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Pasta is zo'n ideaal gerecht om zelf iets bij te verzinnen. Wel netjes trouwens dat jullie meestal zelf koken, zelf vind ik dat vaak toch ook lekkerder dan van die zoute afhaalpizza's, al zijn sommige wel lekker.
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Ik ben imiddels toch overstag gegaan voor zo'n spiraalsnijder. Moet 'm nog gebruiken maar ik wil komende tijd eens wat recepten uitproberen. Hoop wel dat-ie werkt! Op internet word je uit reviews niet wijzer, want er zijn een hoop mensen die zeggen dat ze zo'n ding ideaal vinden, maar ook een hoop die klagen dat-ie niet goed werkt.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @Keefbeetle , heb je die spiraal snijder al gebruikt?
    Wat heb je er mee gemaakt, en hoe bevalt het?

    Ik heb gisteren stoof peertjes gekocht.
    Ik heb ze voor de kerst van mijn moeder meegekregen, die had ze voor me gemaakt, en die waren zaaaalig!
    Normaal koop ik ze bij de AH, maar die zijn zoooo duur.
    En gister zag ik stoofpeertjes liggen in de supermarkt. Ze zijn klein, maar ik had er 8 voor 1,19.
    Daar betaal je bij de AH zo ongeveer 5 euro voor (dan zijn ze wel klaar)
    Dus ga ik zo op internet op zoek naar een goed recept.
    Ik weet dat mijn moeder altijd heel veel kaneel gebruikt, en port. Dus dat heb ik al vast gekocht.

    Ik ben heel benieuwd.
    Heeft 1 van jullie het wel eens gemaakt, en welk recept heb je gebruikt?

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Ja, ik heb 'm een paar keer gebruikt vlak nadat ik 'm had gekocht, maar de laatste tijd niet. Ben er niet zo heel enthousiast over; je moet best wel wat kracht zetten en als je de (bijvoorbeeld) courgette al voor het grootste gedeelte hebt gehad, is het moeilijk om de rest dan nog te verwerken, want je hebt dan amper meer wat om aan te draaien. Je blijft altijd wel met wat ongebruikte stukjes zitten die te klein zijn geworden om erdoor te draaien. Voor een een- of tweepersoonsportie is het ok, maar als je voor een aantal mensen iets wil maken, ben je wel even bezig (ik wel, tenminste). Ik heb ook niet de meest gespierde polsen, voor mensen met polsklachten is het denk ik echt niet handig.
    En omdat-ie niet zo heel erg handig werkt, ben ik ook niet geneigd om 'm snel uit de kast te pakken. Had gehoopt dat het makkelijker in gebruik zou zijn. (Ik heb trouwens die van Microplane, niet die Spirelli.)
    Ik heb er courgetti mee gemaakt en wat salades met komkommer en wortel. Moet er weer eens wat mee doen eigenlijk...

    Stoofpeertjes heb ik nog nooit gemaakt, maar ik vind ze wel erg lekker. :) Mijn oma kan ze lekker maken, maar geen idee wat ze er precies door doet. Die zijn overigens niet zo heel donker, op sommige foto's zijn stoofpeertjes zo heel donkerrood.
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    Stoofpeertjes maak ik altijd een beetje op de gok. Beetje wijn, beetje water. Kaneel, kaneelstokjes, steranijs, kruidnagel, wat perensuiker (worden ze extra rood van) En dan lekker de halve dag laten koken. Halverwege misschien nog een keer wat water erbij
    2nv5lie.jpg
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top