Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Creëer een Wereld Bibliotheek: Tutorials, Texturen, Technisch, Inspiratie

SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
september 2020 aangepast in De Sims 3
fcpmu0y4b72p.jpgWelkom in de CAW Bibliotheek

Een verzamelpunt van informatie over de Creëer een Wereld-tool (CAW), geschikt voor beginnende bouwers en gevorderde bouwers. Ben je op zoek naar informatie, ben je nieuwsgierig naar wat allemaal mogelijk is of wil je iets nieuws leren, kijk dan in dit topic.

SimsExpressie Bibliotheek => Doorgehaalde link verwijst naar mijn website SimsExpressie die ik heb opgedoekt per 24-08-2020: linkt werkt niet meer. Ik heb de links in deze bibliotheek (in deze eerste post) aangepast zodat je niet meer wordt doorgelinkt naar mijn website. Deze bibliotheek is voor het laatst bijgewerkt op 13-08-2020.

Ik wens iedereen veel plezier met CAW.

Inhoudsopgave
  • Leesmij
  • Back-ups maken
  • CAW op een MAC
  • Resources
  • Beginnershandleidingen
  • YouTube filmpjes
  • Multi-tutorials
  • Wegens en bruggen
  • Kavels en rabbitholes
  • Omgeving vormgeven
  • Toepassingen voor S3PE in CAW
  • Onderzoek
  • Sim routing en camera routing
  • De wereld is af en dan ...
  • CAW & De Sims 3: Bouwen en Bewerken in Spel/Stad bewerken
  • Zelf ontwerpen
  • CAW Technische ondersteuning
  • De Sims 3 Technische ondersteuning
  • Forums Creëer een Wereld-tool
  • Inspiratie

Leesmij
  • Een veelgebruikte afkorting van Bewerken in Spel is EIG oftewel Edit in Game.
  • Sommige pagina’s waar de links naar verwijzen zijn op het Engelstalige The Sims 3 Community.
  • Ik ben ooit eerder een CAW bibliotheek gestart. Dit topic wordt niet meer bijgewerkt maar er staan interessante CAW ervaringen in.
  • DDS is het bestandsformaat van texturen en wegens in CAW (in de map Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\SourceTextures.

Back-ups maken

CAW op een Mac?

CAW is alleen beschikbaar voor Windows. Het schijnt mogelijk om via Bootcamp en Windows, CAW te installeren op een Mac.
Petitie: Petition for EA to release the "Create-A-World - BETA" tool on the Mac platform.
Tutorial: How to install Windows using Boot Camp.

Resources (gratis)
  • Download De Sims™ 3 Creëer een Wereld-tool - BETA
  • SimsExpressie CAW Resources in mijn Box account
  • Adobe Reader om .pdf bestanden te lezen
  • Current Version of CAW & Archived Versions
  • Paint.NET (freeware). Dit programma kan .dds bestanden openen en opslaan in een formaat die Windows wel ondersteunt zoals .jpeg. Dit programma heb je ook nodig wanneer je een afbeelding en beschrijving aan de wereld geven voordat je deze kunt exporteren en dat kan met Paint.NET.
  • Mystic Thumbs (nagware). Een dds viewer voor Windows. Mystic Thumbs geeft ondersteuning aan thumbnails (afbeeldingen) voor een aantal bestandsformaten die niet ondersteund worden door Windows, zoals .dds. Zo zie je direct een kleine afbeelding bij deze .dds bestanden. Dit programma werkt met 32 en 64 bit Windows. Als je Mystic Thumbs na de proefperiode van 30 dagen niet koopt, functioneert het programma als nagware maar kun je het wel gratis gebruiken. Als je Mystic Thumbs koopt is er geen watermark meer bij de afbeeldingen en verdwijnt het zeur venster dat verschijnt na de proefperiode. Wanneer je Mystic Thumbs installeert wordt ook Ghostscript geïnstalleerd. Mystic Thumbs wil automatisch mee opstarten wanneer Windows start wat ik heb uitgeschakeld toen ik het gebruikte.
  • XnConvert (freeware). Een handig programma wat ik ooit via Google heb gevonden toen ik op zoek was naar een bitmap to .jpeg converter. Tot mijn prettige verbazing bleek dat dit programma ook .dds bestanden kan converteren naar .jpeg. Dit programma kan veel verschillende bestandsformaten converteren, niet alleen .dds, .jpeg en .bitmap. Een groot voordeel is dat je meerdere bestanden tegelijk kunt converteren en zelfs hele mappen. Dit programma kan geïnstalleerd worden, je kunt ook het zip bestand downloaden. Dan is installatie niet vereist, je moet het programma alleen uitpakken.
  • Easy2Convert DDS to JPG (freeware). Een gebruiksvriendelijk Engelstalig programma. Een nadeel: je kun alleen losse bestanden converteren en niet meerdere bestanden tegelijk of mappen.

Beginnershandleidingen

YouTube filmpjes

Multi-tutorials

Wegens en bruggen

Kavels en rabbitholes

Omgeving vormgeven

Toepassingen voor S3PE in CAW
Er zijn meer handleidingen, gelinkt bij andere paragrafen, die ook S3PE vereisen maar die vond ik beter onderverdeeld bij de andere paragrafen. Informeer jezelf zodat je weet wat je doet en maak altijd back-ups voordat je iets gaat veranderen.

Onderzoek

Sim routing en camera routing

De wereld is af en dan ...

CAW & De Sims 3: Bouwen en Bewerken in Spel/Stad bewerken

Zelf ontwerpen

CAW Technische ondersteuning

De Sims 3 Technische ondersteuning

Forums Creëer een Wereld-tool

Inspiratie

Algemeen

Werelden

Huizen
Post edited by SimLibby on

Reacties

  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    augustus 2013 aangepast
    Daar is ie dan. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • X_MariiX_Marii Berichten: 39
    augustus 2013 aangepast
    Superhandig dit :)
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    augustus 2013 aangepast
    Libby,
    Ik ben begonnen met jouw site door te nemen, en volg de stappen om een wereld te maken.
    Daarbij kom ik dingen tegen, die voor mij soms niet duidelijk zijn, of wat ik niet terug vind. Ik heb besloten dit in een tekst bestandje te zetten, op een manier die voor mij duidelijk is. Maar het is bedoeld als feedback voor jou, dus ik wil even weten of
    - jij dat wel wilt :P
    - jij snapt wat ik bedoel.

    Dus, .... dit is mijn eerste bevindsel:

    http://simsexpressie.weebly.com/1-een-nieuwe-wereld-beginnen-of-bestaande-wereld-openen.html
    Selecteer via [...] eerst een bestand (.pgn) oftewel een map, daarna kies je tussen Weelderig of Woestijn en de Maximumhoogte. Als je klaar bent klik je op Oké.
    Wat is het verschil tussen "Weelderig of Woestijn" (welke impact) en wat betekent
    de "Maximumhoogte", kan dat eventueel naderhand nog gewijzigd worden?
    Als je klein en simpel wilt beginnen, welke opties zijn dan slim?


    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2013 aangepast
    Thanks Marii!
    Deborah schreef:
    Maar het is bedoeld als feedback voor jou, dus ik wil even weten of
    - jij dat wel wilt
    - jij snapt wat ik bedoel.
    - Ja, van jou wel. Weet wel dat ik kritisch ben, al sta ik open voor feedback, waardoor ik soms de bal zal terugkaatsen naar jou. Volgens mij ben je niet van glas en kan je wel wat hebben. Ik heb de afgelopen jaren namelijk geleerd dat het onmogelijk is handleidingen te maken die iedereen kan bekoren. Zo heb ik bijv. ooit een handleiding gemaakt over uploaden, zo ongelooflijk duidelijk, en nog was het voor sommige niet duidelijk genoeg. Dus ik ben er mee gestopt om iedereen proberen te plezieren, in ieder geval de mensen die vergeten hun ogen open te doen als ze lezen en van alles willen maar te beroerd zijn zelf hun nek uit te steken.
    - We zullen zien. Ik denk het wel. En anders vraag ik om verduidelijking.
    Deborah schreef:
    Wat is het verschil tussen "Weelderig of Woestijn" (welke impact.
    Als je even naar beneden scrolt staan daar afbeeldingen van al de mappen, van "Weelderig" (=gras) en "Woestijn" (zandgrond) en van de drie verschillende maximumhoogtes. Bij de verschillende paragrafen staat soms ook een toelichting. Qua weelderig/woestijn is de impact dus het terrein.
    Deborah schreef:
    en wat betekent de "Maximumhoogte", kan dat eventueel naderhand nog gewijzigd worden?
    Maximumhoogte is tot hoe ver het terrein verhoogd kan worden. Met 100 bijvoorbeeld kan je niet zulke hoge bergen maken als zou kunnen met 200 of 300. De maximumhoogte kan je achteraf niet wijzigen. Er staan in de gebruikershandleiding ook prestatietips, gewone tips en vaak aanvullende informatie. Zo staat bij het hoofdstuk waar jij naar verwijst het volgende:
    Prestatie tip
    Ik merkte bij 300 al dat CAW traag reageerde toen ik de bergen maakte en dat was bij een tiny flat map. Wanneer je dus een medium/large flat map neemt met een hoge maximumhoogte, die ook nog eens wordt volgebouwd, zal er nog meer van de PC prestaties worden gevraagd. Dit is dus iets om rekening mee te houden. Een wereld moet per slot van rekening lekker en vlotjes spelen als deze eenmaal geïnstalleerd is in het spel zonder spelvertragingen, ook voor de spelers die je wereld downloaden mocht je besluiten je wereld op de Uitwisseling te plaatsen. Een lagere maximumhoogte betekent dus betere prestaties, dus gebruik de laagste maximumhoogte als mogelijk is voor je om de wereld te creëren.
    Deborah schreef:
    Als je klein en simpel wilt beginnen, welke opties zijn dan slim?
    Een tiny of small map. Hierbij heb je de keuze tussen: Flat, Isle, MountainBeach of MountainRiver. Bij die mappen is het terrein al gevormd (zie de bijbehorende afbeeldingen). Ik zou de Flat nemen. De hoogte hangt ook af van de prestaties van jouw pc, zie de genoemde prestatietip. Ik zou niet hoger gaan dan 200. Kijk eerst even naar de afbeeldingen zodat je kan zien tot hoe hoog je kan bouwen met 100 of 200, bedenk dan je pc prestaties en houdt de prestatietip in acht. Maak dan je keuze voor wat betreft de hoogte.

    Soms moet je even naar beneden scrollen om de juiste informatie te vinden. Want de antwoorden op jouw vragen staan in de handleiding. Dit staat ook in de handleiding, aan het begin:
    Bij de volgende paragraaf "De mappen" worden de Nieuwe wereldopties toegelicht met afbeeldingen van de mappen, terreinsoorten en hoogtes zodat je dit met elkaar kan vergelijken en een beeld krijgt wat je kan verwachten.

    Onderstaande zal ik nog even toevoegen aan de handleiding. Ik had namelijk ooit dezelfde vraag over de maximumhoogte en heb me suf gezocht.
    Deborah schreef:
    kan dat eventueel naderhand nog gewijzigd worden?
    Als je klein en simpel wilt beginnen, welke opties zijn dan slim?

    Nu mijn vraag aan jou, blijkt het hoofdstuk nu wel duidelijk genoeg voor je? Of mis je toch nog wat?
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    augustus 2013 aangepast
    Nee, toen ik verder las, zag ik dat je op de meeste van mijn vragen terug kwam en uitleg gaf.
    En de filmpjes zijn heel erg goed.
    Het werkt echt veel beter om eerst het filmpje te kijken, dan "valt het kwartje" veel sneller dan wanneer je alleen de tekst leest.

    Het enige waar ik nergens antwoord op vind is dat je bij de eilandjes al 200 (of 100 of 300) kiest, en dan in de tool met starten nog een keer.

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2013 aangepast
    Deborah schreef:
    Het enige waar ik nergens antwoord op vind is dat je bij de eilandjes al 200 (of 100 of 300) kiest, en dan in de tool met starten nog een keer.
    Even checken of ik je goed begrijp. Als je de map selecteert via [...] kan je al aangeven of dit 100,200,300 moet zijn. En vervolgens vul je bij maximumhoogte nog eens de hoogte in. Dat bedoel je toch?

    Zoja, dat staat bij de paragraaf van de maximumhoogte.
    Bij maximumhoogte selecteer je dezelfde hoogte als het getal in de door jou gekozen map.

    Als je bijvoorbeeld kiest voor een TinyFlatMap100 dan selecteer je bij maximumhoogte ook 100.
    Als je bijvoorbeeld kiest voor een MediumIsleMap200 dan selecteer je bij de maximumhoogte ook 200.

    Misschien is het handig als ik daar ook al iets over zeg bij het volgende stukje, na de laatste zin aangezien ik het hier al over hoogtes heb.
    Er zijn een aantal verschillende standaardmappen waarmee je kan werken. Er zijn vier verschillende groottes: Large, Medium, Small, Tiny. Large is het grootst is en Tiny is het kleinst. Er zijn vier verschillende vormen: Vlak, Eiland, Berg en strand, Berg en rivier. De mappen komen met drie verschillende hoogtes: 100, 200, 300.

    Zonee, graag verduidelijking.
    Deborah schreef:
    Het werkt echt veel beter om eerst het filmpje te kijken, dan "valt het kwartje" veel sneller dan wanneer je alleen de tekst leest.
    Dat heb ik ook zo ervaren. Ik heb eerst allerlei filmpjes gekeken en toen pas handleidingen gelezen. Daarom heb ik ook een handleiding Een begin maken opgesteld. Dit gaat over een goede voorbereiding, waarin ik dus adviseer eerst filmpjes te kijken, en over gebruikerservaringen. Want ik vond het best lastig een begin te maken.
  • MarlisaatjeMarlisaatje Berichten: 8
    oktober 2013 aangepast
    Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik heb het antwoord tot nu toe niet kunnen vinden.


    Ik heb (betaalde) content gedownload en gebruikt in de architectuur van mijn wereld. Deze content gaat zeker allemaal verloren als ik de wereld upload om te downloaden voor anderen?
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2015 aangepast
    Het is wel mogelijk om Custom Content (CC) mee te uploaden met je wereld maar dit is niet handig. Als je de wereld maakt met CC zit dan in je wereld wanneer je de wereld opslaat. De Uitwisseling staat vol met met werelden met CC. Maar deze CC is vaak gebroken of niet geüpdate. Veel makers updaten hun downloads namelijk regelmatig om compatibiliteitsproblemen te voorkomen of op te lossen. Als het CC wat jij hebt gebruikt zit in het .sims3pack bestand van je wereld dan kunnen spelers dit niet verwijderen wanneer er problemen ontstaan als gevolg van deze CC, omdat het in het bestand zit. De enige manier voor spelers is dan jou wereld te verwijderen.

    Het is dus beter om de wereld CC-vrij te uploaden en dan een lijst te verstrekken, bijvoorbeeld in een topic wat je hebt geopend over je wereld in de Showcase of in je blog, waarin je een opsomming en link geeft van al het CC wat je hebt gebruikt. Zo hebben spelers de keuze of ze dit wel en niet willen downloaden en nog belangrijker, spelers kunnen zelf in de gaten houden wanneer het gebruikte materiaal wordt geüpdate, wat vaak na spelupdates gebeurt, en zo nodig de nieuwste versie downloaden.

    Voorkomen dat CC meelift in de export van je wereld Aanbevolen!

    CAW Framework zodat CAW Custom Content herkent

    Hier staan ook handige tips in:
    De wereld Beta testen
    Post edited by SimLibby on
  • MarlisaatjeMarlisaatje Berichten: 8
    oktober 2013 aangepast
    Bedankt voor het snelle antwoord!! Ik ga eens even uitzoeken hoe ik dit het handigst kan aanpakken :).
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    januari 2014 aangepast
    Foutje. Wilde mijn eerste bericht bewerken en drukte op Citaat ipv op Bewerken.


    EDIT:
    Deborah, nog even over de hoogtemappen. Ik weet inmiddels iets meer. Het is waarschijnlijk wel mogelijk om je hoogtemap groter of kleiner te maken nadat je in CAW al het formaat hebt gekozen. Het kan alleen niet in CAW. Volgens mij moet je je hoogtemap dan exporteren en bewerken in een fotobewerkingsprogramma zoals bijvoorbeeld Photoshop. Hier kan ik je niet heel erg bij helpen. Wat ik wel weet kan je vinden via onderstaande handleidingen:

    http://www.simsexpressie.nl/hoogtekaarten-en-afgelegen-terrein.html

    Het is belangrijk dat je hoogtemap in dit formaat wordt opgeslagen: 16 bit .png in grijswaarden. Verder moet de afbeelding vierkant van vorm zijn met lengtes van 256 x 256 (tiny), 512 x 512 (small), 1024 x 1024 (medium) of 2048 x 2048 (large).

    De algemene handleiding en de handleiding om een hoogtekaart te maken in Earth Explorer kunnen je helpen omdat hier staat hoe je je afbeelding in het juiste formaat krijgt.
  • geesjesgeesjes Berichten: 2
    april 2014 aangepast
    hee, echt super handig die handleiding, maar weet je ook iets over water op twee verschillende hoogtes in Creëer een Wereld tool en hoe je dat kunt maken want ik kan er echt niks over vinden. alvast bedankt
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    april 2014 aangepast
    Volgens mij heeft CAW standaard geen mogelijkheid daartoe. Het enige wat ik dan kan bedenken is om een berg/heuvel te maken met hierop een kavel zodat je in EIG (edit in game/bewerken in spel) een vijver kan maken op deze kavel. Maar dat is niet wat je bedoelt denk ik zo en of je dan het gewenste visuele effect krijgt is nog maar de vraag.

    Dus ik heb gegoogeld (als je ook zoekt met Google: gebruik dan Engelstalige zoekopdrachten, dan vindt je vaak meer en sneller de informatie die je zoekt) en kwam wat informatie tegen wat interessant voor je kan zijn.

    Research - Water Levels from Twinbrook and Bridgeport

    In dit topic staat een link naar een handleiding om aangepaste "water planes" te maken. CAW heeft ook standaard water wat je kan plaatsen. Dit zijn objecten en staan onder de meta gegevens --> spelgegevens: rivierwater. Al weet ik niet of dit hetzelfde is als de "water planes" uit de handleiding aangezien je met deze handleiding kennelijk de water levels op verschillende niveau's kan maken.

    In het Research topic staat hoe je de resources van Bridgeport en Twinbrook kan importeren in je wereld waarmee het kennelijk mogelijk wordt.
    Some people have noticed that Twinbrook and Bridgeport both have areas of water that are above the sea level and not on a lot. For Twinbrook, this is the large area of dammed water, and in Bridgeport there are several mountain lakes.

    This means that it is possible to import these resources into your custom world so that you too can have lakes above sea level. The Bridgeport resources are particularly handy as the water levels vary in size and height, so you can import one or more of the UNK 0x707CA200 resources according to what you need in your world.

    Het importeren van deze resources geeft je objecten wat dus weer betekent dat je dit water niet kan gebruiken om te vissen of iets dergelijks met je Sims.

    Dit bericht kan je gebruiken in aanvulling op het Research topic en de "Water planes" handleiding voor extra verduidelijking:
    http://forum.thesims3.com/jforum/posts/list/475699.page#7177121
    (Forum taal veranderen in Engels --> USA of UK en dan de link kopiëren naar de adresbalk om toegang tot dit topic te krijgen. Of een incognito venster openen in Google Chrome en de link naar dit venster kopiëren. Dan krijg je meteen toegang zonder het gedoe dat je geen privileges hebt om het topic te mogen kijken omdat de verkeerde forum taal is ingesteld.)



    Je kan ook Bridgeport of Twinbrook importeren in CAW (precies zoals de wereld eruit ziet tijdens het spelen), want dan heb je ook de verschillende water hoogtes, en die wereld bewerken. Of alleen de resources importeren zoals genoemd in het Research topic:
    http://www.simsexpressie.nl/bestaande-buurten-importeren-in-caw.html

    Verder schijnt het ook mogelijk te zijn met de "Pond tool" van SuperCAW maar deze "Pond tool" schijnt niet stabiel te zijn en wordt bovendien niet ondersteund door EA.
    juelle_lou schreef:
    with Super CAW there is something called the Pond Tool, which is not the same as placing Water Planes. The Pond Tool is to add water to levels higher than the seawater level, but, it is a very unstable tool and even the EA team don't recommend using it.

    Bron: http://forum.thesims3.com/jforum/posts/list/647585.page#10307625
    (Forum taal weer wijzigen of GC incognito venster)

    Dit bericht verwijst bovendien ook weer naar de handleiding "Water planes".

    Wil je toch meer weten over SuperCAW:
    Modding the Create-a-World Tool to Unlock Hidden Features [A.K.A. 'SuperCAW']

    Een hoop informatie. Dus je bent wel even zoet met het lezen hiervan en het verteren hiervan. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
  • geesjesgeesjes Berichten: 2
    april 2014 aangepast
    ik ga het proberen alvast super bedankt!!!! :D
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    mei 2014 aangepast
    Nee, dit is geen Sims, maar een link naar Artwork van de nieuwe World of Warcraft, het creëren van een van de nieuwe werelden. The Spires of Arak om precies te zijn.
    Maar ik zie veel overeenkomsten, en misschien doet iemand er inspiratie mee op.

    https://www.youtube.com/watch?v=CX_Z489gcv8

    Ik vind het in ieder geval adem benemend wat ze maken. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    mei 2014 aangepast
    Bedankt voor de tip. Ik heb het opgenomen bij Inspiratie --> Werelden. Ook op mijn site. Mijn sticky mag dan Inspiratie in de titel hebben, dit onderdeel stond toch mooi niet in de beginpost dus ik heb dat natuurlijk hersteld.
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    september 2020 aangepast
    CAW Back-up maken en terugzetten

    Als je de Creëer een Wereld-tool (CAW) net hebt (her)geïnstalleerd is er nog geen 'Creëer een Wereld-tool' map in 'Mijn Documenten\Electronic Arts', waar de mappen staan waar je een back-up van wilt maken. Start CAW op en er wordt een map aangemaakt in 'Mijn Documenten\Electronics Arts'.

    Tips

    Map(pen) aanmaken voor je back-up(s)
    Het is handig een map aan te maken waar je de back-up(s) in kunt bewaren. Open de Windows Verkenner met [Windows logo] + [E]. Blader naar de map of het medium waar je de back-up wilt bewaren en klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte voor de optie Nieuw om een Map te maken (klik erop met de rechtermuisknop om de naam eventueel (nogmaals) te wijzigen). Op dezelfde wijze kun je in deze (hoofd) map ook nog submappen maken om alles in te organiseren.

    Je wereld(en) in een aparte map opslaan
    Dit werkt prettig met back-ups maken, bovendien blijft de map Worlds op deze manier georganiseerd en worden al de bestanden en mappen die te maken hebben met jouw wereld (zoals de settings, world, layers, lots en bkp mappen) bij elkaar, in dezelfde map, opgeslagen en bewaard. Open de Windows Verkenner met [Windows logo] + [E]. Blader naar de map: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData\Worlds. Klik met je rechtermuisknop in een lege ruimte - Nieuw - Map (klik erop met de rechtermuisknop om de naam eventueel (nogmaals) te wijzigen).

    Back-up maken

    Het is altijd een goede voorzorgsmaatregel om een back-up te maken van je opgeslagen wereld(en). In het geval de Creëer een Wereld-tool crasht, wat helaas gebeurt, raak je op deze manier niet al teveel vorderingen kwijt die je gemaakt hebt met je wereld. Of voordat je CAW update is het handig een back-up van je werk te maken. De mappen om een back-up van te maken staan in deze map (dit is niet de installatie map):

    Windows Vista/7/8: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool
    Windows XP: C:\Documents and Settings\Gebruikersnaam\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool

    • Verderop staat van welke mappen je een back-up kunt maken.
    • Open de Windows Verkenner met [Windows logo] + [E] en blader naar de map of het bestand waar je een back-up van wilt.
    • Selecteer de map of het bestand met de linkermuisknop.
    • Klik erop met de rechtermuisknop om te Kopiëren. Als je meerdere bestanden wilt kopiëren dan kun je deze één voor één selecteren met de linkermuisknop terwijl je [CTRL] ingedrukt houdt. Bij Windows 7 kun je ook in de menubalk klikken op Organiseren voor Alles selecteren (stel deze menubalk in via het tabblad Weergave van de Mapopties onder Extra).
    • Blader naar de plek - een andere map, het bureaublad, partitie, externe harde schijf, cd/dvd of usb - waar je de back-up wilt bewaren.
    • Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte, zorg dat je hierbij niet selecteert, en kies Plakken.
    • Het rechtermuisknop wordt onder meer ook gebruikt om nieuwe mappen te maken, namen te wijzigen en bestanden/mappen te verwijderen.
    • Back-ups kun je bewaren in speciaal daarvoor aangemaakte mappen (zie de eerder genoemde tips), zoals bijvoorbeeld: CAW BAK. Met hierin bijvoorbeeld de mappen van je eigen gemaakte werelden, aangepaste/zelf gemaakte hoogtemappen en texturen (zoals wegens en terreinverf), etc.

    Opmerkingen
    • Ik bewaar mijn back-ups nooit in dezelfde mappen als waar de mappen staan waar ik een back-up van heb gemaakt.
    • Het bureaublad is wat mij betreft geen goede en veilige plaats om een back-up te bewaren. Ik gebruik het bureaublad alleen om tijdelijke bestanden/mappen te parkeren. En een opgeruimd bureaublad werkt bovendien lekker rustig.
    • Je kunt zelfs een externe uploadsite gebruiken: Box, Dropbox of OneDrive van Microsoft of waar je dan ook de voorkeur aan geeft.
    • Het principe van back-ups maken en terugzetten is hetzelfde. Dus als je begrijpt hoe je een back-up maakt en terugzet van bijvoorbeeld de hele map Creëer een World-tool begrijp je ook hoe je back-ups kunt maken en terugzetten van andere mappen en bestanden.

    Back-up terugzetten
    • Open de Windows Verkenner met [Windows logo] + [E] en blader naar de back-up map die je wilt terugzetten.
    • Selecteer de map met de linkermuisknop.
    • Klik erop met de rechtermuisknop en selecteer Kopiëren of Knippen.
    • Blader naar de map op je computer waar je de back-up terug wilt plaatsen. Zet de back-up terug in de map waar je de back-up van gemaakt hebt.
    • Klik met de rechtermuisknop in een lege ruimte, zorg dat je hierbij niet selecteert, en kies Plakken.
    • Mocht je de naam van een EA map hebben gewijzigd herstel deze dan weer in de originele naam via het rechtermuisknop menu.

    Opmerking: de inhoud van de originele map wordt dan vervangen met de inhoud van de back-up. Als je dat niet wilt, stel de inhoud van de originele map dan eerst veilig door deze inhoud te verplaatsen naar een andere (eventueel externe) opslagmedium.

    Van welke mappen en bestanden een back-up maken

    Map: De Sims 3 Creëer een Wereld-tool
    Bestandslocatie: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts

    Ik maak soms, als ik lui ben of even geen zin heb, snel even een back-up van de CAW map. Wanneer je van de hele map een back-up maakt, is het in principe niet nodig een back-up te maken van afzonderlijke mappen. Met uitzondering van de map Worlds, aangezien de inhoud van deze map, wanneer je regelmatig aan je wereld werkt en dit bewaart, wel steeds verandert. Als je van de hele CAW map een back-up maakt, maak je ook een back-up van bestanden en mappen waarvan het helemaal niet nodig is een back-up te maken. En dus maak ik meestal alleen een back-up van de mappen in UserToolData.

    Map: UserToolData
    Bestandslocatie: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool

    In deze map staan een aantal mappen: HeightMaps, SourceTextures en Worlds waar je wellicht een back-up van wilt maken. Dus kun je ook van de map UserToolData een back-up maken in plaats van de afzonderlijke mappen in deze map. Het is wat jij wilt! Hieronder staat een verklaring over deze mappen die staan in UserToolData.

    Map: Heightmaps
    Bestandslocatie: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData

    In deze map staan de standaard hoogtemappen. Aangezien het ook mogelijk is hoogtemappen van bestaande EA (store) werelden, of hoogtemappen gemaakt door spelers, te downloaden om te gebruiken in je eigen gemaakte wereld of om zelf hoogtemappen te maken of hoogtemappen te exporteren uit EA werelden om te gebruiken in je wereld, kan het handig zijn ook van de map HeightMaps een back-up te maken.

    Map: SourceTextures
    Bestandslocatie: C:\Mijn Documenten\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData

    In deze map staan de standaard texturen van wegens en terreinverf. Aangezien het ook mogelijk is texturen van bestaande EA (store) werelden, of texturen gemaakt door spelers, te downloaden om te gebruiken in je eigen gemaakte wereld of om zelf texturen te maken of extracten uit EA werelden om te gebruiken in je wereld, kan het handig zijn ook van de map SourceTextures een back-up te maken. Daarbij kun je ook afbeeldingen maken bij texturen, zodat je snel kunt zien hoe de textuur eruit ziet (gebruik de .dds bestanden in caw, niet .jpg), die je mogelijk in dezelfde map bewaart als waar de texturen worden opgeslagen.

    Map: Worlds
    Bestandslocatie: C:\Mijn Documenten\Electronic Arts\De Sims 3 Creëer een Wereld-tool\UserToolData

    In deze map staat jouw zelfgemaakte wereld(en). Je kunt een back-up maken van alleen jouw wereld of van de hele map Worlds. Dan heb je ook een back-up van de standaard werelden die hier staan (Riverview en Sunset Valley) en een back-up van bestaande EA (store) werelden mocht je die hebben geïmporteerd in CAW. Zie ook zeker de tip bovenaan deze pagina om je wereld(en) in aparte mappen op te slaan, om alles georganiseerd en overzichtelijk te houden, in het geval je dit nog niet doet.
    Post edited by SimLibby on
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top