Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Lenzen

d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
Na een jaartje of 10 een bril te hebben gedragen, ga ik nu ook over op lenzen. Blijf tijdens het werken steeds met het nekding van mijn camera achter mijn bril hangen. En ik wil nog geen nieuwe bril. Dus dan maar over op lenzen.

Hier dus een algemeen Lenzen topic. Van Tips&Tricks tot aan Welke lenzen heb jij?

Mijn vraag aan jullie: Draag je lenzen? Zo ja: Heb je tips&Tricks voor het in/uit doen van die krengen ;)
2nv5lie.jpg

Reacties

  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    maart 2013 aangepast
    Ik draag al bijna tien jaar (zachte) lenzen, kreeg ze toen ik in de brugklas zat. Ik had eerst ook een bril die ik alleen droeg als ik naar de tv keek enzo, maar al snel bleken lenzen handiger. En ik wilde ook helemaal geen bril dragen op mijn dertiende.

    Wat betreft tips voor het in- en uitdoen, ik "trek" mijn lens altijd schuin naar beneden bij het uitdoen, dat lukt bijna altijd in één keer. Vroeger kreeg ik van de opticien een keer deze manier te horen om je lenzen uit te doen; met je wijsvinger en duim voorzichtig je lens tegen elkaar knijpen. Beetje lastig om dat duidelijk uit te leggen, maar ik wil je vooral meegeven dat je er vanzelf steeds handiger in zal worden.
    Toen ik net lenzen had moest ik ze een dag een paar uur in en dan weer uit, om te wennen. Ik kreeg ze zelf niet uit en raakte helemaal gefrustreerd omdat het niet lukte en ze echt weer uit moesten. Toen ben ik weer teruggegaan naar de opticien met mijn ouders en hebben ze daar voor me uitgedaan. En in het begin was het echt aanklooien en kostte het me soms wel tien minuten voor ik mijn lenzen 's ochtends in had (en het uitdoen ging ook niet erg soepel). Maar echt, je went er vanzelf aan en dan kost het je na een tijd amper moeite meer.
    Neem in elk geval wel de tijd in het begin, want het kan dus langer duren dan je denkt.
  • AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    maart 2013 aangepast
    Ik heb torische lenzen, dat zijn zachte lenzen voor als je een cilinder hebt. Ze plakken extra zodat ze niet gaan draaien, waardoor ze een beetje lastiger in en uit te doen zijn.

    In het begin vond ik het heel lastig om m'n lenzen in en uit te doen, en was ik per keer een kwartier bezig. Super irritant. :XD: Maar na een weekje ging het een stuk makkelijker.

    Vorige maand had ik een paar waar ik telkens last van had, en die zijn uiteindelijk ook gescheurd... Maar meestal gaat het prima. 8)

    Ik ben echt heel blij dat ik nu lenzen heb; ik heb twee jaar een bril gehad en die was ik toen helemaal zat.

    Zachte lenzen zijn alleen wel duur, mijne kosten bijna 400 euro per jaar... :( Maar mijne zijn wel extreem duur, omdat het torische lenzen zijn.
  • RitchieRitchie Berichten: 1,032 Jeugdige Jong-volwassene
    maart 2013 aangepast
    Hoe mensen iets in hun ogen kunnen steken gaat echt helemaal mijn vermogen te boven. Ik zou het met alle moed van de wereld nog niet durven, dus ik ben echt heel dankbaar dat ik goed zicht heb. En anders zou ik sowieso een bril nemen :P
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    maart 2013 aangepast
    ^Ja, maar mannen zijn watjes. :mrgreen:

    Ik heb wel eens "fun lenzen" gehad, gewoon geen sterkte maar wel gekleurd.
    Dus had ik hele groene ogen, of paarse. ;)

    Maar hebben jullie dag/week/maand lenzen?
    Die van mij waren maandlenzen trouwens. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    maart 2013 aangepast
    Ik heb harde lenzen ;) . Mijn opticien raadde mij zachte lenzen af. Daarmee voel je namelijk minder goed als er iets in je oog zit en dan zou je oog sneller kunnen beschadigen. Naja, je ziet hoeveel mensen er zachte lenzen hebben, dus of dat beschadigen zo heftig opgevat moet worden, dat denk ik niet..

    Ik heb in het begin ook echt heel veel moeite gehad met het inhouden van de lenzen. Maar goed, wat wil je, je stopt zoals Ritchie zegt iets in je oog wat er eigenlijk niet hoort, dus daar zal je oog op reageren.

    Het in- en uitdoen ging bij mij al redelijk snel goed. Ik 'schiet' mijn lenzen uit: oog wijd opensperren, wijsvinger in de ooghoek zetten en dan knipperen. Dan zitten je oogleden als het goed is onder de lens en 'schiet' je 'm er zo uit. Maar dat kan alleen met harde lenzen en lang niet iedereen doet dat. Ik dacht dat Malou ze eruit haalde met een zuigertje. Die zet je op je lens en dan ploptie zo van je oog af.

    Weet je al wat je krijgt Nadine, harde of zachte?
  • AnsjJ2AnsjJ2 Berichten: 2,754 Vitale Vijftigplusser
    maart 2013 aangepast
    @Deborah: Dan ben ik ook een watje!

    @Ritchie: Ik durf het ook niet en moet er ook niet aan denken! Brrrrrrrrrr! Ik ga ook liever een bril dragen als ik er ooit 1 moet.
    Mijn Simblr waar ik TS4 updates doe!
  • AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    maart 2013 aangepast
    Ja, sinds ik lenzen heb kan ik ook heel goed oogdruppels indoen en dat kon ik eerst niet. Dus ik denk dat dat wel iets is waar je aan went. ;)

    Ik heb maandlenzen; daglenzen zijn nog eens twee keer zo duur, das dat wordt dan helemaal onbetaalbaar. :XD:
  • xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    maart 2013 aangepast
    Harde lenzen kun je 3 tot 4 jaar mee doen ongeveer, dus dat werkt heel anders.

    Oh en inderdaad, je went heel snel. Eerst had ik zo'n snelle reflex bij mijn oog dat ik (en iemand anders al helemaal niet) geen mascara op kon doen omdat ik dan mijn oog dichtkneep zodra het te dicht in de buurt kwam. Nu is het een piece of cake :P . Dus dat heeft wel een beetje hetzelfde effect vind ik :) (geen idee of andere mensen dat ook zo ervaren :P )
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    maart 2013 aangepast
    AMY1994AMY12 schreef:
    Zachte lenzen zijn alleen wel duur, mijne kosten bijna 400 euro per jaar... :( Maar mijne zijn wel extreem duur, omdat het torische lenzen zijn.
    Ik schrik ook altijd van de prijs, maar ik kan gewoon niet zonder. Ik had liever gehad dat ik geen lenzen of bril nodig had maar dat kan je helaas niet kiezen. Ik gebruik sinds een tijdje lenzenvloeistof van de AH of de Etos, dat is goedkoper dan de merken van de opticien en ik heb geen problemen met m'n ogen erdoor, dus dat scheelt dan nog een klein beetje.

    @ Deborah: ik heb lenzen die je twee weken kan dragen, tot een paar jaar geleden had ik maandlenzen, maar die gingen toen uit het assortiment ofzo.

    @ Ritchie/AnsjJ2: het klinkt ook best eng als je zelf geen lenzen draagt. Ik vond het als kind (toen ik nog geen lenzen droeg) ook een eng idee, en ik keek wel eens hoe mijn moeder ze indeed en dan vroeg ik aan haar of dat niet eng was. Maar je went er echt aan. Het voelt soms wel een beetje tegennatuurlijk om iets op je oog te "leggen", maar ik vind het nu ongeveer zo eng als een kitten. :-)
    xTurtly schreef:
    Mijn opticien raadde mij zachte lenzen af. Daarmee voel je namelijk minder goed als er iets in je oog zit en dan zou je oog sneller kunnen beschadigen. Naja, je ziet hoeveel mensen er zachte lenzen hebben, dus of dat beschadigen zo heftig opgevat moet worden, dat denk ik niet..
    Ik heb een heel enkele keer iets in mijn oog, een wimper of een klein haartje, en dat is dan wel even vervelend, maar het grootste deel van de tijd heb ik geen last van irritaties. Gelukkig ben ik meestal gewoon thuis als zoiets gebeurt, als je loopt te winkelen ofzo is het lastiger, want ik heb nooit lenzenvloeistof bij me.

  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    maart 2013 aangepast
    Ik draag ook geen lenzen. Maar volgens mij is dat met mijn sterkte ook niet eens mogelijk :P. Daarnaast ben ik ook een watje, want ik zou er ook niet aan moeten denken om met m'n vinger in m'n oog te porren :P.

    Mijn vriend draagt wel lenzen. Hij heeft zachte maandlenzen. Voorheen kocht ie alles bij de opticien, maar sinds vorig jaar is ie over gestapt op lenzenvloeistof van de AH, wat veel goedkoper is en net zo goed werkt. En net sinds vorige week heeft ie z'n lenzen bij de Kruidvat gekocht ipv bij de opticien. Dat scheelde ook ruim de helft. Moet je dus wel het geluk hebben dat je alleen maar - of + hebt en geen gekke andere dingen erbij. Tot nu toe heb ik m er nog niet over gehoord, dus het zal wel goed zitten.
    T scheelt wel, want hij verliest nog wel eens een lens bij het zwemmen en nu met goedkopere lenzen is dat toch wat minder erg :P.
  • Renee030303Renee030303 Berichten: 305
    maart 2013 aangepast
    Ik draag zachte maandlenzen. Ik heb met het uithalen nooit problemen gehad. Met m'n ene hand trek ik m'n oog open en met het ander knijp ik de lens bijeen en trek het er zo uit. Het insteken daarentegen... Ik zag niet wanneer mijn lens binnenstebuiten zat! Om in te steken trek ik m'n oog open met mn ene hand. Mijn lens ligt op het topje van mn vinger bij de andere hand en zo steek ik het erin. Na een week ofzo lukte het allemaal vlot... Nu draag ik het al jaren. Maar ik heb last als ik studeer en bij tv kijken. Volgens mijn oogarts is dat omdat ik meer moet knipperen. Heb zo oogdruppeltjes gekregen voor als mijn ogen droog zijn (speciaal voor lenzen). Ook heb ik ge-experimenteerd met lenzenvloeistoffen om minder last te krijgen. Ook zal ik allicht lenzen moeten dragen met een andere kromming ofzo.
    Ik draag sinds ik 14 jaar ben lenzen (ben nu 20 en heb nooit een bril gedragen, direct lenzen) en de voorbije jaren gaan mijn ogen elk jaar achteruit! De oogarts zegt dat ik met voldoende licht moet studeren enz, maar dat doe ik. Volgens mij verzorg ik mijn ogen goed dus ik weet echt niet hoe het komt dat ze zo snel achteruit gaan. Ik heb sinds juli een nieuw nummer en ondertussen kan ik het bord alweer niet meer lezen. Hebben jullie dat ook?

    Renée
  • MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    maart 2013 aangepast
    xTurtly schreef:
    Ik dacht dat Malou ze eruit haalde met een zuigertje. Die zet je op je lens en dan ploptie zo van je oog af.

    Ja, klopt! Ik heb daar een zuignapje voor, en dat gaat verder prima. Geen gezeik, je moet alleen niet die zuignap op je oog zetten waar geen lens in zit, want dat doet pijn :mrgreen:

    Ik heb al ruim 12 jaar lenzen, harde lenzen. Ik heb heeeele slechte ogen dus een bril is voor mij niet echt meer een optie, en laseren ook niet. Mijn ogen zijn enorm kwetsbaar. Je leert vanzelf om lenzen in je oog te duwen als dat je enige kans is op goed zicht. Vroeger had ik nog wel eens dat er eentje onder mijn ooglid schoof maar dat heb ik al jaren niet meer gehad.
  • AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    maart 2013 aangepast
    ^^ Mijn ogen zijn redelijk stabiel, anderhalf jaar geleden was ik een kwart achteruit gegaan, maar dat is het wel een beetje. Ik moet binnenkort weer op lenscontrole, dus dan zullen we wel zien...


    ^ Ik knipperde er een paar weken terug ineens eentje uit. :XD: Dat was echt heel raar.


    @ Keef: Ik gebruik gewoon die van de opticien, want die is goedkoper dan wanneer ik ze los bij de Etos koop. Eigenlijk best raar...
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    maart 2013 aangepast
    Ik heb nu zachte lenzen om uit te proberen. Heb ze gisteren al wel eventjes in gehad, uit gedaan en weer in gedaan enzo.
    Maar vandaag moest ik vroeg werken dus had ik niet zo'n zin om zo vroeg te gaan klooien daarmee.

    Tegen mij is niet specifiek gezegd eigenlijk dat ik ze de eerste paar keer maar een paar uur in moet doen. Dat word nog wat dan, aangezien ik deze week de hele week moet werken, zondag vrij ben en dan weer 4 volle dagen werken. En ik ga ook niet daar me lenzen uit doen. Dat vind ik weer lastig. Zal ik ze gewoon in doen en wel voor 'nood' mijn bril etc. mee nemen? Dat als het echt niet gaat ik ze altijd nog uit kan gaan doen. Of zal ik ze gewoon in doen als ik 's avonds thuis kom en dan voordat ik ga slapen weer uit doen?

    Het voelt trouwens wel kaal hoor, zonder bril ;) Ik merkte gisteren heel erg dat ik als automatisch reflex mijn bril pakte en op wou zetten toen ik op stond van de tafel. haha. Die zal er nog wel even in zitten aangezien ik nou al 10 jaar een bril draag. En het is ook raar om 'helemaal' scherp te zien. Ik ben brillen gewent met vrij kleine glazen dus het 'buitenkader' is voor mij altijd al wazig geweest. Maar met lenzen is dat natuurlijk ook scherp.

    2nv5lie.jpg
  • AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    maart 2013 aangepast
    - powerpost, I know-

    ^ Ik moest ze eerst 2 uur in, daarna 5 uur, toen 8 uur, 12 uur en daarna kon ik ze gewoon fulltime in. Je wil ze in het begin na die tijd ook gewoon uit, want dan zitten ze niet meer lekker. Ik deed ze dan gewoon op school uit, en dan deed ik m'n bril weer op.

    Misschien is het met de 2 en 5 uur handig om dat gewoon 's avonds thuis te doen, en dat je ze vanaf 8 uur gewoon naar je werk in doet. Zoiets. ;)
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    maart 2013 aangepast
    Renee030303 schreef:
    Ik draag sinds ik 14 jaar ben lenzen (ben nu 20 en heb nooit een bril gedragen, direct lenzen) en de voorbije jaren gaan mijn ogen elk jaar achteruit! De oogarts zegt dat ik met voldoende licht moet studeren enz, maar dat doe ik. Volgens mij verzorg ik mijn ogen goed dus ik weet echt niet hoe het komt dat ze zo snel achteruit gaan. Ik heb sinds juli een nieuw nummer en ondertussen kan ik het bord alweer niet meer lezen. Hebben jullie dat ook?
    Nee, de laatste jaren heb ik steeds dezelfde sterkte. Dat is wel fijn, al kan je het niet al te erg beïnvloeden denk ik.
    @ Keef: Ik gebruik gewoon die van de opticien, want die is goedkoper dan wanneer ik ze los bij de Etos koop. Eigenlijk best raar...
    Eerlijk gezegd weet ik niet precies wat zo'n fles bij de opticien kost, maar die bij de Etos of de AH zijn drie euro nogwat, dacht ik. En dat is soms in de aanbieding, daar doet mijn opticien niet aan (geen enkele geloof ik?). Ik had vroeger wel eens van die grote pakketten maar ik vind het wel handig dat je bij de supermarkt of de drogist gewoon even vloeistof kan kopen.
    d13ntjuh schreef:
    Tegen mij is niet specifiek gezegd eigenlijk dat ik ze de eerste paar keer maar een paar uur in moet doen.
    Ik weet ook niet of dat per soort/merk lens verschilt, en ik kreeg ze 9 jaar geleden dus misschien zijn er dingen anders ondertussen.
  • winterbaronwinterbaron Berichten: 680 Studerende Student
    maart 2013 aangepast
    Helaas, geen lenzen hier.
    Wel pas geleden een Natuurkunde Proefwerk over gehad... :mrgreen:
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    maart 2013 aangepast
    Renee030303 schreef:
    Ik draag sinds ik 14 jaar ben lenzen (ben nu 20 en heb nooit een bril gedragen, direct lenzen) en de voorbije jaren gaan mijn ogen elk jaar achteruit! De oogarts zegt dat ik met voldoende licht moet studeren enz, maar dat doe ik. Volgens mij verzorg ik mijn ogen goed dus ik weet echt niet hoe het komt dat ze zo snel achteruit gaan. Ik heb sinds juli een nieuw nummer en ondertussen kan ik het bord alweer niet meer lezen. Hebben jullie dat ook?

    Ik heb geen lenzen, maar wel een bril. Mijn sterkte is sinds m'n eerste bril met een half achteruit gegaan, dat was geloof ik in bijna drie jaar? M'n ogen gaan dus niet hard achteruit, al weet ik nu alweer niet meer zo zeker of ik nog goed scherp zie.

    Ik vind nu een bril nog wel te doen, als je m'n cilinder erbij rekent heb ik -1. Als m'n ogen straks nog verder achteruit gaan wil ik misschien wel lenzen, want als je dan je bril af zet zie je bijna niks meer en lenzen kan je meestal inhouden.
  • BadAngel00BadAngel00 Berichten: 262
    maart 2013 aangepast
    Ik draag ook lenzen, al een hele tijd, een paar jaren. Het is wel gemakkelijk. Het zijn maandlenzen. Alhoewel ik ze langer dan een maand gebruik tot ze niet meer goed aanvoelen in mijn ogen. Als ik een hele dag thuis ben zou ik wel sneller naar mijn bril grijpen. Ik kon snel mijn lenzen insteken en terug uithalen. Ik heb ooit een vriendin gehad die lenzen droeg en iedere dag moest de moeder van dat meisje de lenzen insteken en uithalen. Het is wel durven, maar nu ben ik het zo gewoon dat ik zo over mijn oogbol kan wrijven.
    Wel niet mee gaan slapen. Ik heb ooit, heel in het begin toen ik ze had, gaan slapen met mijn lenzen. Toen ik opstond, dacht ik dat er een mirakel was gebeurd dat ik terug mijn normale sterkte had van mijn ogen. Blijkbaar niet! Ik had mijn lenzen nog in.
    s8hgsg6kiyc4.jpg

  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    maart 2013 aangepast
    ^ Ik zou honderd keer liever zelf mijn lenzen in- en uitdoen als ik het zo eng zou vinden dan dat ik het mijn moeder zou laten doen! Al is iemand nog zo voorzichtig, ik zit liever aan mijn eigen oogbollen dan dat ik iemand anders dat zou laten doen. Volgens mij zou ik juist dan ook erger de neiging hebben om mijn ogen dicht te knijpen.
    En haha, om die laatste zinnen moest ik lachen. Ik ben wel eens even per ongeluk met mijn lenzen in ingedommeld toen ik een keer ziek thuis was, maar verder nooit geloof ik.

    Ik heb ze trouwens wel eens per ongeluk door de gootsteen gespoeld toen ik 16 was, maar ik geloof dat ik dat wel eens in het WWJK heb gepost. :oops:
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    maart 2013 aangepast
    Nou. Het gaat steeds beter... -.-'
    Zelfs als ik ze uit het raam zou willen gooien zouden ze denk ik nog aan mijn vinger blijven plakken. klote dingen.

    Hoewel ik gisteren erg positief er over was, het duurde 'maar' 5 minuten per oog. Dacht ik dat vanmorgen ook wel even te kunnen.
    Begintijd: 9.11
    Eindtijd linkeroog: 9.16
    Eindtijd rechteroog: 9.56

    serieus. Elke keer 'oh, hij zit!'.. 'sh.it, hij zit dubbel'
    uitdoen is trouwens geen probleem.

    Ben trouwens pas sinds gisteren begonnen met elke dag in doen, want meteen de hele dag op me werk dragen zag ik niet zo zitten, en als je om half 8 thuis komt, na een dag drukke kindjes heb je er ook geen zin meer in.
    2nv5lie.jpg
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    maart 2013 aangepast
    ^ Ah, hou vol, het zal heus wel beter gaan langzamerhand. Oefening baart kunst. Al snap ik dat je er soms behoorlijk p.issig van kan worden.
    Maar serieus, ik heb zelf ook enorm zitten kloten met die lenzen in het begin, maar het ging steeds beter.
  • zozizozi Berichten: 954 Jeugdige Jong-volwassene
    maart 2013 aangepast
    Ik draag nu een jaar lenzen en ben er tevreden mee. :p Ja, in het begin waren ze een hel. ^^
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top