Voorkom dat je pc oververhit raakt met deze tips

Lis0Lis0 Berichten: 4,098
Wordt je computer erg heet als je De Sims 3 speelt? Hoor je de ventilatoren loeien? En wordt je computer opeens uitgeschakeld als je aan het spelen bent? Dan kan het zomaar eens zijn dat het spel teveel frames per second gebruikt.
Het aantal beelden per seconde (Engels: Frames per second, FPS), is een maat die aangeeft hoe snel een apparaat beelden (frames) weergeeft of anderzijds verwerkt. De term wordt vaak gebruikt in samenhang met films, computergraphics, videocamera's en beeldschermen.

Achterhalen of het aantal frames per second te hoog is
Om te achterhalen of dit daadwerkelijk zo is kan je het programma Fraps downloaden. Je kan op 'uitvoeren' klikken en Fraps wordt dan automatisch op je bureaublad geïnstalleerd. Maar ook zonder Fraps kan je het aantal FPS achterhalen, namelijk met een cheat. Met dank aan Libby voor de tip!
SimLibby schreef:
Open het cheatvenster met ctrl+shift+c
Typ in fps on (uitzetten is fps off)

Wanneer je de cheat aanzet zie je rechtsboven in je scherm cijfertjes die je vertelt hoe snel de beeldwisselingen plaats kunnen vinden.

Als je ervoor kiest om Fraps te gebruiken dan open je allereerst Fraps (twee maal klikken op het pictogram), er komt dan een venster in beeld met verschillende tabbladen. Je klikt dan op het tabblad '99 FPS' en vinkt FPS, Frametimes en MinMaxAvg aan onder Benchmark settings.

2lvl634.png

Nu start je De Sims 3 op (Fraps laat je aan staan) en als het goed is zie je dan in de linkerbovenhoek gele cijfers verschijnen. Dit zijn het aantal frames per second. Als je op F11 klikt slaat Fraps de FPS op en kan je dit later bij benchmarks terug zien.

Als de FPS onder de 100 is dan is er niks aan de hand, is de FPS tussen de 100 en de 200 dan kan je je zorgen maken maar als de FPS boven de 200 is zorgt dit voor problemen. (Bron)

De oplossing
Nu je weet wat het aantal FPS is en als dit aantal daadwerkelijk te hoog is, is het tijd om het probleem op te lossen. Hiervoor heb je het programma FPS Limiter nodig (Klik hier om het bestandje via Mediafire te downloaden). Dit programma sla je ook weer op je Bureaublad op. Er verschijnt dan een mapje genaamd 'FPS Limiter'. Als je dit mapje opent zie je verschillende bestanden maar het enige waar je op hoeft te klikken is FPS_Limiter_GUI.

34i4v7r.png

Het volgende venster verschijnt nu:

286y5uw.png

Je klikt vervolgens op search executable en gaat dan naar C:/Program Files (x86)/Electronic Arts/De Sims 3/Game/Bin/TS3W.exe. Je klikt twee maal op dit bestand of op open.

23kpxlw.png

Nu vul je bij maximum fps het getal 60 in. Daarna klik je op create bat.

2zxno8k.png

Er verschijnt nu een bestand in de map 'FPS Limiter' genaamd TS3W.exe.limited. Dit houdt in dat het aantal FPS nu beperkt is.

24fxuhl.png

Belangrijk! Elke keer als je De Sims 3 wilt opstarten klik je twee maal op dit bestand, je gebruikt de Launcher dus niet om het spel op te starten. Je kunt uiteraard wel al je downloads installeren via de Launcher, maar het spel start je op via TS3W.exe.limited.

Als het goed is kun je nu de sims spelen zonder dat je pc uitvalt! :D

Andere tips om oververhitting te voorkomen
- Zorg dat je computer niet in een kast staat opgesloten maar genoeg ruimte heeft om zijn warmte kwijt te kunnen.
- Zorg dat er geen stof aanwezig is op de ventilatoren.
- Zet een laptop niet op je bed of op schoot maar op een bureau of dienblad.
- Je kan eventueel een extra ventilator inbouwen.

Bron

Reacties

• SimLibbySimLibby Berichten: 6,812 Ondeugend Oudje
    augustus 2012 aangepast
    Handig topic Lis0.

Er is trouwens ook een cheat om FPS te kunnen zien:

Wanneer je de cheat aanzet zie je rechtsboven in je scherm cijfertjes die je vertelt hoe snel de beeldwisselingen plaats kunnen vinden.

V EDIT:
    Graag gedaan.

Nog even over Fraps. Ik gebruik het zelf ook (voornamelijk om afbeeldingen te maken van het hele De Sims 3 scherm aangezien printscreen bij mij niet werkt in-game). Het is een goed programma.

Het is voor Fraps alleen niet nodig automatisch mee op te starten met Windows. Dus dit kan uitgeschakeld worden. Als je het programma niet gebruikt kan je het sowieso sluiten anders neemt het alleen maar pc resources in beslag. Resources die beter besteed kunnen worden aan de actieve processen waar de pc en de spelers op dat moment mee bezig zijn.
    Post edited by Unknown User on
    SimsExpressie
    Mijn website over De Sims 3, De Sims 4, de Creëer een Wereld tool en De Sims Middeleeuwen
    Met caw resources, gameplay en bouw gidsen, bibliotheek, technische ondersteuning en meer!
  • Lis0Lis0 Berichten: 4,098
    augustus 2012 aangepast
    Dat is helemaal super Libby, dank je wel voor de tip. Ik zet het er meteen bij ;)
  • finnetje88finnetje88 Berichten: 10
    november 2012 aangepast
    Super bedankt voor deze tip!!!
    Ik kon the sims 3 niet spelen zonder dat hij uitviel, terwijl mijn pc toch aan de minimale vereisten voldeed.
    Door middel van fraps kwam ik erachter dat het aantal frames per seconde hoger lag dan 800... Nu heb ik alle stappen doorlopen en the sims loopt als een treintje.
    Dankjewel :D Fabienne
  • xLaurenxLauren Berichten: 15
    november 2012 aangepast
    SimLibby schreef:
    Handig topic Lis0.

Er is trouwens ook een cheat om FPS te kunnen zien:

V EDIT:
    Graag gedaan.

Nog even over Fraps. Ik gebruik het zelf ook (voornamelijk om afbeeldingen te maken van het hele De Sims 3 scherm aangezien printscreen bij mij niet werkt in-game). Het is een goed programma.

Het is voor Fraps alleen niet nodig automatisch mee op te starten met Windows. Dus dit kan uitgeschakeld worden. Als je het programma niet gebruikt kan je het sowieso sluiten anders neemt het alleen maar pc resources in beslag. Resources die beter besteed kunnen worden aan de actieve processen waar de pc en de spelers op dat moment mee bezig zijn.

Bij mij werkt deze cheat niet ? Ook kan ik dat programma niet downloaden om mijn frames te veranderen :c
    november 2012 aangepast
    xLauren schreef:
    Bij mij werkt deze cheat niet ?
    Als je het cheatvenster opent en Help intypt, staat de cheat FPS er dan tussen. Zoja, verwijder het woord help dan en voer de cheat precies is zoals er staat.

Zonee, activeer dan eens Testingcheatsenabled true. En hierna weer help. Staat fps er nu tussen? Zoja, verwijder het woord help dan en voer de cheat precies is zoals er staat.
    xLauren schreef:
    Ook kan ik dat programma niet downloaden om mijn frames te veranderen
    Waarom kan je dat programma niet downloaden? Weet je niet hoe dat moet? Krijg je een foutmelding (zoja, welke)? Wordt het geblokkeerd door Windows of je virusscanner?
    SimsExpressie
    Mijn website over De Sims 3, De Sims 4, de Creëer een Wereld tool en De Sims Middeleeuwen
    Met caw resources, gameplay en bouw gidsen, bibliotheek, technische ondersteuning en meer!
  • tdejongtdejong Berichten: 47 Pruttelende Peuter
    november 2012 aangepast
    Is er ook een oplossing voor een mac? Misschien loop ik te hard van stapel, heb het met de cheat nog niet uitgeprobeerd. Maar ik wilde wel een programma downloaden om dit te verhelpen.

x
  • MarjoleijnMarjoleijn Berichten: 25
    februari 2013 aangepast
    Hé, wat een handige tips! Mijn laptop raakt al oververhit als ik drie programma's heb openstaan, maar bij de sims wordt het helemaal een kacheltje (gelukkig is hij nog nooit uit gevallen tijdens het spelen!).

Nu vroeg ik mij alleen af of het ook zou helpen om het spel wat sneller te laten draaien. Na het installeren van jaargetijden is mijn spel namelijk veel trager geworden. Niet alleen het laden, maar ook tijdens het spelen loopt het soms even vast (mini hartaanval, want ik sla veel te weinig tussentijds op, waardoor ik bang ben om mijn voortgang kwijt te raken).

Denken jullie dat de snelheid van het spel ook verbetert als ik die fps aan een limiet zet? Ik heb er ook aan gedacht om een paar assecoirespakketten te verwijderen omdat ik die minder leuk vindt dan de uitbreidingen, zou dat ook een oplossing zijn?

februari 2013 aangepast
    tdejong schreef:
    Is er ook een oplossing voor een mac? Misschien loop ik te hard van stapel, heb het met de cheat nog niet uitgeprobeerd. Maar ik wilde wel een programma downloaden om dit te verhelpen.

x

Voor zover ik weet kan je de FPS Limiter ook gebruiken op een MAC. Heb je al geprobeerd om het programma te downloaden? The cheat is alleen bedoeld om te kijken hoeveel frames per second je hebt zodat je daarna met de FPS Limiter de FPS naar beneden kunt krijgen.
    Marjoleijn schreef:
    Hé, wat een handige tips! Mijn laptop raakt al oververhit als ik drie programma's heb openstaan, maar bij de sims wordt het helemaal een kacheltje (gelukkig is hij nog nooit uit gevallen tijdens het spelen!).

Nu vroeg ik mij alleen af of het ook zou helpen om het spel wat sneller te laten draaien. Na het installeren van jaargetijden is mijn spel namelijk veel trager geworden. Niet alleen het laden, maar ook tijdens het spelen loopt het soms even vast (mini hartaanval, want ik sla veel te weinig tussentijds op, waardoor ik bang ben om mijn voortgang kwijt te raken).

Denken jullie dat de snelheid van het spel ook verbetert als ik die fps aan een limiet zet? Ik heb er ook aan gedacht om een paar assecoirespakketten te verwijderen omdat ik die minder leuk vindt dan de uitbreidingen, zou dat ook een oplossing zijn?

Bij mij heeft het iets geholpen voor de snelheid van mijn spel. Het kan in ieder geval geen kwaad om je FPS te verlagen met FPS Limiter als de FPS daadwerkelijk te hoog is. Het trager worden van je spel kan ook komen door veel Custom Content. Ook hangt het af van je computer specificaties, als je computer maar een paar uitbreidingen aan kan zou je inderdaad enkele accessoirespakketten kunnen verwijderen :)
  • RobinBoorsmaRobinBoorsma Berichten: 45
    februari 2013 aangepast
    Ik was nieuwschrierig hoeveel mijn laptopje had. Hij had 300. Ik heb nooit problemen. Nooit warm, nooit dat hij keihard loeit ofzo, gewoon mooi rustig. Misschien kan mijn laptop gewoon wat meer aan. Ik ben blij dat het goed draait. Misschien een aanvullig: Ik heb een goede koeler, ik heb veel RAM, goede processor, en nog een extra Graphics kaart naast de Videokaart. Owja, ook een goed moederbord.
  • ninaprutsninapruts Berichten: 630
    april 2013 aangepast
    M'n laptop (zelf samengesteld bij BTO) is inmiddels een jaar oud en ik merkte dat hij het lastig begon te krijgen bij de sims maar vooral bij CAW. Ik kan écht niet kiezen om enkele pakketten niet te installeren, zonde van het geld vind ik. Tijd voor onderhoud dus; ik heb 'm eergisteren samen met mijn vader opengevezen, stof uitgeblazen en nieuwe koelpasta aangebracht. Daarna heb ik hem gedefragmenteert met Auslogics. Nu wordt ie amper warm en kan ik zowel CAW als de Sims tegelijk draaien zonder problemen. Zeker eens aan te raden dus!

(Ik denk afhankelijk van de producent, kan je ook je laptop binnenbrengen voor onderhoud. Zo kan ik mijn laptop naar BTO opsturen voor 20€ excl. BTW.)
    Wat houdt dit onderhoud in:
    1. Aansluitingen worden gecontroleerd op werking en mogelijke beschadigingen
    2. Passief koelsysteem wordt gereinigd (koelplaten)
    3. Processor wordt voorzien van nieuwe koelpasta
    4. Ventilator wordt gereinigd en indien nodig vervangen
    5. LCD scherm wordt gereinigd met speciale LCD reiniger tevens krijgt u een speciale doek
    6. Behuizing wordt gereinigd (buitenzijde en indien nodig binnenzijde)
    7. Geheugen wordt getest (met speciale software)
    8. Harde schijf / SSD en DVD Brander / BluRay worden getest (met speciale software)
    mei 2013 aangepast
    Dank je wel voor de tip Nina! Blij om te horen dat alles weer prima werkt :)

Ik kwam laatst op internet tegen dat het hebben van veel High Poly custom content er ook voor kan zorgen dat je grafische kaart harder moet werken en uiteindelijk te heet wordt. Op LivingSims vond ik een bericht met meer uitleg:
    BAUFIVE schreef:
    This information is posted at MTS about poly count. I have heard MTS generally advises to keep polys 1000 and below for one square. TSR suggests that 1200 is perfectly okay.

I would like to break it down a little better though as it can get confusing and people get really up tight about poly counts when they care about it (and honestly more people SHOULD care about it - I swear we'd have less games crashing). Creators should be keeping an eye on poly counts. When you create original meshes, some items come close and some can surpass the recommended amounts. Ideally, it won't be too much above the recommended limits. You have to think about the item and its function. Will someone have ten of these in a room or will it be the only one on the lot:

Scenario 1: You've just downloaded some crazy item that only one is going to be on the lot - for that matter - it probably will be the only one in your town. The poly count is triple the recommended amount. Is that going to crash your game? No - probably not.

Scenario 2: You just downloaded a set of 50 conversions and it's all little stuff and you use OMSP to stack an open book with pages lifted, a calculator with buttons, a delicate china cup with scalloped edge, and 12 other really beautiful items that you're going to take a picture of in close up to go with the room full of tchotchkes and over-carved furniture . . . . bad idea. (Think of a table with five high poly items on it and the table is also high poly and it all fits on one square - it's asking for trouble. Worse - those of us who do that probably also have a house that looks pretty much the same as that table. A whole lot with tons of items and if many of those are high poly it's crazy).

Oddly - things like hair people don't really care about it but that is in constant motion! Really - in that case - the low detail number is the important one - you probably are not going to be in close up on your sim every second of every game. In fact - most of us only observe them from afar so we can 'plan their day'

The low-fi method for determining poly counts is really just taking a good look at the item - if it's highly detailed with beautiful swooping curves (no angles), luscious folds in fabrics on top of ornate 'carvings' and intricate details - avoid it OR keep in mind that it's high and use it once if you cannot live without it. This rule goes for really small items especially.

Okay - checking poly counts in TSR Workshop. If you really want to do it, there are a number of steps involved.

- First step - create new project.
    - Second step - Import New
    - Third Step - Browse for the item. Direct the program to wherever you've stored your suspect item.
    - Fourth Step - You'll need to know the file type. If it's a package or a sim3pack. Tell the program what type you are looking for by selecting it in the drop down menu.

Okay - now you'll have a series of 'okay' and 'next' buttons. Keep clicking. If you get an error, you can try to ignore the error (don't bother to report it) to get to the item. This can sometimes happen, not entirely sure why. Now that you've opened your item your screen will look like this. I have shown an EA item to not single out any single creator.

- Fifth step - click on the mesh tab. For finding poly counts - this is the only tab you'll be interested in. Let's dissect it - here you have Group 0 (shadow) and Group 1 (phong). This is pretty standard fare for an object. Sometimes you'll see a number of groups. This is either because you have different types for a group (glass, mirror, standing water, et cetera) OR it needs to be broken down into smaller groups for assigned actions (a bed, a door, et cetera). Grab your calculators kiddies if there are 7 groups.

So there you have it. It would be nice if creators warned of higher poly counts - generally speaking - if it is confined to one square in game and it is below the recommended, most creators are not going to mention it.
  • HironiusHironius Berichten: 38
    mei 2013 aangepast
    Hallo,

Ik gebruik al een tijdje die 'fps on', omdat ik mijn laptop soms ook heel hard hoor loeien als ik TS3 speel. Het gekke is alleen dat ie cheat aangeeft ik nooit boven de 70 fps kom (normaal rond de 30), terwijl het nu wel een paar keer gebeurd is dat de laptop is uitgevallen.
    Verder heb ik geen bots en verboden downloads, dus ik zou graag willen weten of iemand nog een tip heeft.

PS: Mijn laptop valt uit sinds ik de laatste uitbreiding heb gedownload: Studentenleven.

EDIT: Ik weet eigenlijk niet precies of mijn laptop echt aan alle eisen doet. De specificaties van mijn lappot zijn te vinden in volgende link:
    http://www.laptopshop.nl/product/122607/toshiba-satellite-c660-1j2.html#product_specifications
    Post edited by Unknown User on
    juni 2013 aangepast
    @ Hironius
    Gebruik je alleen de code fps on of gebruik je ook FPS Limiter? En zo ja, start je het spel wel op via de FPS Limiter TS3W snelkoppeling? Als je namelijk het spel opstart via de Launcher werkt de FPS begrenzer niet.

• o0leanneo0leanne Berichten: 1
    juli 2013 aangepast
    Hai,

Ik heb alles gedownload en geïnstalleerd zoals in het schema maar ik kan sims niet opstarten via die TS3W.exe ik krijg 2 zwarte schermen met tekst erin die heel snel weer verdwijnen. Ik heb windows 8, kan het daardoor komen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
  • simply9090simply9090 Berichten: 1
    juli 2013 aangepast
    helpt dit ook voor als je sims 3 heel sloom is en veel haakt ?? :?: :shock: :(
  • DeborahDeborah Berichten: 10,058 Moderator
    juli 2013 aangepast
    Nee, daar zijn heel veel andere tips voor.

Deze vind ik de handigste, maar er zijn er nog meer.

http://forum.thesims3.com/jforum/posts/list/696449.page

oavxn6.png

Some angels choose fur instead of wings
    juli 2013 aangepast
    ^ In aanvulling:
    http://forum.thesims3.com/jforum/posts/list/367480.page

De informatie waar Deborah naar linkt, wordt daar ook genoemd (tip 18 ) plus er staan nog meer tips die je kan onderzoeken. Ik zou ook zeker eens tips 3 bekijken in jouw geval.
    SimsExpressie
    juli 2013 aangepast
    o0leanne schreef:
    Hai,

Ik heb alles gedownload en geïnstalleerd zoals in het schema maar ik kan sims niet opstarten via die TS3W.exe ik krijg 2 zwarte schermen met tekst erin die heel snel weer verdwijnen. Ik heb windows 8, kan het daardoor komen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Het kan zijn dat het spel niet meteen opstart. Bij mij lukt het 9 van de 10 keer ook niet in één keer, het scherm blijft dan zwart. Heb je al geprobeerd om een paar keer achter elkaar het spel te starten met TS3W.exe? Als hij vastloopt kan je via CTRL + ALT + Delete en dan taakbeheer het spel beëindigen.

Helaas heb ik geen ervaring met Windows 8 en FPS limiter en op internet heb ik zo gauw ook niks gevonden. Je zou bovenstaande tip nog kunnen proberen of nogmaals het bestandje TS3W.exe aanmaken. Misschien helpt het om je hele computer te cleanen met CCleaner voordat je het spel opstart.
  • FloorHFloorH Berichten: 2
    januari 2014 aangepast
    Oke,
    Ik heb winrar op mijn computer staan en hij opent als ik de limiter download een winrar bestand.
    Het bestand dat je moet openen met de limiter staat daar bij mij ook in als een winrar bestand, en ik kan dat dus niet openen.
    Help mij alsjealsjealsjeblieft zsm :(

:!:
  • FloorHFloorH Berichten: 2
    januari 2014 aangepast
    Oke ik heb het nu uitgevogeld
    Heb alles gedownload enzo
    MAAR NU KAN IK HET WEER NIET OPENEN VANAF DAT TS3W DING
    uigbjhsv ik word hier een beetje gek van, ik heb namelijk een normale computer met windows 7.
    ughughugh :evil: :evil: :evil: :? :? :? :x :x :x :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown: :hunf: :hunf: :hunf: :roll: :roll: :roll:
  • DeborahDeborah Berichten: 10,058 Moderator
    januari 2014 aangepast
    FloorH,

Zou je je berichten op een juiste plek willen plaatsen?
    Dit is een topic wat gaat over oververhitting op je pc.
    Heeft dus niets te maken met jouw problemen.
    Hierbij een waarschuwing.
    oavxn6.png

Some angels choose fur instead of wings
  • AmybaltusAmybaltus Berichten: 10
    februari 2014 aangepast
    hey,

het is al een tijdje dat er hier iets is gezegt of gevraagd...
    maar ik probeer het toch :D

op een een of andere manier kan ik fps limiter niet dowloaden, als ik het download krijg ik zo'n reclame ding. en dan houd het op.. heel apart.
    zou iemand me kunnen helpen, want ik snap van computers vrij weinig :oops:

alvast bedankt, vg. amy
  • winterbaronwinterbaron Berichten: 680 Studerende Student
    Ik heb er sinds kort last van dat mijn PC nogal heet wordt. Dat werd-ie eigenlijk altijd al wel, maar sinds kort ondervind ik er last van. Zeker ook met het bouwen aan Paleis Het Loo. De computer gaat soms tergend langzaam en bij het afspelen van video's slaat hij soms gewoon volslagen vast. Sims 3 werkt dus ook niet meer naar behoren. En dat is soms best vervelend. Dat ik een meubel aanklik en dat hij dan 20 seconden later verschijnt, bijvoorbeeld.

Dit zou enerzijds kunnen komen door de grote hoeveelheid CC die ik voor het meubilair gebruik. Anderzijds zou het kunnen liggen aan de grote wereld, veel verschillende kavels, en de hoog ingestelde grafische opties. Soms krijg ik ook een melding dat het koelingssysteem van mijn PC defect is. Dus ook dáár zou het aan kunnen liggen.

Ik heb gebeld met de speciaalzaak en ik ga hem daar eventjes langs brengen. Kijken of ze mijn PC in ieder geval iets kunnen optimaliseren. Want dit is geen doen...
  • lesleykelesleyke Berichten: 11
    Bedankt Liso, een tijd gaat het goed en dan liep het altijd vast maar nu weet ik waarom had meer dan 600 fraps soms. nu heb ik er maar 66. start heel snel op nog nooit gezien. straks het verder spelen eens testen maar het ziet er alvast heel erg goed uit. bedankt
  • lesleykelesleyke Berichten: 11
    ondanks dat de meter maar op 30 staat is mijn spel toch uitgevallen in de bouwmodes,deed nochtans niks speciaal gewoon wat planten aan het zetten. wat zou ik nog kunnen doen? heb de voorgaande stappen dus uitgevoerd en opgestart via de limiter zoals boven aangegeven.bij mij valt sims regelmatig uit en ik sla dus ook niet altijd vaak genoeg op helaas. zou leuk zijn als ik het kan oplossen. alvast bedankt
  • basketbalfreakbasketbalfreak Berichten: 54 Pruttelende Peuter
    Hey allemaal, ik heb geprobeerd om Fraps te downloaden maar hij geeft aan dat Mac het programma niet ondersteunt. Heeft iemand een alternatief? Ik speel namelijk op een Macbook Pro en hij maakt erg veel geluid en is loeiheet als ik speel.
  • LiessimLiessim Berichten: 17
    Ik heb deze methode geprobeerd, maar helaas start hij de Sims bij mij helemaal niet op met de snelkoppeling van FPS. Dit komt denk ik omdat ik alleen de codes heb gekocht, en dus met Origin moet opstarten. Ik zag in eerdere reacties dat andere ook deze problemen hebben ervaren. Je kan zien of je de nieuwere versie van de Sims hebt als jou spel niet in Electronic arts staat, maar in Origin Games. Het lukte niet, dus ben ik even op Engels wezen zoeken, en kwam ik erachter dat dit dus niet kan als je game dus in Origin Games staat. Helaas :(
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top