Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Het pruttel en kook potje...

2

Reacties

  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    februari 2013 aangepast
    Hebben jullie de laatste tijd nog interessante recepten geprobeerd? Ik heb gister een "aardappeltatin" uit een oude Allerhande van vorig jaar gemaakt, dan doe je dus bladerdeeg over de vulling heen en draai je de taart om wanneer hij klaar is. Was best lekker. En morgen maak ik zalmburgers met een bagel. Bagels :mrgreen:

    Wat ik gister bedacht, bestaan er eigenlijk volkorenbagels? Want de enige die ik ken zijn "gewone" en met sesam. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit volkorenbagels in de supermarkt hebt zien liggen.
  • Opties
    d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    februari 2013 aangepast
    Ik heb voor mijn verjaardag een recept van Nigella gemaakt.
    Nutella Cheesecake. ♥
    Hij was ook vrijwel meteen op! Heb er nu even geen foto's van. Maar ik ga hem morgen weer maken, dus dan maak ik er wel foto's van voor jullie ;)
    2nv5lie.jpg
  • Opties
    LinSylLinSyl Berichten: 1,908 Vrolijke Volwassene
    februari 2013 aangepast
  • Opties
    CSims482CSims482 Berichten: 879
    februari 2013 aangepast
    hmm, ik krijg honger van dit topic. Ik dacht alleen dat er meer recepten tussen zouden staan.

    Vroeger kookte ik nooit maar sinds ik op kamers zit vind ik het wel leuk om te doen. Ik ben dan minder bang om fouten te maken.

    Voor mij is het belangrijk dat een gerecht, makkelijk, goedkoop en lekker is.

    Meestal kies ik mijn recepten met behulp van de Appie app, die heeft heel veel recepten, ook van mensen zelf en vaak nog een beoordeling.
    Ik heb laatst moussaka gemaakt en het was echt goddelijk. En als je het voor 5-6 personen maakt zijn de kosten p.p. prima te doen en het was niet moeilijk!

    Wat ik ook echt super simpel en lekker vind is boerenkool. En dan niet zo blabla op de echte manier met aardappels maar op mijn cheapymanier.
    Een paar pakken d.i.e.p.v.r.i.e.s.boerenkool (hangt van aantal personen) laten ontdooien tot het een prutje is, vuur af... aardappelpuree er langzaam en geleidelijk door heen roeren tot je een goede verhouding hebt en KLAAR!
    Minder dan 10 minuten werk en het is nog lekker ook! Lekkere rookworst erbij en een beetje azijn erover, JAM JAM!
  • Opties
    AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    februari 2013 aangepast
    @ Keef: Bij Bagels&Beans hebben ze volkorenbagels. Daar hebben ze echt zooo veel verschillende soorten bagels. :XD:


    Ik heb al een tijdje niet meer gekookt omdat ik door mijn werk bijna niet meer thuis ben. Jammer, want ik vind het wel altijd leuk om te koken.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2013 aangepast
    ^^ Appie App? Wat is dat???
    Klinkt als iets wat ik wel gebruiken kan. ;)

    Ennneh, boerenkool maken is niet moeilijk hoor.
    Ik koop een zak boerenkool (al gesneden) bij de AH, en een zak stampot aardappelen. (zijn al geschild en in stukjes gedaan)
    Ik doe water in een pan, de aardappelen er in, daarop de boerenkool en daarop de rookworst.
    Dat zet ik op tot dat het kookt en dan laat ik het nog zachtjes doorpruttelen, een minuut of 20. Na 10 minuten ga ik spekblokjes bakken, zodat het tegelijk klaar is.
    Afgieten, stampen, spekkies er door, en klaar. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    februari 2013 aangepast
    @ d13ntjuh: ooh, die heb ik ook in Nigellissima zien staan. Blijft zeker lekker aan je tanden kleven? Ik wil trouwens geen betweter zijn, maar volgens mij zit je in het verkeerde (hartige) topic... :wink:

    @ LinSyl: dus toch, bedankt voor je links. Het leek me wel zo logisch, maar meestal zijn het gewoon witte.

    @ CSims482: ik wil je wel een paar recepten geven die ik heel lekker vind, als je dat interessant lijkt? Misschien vind jij alleen de dingen die ik lekker vind juist weer niet lekker.

    @ Amy: toevallig heb ik daar vorig jaar een keer een bagel gegeten, en ik zat inderdaad te denken dat ik daar volgens mij wel de volkoren variant op het menu zien staan. Volgens mij had ik er toen één met sesam, maar ik weet het echt niet zeker meer.

    @ boerenkool: ik zou wel vaker boerenkool willen eten omdat het zo gezond schijnt te zijn, maar ik ben niet zo stamppotterig. Ik heb vorig jaar wel een keer een recept uit de Allerhande (ja, weer :-) ) gemaakt met van die kleine worstjes en venkel en boerenkool, maar dat vond ik niet zo handig want ik moest allerlei dingen tegelijk doen en dat probeer ik meestal te mijden bij koken. Ik heb nog wel 2 recepten, één voor boerenkoollasagne en één voor pannenkoekjes met boerenkool en zalm, die wil ik wel uitproberen.
  • Opties
    d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    februari 2013 aangepast
    ^Ik vond het ook al zo raar dat ik hem niet meer kon vinden ;)
    Maarja, verkeerde topic dus. Maar goed.

    Mwa, valt opzich wel mee hoor!
    2nv5lie.jpg
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    augustus 2017 aangepast
    Vanavond heb ik pompoengnocchi met salieboter gemaakt. Ik ben zo'n twee uur bezig geweest. :| Ik ben namelijk niet in het bezit van zo'n mooie Kitchenaid of welke andere keukenmachine dan ook, en ik moest pompoen roosteren en vervolgens pureren. Heb het achtereenvolgens met een vork, aardappelpers (daar zijn mijn armen genoeg niet sterk genoeg voor, je moet hard knijpen met zo'n ding!) en een pureestamper geprobeerd. En toen weer terug naar de vork. Duurde dus nogal lang en ik vind koken wel leuk, maar het moet niet uren duren en dat deed het nu wel. Dus op een gegeven moment had ik er een beetje genoeg van.
    Maar ik heb het wel afgemaakt hoor, en het was lekker. Maar niet zó lekker om nog eens zoveel moeite te doen. Al zou het al een hoop tijd schelen als ik gewoon een keukenmachine had waar ik een grotere hoeveelheid in één keer in zou kunnen doen.
    Post edited by Keefbeetle on
  • Opties
    AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    maart 2013 aangepast
    Ik zag vanochtend de schrijfster van Cook Yourself Thin, Gizzi Erskine bij BBC Breakfast. Haar boek is vandaag uitgekomen, dus ik ben even gaan googelen. Er is ook een tv-serie van, en hier kun je heel wat recepten vinden.

    Er zitten ook heel veel toetjes en bakdi.ngen tussen, ziet er echt goed uit! 8)
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    augustus 2017 aangepast
    ^ Leuk die recepten. Over Gizzi Erskine heb ik wel vaker gehoord. Bananenbrood voor het ontbijt klinkt goed. :-)
    Post edited by Keefbeetle on
  • Opties
    d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    september 2013 aangepast
    Kels. Zou jij miss het recept van die lekkere rucola salade willen posten? Ben het alweer vergeten.
    Zal je eerlijk zeggen: normaal ben ik niet echt van meloen en parmezaanse kaas... Maar deze was echt lekker!

    Ik ben nu een recept van Jamie aan het maken. Het komt er op neer: Kip met banaan en maïs en spek....
    Mocht het smaken, zal ik het recept wel voor jullie delen ;)

    Mijn beredenering om dit toch te proberen:
    - punt 1: ja het smaakt lekker want: SPEK
    - punt 2: ja het smaakt lekker want: Jamie zegt het "
    - punt 3: give it a try!

    en nu Master Chef: the proffesionals kijken :D
    2nv5lie.jpg
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    september 2013 aangepast
    ^ Interessante ingrediënten, bijzondere samenstelling. ;)

    Ben zeker benieuwd, Hubby is dol op kip, het komt mij een beetje mijn oren uit, dus wat variatie is zeker welkom. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    augustus 2017 aangepast
    ^^ Spek is altijd goed! :mrgreen: Ik heb zelf een beetje een maïsaversie, doe het nooit ergens door alleen zo'n maïskolf met boter en zout vind ik wel lekker. Maar Jamie Oliver heeft best lekkere recepten vind ik vaak, zijn recept voor Zweedse gehaktballetjes vond ik ook heel lekker!
    Post edited by Keefbeetle on
  • Opties
    AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    september 2013 aangepast
    ^^^ Oeh, ja, die was lekker! 8)


    Ik had vanavond voor mijn bestuursgenootjes gekookt. Naja, gekookt... Pastasalade met rauwe ham, tomaatjes, komkommer en parmezaanse kaas. Het was heel erg lekker! (En gezellig. :mrgreen: )
  • Opties
    d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    september 2013 aangepast
    Kip met banaan is best een goede combi ;)
    het prutje er omheen had ik iets te veel wijn in gedaan (moest een groot glas zijn, heb een klein flesje gedaan ;) )

    Ik heb het recept even googeld: http://www.brutsellog.nl/2006/04/23/kip-met-banaan-en-spek-met-mais-witte-bonen-en-aardappeltjes/

    Ik had het met volkoren rijst. Maar aardappeltjes zullen ook best lekker zijn ;)
    En zonder munt. Ben niet zo'n munt fan.
    2nv5lie.jpg
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    september 2013 aangepast
    ^ Ziet er erg lekker uit.

    Helaas is Hubby een zeikerd (hij vind zelf van niet hoor)
    Banaan, mais en piepers hoeft ie niet...

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    xKelseyxKelsey Berichten: 8,005
    september 2013 aangepast
    ^^ Wil ik ook proberen :D

    Hierbij het recept van de salade, Nadine.

    Voor 4 personen:
    1 x cantaloupe meloen
    1 grote zak rucola-sla
    1 pakje geroosterde pijnboompitten (of zelf roosteren in droge koekenpan)
    1 bakje parmezaan snippers
    1 citroen
    Olijolie
    Oregano (gedroogd)
    Zout en zwarte peper

    Rucolasla op bord doen.
    Meloen in stukken op de sla schikken
    Pijnboompitten erover heen strooien
    Kaasschilfers erover heen.
    Dan nog dressing erover doen.

    Dressing: olijfolie, sap van de citroen, peper, zout en gedroogde oregano mengen.
    Verhouding olijfolie:citroensap = 3:1

    Eventueel serveren met stokbrood en kruidenboter.
  • Opties
    MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    september 2013 aangepast
    ^Wij doen ook vaak een salade met meloen. Alleen gebruiken wij altijd ijsbergsla ipv rucola omdat ik dat lekkerder vind. Met druiven is sla ook erg lekker. En dan brie erdoorheen ofzo.


    Wij hebben gisteren andijvietaart uit de allerhande gemaakt. Die was ook wel lekker, alleen ben ik zelf niet zo'n fan van andijvie, dus ik maak het liever met een andere groente, spinazie ofzo.
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    augustus 2017 aangepast
    ^ Ik heb vorig jaar een broodschotel met andijvie gemaakt uit de Allerhande, en ik hou ook niet van andijvie maar hier zat kaas over enzo en dan eet ik het al snel. Een hartige taart vind ik altijd wel een goede manier om groente in te verwerken die je anders niet zo snel zou eten of niet zo lekker vindt.

    v Pompoensoep! Dat eet ik ook graag. Ik maak het alleen eigenlijk nooit zelf, maar wil dat binnenkort gaan proberen. Als ik een heel lekker recept tegenkom post ik het wel, misschien heb je er wat aan.
    Post edited by Keefbeetle on
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    september 2013 aangepast
    Ik ga nu serieus op jacht naar een goed (en makkelijk) recept voor pompoen soep.
    Ik heb nu van verschillende kanten gehoord hoe lekker en voedzaam het is.

    Hubby en ik zijn dol op soep, dus....


    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    oktober 2013 aangepast
    Geloof het of niet, maar ik ben pompoensoep aan het brouwen....

    Een "makkelijk" recept, klaar in 45 minuten.... right....
    Ze vergeten dat je dik een uur bezig bent met de inhoud in blokjes te snijden.
    En wat snijdt een pompoen k*t zeg!
    Of heb ik een foute?
    Ding is snoeihard en dat randje wat je moet hebben is heel dun...

    http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/voorgerechten/soepen/pompoensoep-487.html#reacties

    En ik heb alle pitjes er uit gepeuterd, eens kijken of ik die schoon kan krijgen:
    http://www.smulweb.nl/artikelen/152045/Wat-doe-ik-met-de-pompoenpitten

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    oktober 2013 aangepast
    ^ Haha, je post is zo herkenbaar. Ik heb zondag pompoensoep gemaakt (dit recept: http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/853188/pittige-pompoensoep/?rq=pittige+pompoensoep), zogenaamd klaar te maken in 30 minuten. Ja, als je de zwarte band in pompoenhakken hebt misschien. Ik heb al een aantal keren een pompoen moeten ontleden, en de één ging makkelijker dan de ander, maar het blijft een vervelend klusje wat mij altijd wel redelijk wat tijd kost. Voor dit recept moest de hele pompoen in blokjes van ongeveer 2 cm, bij jou moest het ook in blokjes lees ik.
    Naar mijn ervaring zijn flespompoenen (van die Barbapapavormige met een lichtere kleur schil) meestal wat makkelijker te schillen en snijden, de schil is dunner. Dus die zou je eens kunnen proberen. Of gewoon pompoenblokjes kopen (bij de AH hebben ze die in diepvriesvariant). Maar het is niet heel makkelijk nee, zo'n pompoen hakken. Ik ben ook steeds weer blij als het gedaan is en ik al mijn vingers nog heb.

    Was de soep wel lekker trouwens? Die van mij was goed te eten, ik had wel de peper eruit gelaten.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    oktober 2013 aangepast
    Ja, de pompoensoep was erg lekker, en ga ik zeker vaker maken!
    Ik had de smeerkaas vervangen door Parmezaanse kaas, (stond bij de recensies) en dat maakte 'm wat pittiger, maar hij was toch nog een beetje flauw.
    En voor dit recept moest je zo'n oranje hebben.
    En het is vegetarisch, dat was ook wel leuk. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    oktober 2013 aangepast
    Ik heb gisteren deze quiche gemaakt: http://quicherecept.nl/Quiche_met_kip_en_mango.html

    Echt heerlijk!
    Ik ben er helaas vergeten een foto van te maken :P
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    november 2013 aangepast
    Ik heb er al verschillende mensen in mijn omgeving over gehoord, en met dat verschrikkelijke herfstweer krijg ik er ook trek in:

    Erwtensoep!

    Nou hebben Hubby en ik in een ver verleden dit eens gemaakt, gruwelijk veel werk, en hij was pas na 1,5 dag klaar.
    Het was veel te veel, en ik vond 'm niet bijster lekker.
    Het was toen het "familierecept" van zijn moeder.

    Mijn moeder maakt wel hele lekkere erwtensoep, maar dat is ook zo verschrikkelijk bewerkelijk. En dan krijg je ook zo'n pan voor de hele buurt.

    Daar heb ik geen zin in, dus ben ik op internet aan het zoeken gegaan.
    http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/377954/hollandse-erwtensoep/?rq=erwtensoep
    Die heb ik gevonden, die ziet er normaal uit en is relatief snel klaar.
    Dus ga ik nu boodschappen doen.

    Iemand deze al eens gemaakt?

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    november 2013 aangepast
    ^ Dat recept ziet er qua ingrediënten heel erg uit als dat van mijn moeder, en ik vind haar erwtensoep heel erg lekker! 8) Mijn moeder pureert hem alleen, zodat 'ie mooi glad wordt. Dus ik denk dat dit op zich best een goed recept is.
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    november 2013 aangepast
    Ik lust alleen de rookworst uit erwtensoep. :mrgreen: Hou er helemaal niet van, heb het dus ook nooit zelf gemaakt.
  • Opties
    DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    december 2013 aangepast
    ^^ Ik pureer 'm tegenwoordig ook. ;)
    En ik heb vandaag een dubbele hoeveelheid voor mijn zusje gemaakt.
    Ze zijn met z'n zessen daar, en het moest voor 2 dagen.
    Ik heb zoveel erwtensoeplucht in mijn neus, dat ik gewoon daar vol van zit.
    En ik geen zin had om 'm thuis ook nog te maken.
    Ben nu dus wat anders aan het maken.
    Zuurkool!

    Iemand nog leuke ideetjes (niet te moeilijk) voor Kerst?
    Mijn zusje wil naar mijn moeder en haar man, en die zijn al behoorlijk op leeftijd.
    Nu heb ik voorgesteld dat wij ook gaan, en kleine makkelijke kerst dingetjes mee nemen.
    Ik kan bijvoorbeeld cupcakes maken (doe ik toch wel) in kerststijl.
    Mijn zusje kon ook wel wat verzinnen.
    Zodat wij de boodschappen doen, het koken en het afruimen, en mijn moeder de gezelligheid heeft en de ruimte. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • Opties
    KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    januari 2014 aangepast
    ^ Ik had je laatste post helemaal niet gezien, anders had ik misschien wel wat kerstideeën kunnen aandragen, maar daar heb je nu niks meer aan.

    Ik heb een geweldig oud kookboek in handen gekregen (had al een oude, maar daar heb ik nog niks uit geprobeerd). Ik heb nu een "broodschoteltje" uitgeprobeerd en er vanillesaus bij gemaakt, allebei prehistorische recepten. Nou ja, dat is overdreven, ik schat dat dit boek uit de jaren '50 of '60 komt, er staat geen jaartal in helaas. Dus dat wordt uittesten of het lekker is. :-)
    Die schotel is zoet trouwens, dus misschien hoort dit meer in het baktopic, maar ik wilde ook even over mijn antieke kookboek posten. Er staan van die mooie ouderwetsche recepten in.

    v Ik heb een paar keer broodpudding op (niet zelfgemaakt) en dat vond ik heel lekker. Mijn "broodschotel" was best aardig maar niet zo lekker dat ik het zou aanraden. Qua recepten heb ik dus niet echt tips, ik vind deze wel heel goed klinken: http://www.okokorecepten.nl/recept/chefs/nigella-lawson/nigella-lawson-croissant-pudding-karamel
    Allerhande heeft misschien ook wel een paar goede recepten. Als ik een hele lekkere tegen mocht komen zal ik die posten, maar in verband met het behouden van mijn huidige gewicht kan ik niet al te enthousiast testen :wink:
    Post edited by Onbekende gebruiker on
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top