Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Wintertijd

«1
DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
Zomertijd (in Vlaanderen ook vaak zomeruur) is de tijd die gedurende de zomermaanden wordt aangehouden door de klok een uur vooruit te zetten, dit wil zeggen de klok een uur voor te laten lopen op de standaardtijd (die in dit verband ook wel wintertijd genoemd wordt).

In de Europese Unie loopt de zomertijd van de laatste zondag van maart tot de laatste zondag van oktober.

In de zomer komt de zon zo vroeg op dat het al licht is terwijl de meeste mensen nog slapen. Door de klok te verzetten lijkt de zon later op te komen en weer onder te gaan. Hierdoor is het 's morgens langer donker, en blijft het 's avonds juist langer licht. De periode van daglicht komt zo beter overeen met de periode waarin de meeste mensen wakker zijn. De gedachte achter zomertijd is dat men zo zou kunnen bezuinigen op (elektrische) verlichting. Het energiebesparende effect van zomertijd is echter omstreden.

Ongeveer 70 landen verzetten momenteel twee keer per jaar de klok.
Bron Wikipedia

En jawel, dit weekend is de laatste zondag van oktober, dus de nacht van zaterdag naar zondag krijg je er 1 uur bij.


Als je dan 's morgens op staat is het dus al licht, maar 's avonds is het wel eerder donker.

Some angels choose fur instead of wings

Reacties

  • winterbaronwinterbaron Berichten: 680 Studerende Student
    oktober 2012 aangepast
    Wat is dus nu de bedoeling van dit Topic?
    Moeten we nu gaan reageren op een vraag die niet is gesteld?
    ...

    Zomertijd en Wintertijd vind ik van groot belang. Ook wel eens fijn, 1x in het jaar even lekker lang in je bedje liggen. Helaas is het wel een gedoe om alle klokken (en ja, dat zijn er nog al wat) te verzetten. Daar krijg je dan wel wat van terug! :-)
  • smoesiesmoesie Berichten: 2,428 Vitale Vijftigplusser
    oktober 2012 aangepast
    winterbaron schreef:
    Wat is dus nu de bedoeling van dit Topic?
    Moeten we nu gaan reageren op een vraag die niet is gesteld?
    Gewoon, een mededeling, dat de klok dit weekend verzet moet worden. :wink:
    RwfhmKz.jpg
    ༼ つ ͡◕ Ѿ ͡◕ ༽つ MoonshineSim ~ Mijn website ~ Mijn dagboek ~ Mijn huizen ლ(́◕◞Ѿ◟◕‵ლ)
  • winterbaronwinterbaron Berichten: 680 Studerende Student
    oktober 2012 aangepast
    ^ Oplettende mensen lezen dat in de krant of horen dat op het nieuws...
    Maar voor alle mensen die dat niet doen is het een handige herinnering. Driemaal hoera voor Deborah! :hunf:
  • AMY1994AMY12AMY1994AMY12 Berichten: 6,291
    oktober 2012 aangepast
    ^ Ik weet niet, hoor, maar dat doen we hier gewoon ieder jaar. ;) Of beter gezegd ieder half jaar.


    Ik vier mijn verjaardag bijna altijd in dit weekend, en je zult je verbazen hoe vaak er iemand een uur eerder dan afgesproken voor de deur staat. :XD: Dus ik ben benieuwd zondag!
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    oktober 2012 aangepast
    Dit weekend alweer? Gaat weer hard. Jammer dat het niet van vanavond op morgen is, had ik een uurtje langer kunnen slapen 8D. Maar ach, dan lijkt het alsof ik morgenavond heerlijk vroeg naar bed ga!
  • simsfanmsimsfanm Berichten: 203
    oktober 2012 aangepast
    Dit weekend is het alweer zo ver. :mrgreen: Moeten de paardjes ook weer eerder opstal..
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    oktober 2012 aangepast
    winterbaron schreef:
    ^ Oplettende mensen lezen dat in de krant of horen dat op het nieuws...

    We zijn niet allemaal zo briljant als jij. :roll:

    Daarentegen, je powerpost nog steeds :cry:

    Some angels choose fur instead of wings
  • Koenak1Koenak1 Berichten: 722
    oktober 2012 aangepast
    Bedankt Deborah, kan niet teveel gezegd worden :wink:

  • AnsjJ2AnsjJ2 Berichten: 2,754 Vitale Vijftigplusser
    oktober 2012 aangepast
    Achja, ik zeg het maar zo: Er zijn altijd mensen die denken dat ze het beter weten ;)

    @Deborah: Bedankt! Ik was het dus wel vergeten en het was dus NIET op het nieuws en in de krant. Dus thanks :D!
    Mijn Simblr waar ik TS4 updates doe!
  • Koenak1Koenak1 Berichten: 722
    oktober 2012 aangepast
    Jawel, was op het nieuws vorige week :lol::lol::lol:
  • simsfanmsimsfanm Berichten: 203
    oktober 2012 aangepast
    Morgenavond komt het vast ook nog wel even in het nieuws. Is meestal op de avond dat de klok verzet word.

    Maarja dan moet je wel nieuws kijken, wil je het weten. Dus best handig topic. Niet iedereen kijkt het nieuws.
  • RitchieRitchie Berichten: 1,032 Jeugdige Jong-volwassene
    oktober 2012 aangepast
    winterbaron schreef:
    Wat is dus nu de bedoeling van dit Topic?
    Waar gaan we naar toe, waar komen we vandaan, wat is het doel van het leven. Allemaal zeer interessante levensvragen waar soms een antwoord niet altijd mogelijk is. Hoe het ook zij, morgennacht heb je een extra uurtje om daarover te filosoferen!
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    oktober 2012 aangepast
    Ritchie schreef:
    Allemaal zeer interessante levensvragen waar soms een antwoord niet altijd mogelijk is. Hoe het ook zij, morgennacht heb je een extra uurtje om daarover te filosoferen!
    Mooi gesproken!

    Thanks Deborah. Ik dacht er van de week aan dat het komend weekend was. En nu is het weekend, en was ik het toch mooi weer vergeten. Net als de laatste keer dat je een soortgelijk topic opende. Dus wederom, bedankt voor de reminder.
  • MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    oktober 2012 aangepast
    ^ Haha, was het maar volgend weekend.

    Maar bedankt, ik weet nooit precies wanneer zoiets is. Dus ik vind die topics altijd wel chill. En ik kan 1 uur extra prime gebruiken dit weekend.
  • InweInwe Berichten: 2,698
    oktober 2012 aangepast
    Dan wordt het weer vroeg donker in de avond :-o

    Altijd naar als je in het donker van huis gaat en in het donker weer thuis komt. Dan krijg je het gevoel alsof je niet leeft, maar geleefd wordt.
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    oktober 2012 aangepast
    Ik had echt geen idee dat we morgen/vannacht de klok alweer moesten verzetten. :shock:

    Wat Inwe zegt, dan ga je vaak in het donker weg en komje in het donker weer terug. :(
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    oktober 2012 aangepast
    Ja, ik heb dan altijd het gevoel dat ik een mol ben, alleen in het weekend zie je dan nog zon, en heb ik het gevoel dat ik leef. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    oktober 2012 aangepast
    Inwe schreef:
    Dan wordt het weer vroeg donker in de avond :-o

    Altijd naar als je in het donker van huis gaat en in het donker weer thuis komt. Dan krijg je het gevoel alsof je niet leeft, maar geleefd wordt.

    Volgens mij ben ik de enige persoon op deze wereld die hier wel van geniet. Ik hou van donker en koud, dat is spannend. Mijn favoriete periode van het jaar is tussen kerst en oud en nieuw in. Zomer vind ik ook niet tof.
  • Koenak1Koenak1 Berichten: 722
    oktober 2012 aangepast
    Deborah schreef:
    Ja, ik heb dan altijd het gevoel dat ik een mol ben, alleen in het weekend zie je dan nog zon, en heb ik het gevoel dat ik leef. ;)

    :lol::lol::lol::lol: moet echt even lachen om je tekst, net een mol. Maar zelf vind ik het ook wel wat hebben, als ik binnen zit dan, die wintertijd, donker en koud, als he maar niet regent en ik goed ingepakt ben en net thuiskom, uit een pak sneeuw, want dat hoort er dan ook bij een heerlijk hete beker chocomel klaarmaken en dan heerlijk opslurpen op de bank mmmmmmmmmmmmmmmmmm, maar in het donker buitenlopen, vind ik dan wel weer een beetje TE eng
  • simsfanmsimsfanm Berichten: 203
    oktober 2012 aangepast
    @Missyeefje: Je bent niet de enige hoor! :-) Ik hou ook van deze donkere dagen.

    Echt heerlijk! Doe mij de winter maar..
  • natjeheistnatjeheist Berichten: 1,055 Jeugdige Jong-volwassene
    oktober 2012 aangepast
    Jeej, een uurtje langer slapen. Als ik dus dit topic niet had gezien was ik gisteren te vroeg opgestaan. (En ik moet al opstaan om 6 uur, dus ik ben wel blij dat ik eigenlijk tot 7 uur kan slapen)

    Ik vind het zo leuk als het dan 's avonds vroeger donker is, dan kan je kaarsjes branden enzo en dat is zo gezellig.

    x.
    b7n6uom3g173.jpg
  • Koenak1Koenak1 Berichten: 722
    oktober 2012 aangepast
    Zijn er hier wel eens mensen te vroeg op b.v. werk geweest of juist een uur te laat, door de verandering van zomer en/ of wintertijd? Ik gelukkig nog nooit, was altijd, (wel door de tv) net op tijd met verzetten van de klok
  • winterbaronwinterbaron Berichten: 680 Studerende Student
    oktober 2012 aangepast
    Wij waren een uur te vroeg in de Dierentuin. Wij besloten toen maar in een restaurantje te zitten om op onze familie te wachten. We wachten, en wachten, en na een uurtje zagen we ze pas verschijnen! Wat bleek, we waren dus vergeten de klok een uurtje terug te zetten :XD:
  • AnsjJ2AnsjJ2 Berichten: 2,754 Vitale Vijftigplusser
    oktober 2012 aangepast
    Voor iemand die het zo goed weet, vergeet je dat het pas vannacht in gaat
    Mijn Simblr waar ik TS4 updates doe!
  • smoesiesmoesie Berichten: 2,428 Vitale Vijftigplusser
    oktober 2012 aangepast
    Haha. :XD:
    RwfhmKz.jpg
    ༼ つ ͡◕ Ѿ ͡◕ ༽つ MoonshineSim ~ Mijn website ~ Mijn dagboek ~ Mijn huizen ლ(́◕◞Ѿ◟◕‵ლ)
  • Adintje1988Adintje1988 Berichten: 1,063
    oktober 2012 aangepast
    Ik vind de wintertijd meestal het begin van de legpuzzeldagen. Gezelli op de bank met een kop thee, een goed boek. Of aan tafel met een legpuzzel. Ik heb alleen wel snel het idee dat wanneer het op de klok 6 uur is dat ik dan denk dat het al 11 uur is ofzo. Maar dat kan natuurlijk niet, want om 6 uur begint het 6uur rtlnieuws.
  • Koenak1Koenak1 Berichten: 722
    oktober 2012 aangepast
    winterbaron schreef:
    Wij waren een uur te vroeg in de Dierentuin. Wij besloten toen maar in een restaurantje te zitten om op onze familie te wachten. We wachten, en wachten, en na een uurtje zagen we ze pas verschijnen! Wat bleek, we waren dus vergeten de klok een uurtje terug te zetten :XD:

    Dat kan natuurlijk ook, gelukkig dat je nog ergens lekker wat kon drinken
  • winterbaronwinterbaron Berichten: 680 Studerende Student
    oktober 2012 aangepast
    AnsjJ2 schreef:
    Voor iemand die het zo goed weet, vergeet je dat het pas vannacht in gaat

    Waar is dit voor nodig? Ik heb het over 3 jaar terug, want er werd een voorbeeld gevraagd... :shock:
  • xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    oktober 2012 aangepast
    ^ Misschien wel makkelijk dat je het er dan even bij zegt.

    Dankje Deborah voor het rituele topic :D
    Ik zou willen dat ik het uurtje goed benut zou hebben, maar ik kon om half 8 gewoon niet meer slapen. Naja, vanaf 7 uur niet meer, dus dan ben ik maar vroeg opgestaan.
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    oktober 2012 aangepast
    Ik heb er heerlijk gebruik van gemaakt. Gewoon net zo lang geslapen als normaal, maar wel het idee dat ik op tijd ben opgestaan :P. Heerlijk!
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top