Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Ik bak, jij bakt, wij bakken.......

Reacties

  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    ^ Die heb ik ook gezien! Appelroosjes gebak. ;)
    Als je het recept compleet hebt, wil je het hier dan plaatsen.
    (en dan met name de bak temperatuur).

    Some angels choose fur instead of wings
  • MeliszieMeliszie Berichten: 2,292 Vitale Vijftigplusser
    ^ M'n zusje en ik hebben vandaag geprobeerd de appelroosjes te maken, helaas was dat niet zo'n succes. Onze plakjes appel waren niet dun genoeg en niet buigzaam genoeg, dus alles brak en zag er niet uit. Hier heb ik een recept: http://chickslovefood.com/sinner-sunday-appelroosjes-van-bladerdeeg/
    Wij hebben een andere gebruikt, waar 190 graden stond voor de over (alleen niet gespecificeerd wat voor oven) en in plaats van de appelplakjes koken in de magnetron doen. Als je het gaat maken, zorg dus echt dat de plakjes flinterdun en goed buigzaam zijn, anders wordt het niks.

    Verder hebben we nog deze taart gemaakt: http://carolinebrouwer.blogspot.nl/2012/02/chocoladetaart-met-glazuur-van-baileys.html
    Hij was bij ons alleen niet zo dik geworden, dus hebben we er geen glazuur tussen gedaan. Ook hebben we bij het glazuur nog een beetje water gedaan, want het werd niet glad, maar bleef brokkerig. Morgen gaan we proeven. ;)
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    oktober 2015 aangepast
    ^ Het klinkt wel heel lekker, bladerdeeg met appel is altijd goed... lijkt me ook best lastig hoor, plakjes appel zo buigen dat ze niet knakken.
    Het recept voor die chocotaart ziet er ook goed uit :)

    Ik heb de laatste tijd niet veel gebakken... zag in de Allerhande wel een heel fraai uitziende pompoencake... :love:

    v Het is dit recept, maar ik wil de komende tijd juist weer even letten op wat ik eet, vind ik wel nodig op dit moment... dus tenzij ik iets voor een gelegenheid moet bakken denk ik niet dat ik 'm heel binnenkort ga uittesten :cry:
    Post edited by Keefbeetle on
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ow, als je die gaat maken, wil ik weten hoe die was.
    Haal ik van de week de allerhande wel voor het recept. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    december 2015 aangepast
    Ik ben "as we speak" kerstkoekjes aan het bakken (de laatste lading zit in de oven), dat doe ik eigenlijk elk jaar (het zijn gewoon zandkoekjes in kerstboomvorm en dat soort dingen). Toen ik klein was was het alleen vormpjes uitsteken en de koekjes later versieren, nu mag ik alles zelf doen. Ik zal straks als ik ze versierd heb nog even wat foto's delen.
    Omdat ik toch aan het bakken was, dacht ik, laat ik eens "from scratch" een cake bakken (normaal gebruik ik een mix, gaat sneller). Dus ik netjes het recept volgen uit het kookboek van mijn moeder (van de huishoudschool ;)), en wat krijg ik, bakstenen... Dat haat ik zo aan zelfrijzend bakmeel, als je deeg niet precies luchtig genoeg is of je oven net niet warm genoeg of je bakblik staat net één treetje te laag (of te hoog) in de oven, dan krijg je altijd een naar gist smakende baksteen... Nu zijn mijn cakes gelukkig niet super hard, maar wel klein en ze smaken een beetje naar gist.
    Ik had laatst ook nog "from scratch" brownies gebakken (met chocoladeglazuur), die waren toen ze uit de oven kwamen ook keihard. Vreemd genoeg waren ze, eenmaal volledig afgekoeld, van binnen wel lekker zacht. Ze hadden wel een beetje weg van American triple chocolate cookies, alleen dan wat minder plat.

    EDIT: die kerstkoekjes redden het natuurlijk niet tot kerstmis ;) Normaal maak ik ze ook pas later, vlak voor kerst, maar ik moet volgende week tot en met woensdag werken en donderdag ben je natuurlijk de halve dag kwijt aan het "laatste inkopen doen voor het kerstdiner" omdat iedereen dat dan doet... De koekjes zijn er niet minder lekker om ;)

    En dan nu de foto's...
    59i51hd64g3b.jpg
    pw2pp09lomhq.jpg
    j4k44wsg5yze.jpg
    Gingerman moest natuurlijk weer zijn been breken... vroeger hadden we een klein olifantenvormpje, die brak ook altijd een pootje of z'n slurf...
    fubtx3yen3h9.jpg
    cwu7o4p7187y.jpg

    V eigenlijk ben ik ook op dieet... maar af en toe iets lekkers mag best. Tegenwoordig bak ik meestal alleen voor verjaardagen en anders geef ik dingen weg - als je het over genoeg mensen verdeelt heeft niemand te veel!

    VV Ze smaken ook niet heel erg naar gist, maar ze hebben toch een vaag gistig bijsmaakje - is later wel minder geworden (het is vaak duidelijker te proeven als het nog warm is). Laten we het zo zeggen, vooral bij bananenbrood is het een ramp, dat is me 1 van de 5 keer of zo gelukt, de andere keren... Nu is dat ook een gruwelijk lastig iets om te maken.
    Volgens mij hebben wij ooit een keer chocolaatjes in de kerstboom gehad, die waren er allemaal voor kerstmis al uit (en wij zetten de boom meestal pas het weekend voor kerst). Nu hebben we een hond die in de huiskamer mag (de vorige mocht dat niet) dus eten in de boom is dus geen optie ;)
    Post edited by MDianaSanders on
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Leuk hoor.
    Maar mocht het je ontgaan zijn, ik ben op dieet, en mag en kan dus niets bakken.
    Omdat het daarna ook opgegeten gaat worden. ;)
    Heel af en toe bak ik scones, als er visite is, en dan eet ik er ook wel 1 (of 2) Dat vind ik wel zoooo lekker. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    december 2015 aangepast
    ^^ Wat een leuke koekjes! Die van jou zien er nog heel netjes uit als ze gebakken zijn, ik heb de keren dat ik koekjes met vormen uitstak steeds gehad dat ze vormelozer werden na het bakken.
    Ik vind bananenbrood juist niet moeilijk (niet lullig naar jou bedoeld hoor, maar dat is bij mij juist zo'n gebaksoort die ik maak zonder stress, omdat ik weet dat dat eigenlijk altijd wel goed komt). Bij brood vind ik het wel moeilijk om te besluiten wanneer het de oven uit moet, en bij koekjes vaak ook omdat ze er soms nog een beetje zacht uitzien, maar dan aan de onderkant al krokant en bruin genoeg zijn. En als ik een nog onbekend taartrecept maak hoop ik altijd maar dat het goed komt ;)

    ^ Oh, dat is lastig ja. Ik probeer ook regelmatig strengere momenten in te lassen om (op gewicht te blijven), ik zou het liefst veel vaker bakken maar dat zit je inderdaad wel steeds met gebak wat je kwijt moet aan iemand...

    ^^ Wat vervelend dat je problemen met je cake hebt. Ik kan me niet herinneren dat ik iets gebakken heb wat zo naar gist smaakte, maar ik heb af en toe wel een misser helaas :( Met cakes heb ik meestal geen problemen, blijkbaar doe ik dat net goed...

    Ik zou best koekjes voor ín de kerstboom willen maken, van die kerstkransjes enzo, maar ja, rond kerst zijn er al genoeg lekkere hapjes en het is niet zo'n slim idee als ik dat allemaal ga lopen opvreten...
    Post edited by Keefbeetle on
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    februari 2016 aangepast
    Twee weken geleden heb ik voor kerst een stol gebakken, zo'n serieuze met spijs en vruchten en noten erin. Eerste keer dat ik er een maakte dus het was nu helemaal afwachten of het wel lukte (brood bakken is een beetje af en aan bij mij, soms lukt het goed en een volgende keer wil het weer niks worden). Ik had erg mijn best gedaan met het wellen van de rozijnen in drank en het roosteren van de noten en ik heb er veel tijd in gestopt (twee keer rijzen, moet bij een hoop broden maar ik leg me daar niet zo snel op toe). En hoewel de stol niet erg op een supermarktexemplaar leek was hij erg lekker! Vanbinnen leek hij wel op een echte, kwam vooral door het spijs. Wel moeilijk te bepalen wanneer-ie nou gaar was, vind ik altijd een gedoe met brood, maar de tijd die ik erin gestoken had was het waard.
    Heb trouwens het recept uit de kerst-Allerhande gebruikt, maar qua vruchten en nootjes wat aangepast naar mijn eigen smaak.

    Edit; mijn laatste bakavontuur was dit recept voor magere stukjes citroencheesecake. Ik vind die blog van Sally hartstikke leuk en heb er denk ik al een stuk of 10 recepten van haar recepten gemaakt, allemaal echt lekker.
    Ze waren lekker, maar ik heb ze in 9 stukjes gesneden i.p.v. 12 (en toen waren ze al best klein...). Ze smaakten goed naar citroen :) Dus een aanrader voor wie iets magerders wil bakken.
    Post edited by Keefbeetle on
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Zo, even het stof er af blazen....

    Ik heb vanmiddag samen met mijn nichtje Eva een citroen room taart gemaakt, uit het Heel Holland Bakt boek.
    0baorafttqcd.jpg

    Links het boek, rechts de taart. ;)

    Vanavond gaan we proeven.
    Volgens mij is een een mega bekkentrekker, want er ging nogal wat citroen en lemoncurd in. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ En hoe was de taart? :) Grappig genoeg heb ik een paar weekends terug voor het eerst mijn eigen lemon curd gemaakt. Voor in een simpele taart die niet eens gebakken hoefde te worden. Maar dat hele ...ding stortte in elkaar toen ik hem aansneed. Terwijl ik de stappen netjes had gevolgd.

    Ik vind het vaak best moeilijk inschatten hoeveel citroen ik lekker vind in iets. Heb twee jaar geleden eens een citroen-frambozentaart gebakken en toen minder citroen gebruikt dan werd aangegeven in het recept, want het leek me anders echt te zuur worden. Dat was maar beter ook, want hij was zoals ik 'm had gemaakt al aardig zuur.
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    ^^Ziet er mooi uit!

    Ik heb maandag weer een bakpoging gedaan. Ging brownies maken met witte chocoladestukjes erin. Alleen had ik een gietijzeren vorm met hartjes en blijkbaar geleidt die de warmte wat beter. Dus ze waren van binnen nog niet klaar, maar van buiten keihard.... Volgende keer de temperatuur van de oven maar even wat lager zetten XD.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Mijn nichtje en Hubby vonden de taart lekker, ik vond 'm erg zuur.
    Het is gewoon niet mijn ding denk ik.

    Ben nog even in dubio wat het volgende projectje wordt.
    Blauwe bessen taartjes (ook uit het HHB boek) of Mon Chou taart. Dat laatste wil Hubby graag. ;)
    Moet ik nog even een recept voor zoeken, maar Nichtje en ik hebben al wel besloten er Bastonje koeken voor te gebruiken.

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    @Moepmoep, tja, die bakvormen... komt soms heel nauw. Ik merk ook dat in de oven hier de ene kant van een taart altijd eerder bruin wordt dan de andere kant. Dus dan draai ik 'm vaak een keertje. Maar het soort bakvorm kan ook heel erg verschil maken.

    @Deborah, je moet er inderdaad van houden, dat zuurtje.

    Nu krijg ik toch ook wel weer erg zin om te bakken :) Maar ik kan altijd zo moeilijk kiezen wat dan...
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    september 2016 aangepast
    Zal ik dan weer eens een bakpost doen?

    Deze brownies heb ik pas gemaakt. Er zit dus een laag in het midden wat ze wat origineler maakt dan gewone brownies (niet dat er met gewone brownies wat mis is). Alleen de "chips" bovenop heb ik weggelaten, want die verkopen ze hier simpelweg niet. Ze zijn wel mierzoet, dus het is niet aan te raden er een groter stuk van te nemen.

    Trouwens, wie volgt er Heel Holland Bakt en/of The Great British Bake Off, die nu allebei draaien? Ik vond de 1e aflevering van HHB niet zo'n best begin, wat een geklooi! Je ziet dan toch wel duidelijk een verschil in niveau vergeleken met de Engelse variant. Daar gaat ook wel eens iets mis, maar volgens mij zijn de bakkers daar over het algemeen genomen toch echt wel beter.
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    @Keefbeetle Die brownies wil ik ook wel eens proberen :tongue: Alleen bak ik tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar met verjaardagen en dat zijn altijd vaste recepten (chocoladetaart, appeltaart en carrot cake). En af en toe een bananenbrood (ik heb inmiddels een recept gevonden dat wél werkt).
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ow, ik wil ook wel eens bananenbrood maken, kun je dat bericht delen?
    En ik wil HHB ook nog kijken, ik kijk het altijd op mijn laptop (uitzending gemist of zo) maar ben er nog niet aan toe gekomen.
    Hubby kijkt inderdaad de BBC, dus meestal kijk ik dan mee. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    @Deborah Het is deze: http://www.lidl.nl/nl/13122.htm Alleen laat ik de fruitsalade meestal achterwege ;)
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb net HHB deel 1 en 2 gekeken. Leuk hoor.
    En eerlijk is eerlijk, het begint dan weer te kriebelen.
    Vooral bij die hartige borrelhapjes. ;)

    Nooit geweten dat bladerdeeg zo vet is trouwens.

    Some angels choose fur instead of wings
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Ik kijk niet The Great British Bake-off, maar wel HHB! Ik vind dat zo leuk! En inderdaad, het begint dan echt te kriebelen om aan de slag te gaan. Maar ik kan er vaak gewoon de tijd niet voor vinden en niemand die het op wil eten...
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    @MDianaSanders, leuk dat je een bananenbroodrecept hebt gevonden dat wel goed lukt! Ik moet er ook weer eens eentje maken, eigenlijk...

    Over dat recept van de Lidl: ik moet nogal lachen om de zin "Dit recept draagt bij aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit." Ja, door die fruitsalade! Ok, er zit dan wel banaan door de cake maar zoveel banaan zul je niet binnenkrijgen als je een plakje neemt. Dan kan ik ook wel een recept voor fish & chips maken en er een fruitsalade bij serveren zodat het "bijdraagt" aan mijn "ADH fruit". :smirk:

    @Deborah, ik voel me geroepen om me ook even te mengen in de bananenbrooddiscussie. Dit is mijn favoriete recept. Ik vind die pecannoten erdoor ook zo ontzettend lekker. Met gewone bloem ipv spelt is het ook heel smakelijk. Let niet op de site, ik heb gewoon even gegoogled op dat recept, wat ik in een kookboek heb.
    En ja, bladerdeeg is moddervet door al die boter. Heb het al vaker gemaakt zien worden in bakprogramma's.

    HHB inspireert mij eigenlijk niet (truttig recept, mokkahoorntjes :confused:), maar de GBBO wel. Daar hadden ze vorige week "bread week" en gingen ze chocoladebroden maken, namnamnam... Lekker handig trouwens dat ze dat nabeschouwprogramma van HHB uitzenden terwijl de GBBO op de BBC draait op woensdagavond... dan ga ik dus echt mooi voor de BBC. Nou ja, het is wel duidelijk waar mijn voorkeur ligt. Wat mij vooral aan het kwijlen brengt bij HHB zijn die prachtige oranje koelkasten.
  • RitchieRitchie Berichten: 1,032 Jeugdige Jong-volwassene
    september 2016 aangepast
    Keefbeetle schreef: »
    Lekker handig trouwens dat ze dat nabeschouwprogramma van HHB uitzenden terwijl de GBBO op de BBC draait op woensdagavond... dan ga ik dus echt mooi voor de BBC. Nou ja, het is wel duidelijk waar mijn voorkeur ligt. Wat mij vooral aan het kwijlen brengt bij HHB zijn die prachtige oranje koelkasten.
    Goed nieuws, dan! Vanaf volgend jaar hoef je niet meer te kiezen en zullen de programma's niet meer tegelijk te bekijken zijn.

    Slecht nieuws: komt omdat je GBBO in ieder geval tot 2020 helemaal niet meer kan kijken omdat Channel 4 (nog net geen SBS 6) de rechten heeft overgekocht van BBC. :/
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Lang leve internet.
    Ik kijk bijna geen uitzending 'live', ik kijk alles wanneer het mij uitkomt. ;)

    Enneh, ik vind dat meneer van Duin het geweldig doet!!!

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    ^ Ik vind ook dat hij het goed over heeft genomen. Toch een moeilijke klus, want Martine Bijl presenteerde het al een aantal seizoenen en was behoorlijk populair, dus dat is best pittig om dan over te nemen. Maar ik vind dat hij wel goed bij het programma past. Wat humor hoort er wel bij vind ik, je moet zoiets niet bloedserieus presenteren.

    @Ritchie, ik hoorde zoiets. :( Maar een tijdje terug hoorde ik ook dat de BBC zou stoppen met de recepten op hun site (bbc.co.uk/food). En ik kijk nu en ze staan er nog steeds. Er worden zelfs nieuwe recepten uit de Bake Off en andere kookprogramma's bij geplaatst.
    Nou ja, wie dan leeft wie dan zorgt, denk ik maar.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb net de bakvideo van Janny en Robért gekeken waarin ze Algerijnse Bloemkoekjes maken.
    Dat zag er spectaculair uit, maar het lijkt me niet echt moeilijk.

    Misschien toch eens proberen. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Ja, wie kent ze niet, die koekjes? Ik mag denk ik best over mezelf zeggen dat ik een redelijk uitgebreide kennis op bakgebied heb, qua het kennen van veel verschillend gebak, maar van deze koekjes had ik nog nooit gehoord. Ze lijken me wel lekker trouwens, met dat spijs erin! Je moet er alleen wel oranjebloesemwater voor aanschaffen, dan zou ik met zo'n flesje blijven zitten omdat ik het verder nooit gebruik, maar ach. Het recept lijkt mij ook niet extreem moeilijk, en als je thuis bakt heb je geen tijdsdruk en camera's op je, dus dat zorgt denk ik ook voor een grotere slagingskans, samen met het feit dat je dan dus het complete recept tot je beschikking hebt, in tegenstelling tot de bakkers op tv :smile:

    Gaat er een mevrouw een vraag stellen over een recept van die pastei vorige week, terwijl er toch duidelijk bij staat dat je je vragen op die pagina kunt stellen over die bloemkoekjes... :unamused:
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Sorry voor de PP, maar vanavond de finale van HHB! Ik ben Robért wel weer aardig zat, moet ik zeggen. Ik zou echt ruzie met die man krijgen als ik deelnemer zou zijn, maar dat zal mijn opstandige natuur wel zijn.

    Verder heb ik niks gebakken de laatste tijd...
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik heb de laatste tijd ook niets gebakken.
    En ik ben van plan mezelf over een tijdje een workshop van Robért cadeau te doen. ;)
    Want laten we wel zijn, hij is wel meesterbakker. ;)
    En ik heb voor het eerst HHB op de tv gekeken, (boven, want Hubby moest natuurlijk F1 kijken) omdat ik andere jaren op facebook al zag wie er gewonnen had voordat ik de aflevering had gekeken.
    Het was niet mijn winnaar, moet ik heel eerlijk zeggen.

    Ik heb trouwens laatst wel het boek van Sarena Solari (uit mijn hoofd heet ze zo) gekocht. Dat was de winnares van vorig jaar.
    Staat vol met Italiaanse dingetjes, moet er maar eens de tijd voor nemen. Heb het vluchtig doorgebladerd.

    Ik ben lid van Omroep Max, omdat ik dan het bakboek voor weinig kreeg.
    En ook nu had ik weer korting op het boek. Lekker toch?

    Some angels choose fur instead of wings
  • MoepmoepMoepmoep Berichten: 4,921 Moderator
    Ik vond deze winnaar op zich wel terecht, maar had die andere ook wel prima gevonden. Ze deden zeker niet voor elkaar onder, maar de ene heeft net wat meer laten zien door het programma heen denk ik.

    Hoe is dat HHB boek trouwens? Ik heb er in juni mee in mijn handen gestaan op het Boekenfestijn, maar uiteindelijk niet meegenomen. Maar het lijkt me toch eigenlijk nog wel leuk. Maar volgens mij kun je ook een heleboel recepten op internet vinden?

    Ik heb zaterdag de VerwenBrownies van Dr. Oetker gemaakt. Heel simpel uit een pakje, maar erg lekker. Brownie met witte en bruine chocola. Jums. Veel te slecht, maar oh zo lekker...
  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    Ik vond het eigenlijk niet zo interessant wie zou winnen, had geen voorkeur (heb ik in feite nooit bij HHB).

    @Deborah, krijg je dan persoonlijk van hem les of heeft hij slaafjes die hij in plaats van zichzelf inzet? :grimace: Ik vind het zo irritant dat hij met zo'n brede glimlach kritiek geeft op de baksels. Nu moet ik ook wel zeggen dat ik niet dol ben op kritiek en als een kleuter zou denken: "Als je het niet goed vindt, doe het dan lekker zelf!" :naughty: Italiaans gebak vind ik wel erg interessant. Dat ziet er soms wat rustiek uit, maar daar houd ik wel van.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Zo, mijn cupcakes staan in de oven.
    Ik zou ze voor mijn zusje voor 2e kerstdag maken, maar ik bedacht dat het misschien ook wel leuk zou zijn voor de stumpers (waaronder ik) die morgen moeten werken.
    Dus ben ik een lading aan het bakken voor morgen.
    Ze moeten ongeveer zo worden, dit is een foto van 3 jaar geleden:
    hp6q5be9n4qy.jpg
    Ik bedenk me alleen net pas dat ik maar 1 kleur groen heb. Dus wordt het een enkele boom. ;)

    (Ik heb 3 jaar geleden zelf de fondant gekleurd. Maar ik maak ze nu van marsepein, ik heb gehoord dat men dat lekkerder vindt. En ik heb geen zin om het te kleuren. ;) )

    Some angels choose fur instead of wings
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top