Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Yes I can and do

«1345
SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
Deborah, dit topic is voor jou.

Als je dit niet kan waarderen, of nutteloos vindt, dan weet je vast wel de sleutel te vinden.

Je bent vanaf vandaag een ex-roker. Gefeliciteerd.

Ik heb het volgende bedacht.

Als je nu momenten hebt waarop je naar een peuk wilt grijpen of ernaar snakt, dan kom je naar dit topic. En schrijf je wat. Over rook behoeftes of, als je de point er niet van in ziet hier veel woorden aan vuil te maken, dan klets je wat over de koetjes en de kalfjes. Al weet ik niet zeker in hoeverre small talk aan jou besteed is. Maar aan de andere kant, als je over thee kan praten.

In ieder geval, dan kunnen we je helpen als je dat wilt. Je steunen en je gevraagd en ongevraagd advies geven.

Mijn advies: don't fight is als je behoeftes voelt. Dan heb ik je al eens eerder geschreven. Als je ermee vecht geef je jezelf stress en dat is een valkuil. Zoals het komt gaat het ook. En daarbij behoeftes voelen is wat anders dan ernaar handelen.

Groetjes
Libby

Reacties

  • Janicke1990Janicke1990 Berichten: 2,514 Vitale Vijftigplusser
    januari 2012 aangepast
    Haha als je over thee kan praten.

    Zolang je er zelf helemaal voor gaat zou het geen problemen moeten opleveren.
    Zit ook wel een beetje tussen de oren denk ik :)
    Good luck! ;)
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    januari 2012 aangepast
    Gosh....
    Een topic voor mij. ;)

    En roken zit voor een heel groot deel tussen de oren, absoluut.
    Dat maakt het ook zo moeilijk om er mee op te houden.

    Ik ben zelf mijn grootste valkuil, ik ben namelijk mijn motivatie kwijt.

    Nou ben ik te eigenwijs om te verliezen van een sigaret, dus houd ik het wel vol, maar als je je zo beroerd voelt, opgefokt, misselijk, hoofdpijn, en dat soort dingen, dan wordt het wel moeilijk om vol te houden.

    Als ik het echt niet meer zie zitten ga ik een uur onder de doúche staan (gister) of slapen (vanmiddag).

    Maar ik hoop wel dat dat akelige gevoel snel op houd. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • eljos47eljos47 Berichten: 1,087
    februari 2012 aangepast
    Ik ben gestopt met Champix, het ging prima, geen ontwenningsverschijnselen. En dat is nu bijna 3.5 jaar geleden :mrgreen: En nog steeds geen behoefte aan een sigaret.
    w7p9o8m3mye9.jpg
  • ButcholdButchold Berichten: 222 Kwebbelend Kind
    februari 2012 aangepast
    ik probeer te stoppen nadat ik na 3 maanden opnieuw ben begonnen met roken

    NU STOP IK VOORGOED! :x
    Countless names have been sacrificed, but out of all they choose mine
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    Deborah schreef:
    En roken zit voor een heel groot deel tussen de oren, absoluut. Dat maakt het ook zo moeilijk om er mee op te houden.

    Ik ben zelf mijn grootste valkuil, ik ben namelijk mijn motivatie kwijt.

    Nou ben ik te eigenwijs om te verliezen van een sigaret, dus houd ik het wel vol, maar als je je zo beroerd voelt, opgefokt, misselijk, hoofdpijn, en dat soort dingen, dan wordt het wel moeilijk om vol te houden.

    Als ik het echt niet meer zie zitten ga ik een uur onder de doúche staan (gister) of slapen (vanmiddag).

    Maar ik hoop wel dat dat akelige gevoel snel op houd.

    Volgens mij heb je de belangrijkste stap al gezet: namelijk stoppen. Als rokers pas gaan stoppen als ze zich gemotiveerd voelen zullen de meeste nooit stoppen want die motivatie komt niet.

    Een troost kan zijn dat met zo'n beetje 3 weken de nicotine uit je lichaam is. Natuurlijk zal je lichaam zich nooit meer 100% herstellen, je hebt lang gerookt maar het lichaam is een wonderbaarlijk zelfgenezend en weerbaar mechanisme dus de kans is aannemelijk dat je lichaam zich voor een groot deel zal herstellen. En met drie weken is die nicotine uit je lichaam. Dan is de fysieke verslaving redelijk overwonnen en dan is de grootste uitdaging de geestelijke verslaving waar je nu ook al mee geconfronteerd wordt.

    Misschien helpt het je om niet te strijden met de gevoelens waar je nu doorheen gaat. Het is volgens mij mensen eigen om te strijden met gevoelens die ze niet willen en lastig vinden. Ik kan me voorstellen dat die gevoelens bedreigend kunnen zijn maar je handelt er niet naar, je voelt het alleen en dat is onvermijdelijk. Hiermee vechten is net zo nutteloos als vechten met dat de aarde rond is. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn en daarbij zijn veel dingen relatief. Ook hoe jij je nu voelt. Doe maar eens een test met je gevoelens. Als je bijv. op de bank zit en tv kijkt. Je wordt overvallen met al die gevoelens die je niet wilt. Ga ermee vechten en houdt in de gaten hoelang die gevoelens aanhouden. Ga dan op een andere keer weer op de bank zitten tv kijken of zo. Nu wordt je weer overvallen door die gevoelens. Vecht er nu niet mee, laat ze door je heen gaan en ga er niet mee in gesprek of erop reageren, geef het geen aandacht maar blijf tv kijken. Houdt dan in de gaten hoelang die gevoelens aanhouden. Het is als een heftige orkaan wat door je heen raast.

    Al die dingen die je nu voelt zijn psychosomatisch t/m de fysieke klachten aan toe.

    Dat akelige gevoel gaat over. Echt waar. Na een tijdje ontdek je aan het einde van de dag dat je nauwelijks met roken bezig bent geweest die dag, dan ineens constateer je dat je al een paar dagen niet aan roken heb gehad, dan een week, dan een paar weken, etc. De gewoonte slijt.

    Lekker lang ******* lijkt me een hele gezonde vervanging voor roken. Water reinigt, lichaam en geest. En daarbij bestaat je lichaam voor een groot deel uit water. Drink ook veel water, uit een waterfilter bijv. Je kan al een waterfilter kopen voor om en nabij de 18,00 en dan hoef je alleen zo nu en dan filters te kopen die erin gaan. En bovendien, je houdt nu geld over. Ik las dat je een mooi cadeautje voor jezelf heb gekocht, kan je je voorstellen hoeveel cadeautjes je nog voor jezelf kan kopen, en voor Hubby en je lieve viervoeters, met al dat geld wat je overhoudt.

    Take it one day at the time.

    Succes ermee.

  • MissyEefjeMissyEefje Berichten: 5,190 Boeiende Bejaarde
    februari 2012 aangepast
    Hmm, ik heb dan wel nooit gerookt ofzo, maar ik heb zo ook mijn 'verslavingen' gehad en ik ben gewoon cold turkey gestopt. Dan besluit ik gewoon: 'Dit wíl ik niet meer' en dan doe ik het gewoon niet meer. Ook al heb ik dan de drang nog wel.

    Het begin is wel lastig maar later merk je dat het vooral de gewoonte is, waardoor je het bleef doen. En als het later geen gewoonte meer is dan heb je ook minder de drang omdat het niet meer in je vaste patroon zit. En dan wordt het iets makkelijker.

    En ja, ontwenningsverschijnselen, daar moet je even doorheen denk ik.. Maar gelukkig gaat ook dat voorbij. En voor je het weet ben je alweer een jaar gestopt.
  • poletjeepoletjee Berichten: 431
    februari 2012 aangepast
    Eerst een compliment, wat geweldig dat je gaat stoppen! :D
    Net les gehad op school over roken en wat het met je doet. Ik ga echt never nooit roken xD.

    Ik wens je veel succes, je leven gaat veel beter worden nu. Mijn moeder rookt ook, en haar is het 3 hele maanden (!) gelukt niet te roken. Totdat onze rokende kennis op bezoek kwam :?

    Helaas krijg ik mijn moeder nu niet meer zover... Maar het gaat je vast lukken! Koop anders wat kauwgom, inplaats van sigaretten. Misschien ook weer niet zo'n goed idee, word je verslaafd aan kauwgom :lol:

    Veel succes! Én ik heb diepe respect voor je, het kan best lastig zijn! Ik vind het erg dapper :wink:

    Díkke kus,
    poletjee
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2012 aangepast
    ^ Dank je! ;)

    Ik heb nu weer een moeilijk moment. (nou, moment, het duurt al wel een uur of zo...)
    Ik kan dan wel tegen de muren opvliegen...
    En het is me te koud om naar buiten te gaan.

    En na 3 nachten niet/nauwelijks slapen zit ik er ook wel aardig door...

    Some angels choose fur instead of wings
  • RitchieRitchie Berichten: 1,032 Jeugdige Jong-volwassene
    februari 2012 aangepast
    ^ Hebben ze daar geen chillpillen voor? Melatonine doet wonderen, en is bovendien homeopathisch dus geen slaapmiddel. Zodoende ook niet verslavend. Er zijn ook zero bijwerkingen bekend bij goed gebruik. Het is echter wel vooral slaapondersteunend, het helpt je niet in slaap vallen maar zorgt ervoor dat je beter/langer slaapt. Tientje bij de drogist voor 500 pillen. Wie weet kan je het morgen eens proberen, dan kan je zaterdag uitslapen/bijslapen.
  • FlowerFanFlowerFan Berichten: 1,454
    februari 2012 aangepast
    Echt goed dat je probeert te stoppen.
    In één keer cold turkey stoppen is echt moeilijk. Het is denk ik, een idee om eerst te minderen en dan later helemaal te stoppen. Ook blijkt nictoinekauwgum wonderen te doen. Ik heb zelf alleen geen ervaring. Om het makkelijker te maken moet je denk ik vooral afleding hebben. Je hebt de grootste stap, stoppen, al gemaakt. Vol houden is het moeilijkst.
    Als je al gestopt bent, wil ik je vooral niet aanmoedigen om weer te beginnen.
    Het klinkt stom, maar stoppen is iets dat je zelf moet doen. Je moet zelf de motivatie zoeken en je zelf behersen. Andere mensen kunnen het wel makkelijker maken door je te steunen in je beslissingen en je af te leiden.
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    ^Cold Turkey is volgens mij het handigst wanneer je stopt met roken. Met roken heb je een fysieke verslaving, dat is de nicotine, en een geestelijke verslaving. Dit is de grootste uitdaging. Nicotine trekt na een aantal weken uit het lichaam. Je kan pas echt goed aan het geestelijke gedeelte beginnen als de nicotine uit je lichaam is. Dus als je dan je lichaam nicotine kauwgom geeft kom je niet los van die fysieke kant van de verslaving waardoor je het afkicken van de geestelijke verslaving als het ware wordt uitgesteld.

    Nicotine kauwgom heeft wel het voordeel dat je longen geen optaters meer krijgen van al de rotzooi van peuken. Maar als je al gestopt bent, zou ik niet nu kauwgom gaan gebruiken. Dan doe je een stapje terug in je afkicken. En je bent al zo goed bezig!

    In aanvulling op wat Ritchie schrijft: plantival is ook plantaardig en gewoon bij kruidvat te krijgen. Of misschien is Bachbloesem (ook plantaardig) wat voor je. Ik heb met google een link geselecteerd. Misschien dat een link van een andere site meer iets voor je is. Dan moet je zelf maar even kijken. Het gebruik van bachbloesems is heel persoonlijk, evenals welke bachbloesems voor jou nu op dit moment kunnen helpen en waar je de bloesems wilt kopen. Je kan bloesems gebruiken specifiek om te stoppen met roken maar ook de meer algemenere, bijv. een bloesem om beter te slapen, of je ontspannender te voelen, etc.

    http://www.bachbloesemadvies.nl/bach-bloesem-verslavingen/stoppen-met-roken.htm

    EDIT:
    Ik bedenk me net, misschien is dat een leuk afleidingsklusje voor je: je verdiepen in de verschillende bachbloesems remedies.
  • GodlikeGodlike Berichten: 1,476 Vrolijke Volwassene
    februari 2012 aangepast
    eljos47 schreef:
    Ik ben gestopt met Champix, het ging prima, geen ontwenningsverschijnselen. En dat is nu bijna 3.5 jaar geleden :mrgreen: En nog steeds geen behoefte aan een sigaret.
    Jij ook gestopt? Goed zo! Kan me herinneren dat Riabeest ook gestopt is. Je kan het, Deborah! Wij zijn er voor je :)
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2012 aangepast
    ^ Zo'n half jaar geleden rookte Riabeest nog hoor. Maar ik heb al een tijdje niets van haar gehoord, dus het zou heel goed kunnen.

    Ik heb Valeriaan bij de AH gehaald.
    Is volgens mij redelijk onschuldig.

    Maar dank jullie wel voor alle tips, die ga ik morgen eens na snuffelen. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • GodlikeGodlike Berichten: 1,476 Vrolijke Volwassene
    februari 2012 aangepast
    ^ Oh echt? Ik dacht dat zij al wat langer was gestopt :P

    En het is onschuldig want anders zou het op recept moeten krijgen. Maar dan zit je sneller aan de echte anxiolytica. Hopelijk helpt het :) geen idee of het al genoemd is, maar aan theelepels zuigen schijnt ook te helpen (don't ask XD) en anders gewoon een pen tussen je vingers knijpen als je het gevoel van iets "tussen je vingers" mist.
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2012 aangepast
    Dag 7 en ik zit nog steeds niet goed in mijn vel.

    Heb vanmiddag muffins gebakken en een brownie.
    Ik moet hoe dan ook bezig blijven.

    Ik heb geen geduld om te lezen, zelfs World of Warcraft spelen wil niet.
    Vannacht wel een beetje geslapen, nadat ik 2 uur had liggen draaien omdat het zo koud was. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    Deborah schreef:
    Dag 7 en ik zit nog steeds niet goed in mijn vel.

    Heb vanmiddag muffins gebakken en een brownie.
    Ik moet hoe dan ook bezig blijven.

    Ik heb geen geduld om te lezen, zelfs World of Warcraft spelen wil niet.
    Vannacht wel een beetje geslapen, nadat ik 2 uur had liggen draaien omdat het zo koud was.

    Dag 7. Dus de periode dat je niet goed in je vel zit als gevolg van stoppen is afgenomen met 7 dagen. Dit heb je al gehad. :thumbup:

    Je kan op twee manieren een berg beklimmen: kijken naar de afstand die je nog moet afleggen en kijken naar de afstand die je al hebt afgelegd (dan wordt de klim minder demotiverend).

    Je hebt al 7 dagen afgelegd. Dus je bent goed bezig !!!

    Je slaapt ook al beter dus daar zit ook vooruitgang in. En trek vannacht een lekkere trui aan, leg een kruik tegen je lichaam of zet de kachel wat hoger. Of neem een lekkere warme kop melk voor het slapen gaan.
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    februari 2012 aangepast
    Misschien is het een leuk idee om het geld wat je normaal besteed aan sigaretten, in een pot (ofzo) te verzamelen. En daar over een tijdje wat leuks van te gaan doen!

    Weet niet of ik het al had gezegt, maar succ66! Je kennet!
    2nv5lie.jpg
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2012 aangepast
    ^ lol

    Ik heb op de site van Stivoro gelezen dat je jezelf vaak cadeautjes moet geven.
    Niet na een paar weken, maar om de paar dagen.
    Om de motivatie te houden.

    Dus heb ik vorige week een tshirt van Evanescence besteld (is nog niet binnen) en ga ik eind van de week een verzamelbox van Charles ******* kopen. (als die er nog is) met 15 verhalen.

    Het gaat iets beter dan vorige week, ik slaap tenminste weer, maar overdag is het nog steeds afzien.
    Hoe vaak ik al naar beneden gelopen ben, om dan vervolgens bij de achterdeur te bedenken dat ik helemaal niet naar buiten ga om te roken......

    Some angels choose fur instead of wings
  • FlowerFanFlowerFan Berichten: 1,454
    februari 2012 aangepast
    ^jaloers, Ik wil ook nog steeds een Evanescence t-shirt bestellen, maar ik vergeet het telkens en dan is mijn geld op :oops:
  • ButcholdButchold Berichten: 222 Kwebbelend Kind
    februari 2012 aangepast
    ik ben ook al een week of 2 (?) rookvrij

    en als ik zin heb, is er mijn goede vriend Bubblicious
    Countless names have been sacrificed, but out of all they choose mine
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2012 aangepast
    Vandaag is mijn dag 10.

    Er zijn nog steeds moeilijke momenten, en die begin ik nu wel zat te worden.

    Maar .... als ik ze heb, dan is er Hubby en deze site. ;)

    Dank jullie allemaal voor jullie steun!

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    Deborah schreef:
    Vandaag is mijn dag 10.

    Er zijn nog steeds moeilijke momenten, en die begin ik nu wel zat te worden.

    Maar .... als ik ze heb, dan is er Hubby en deze site.

    Dank jullie allemaal voor jullie steun!

    Kijk eens aan, je bent al in de dubbele getallen.

    Houdt vol, je kan het! Het zou toch zonde zijn als je overnieuw moet beginnen, dan moet je weer door die dagen heen die je nu zat aan het worden bent. Nu heb je er toch al mooi 10 gehad.

    Als je doet wat Dien schrijft, namelijk alles wat je nu bespaart in een potje stoppen, trakteer jezelf dan eens op een lekkere spa of massage, kuuroord. Kan jij en je lichaam tot rust komen.


  • KeefbeetleKeefbeetle Berichten: 5,165 Boeiende Bejaarde
    februari 2012 aangepast
    Ik vind het knap van je hoor. :-) Ik heb zelf geen idee hoe het is om te stoppen met roken want ik heb nooit gerookt, maar mijn opa heeft meerdere stoppogingen gedaan en het is hem tot nu toe nog niet gelukt, dus ik geloof best dat het heel moeilijk is.
    Ik hoop dat je het vol kan houden.
  • xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    februari 2012 aangepast
    Ik vind het ook erg knap van je Deb :D
    You can do it!

    En anders mag je mij ook nog altijd een frustratiemailtje sturen ;)
    Bellen mag ook, maar ik heb ook vaak colleges :P
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    xTurtly schreef:
    You can do it!

    Precies daarom heet dit topic ook Yes I can and do, die titel is voor jou bedoelt zodat je dat tegen jezelf kan zeggen en jezelf hier aan blijven herinneren. Can slaat op dat je het kan. Maar iets kunnen iets niet genoeg. Daarom Do, omdat je wat je kan ook doet.
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    Deborah, hoe gaat het?
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2012 aangepast
    Lol, slecht, maar dat heeft niet veel met het roken te maken.

    Afgelopen vrijdag kreeg ik op het werk een mail waarin stond dat maandagavond tussen 18:00 uur en 21:00 uur 500 medewerkers gebeld zouden worden met de melding dat ze ontslag zouden krijgen.
    Daardoor was ik (ondanks dat ik dat niet wilde) daar heel erg mee bezig. Toen ik maandag thuis kwam was ik nog onrustiger dan anders (en snakte naar een sigaret) en voelde me beroerd.
    3 uur lang naast de telefoon gezeten, en ondertussen smsjes gehad van 2 maatjes die wel al gebeld waren.
    Vervolgens vroeg naar bed gegaan om rond half 2 straalmisselijk wakker te worden.
    Naar toilet gestrompeld en jawel, mijn avondeten kwam retour.
    Dat heb ik zo'n elk half uur gehad, tot een uur of 7. Ik durfde zelfs geen water meer te drinken want ook dat kwam retour.
    Gister dus de hele dag in bed gelegen, en nu ben ik er (bijna 11 uur) ff uit.
    Maar geloof me, geen moment aan roken gedacht. ;)

    's Morgens gaat het steeds makkelijker. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • xTurtly.xTurtly. Berichten: 5,420
    februari 2012 aangepast
    Fijn dat het 's morgens steeds beter gaat :D

    En de reorganisatie en jouw twee maatjes is echt küt.. Mijn moeder is ook overgeplaatst naar een andere locatie sinds vandaag, maar zij heeft in ieder geval haar baan nog.

    Sterkte Deborah, je mag altijd mailen of smsen :D
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2012 aangepast
    Deborah schreef:
    Maar geloof me, geen moment aan roken gedacht.

    Om met Cruijff te spreken: "Elk nadeel heeft zijn voordeel".

    Dus je bent niet gebeld? Gelukkig.

    Fijn dat het in de ochtend beter gaat, dat zal voor jezelf ook vast een fijne constatering zijn geweest dat sommige vervelende afkick gevoelens slijten. In hun eigen tempo dat wel.

    En wat ik vooral goed van je vindt, is dat je deze werkstress niet als een excuus hebt gebruikt om een peuk op te steken.

    Heel veel sterkte en beterschap. Ik hoop dat je snel opknapt.


  • RitchieRitchie Berichten: 1,032 Jeugdige Jong-volwassene
    februari 2012 aangepast
    Kwam dat spugen doordat je gestopt bent ja? Ik heb gehoord dat het erg heftig kan zijn, maar spugen erbij had ik nooit verwacht.

    Verdwijnt de drang al enigszins?
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top