Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Forum Handleiding

SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
augustus 2020 aangepast in Welkom op de community
0nrzy97k4nrl.jpgFORUM HANDLEIDING

64a2hxzpsbu4.jpg


Het De Sims Forum is er in verschillende landen en talen. Dit is een uitleg over hoe het Nederlandse/Belgische De Sims Forum werkt en over hoe je Profiel op dit forum werkt. De werking van deze fora kan per land verschillen. Als je een uitleg wil over het Amerikaanse Forum, zie dan dit topic: A complete forum tutorial door ​06Bon06. Neem ook zeker kennis van de paragraaf 'Leden en nieuwe leden' vooral als je merkt dat je beperkingen hebt (je kunt bijvoorbeeld geen avatar instellen) op het forum of een anderstalig forum. Als je een anderstalig forum bezoekt, lees dan de bijbehorende forumregels.

0nrzy97k4nrl.jpgINHOUDSOPGAVE

Voor de overzichtelijkheid heb ik de informatie verdeeld over een paar berichten.
Klik op de links om naar het gewenste bericht te gaan of gebruik CTRL + F om te zoeken naar de gewenste paragraaf.

Eerste bericht
  • Inhoudsopgave
  • Forumregels
  • Leden en nieuwe leden

Tweede bericht: Forum FAQ (vraag en antwoord)
  • Algemeen, Gedrag, Berichten/topics, Accounts, Feedback: bugs, game en forum suggesties doorgeven, Amerikaans forum, Misc.

Derde bericht: Het Forum gebruiken
  • Algemene instellingen
  • Categorieën en sub fora
  • Discussies en berichten
  • Berichten indienen
  • Concepten opslaan en verwijderen
  • Rapporteren, aanhalen, Like en LOL
  • Reageren op leden: ^ en V en Taggen
  • Zelf een discussie starten
  • Berichten en discussies bewerken
  • #latest en nieuwe berichten
  • Linken naar individuele/specifieke berichten

Vierde bericht: Berichten opmaken en BBCode
  • Streep/lijn maken,
  • Menubalk bij berichten en BBcode
  • Niet in menubalk: meer BBcode
  • Tweets plaatsen
  • Filmpjes uploaden

Vijfde bericht: Je Profiel instellen
  • Forumnaam met afbeelding (avatar) en je Muur
  • Notificaties
  • Inbox en privéberichten sturen/ontvangen
  • Bladwijzers
  • Accountopties en voorkeuren
  • Notificatievoorkeuren
  • Afbeelding wijzigen
  • Thumbnail bewerken
  • Afbeelding verwijderen
  • Citaat instellingen
  • Handtekening (onderschrift) instellingen

0nrzy97k4nrl.jpgFORUMREGELS

De forumregels vind je hier:
https://forums.thesims.com/nl_NL/discussion/772835/forum-regels

Mocht je vragen hebben - bijvoorbeeld over wat bumpen is (zo had ik geen idee wat dit was toen ik jaren geleden een member van The Sims Community werd) - zie dan ook: Forum FAQ.


0nrzy97k4nrl.jpgLEDEN EN NIEUWE LEDEN

Het De Sims Forum is er in verschillende landen en talen. Op deze fora is een puntentelsysteem van toepassing. De hoeveelheid punten die je hebt bepalen of je een Nieuw lid of Lid bent. Nieuwe leden hebben beperkingen op het forum, iets wat leden niet hebben. ​Iedereen die het forum voor het eerst bezoekt heeft 0 punten. Het maakt hierbij niet uit hoe lang je al op het forum komt. Als je veel punten heb op het Nederlandse De Sims Forum, heb je toch 0 punten wanneer je voor het eerst bijvoorbeeld het Amerikaanse De Sims Forum bezoekt. Als je op het Nederlandse Forum punten verdiend, gelden deze punten niet op anderstalige De Sims Fora. Als je op anderstalige De Sims Fora punten verdiend, heb je daar niets aan op het Nederlandse Forum. Je kunt dus een lid zijn op het Nederlandse Forum en een nieuw lid op het Amerikaanse Forum. Door punten te verdienen word je een lid. De behaalde punten staan in het grijze vak op je Profiel (zie de bijbehorende paragraaf) onder de badges. Je verdient punten door badges te behalen (wil je iets kwijt over badges: zie dit topic) en wanneer iemand één van jouw ingediende berichten een Like geeft krijg je 1 punt per Like.

Op het Amerikaanse forum heb je 50 punten nodig, 30 ingediende berichten en een account ouder dan 24 uur om een lid te worden. Tot die tijd ben je daar een nieuw lid. Het is me niet helemaal duidelijk hoeveel punten en ingediende berichten je op dit forum nodig hebt. Het is waarschijnlijker dat het op het Nederlandse forum iets anders werkt en dat je minder punten/berichten nodig hebt. Bij ons staat onder de profielfoto bij berichten ook niet of de persoon lid (member) of nieuw lid (new member) is: op het Amerikaanse forum staat dat er wel bij. Evengoed vind ik het nuttig deze paragraaf over leden en nieuwe leden op te nemen in deze handleiding. Veel bezoekers van het Nederlandse forum, bezoeken namelijk ook met enige regelmaat het Amerikaanse forum. Dan is het toch handig als je weet hoe het zit.

Nieuwe leden kunnen geen afbeeldingen posten (wel via een uploadsite) en ook niet normaal quoten want de quote krijgt pijlen. Volgens mij kunnen nieuwe leden ook geen onderschrift instellen, links plaatsen en hun profiel afbeelding wijzigen. Op het Amerikaanse De Sims Forum kun je trouwens nooit rechtstreeks afbeeldingen van je computer uploaden (zelfs niet als je lid bent), zoals dat wel kan bij het Nederlandse Forum - daar moet je altijd een uploadsite gebruiken.

Bron bij deze paragraaf: Member or new member? Everything you need to know.

ROLLEN
Als je rol verkeerd staat, heb je sowieso beperkingen op dit forum. Dan kun je bijvoorbeeld geen avatar instellen. Je rol staat op je Profiel (zie de bijbehorende paragraaf) en moet staan op nl_NL. Staat je rol verkeerd (bijvoorbeeld General), dan kun je dit niet zelf oplossen. Vraag een moderator(s) of ze een aanvraag bij EA willen doen om je rol aan te passen: Vragen & de mods. Weet wel dat als je een anderstalig De Sims Forum bezoekt je hier een andere rol hebt dan op het Nederlandse Forum. Dat is normaal. Nederlandse moderators hebben geen invloed op anderstalige De Sims Fora.
Post edited by SimLibby on

Reacties

  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Onderwerp van dit bericht: Forum FAQ: vraag en antwoord.
    Algemeen, Gedrag, Berichten/topics, Accounts, Feedback: bugs, game en forum suggesties doorgeven, Amerikaans forum, Misc.


    2jie70hhbumi.jpgFORUM FAQ: VRAAG EN ANTWOORD

    Voor het Amerikaanse forum, zie USA FORUM FAQ.

    :warning:Voor vragen over het forum gebruiken en het bewerken van je Profiel zie de inhoudsopgave in de beginpost.

    Algemeen
    1. Wat is een Moderator en Community Manager?
    2. Wie zijn de Moderators en Community Managers op dit forum?
    3. Wat is een Sim Guru?

    Gedrag
    4. Wat betekent het als ik een waarschuwing heb gekregen?
    5. Wat is een ban?
    6. Wat kan ik doen als iemand me lastig valt of treitert of ik zie dat een lid dat doet?
    7. Hoe sluit ik vriendschap met een ander forumlid?
    8. Wat is een Origin vriend?

    Berichten/topics
    9. Wat is een topic starter?
    10. Wat zijn Aankondigingen?
    11. Wat is bumpen?
    12. Wat is powerposten of dubbelposten?
    13. Wat is spammen?
    14. Wat is off-topic en on-topic?
    15. Wanneer worden topics gesloten?
    16. Wat is meeliften in een topic/een topic kapen?
    17. Ik heb een topic met een vraag/probleem geopend maar het is inmiddels opgelost. Wat nu?
    18. Een speler heeft me geholpen met mijn vraag/probleem. Wat nu?
    19. Ik krijg maar geen reactie op mijn topic. Wat nu?
    20. Wanneer wordt mijn bericht goedgekeurd?
    21. Wat zijn hashtags?

    Accounts
    22. Hoe verander ik mijn gebruikersnaam?
    23. Wat zijn badges (insignes)?
    24. Hoe verdien ik punten en wat doen punten?
    25. Waarom kan ik geen dingen doen op dit forum (zoals avatar instellen) die andere leden wel kunnen?
    26. Wat als een afbeelding niet de Forumregels breekt, maar ik de afbeelding niet leuk vind?
    27. Hoe kan ik mijn Origin account beter beveiligen?

    Feedback: bugs, game en forum suggesties doorgeven
    28. Lezen ontwikkelaars van De Sims het forum?
    29. Hoe geef ik een game bug door?
    30. Waar kan ik mijn goede ideeën over de game melden?
    31. Waar kan ik mijn goede ideeën over dit forum melden?

    Amerikaans forum
    32. Ik voldoe aan de voorwaarden om volledig lid te zijn. Hoe kan het dat ik geen avatar kan instellen op het USA forum?
    33. Hoe kan het dat ik geen afbeelding kan uploaden vanaf mijn computer op het USA De Sims Forum?

    Misc.
    34. Waar kan ik mijn fansite promoten?
    35. Waar kan ik mijn creaties promoten?
    36. Hoe kan ik contact opnemen met EA?
    37. Is er een demo?
    38. Is er een mobiele app voor deze site?

    ALGEMEEN

    1. Wat is een Moderator en Community Manager?
    Moderators en Community Managers zijn door Electronic Arts (EA) aangesteld. Je kunt ze tegenkomen op ieder De Sims forum. Zij helpen daar waar nodig en houden het wel en wee van het forum in de gaten: of leden zich gedragen en zich aan de Forumregels houden. Moderators en EA Community Managers hebben speciale forumrechten, wat leden niet hebben. Zo kunnen ze topics sluiten, iedereens berichten verwijderen en bewerken, aankondigingen maken, waarschuwingen uitdelen en (tijdelijke) bans opleggen. Een veelgebruikte afkorting voor moderator is mod (niet te verwarren met mods die je kunt installeren in het spel). Voor meer informatie zie ook: https://forums.thesims.com/nl_NL/discussion/771465/het-ea-community-team-zegt-hallo

    2. Wie zijn de Moderators en Community manager op dit forum?
    @Deborah en @Moepmoep zijn de moderators op dit Nederlandstalige forum. Mods op dit forum hebben de rol: MOD_NL (te zien op hun Profiel pagina). De moderators hebben een speciaal topic waar je vragen kunt stellen: Vragen @ de mods. De EA Community Manager op dit forum is @EA_Jason. Zijn berichten hebben bovenaan een blauwe streep. Onder de avatar staat de rang van forumleden, dus ook van moderators en community managers.

    3. Wat is een Sim Guru?
    Een Sim Guru is in dienst van Electronic Arts (EA). Iedere forum moderator is een Sim Guru maar niet iedere Sim Guru een moderator. Sommige Sim Guru's werken aan het spel. Sim Guru's op het Amerikaanse forum zijn te herkennen aan een groene streep boven hun berichten (dat hebben we niet op dit forum), aan hun rank en hun rol. Sommige Sim Guru's plaatsen geregeld berichten op Twitter met nieuws over het spel, updates of teasers. Op het Amerikaanse forum zijn soms Ask a Guru topics waarin je vragen kunt stellen. Onze moderators zijn technisch gezien ook Sim Guru's, met dat verschil dat onze moderators ervoor gekozen hebben hun eigen forumnaam aan te houden en hier niet SimGuru in op te nemen.

    GEDRAG

    4. Wat betekent het als ik een waarschuwing heb gekregen?
    Als je een waarschuwing hebt gekregen, heb je de Forumregels overtreden. Je hebt waarschijnlijk ook niet geluisterd toen je verzocht werd om te houden met het onwenselijke gedrag. Een waarschuwing krijgen is iets tussen jou en de moderators/community managers. Je krijgt niet zomaar een waarschuwing en er word je zeker verteld waarom je de waarschuwing krijgt. Een waarschuwing kan resulteren in een (tijdelijke) ban.

    5. Wat is een ban?
    Bans worden uitgedeeld door moderators of community managers, meestal pas na je eerst een waarschuwing te hebben gegeven. Als je dan doorgaat met het breken van Forumregels, krijg je een ban (tijdelijk of permanent). Als je gebannen bent, heb je geen toegang meer tot het forum: je wordt geblokkeerd.

    6. Wat kan ik doen als iemand me lastig valt of treitert of ik zie dat een lid dat doet?
    Dit is een ernstige overtreding waar hard bij wordt opgetreden. Het kan leiden tot een permanente ban. Treiteren of iemand lastig vallen is tegen de Forumregels en, los daarvan, geen manier om met mensen om te gaan wat je ook van ze vindt. Als je het gevoel hebt (of je ziet dit gebeuren) dat iemand stalkt, treitert, intimideert, bedreigt, beledigt, haat uitdraagt, racistisch doet, seksueel ongepast gedrag vertoont of laat zien, etc. rapporteer deze persoon. Onderaan ingediende berichten, zowel op het forum als op de Muur van leden, is een knop om het ongepaste bericht te rapporteren. Ontvangen privéberichten kun je melden via de bijbehorende knop. Je kunt ook iemands Profiel melden door naar de Profiel te gaan en rechts op de bijbehorende knop te klikken. Neem vervolgens contact op met een moderator of community manager. Je kunt het melden in Vragen @ de mods. Je kunt ook een privébericht sturen aan een moderator of community manager. Zie hiervoor ook de paragraaf 'Je Profiel instellen'. Als je op anderstalige fora wordt lastig gevallen, onderneem je daar de genoemde stappen. Op het Amerikaanse forum is een ignore (negeer) optie die wij niet hebben: zie dit bericht.

    7. Hoe sluit ik vriendschap met een ander forumlid?
    Op dit forum hebben we geen optie om vriendschapsverzoeken aan andere leden te sturen, zoals we dat op het oude De Sims 3 forum wel hadden. We hebben een subforum The Real World (TRW) met allerlei topics die niets met De Sims serie te maken hebben zoals het Wat Wil je Kwijt (WWJK) topic. Ook kun je andere forumleden een privébericht sturen of schrijven op de Muur van leden en schrijven op je eigen Muur. Zie hiervoor de paragraaf 'Je Profiel instellen'. Er zijn hier genoeg leden die regelmatig (soms al jaren) contact hebben met elkaar en elkaar beschouwen als (forum)vrienden.

    8. Wat is een Origin vriend?
    Origin is de digitale distributeur van De Sims en andere games. Een Origin vriend is een mede gamer die een Origin game speelt en met wie je kunt chatten en bekijken wat hij/zij aan het spelen is. In Origin zoek je vrienden door op de knop 'Vriendenlijst weergeven' naast je naam en afbeelding te klikken. Dan opent een venster waar je vrienden kunt zoeken. Als een speler eenmaal je vriend is, staat deze gebruikersnaam ook in dit venster. Door over de naam te bewegen verschijnt er een blauw pijltje met opties waaronder ontvrienden. Weet wel dat sommige forumleden een andere gebruikersnaam in Origin hebben.

    BERICHTEN/TOPICS

    9. Wat is een topic starter?
    Degene die het topic geopend heeft.

    10. Wat zijn Aankondigingen?
    Alleen moderators kunnen een Discussie veranderen in een Aankondiging. Aankondigingen staan bovenaan sub fora en hebben belangrijke informatie zoals mededelingen over het spel of het forum, handleidingen, etc. Ook leden kunnen een Aankondiging krijgen wanneer de moderators besluiten dat de inhoud van het topic zodanig is dat het bovenaan een subforum vastgepind moet worden. Als er na verloop van tijd niet meer gereageerd wordt in topics, dan zakt het topic naar onderen. Dit is anders dan bij Aankondigingen welke altijd bovenaan het subforum blijven staan.

    11. Wat is bumpen?
    Zolang er regelmatig gereageerd wordt in een topic, staat het topic redelijk bovenaan het subforum. Topics waar geen reacties meer in gegeven worden zakken naar verloop van tijd naar onderen in het subforum, en uiteindelijk verdwijnen deze topics van tabblad 1 naar tabblad 2, 3, etc. Als er nieuwe topics worden geopend zakken de al bestaande topics ook naar onderen. Door een bericht in te dienen in een topic dat naar onderen is gezakt, wordt het topic gebumpt zodat het topic weer bovenaan het subforum staat. Sommige leden bumpen daarom hun topic of het topic van een ander. Want topics bovenaan het subforum vallen nu eenmaal beter op. Je kunt niet zomaar bumpen alleen maar om je topic bovenaan te krijgen. Bumpen moet nut hebben: bijvoorbeeld omdat je een serieuze bijdrage aan dat topic levert. Bump ook geen oude topics: topics waar al jaren geen activiteit meer in is geweest. Hetzij omdat er al een oplossing is gegeven, hetzij omdat de topic starter nooit meer iets van zich heeft laten horen. Let altijd op de datum van het eerste bericht. Als het een oud topic is, lees dan het topic om beter te kunnen inschatten of het zinvol is om het oude topic te bumpen.

    12. Wat is powerposten of dubbelposten?
    Powerposten houdt in dat je meerdere berichten achter elkaar plaatst in een redelijke korte tijd (en daarmee onnodig een topic bumpt). Houdt de standaard regel aan dat er minimaal 3 berichten tussen je eigen berichten moet zitten. Als je vergeten bent iets te zeggen, bewerk je bericht dan. Er zijn uitzonderingen waarbij powerposten/dubbelposten wordt gedoogd zoals bijvoorbeeld het helpen van een ander lid met een (technisch) probleem of bijvoorbeeld in het subforum The Real World bij een forumspel of het Wat Wil Je Kwijt topic als er na een bepaalde tijd (meer dan 12 uur) niet meer gereageerd is.

    13. Wat is spammen?
    Onder spammen valt:
    • Als je in meerdere sub fora hetzelfde bericht achterlaat.
    • Het aanmaken van meerdere topics over hetzelfde onderwerp in meerdere sub fora.
    • Het steeds versturen van hetzelfde privébericht aan leden of meerdere leden dezelfde vraag stellen.
    • Wanneer je bij meerdere leden een bericht achterlaat op hun Muur met dezelfde vraag.
    • Voortdurend, in je berichten, reclame maken voor jouw (fan)site of andere (fan)sites. Je mag links naar een website promoten maar doe dit niet constant en in ieder topic. Je mag een website in je onderschrift plaatsen. Of open een topic in het subforum Fansites. Als je linkt naar een fansite omdat er een vraag wordt gesteld waarvan het antwoord op de fansite staat, wordt over het algemeen gedoogd. Link alleen naar sites die geen Forumregels breken.

    14. Wat is off-topic en on-topic?
    Ieder topic heeft een onderwerp: bijvoorbeeld een vraag die is gesteld of een (technisch) probleem.
    • On-topic: dan draagt jouw reactie bij aan het onderwerp van het topic. Jouw reactie gaat dan over het onderwerp: je geeft bijvoorbeeld antwoord op de gestelde vraag of helpt het probleem op te lossen. Ook als jij vragen stelt aan de topic starter om te achterhalen wat hij/zij al heeft gedaan om het probleem op te lossen of om beter in kaart te krijgen wat er nu aan de hand is, is prima.
    • Off-topic: als jouw reactie niets te maken heeft met het onderwerp van het topic. Het topic gaat bijvoorbeeld over het installeren van mods en jij vraagt waar je cheats kunt vinden. Sommige off-topics reacties worden gedoogd. Dit zijn meestal hele kleine off-topics opmerkingen in combinatie met een on-topic reactie. Als je een tijdje op dit forum meedraait krijg je vanzelf gevoel voor wanneer zo'n off-topic reactie gepast is of gedoogd wordt.

    15. Wanneer worden topics gesloten?
    Alleen moderators kunnen topics sluiten zodat er niet meer gereageerd kan worden in het topic. Topics kunnen onder meer gesloten worden omdat de topic starter zich niet aan de Forumregels houdt. Ook op verzoek kunnen moderators een topic sluiten. Dan moet je wel een goede reden hebben. Ik heb bijvoorbeeld ooit een topic over de Creëer een Wereld-tool (CAW). Toen ik een aankondiging kreeg over de CAW tool was het topic wat ik eerder had geopend verouderd en niet meer relevant en heb ik gevraagd of dat topic gesloten mocht worden (en dat mocht). Topics met vragen die zijn beantwoord worden meestal niet gesloten omdat dat niet nodig is en om het mogelijk te houden dat andere spelers nog in dat topic kunnen reageren. Verzoeken om een topic te sluiten kunnen het beste gedaan worden in Vragen @ de mods. Soms is sluiten niet nodig maar is het wenselijk om een forumlid op zijn bericht aan te spreken, bijvoorbeeld omdat een naïef lid persoonlijke gegevens heeft verstrekt. Help dit lid dan, en spreek hem/haar er vriendelijk op aan dat je dit beter niet kunt doen of vraag een moderator, in eerder genoemd topic, dit te doen.

    16. Wat is meeliften in een topic/een topic kapen?
    Als je iemand anders zijn/haar topic gebruikt om jouw spelproblemen of vragen op te lossen. Als iemand een bepaald probleem heeft kun je best aangeven dat jij hetzelfde probleem of vraag hebt. Wanneer leden dan suggesties geven aan de topic starter om het probleem op te lossen, kun je het gegeven advies ook proberen. Maar gebruik het topic niet om al de aandacht naar je toe te trekken om jouw probleem op te lossen. Gebruik eerst de zoekfunctie om een antwoord op je vraag te vinden. Kan je dat niet vinden of is er geen antwoord: open dan je eigen topic.

    17. Ik heb een topic met een vraag/probleem geopend maar het is inmiddels opgelost. Wat nu?
    Vaak ben je niet de enige met deze vraag/dit probleem. Ik weet zeker dat spelers het waarderen als je de oplossing die voor jou heeft gewerkt, vermeld in je topic. Alleen de melding 'Het is opgelost' (wat spelers helaas regelmatig doen) is niet behulpzaam en zegt helemaal niets. Naast het vermelden van de oplossing/antwoord op je vraag, kun je ook je eerste bericht bewerken en [Opgelost] achter de titel zetten (laat de titel wel staan: ook dit is behulpzaam voor andere spelers).

    18. Een speler heeft me geholpen met mijn vraag/probleem. Wat nu?
    Er zijn veel leden die een topic starten en nooit meer iets van zich laten horen. Ook niet als andere leden hun best hebben gedaan te helpen. Ik vind dat nooit zo netjes. Een bedankje is een kleine moeite. Zelfs als je niet bedankt is het vaak prettig als je even terugkoppelt of het gegeven advies je wel of niet heeft geholpen en, indien van toepassing, welk advies uiteindelijk geholpen heeft. Dat is niet alleen prettig voor degene(n) die je geholpen heeft maar ook voor andere leden die het topic lezen en wellicht hetzelfde probleem/vraag hebben.

    19. Ik krijg maar geen reactie op mijn topic. Wat nu?
    Dat je een topic hebt geopend is geen garantie dat je een reactie krijgt. Leden die helpen hebben een privéleven met school, werk, kinderen, het huishouden, etc. Daar heb je dus rekening mee te houden. Daarbij kan het ook zijn dat niemand het antwoord op je vraag weet. Geef je topic een duidelijke naam en schrijf een zo duidelijk mogelijk bericht zodat spelers je begrijpen. Geef ook aan wat je zelf al gedaan hebt om het probleem op te lossen. Als het je nu echt te lang duurt voordat je een reactie krijgt, dan kun je drie dingen doen. 1) Je kunt afwachten. 2) Je kunt na een tijdje een bericht indienen in je topic. Maak niet een nieuw topic aan, dat is nergens voor nodig. Een vriendelijk berichtje indienen is voldoende. Hierin kun je nog een keer om hulp vragen. Wacht wel een paar dagen voordat je nog een reactie indient en doe dit niet na al een paar uur of minuten (sommige spelers doen dat). Dan werk je alleen maar mensen tegen je in het harnas. Wees ook beleefd en ga niet eisen. Ook dat werkt averechts. Leden op dit forum zijn niet van EA, we zijn net als jij, en dat je spelproblemen of een bug hebt is niet onze schuld. 3) Je kunt ook zelf zoeken naar een antwoord. Een goede plek om te beginnen is de zoekfunctie. Zoek eerst op het Nederlandse forum. Als je Engels begrijpt kun je daarna ook de taal wijzigen in USA en op het Amerikaanse forum zoeken aan de hand van Engelstalige zoekopdrachten. Als je op het NL forum geen antwoord vindt, is de kans groot dat je dat wel vindt op het Amerikaanse forum.

    20. Wanneer wordt mijn bericht goedgekeurd?
    Nooit (zie ook dit bericht). Als je een melding krijgt dat je bericht eerst approved (goedgekeurd) moet worden voordat het bericht wordt geplaatst, dan moet je je bericht opnieuw plaatsen. Dit is een forum bug. Gelieve dit door te geven aan @Deborah in dit topic. Met het topic waar het over gaat, de datum en het tijdstip waarop je de melding kreeg en het account waarmee je bent ingelogd toen dit gebeurde. Zo kan EA dit probleem onderzoeken.

    Ik heb dit probleem meer dan eens gehad en het is me niet duidelijk waardoor dit probleem veroorzaakt wordt: er zit geen logica in. Waarschijnlijk zijn er verschillende oorzaken. Een paar dingen die je kunt proberen
    • Plaats een bericht met één woord en bewerk dit bericht vervolgens.
    • Verwijder de afbeeldingen uit je bericht en plaats je bericht opnieuw. Je kunt hierna het bericht bewerken en de afbeeldingen opnieuw invoegen.
    • Volgens het Amerikaanse forum kun je ook proberen om met een programma de afbeelding te verkleinen voordat je ze plaatst. Gratis programma's waarmee dit kan zijn Paint.NET en GIMP.
    • Deel het bericht op in meerdere berichten zodat je de afbeeldingen kunt spreiden. Voordat je dit doet, vraag toestemming aan de moderators in Vragen @ de mods.
    • Moderators kunnen ieder bericht bewerken. Mocht de nood echt hoog zijn, dan kun je vragen of een moderator namens jou het bericht wil indienen of jouw bericht wil bewerken om die ene aanvulling te doen. Vraag dit in eerder genoemd topic. Maar de meeste berichten zijn niet zodanig belangrijk dat het niet even kan wachten voordat je het bericht nog eens probeert in te dienen. Dan lukt het namelijk vaak wel.
    • Als het echt niet lukt, blijf het proberen op andere momenten.
    • Mogelijk zijn er een paar websites die geblokkeerd worden door het forum. Probeer het bericht nogmaals te plaatsen zonder deze links. Zie ook dit bericht.

    21. Wat zijn hashtags?
    Een hashtag is een label dat het makkelijker maakt om bepaalde informatie te zoeken. Bij de zoekfunctie kun je hashtags gebruiken. Bij gedeelde creaties op De Galerie kun je ook hashtags gebruiken. Gebruik dit teken # (Shift 3) - zoals #ditiseenhashtag - en gebruik geen spaties in de tag.

    ACCOUNTS

    22. Hoe verander ik mijn gebruikersnaam?
    Je kunt je gebruikersnaam niet zelf veranderen (kies je gebruikersnaam dus zorgvuldig). Het is ook niet gebruikelijk dat op dit Nederlandse forum te doen. Als je toch een poging wilt wagen, dan kun je een verzoek indienen bij de moderators in dit topic.

    23. Wat zijn badges (insignes)?
    Badges zijn kleine afbeeldingen die je krijgt als beloning wanneer je bepaalde doelen behaald: overzicht te behalen badges. Wil je iets kwijt over badges, dan kun je dat doen in dit topic. De badge 'Combo breaker' werkte niet goed. Ik heb van @MDianaSanders vernomen dat deze badge inmiddels wel weer werkt maar ik heb hem nooit ontvangen (terwijl ik de badge wel gehaald heb). Een badge die snel te behalen is, is 'Name dropper'. De badges die je verdient hebt staan op je Profiel, in de linker (grijze) kolom.

    24.Hoe verdien ik punten en wat doen punten?
    Door het behalen van badges en doordat andere leden jouw geplaatste berichten een Like geven (1 punt per Like). Op je Profiel staat je puntentotaal tot nu toe. Op de Activiteit pagina staan de Beste leden per week (meest behaalde punten per week) en aller tijden (meeste totaalpunten). Het wordt afgeraden om leden te vragen om jouw berichten een Like te geven om zo punten te verdienen en om veel (nutteloze) berichten in te dienen met alleen als doel om zoveel mogelijk Likes te krijgen. Doe dit dus alsjeblieft niet.

    25. Waarom kan ik geen dingen doen op dit forum (zoals avatar instellen) die andere leden wel kunnen?
    Als nieuw lid heb je mogelijk forum beperkingen die gewone leden niet hebben. Zie de paragraaf 'Leden en nieuwe leden". Ook kan het zijn dat je rol verkeerd staat. Zie hiervoor ook eerder genoemde paragraaf.

    26. Wat als een afbeelding niet de Forumregels breekt, maar ik de afbeelding niet leuk vind?
    Als je een Ad blocker gebruikt, kun je hiermee de afbeelding blokkeren: klik rechts op de afbeelding om deze te blokkeren. Als de afbeelding staat in de handtekening (het onderschrift), dan heb je de mogelijkheid om afbeeldingen in onderschriften niet te tonen (of om onderschriften helemaal te blokkeren). Zie de paragraaf 'Je Profiel instellen'.

    27. Hoe kan ik mijn Origin account beter beveiligen?
    Open Origin, klik op Origin in de menubalk en selecteer 'Account en privacy'. Klik op het tabblad 'Beveiliging' en schakel de inlogverificatie in. Deze verificatie voorkomt dat nieuwe apparaten zich kunnen aanmelden met jouw EA-account zonder zowel je wachtwoord als een verificatiecode te gebruiken. Zie ook: EA Help Aanmeldingsverificatie gebruiken voor extra beveiliging van je account.

    FEEDBACK: BUGS, GAME EN FORUM SUGGESTIES DOORGEVEN

    28. Lezen ontwikkelaars van De Sims het forum?
    Ik weet niet of ze het Nederlandse forum lezen. Ze lezen soms wel het Amerikaanse forum. Zie dit bericht voor meer informatie.

    29. Hoe geef ik een game bug door?
    http://answers.ea.com/t5/The-Sims-4-Bug-Reports/INFORMATION-How-does-this-forum-work/m-p/3445107#U3445107
    Lees eerst of de bug niet al is doorgegeven: Compiled list of bugs. Als de bug al is doorgegeven, klik je op 'Me too' onderaan het bericht zodat in kaart gebracht wordt hoe groot de bug is en hoeveel spelers er last van hebben.

    Ik wil opmerken dat het vaak voorkomt dat spelers problemen ervaren die helemaal geen bug zijn. Dus voordat je iets doorgeeft, test waar mogelijk om uit te sluiten of het misschien niet aan je spel of computer ligt of aan het gebruik van downloads en mods. Begin met het het Sims 4 Spel resetten. Dit is een redelijk snelle en makkelijke manier om uit te sluiten of er niet een fout in je De Sims 4 map in Mijn Documenten\Elektronic Arts staat. Meer informatie over Downloads en Mods en hoe je kunt uitsluiten dat spelproblemen niet hier door komen, zie Downloaden voor De Sims 4.

    30. Waar kan ik mijn goede ideeën over de game melden?
    Op het forum (gebruik de zoekfunctie) zijn de nodige topics waar spelers aan het brainstormen zijn over wat ze graag in De Sims willen zien. Gebruik die topics als je daar iets over kwijt wil. Gebruik niet het subforum Ideeën en Feedback want dat is niet voor ideeën over de game maar voor feedback over het forum. Probeer eens het Amerikaanse forum om game ideeën door te geven: zie dit bericht.

    31. Waar kan ik mijn goede ideeën over dit forum melden?
    Dat kan in dit subforum: Ideeën en Feedback. In tegenstelling tot wat veel leden denken, is dit subforum niet voor feedback over De Sims. Het is voor feedback over dit De Sims Forum. Je ideeën voor de game in dat subforum doorgeven is nutteloos.

    AMERIKAANS FORUM

    32. Ik voldoe aan de voorwaarden om volledig lid te zijn. Hoe kan het dat ik geen avatar kan instellen op het USA forum?
    Het De Sims Forum is er in verschillende talen en landen. Per anderstalig forum moet je opnieuw aan de voorwaarden voldoen om volledig lid te worden. De punten die je op het Nederlandse forum hebt verdiend, tellen niet op andere De Sims forums.

    33. Hoe kan het dat ik geen afbeelding kan uploaden vanaf mijn computer op het USA De Sims Forum?
    Op het Nederlandse forum kun je afbeeldingen rechtstreeks vanaf je computer uploaden. Op het Amerikaanse forum moet je, ook als je een volledig lid bent, een uploadsite gebruiken.

    MISC.

    34. Waar kan ik mijn fansite promoten?
    Je mag een link naar je fansite opnemen in je onderschrift. Ook hebben we een speciaal sub forum waar je een topic mag openen over je site. Link alleen naar sites die geen Forumregels breken.
    http://forums.thesims.com/nl_NL/categories/community-fansites

    35. Waar kan ik mijn creaties promoten?
    In de Showcase: http://forums.thesims.com/nl_NL/categories/showcase

    36. Hoe kan ik contact opnemen met EA?
    Online/email: https://help.ea.com/nl/
    Vanuit Nederland: 020 - 808 32 19 (lokaal tarief)
    Vanuit België: 02 808 4590 (lokaal tarief)
    Bereikbaar EA Helpdesk: maandag t/m vrijdag 12.00 - 21.00

    37. Is er een demo?
    Creëer-een-Sim Demo (CES): https://www.thesims.com/nl_NL/create-a-sim-demo

    Origin heeft een tevredenheidsgarantie, meer informatie: Origin Grote Game Garantie.
    Je kunt volledige games (PC of Mac) van EA en deelnemende derde partijen die je gedownload hebt op Origin terugsturen voor een volledige terugbetaling. Doe je aanvraag binnen 24 uur nadat je de game voor het eerst gespeeld hebt, binnen zeven dagen na aankoop of binnen zeven dagen na release van de game in het geval van een reservering (welk van deze als eerste plaatsvindt). Als je een nieuwe EA-game koopt binnen 30 dagen na de release en je kunt hem niet spelen vanwege technische problemen binnen de invloedssfeer van EA, dan heb je 72 uur om je geld terug te vragen in plaats van 24 uur.

    38. Is er een mobiele app voor deze site?
    Nee.
    Post edited by SimLibby on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Onderwerp van dit bericht: Het Forum gebruiken
    Algemene instellingen, Categorieën en sub fora, Discussies en berichten, Berichten indienen, Concepten opslaan en verwijderen, Rapporteren, aanhalen, Like en LOL, Reageren op leden: ^ en V en Taggen, Zelf een discussie starten, Berichten en discussies bewerken, #latest en nieuwe berichten, Linken naar individuele/specifieke berichten.


    lbr11cxkzxrl.jpgHET FORUM GEBRUIKEN

    Dit is een uitleg over hoe het Nederlandse/Belgische De Sims Forum werkt.

    fcey6hkbals3.jpg

    ALGEMENE INSTELLINGEN
    Met uitzondering van de optie Weergeven staan onderstaande opties altijd bovenaan het forum.
    Ongeacht de forum pagina die je bezoekt.

    yffflv66qan2.jpg
    • Kleur achtergrond forum: Het forum kan ingesteld worden op Green (groen), de standaard achtergrond, of White (wit) via de knop rechts bovenaan het forum.
    • Taalinstellingen: Rechts bovenaan kun je het land instellen waarvan je het De Sims Forum wilt bezoeken. Nederland is het De Sims Forum voor Nederland en België maar je kunt bijvoorbeeld ook het United States forum bezoeken. In tegenstelling tot het oude De Sims 3 forum, heb je op dit forum geen gezeur met onvoldoende privileges hebben, en dus geen toegang krijgen, als je het forum van een ander land bezoekt.
    • Menubalk: ​Op de menubalk staat in welk subforum je bent. Door op het huisje te klikken ga je terug naar de hoofdpagina van het forum met al de Categorieën. Ook heb je via deze menubalk toegang tot je Profiel en bijbehorende instellingen (zie de bijbehorende paragraaf) en kun je de Zoekfunctie gebruiken. De zoekfunctie werkt best goed op dit forum. Tik een zoekopdracht in en klik op Ga. Je kunt ook eerst de taal wijzigen in bijvoorbeeld United States en dan een Engelstalige zoekopdracht intikken. Dat kan uitkomst bieden wanneer je op het Nederlandse forum geen antwoord kunt vinden op je vraag.
    • Categorieën: Dit zijn al de Categorieën en onderliggende sub fora van het forum. Zie verderop voor een toelichting bij Categorieën en sub fora.
    • Discussies: Hier vind je populaire/actieve discussies (topics) en discussies die zijn vastgepind bovenaan sub fora (aankondigingen).
    • Activiteit: Hier staan recente berichten van leden die ze op de Muur bij hun Profiel of het Profiel van een ander lid hebben geplaatst en systeemmeldingen: zoals bijvoorbeeld wanneer leden badges hebben behaald of hun avatar hebben gewijzigd. Je kunt een reactie geven op deze berichten of een bericht rapporteren, een like of LOL geven. Je kunt ook zelf een bericht indienen: deze berichten zijn voor iedereen zichtbaar en is dus wat anders dan elkaar een privébericht sturen. Ook staan hier de Beste leden van de week, oftewel leden die de meeste punten hebben verdiend die week. Deze lijst wordt wekelijks gereset (op zondagavond of maandag) en staan hier de Beste leden aller tijden: leden met de meeste totaalpunten.
    • Beste van: Hier staan populaire berichten (discussies) die veel likes of LOL's hebben gekregen.
    • Weergeven: Standaard worden alle categorieën weergegeven maar je kunt ook gevolgde categorieën weergeven. Onder onderstaande afbeelding staat een uitleg.

    CATEGORIEËN EN SUB FORA
    ​Het forum heeft meerdere Categorieën. Een categorie is een verzameling Sub fora. Iedere categorie zegt iets over de sub fora die zijn ondergebracht bij die categorie. De Sim 4 is bijvoorbeeld een categorie met sub fora zoals onder meer De Sims 4, De Sims 4 Aan het Werk, De Sims 4 Game Packs, etc. Bij ieder subforum staat een korte beschrijving waar het subforum overgaat. Subforum is enkelvoud, sub fora is meervoud.

    5z02veopsc69.jpg

    Standaard worden alle categorieën weergegeven (zie de algemene instellingen). Ieder subforum heeft een tandwiel wanneer je met de muis over het subforum beweegt. Via dit tandwiel kun je een subforum Verbergen. Als je vervolgens instelt dat Gevolgde categorieën worden weergegeven worden verborgen sub fora niet weergegeven, die zie je dan niet staan. Als je een subforum weer wilt zien, stel je de weergave in op alle categorieën en gebruik je de optie Tonen via het tandwiel.

    Naast Verbergen/Tonen kun je een subforum ook instellen als Markeer als Gelezen. Dan wordt dat subforum grijs weergeven. Normaal gesproken tonen topics, waar je ooit in hebt gereageerd, in geel de hoeveelheid nieuwe berichten. Als je dat topic opent, dan opent het #latest bericht (zie de bijbehorende paragraaf verderop): het topic wordt geopend vanaf het laatste bericht dat je gelezen hebt. Als je dit niet wilt, kun je een subforum markeren als gelezen. Als er hierna een nieuw bericht door een ander lid wordt ingediend in dat subforum, dan wordt het subforum automatisch weer gemarkeerd als ongelezen.

    5bmjjj2hkeu3.jpg

    lbr11cxkzxrl.jpgDISCUSSIES EN BERICHTEN

    Ieder subforum bestaat uit Discussies: een discussie is een Topic en een Topic bestaan uit één of meer berichten. Ik ben gewend het woord topic te gebruiken vandaar dat ik dit woord vaak gebruik. Sommige topics worden vastgepind bovenaan een subforum: dit zijn Aankondigingen (zie ook de Forum FAQ). Berichten en discussies mogen uit maximum 30.000 tekens/karakters bestaan. Als je hierover heen gaat, lukt het niet om je bericht in te dienen. Bovenaan je bericht staat dan een melding dat je een X aantal tekens/karakters over de toegestane limiet heen bent. De meeste leden zullen hier nooit bij in de buurt komen. Dan moet je namelijk best lange berichten indienen (zoals bijvoorbeeld dit topic).

    r2uyvz8n79zd.jpg

    BERICHTEN INDIENEN
    Onderaan iedere discussie staat een veld met Laat een reactie achter. Gebruik de paragraaf 'Berichten opmaken en BBCode' om je daar eventueel mee te helpen en een uitleg over de menubalk die bovenaan dit veld staat. Schrijf je bericht, bekijk desgewenst een voorbeeld, en plaats de reactie. Gebruik de dubbele pijlen rechts in het venster om een bericht in een groot venster te typen. ​Zet dit volledig scherm wel uit via de pijlen rechts boven om het bericht te kunnen indienen, om een voorbeeld te bekijken of om een concept op te slaan. Door jou gestarte discussies en ingediende reacties vind je makkelijk terug via je Profiel (zie de bijbehorende paragraaf). Klik op Discussies onder je avatar in de linkerkolom. Hieronder staan je Reacties die je kunt bekijken.

    9fexi3qapnad.jpg

    CONCEPTEN OPSLAAN EN VERWIJDEREN
    Als je een bericht typt, wordt dit automatisch en regelmatig automatisch opgeslagen als concept (al kun je ook zelf op Concept opslaan klikken). Wanneer het concept wordt opgeslagen, krijg je links onderin het venster een tekstmelding. Als het bericht is opgeslagen, blijft het staan en wordt het onthouden. Zelfs als jij besluit het bericht niet in te dienen. De volgende keer dat je het topic bezoekt waar je dit bericht wilde indienen, staat je bericht op je te wachten om mee verder te gaan (of te verwijderen en iets anders te typen).

    Opgeslagen concepten staan op deze pagina: http://forums.thesims.com/nl_NL/drafts
    Ik heb van @MDianaSanders gehoord dat je vanaf de mobiele site direct vanuit het menu naar deze pagina kunt navigeren.

    Als je zeker weet dat je een concept wilt verwijderen, beweeg je met de muis over het concept. Klik vervolgens op Delete wat rechts bovenaan verschijnt. Wil je eerst weten wat je ook alweer getypt hebt, klik dan op de link van het bijbehorende topic. Je kunt geen concepten verwijderen in het bericht zelf wat is opgeslagen als concept. Dat bericht blijft staan als je het niet indient. Je kunt alleen concepten via bovenstaande link verwijderen. Wat je wel kunt doen is al de tekst verwijderen en bijvoorbeeld een punt te tikken. Klik daarna op Concept opslaan. Zo voorkom je dat je per ongeluk een bericht plaatst wat je helemaal niet wilt plaatsen (bron tip). Maar, zoals al aangegeven, je kunt concepten in zijn geheel verwijderen via bovenstaande drafts link. Het verwijderen van cookies met bijvoorbeeld een gratis programma CCleaner werkt trouwens niet: hiermee worden opgeslagen concepten niet verwijderd.

    7cio516j3041.jpg

    RAPPORTEREN, AANHALEN, LIKE EN LOL
    Onderaan ieder ingediend bericht staat een aantal opties: Rapporteer, Aanhalen, Like en LOL.

    xir232xia08t.jpg
    • Rapporteer: Rapporteer als iemand zich misdraagt, het bericht ongepast is of iets dergelijks (zoals Forumregels breken). Gebruik deze knop met wijsheid en zorgvuldigheid en let er op dat je niet per ongeluk rapporteert. Als je wordt gerapporteerd vind je dit terug op je Profiel (zie de bijbehorende paragraaf): bij Spam staat hoe vaak je bent gerapporteerd.
    • Like en LOL: LOL staat voor Laugh Out Loud (hardop lachen). Als je berichten bijvoorbeeld waardeert, grappig vindt of het er mee eens bent, geef je een Like of LOL (niet allebei tegelijk bij hetzelfde bericht). Je kunt een gegeven Like veranderen in een LOL en omgekeerd. Je kunt niet je eigen berichten een Like of LOL geven en je kunt een bericht maar 1x een Like of LOL geven. Bij iedere Like die jouw berichten krijgen, ontvang je 1 punt maar ga niet onnodig berichten indienen om zoveel mogelijk Likes te krijgen en ga ook niet vragen om Likes of LOL's, deze krijg je vanzelf en spontaan. Je krijgt geen punten als leden jouw berichten een LOL geven. Je kunt wel badges verdienen wanneer je een bepaalde hoeveelheid Likes en LOL's hebt gekregen. Op je Profiel pagina (zie de bijbehorende paragraaf) staat hoeveel Likes en LOL'S je tot nu toe hebt gekregen. Op de Activiteit pagina (zie de algemene instellingen) staan wekelijks de forumleden met de meeste punten die week en leden die de meeste totaalpunten hebben.
    • Aanhalen: Je kunt ook een reactie achterlaten door iemands bericht aan te halen, te quoten. Dan verschijnt de quote in jouw bericht en dan kun je de rest van het bericht typen (hetgeen je kwijt wilt). Ik wil opmerken dat quoten niet altijd nodig is. Sommige leden quoten elkaar voortdurend. Dat komt de overzichtelijkheid van een topic meestal niet ten goede. Als iemand jouw bericht lees, moet die eerst al de quotes lezen voordat het lid pas jouw reactie ziet staan. Bovendien is het vaak duidelijk dat je reageert op een ander. Dat kan bijvoorbeeld uit de context gehaald worden of er zijn maar twee leden die reageren in dit topic (en op wie zou je anders reageren dan op het andere lid). ​Je kunt quoten zonder iemand aan te halen of zonder een forumnaam (zie de paragraaf 'Berichten opmaken en BBCode') maar als je iemand aanhaalt, dan verschijnen er links in de quote. De link bij de naam linkt naar het Profiel van het lid dat je aanhaalt. De pijltjes linken naar het oorspronkelijke bericht waar de quote uit komt.​

    o8tgpjgvwh77.jpg

    REAGEREN OP LEDEN: ^ EN V EN TAGGEN
    Wat forumleden ook regelmatig doen, in plaats van aanhalen, ten teken dat ze op iemands bericht reageren, is dit teken ^ gebruiken (Shift 6) - tot hooguit drie of vier van die tekens anders wordt het een beetje belachelijk - bij berichten die eerder zijn ingediend en een kleine letter of hoofdletter V voor berichten die zijn ingediend na jouw bericht. Het enige 'probleem' bij op deze manier reageren op bovenstaande berichten is dat er in de tijd dat jij een bericht aan het opstellen bent, er net een ander bericht ingediend kan worden (wat je nog niet gezien hebt) en dan klopt je ^ niet meer. Maar dit gebeurt regelmatig en leden begrijpen meestal wel op welk bericht je reageert.

    5emkmjql6q71.jpg

    Je kunt ook dit @ teken gebruiken (Shift 2) om leden aan te spreken (zie bovenstaande afbeelding). Dit wordt taggen genoemd. Als je dit teken intikt en de forumnaam begint te typen doet het forum suggesties over wie je kunt bedoelen. Selecteer dan de juiste naam of typ de naam zelf. Schrijf iemand in ieder geval 1x op deze manier aan omdat je daarmee de badge Name Dropper haalt en deze badge is toch 5 punten waard. Als je bij de Notificaties (zie de paragraaf 'Je Profiel instellen') hebt aangevinkt dat je een melding krijgt als gebruikers je noemen, dan moeten leden je op deze manier genoemd hebben: @naamgebruiker - bijvoorbeeld @SimLibby - en je forumnaam goed geschreven hebben (hoofdlettergevoelig). Je kunt leden taggen in bewerkte berichten en wanneer je je bericht voor het eerst plaatst. Alleen bij berichten die je voor het eerst plaatst krijgen leden een notificatie (als ze dat hebben ingesteld) wanneer ze getagt worden (dus niet wanneer ze getagt worden in bewerkte berichten).

    ZELF EEN DISCUSSIE STARTEN
    ​Om zelf een topic te openen, navigeer je naar een subforum waar jouw vraag mee te maken heeft.
    ​Klik op Nieuwe Discussie om zelf een topic aan te maken.

    ses4opd3zsnd.jpg

    Het was zo, dat als je zelf een discussie opende, je de Categorie kon selecteren waar de discussie vervolgens werd geplaatst. @MDianaSanders wees me erop (zie dit bericht) dat dit inmiddels niet meer mogelijk is. Ik heb het zelf ook uitgeprobeerd en, inderdaad, dit kan helaas niet meer. Dus als je een discussie wilt openen, zoek dan eerst het juiste subforum waar jouw vraag het beste bij past. Gaat het over De Sims 3, zoek dan in die Categorie naar het juiste subforum, gaat het over De Sims 4 zoek dan in die Categorie naar het juiste subforum, etc. Blader maar het gewenste subforum, ​klik op Nieuwe Discussie, typ je bericht en gebruik de optie Plaats gesprek om de discussie te openen/in te dienen.

    vzgb2qvlrjzp.jpg

    Het is in strijd met de Forumregels om dezelfde discussie in meerdere sub fora te openen. Daarbij is dit ook niet handig, in tegenstelling tot wat veel leden schijnen te denken. Als iemand je helpt is het namelijk wenselijk als deze persoon kan lezen welk advies je al hebt gehad (en zodoende ook weet welk advies niet geholpen heeft zodat dit lid een ander advies kan geven). Dit kan niet als je hetzelfde topic in meerdere sub fora heb aangemaakt, Immers dat weet deze speler niet dus bestaat de kans dat je advies krijgt wat je al hebt gehad. Kies één geschikt subforum.

    ​Geef je discussie een duidelijke Discussietitel (kort en krachtig) zodat aan de naam te zien is waar het topic over gaat. Een topic met alleen ‘Help’ in de naam is in strijd met de Forumregels. Het is ook onhandig want het zeg niets over de inhoud van de discussie. Spelers die kunnen helpen gebruiken vaak de titel om in te schatten of ze iemand kunnen helpen. Als er geen duidelijke titel is, moeten deze spelers de topics openen om vervolgens te constateren dat ze niet kunnen helpen. Als dit één keer voorkomt, oké, maar als dit voortdurend gebeurd (en dat gebeurd), dan wordt dat vervelend. Daarbij is het duidelijk dat je hulp nodig hebt anders open je geen topic. Gebruik geen onnodige of overmatige caps lock (hoofdletters) of leestekens (zoals uitroeptekens) in de naam van het topic of het bericht zelf. Het is niet alleen mogelijk om te schreeuwen als je met iemand praat, ook in schrijfvorm kun je schreeuwen. Overmatig gebruik van caps lock en leestekens wordt gezien als schreeuwen. Maak je bericht op, eventueel met behulp van de paragraaf 'Berichten opmaken en BBCode', bekijk desgewenst een voorbeeld en plaats de discussie.

    Moderators kunnen berichten/discussies bewerken, verwijderen of sluiten wanneer de topic starter zich niet aan de Forumregels houdt en bijvoorbeeld schreeuwt in een bericht, een onduidelijke titel aan het topic geeft of hetzelfde topic opent in meerdere subfora. Ze kunnen je hier ook eerst op aanspreken, dat kunnen andere forumleden trouwens ook doen, en je vragen zelf je bericht aan te passen, voordat ze meer drastisch ingrijpen. Neem dit soort advies serieus, ook als het van andere forumleden afkomstig is. Sommige leden draaien namelijk al een tijdje mee op dit forum en weten waar ze het over hebben. Hun advies is goed bedoeld.

    BERICHTEN EN DISCUSSIES BEWERKEN
    Door jou ingediende berichten en discussies kun je altijd bewerken via het tandwiel rechts bovenaan berichten. Als je een discussie bent gestart, kun je op deze manier ook de openingspost (het eerste bericht) bewerken en zodoende de titel van het topic aanpassen. Bevestig de wijzigingen wel eerst met Opslaan onderaan het bericht. ​Voordat je een bericht indient, kun je eerst een voorbeeld bekijken. Maar als je een bericht bewerkt kun je geen voorbeeld meer bekijken. Tenzij het de openingspost is van een discussie die je bent gestart. Van dit bericht kun je altijd een voorbeeld bekijken, hoe vaak je het ook bewerkt. Moderators kunnen ieder bericht/discussie bewerken (verwijderen of sluiten) wanneer ze dat nodig vinden. Bijvoorbeeld omdat je geen duidelijke titel aan je discussie hebt gegeven of op een andere manier de Forumregels breekt in je bericht. Al zullen onze moderators je meestal eerst vragen zelf je bericht aan te passen alvorens zij dit doen.

    d9a1xunwt6r2.jpg

    Het bewerken van berichten is handig als je iets vergeten bent. Powerposten of dubbelposten (zie de paragraaf Forum FAQ) wordt over het algemeen namelijk niet toegestaan op het forum. Om powerposten of dubbelposten te voorkomen, bewerk je bericht en zet je bijvoorbeeld EDIT neer (zodat spelers kunnen zien dat je iets hebt toegevoegd) en datgene wat je nog kwijt wilt. Wanneer je berichten bewerkt, kun je eventueel ook taggen of ^ en v gebruiken zoals eerder beschreven.

    Onderstaande afbeelding is gemaakt toen forumleden nog zelf categorieën konden aanpassen.
    9lu4br2i4u5u.jpg

    Er is nog een uitzondering waarbij het min of meer is toegestaan in korte tijd meerdere berichten achter elkaar te plaatsen. Bijvoorbeeld omdat je een technisch probleem hebt waarmee iemand je helpt. Dan is het niet handig om alleen op elkaar te reageren door je berichten te bewerken. Dat wordt rommeling en onduidelijk en in deze situatie is het vaak ook niet wenselijk om een paar dagen/uren te wachten voordat je weer een bericht mag indienen of om te wachten tot er minimaal drie andere berichten tussen jouw berichten staan. Wanneer uitzonderingen zijn toegestaan, moet je zelf een beetje aanvoelen en je logisch verstand gebruiken. Als je toch over de scheef gaat, wordt je daar vaak wel (vriendelijk) op aangesproken door een moderator of een ander forumlid.

    #LATEST EN NIEUWE BERICHTEN
    Wanneer je een topic wilt lezen springt dit topic altijd naar het laatst ingediende bericht wat je nog niet gelezen hebt. Als je ooit een reactie in een topic hebt gegeven maar al heel lang niet meer dan kan het dus gebeuren dat er 120 nieuwe berichten op je staan te wachten (die ik dus mooi niet allemaal ga lezen). Om te voorkomen dat je al deze ongelezen berichten ziet, kun je bij sub fora ook de optie 'Markeer als gelezen' aanvinken (zie ook de algemene instellingen). Maar wanneer er dan een nieuw bericht wordt ingediend, staat het subforum weer ingesteld als ongelezen. Ik verwacht ook dat gelezen sub fora weer worden ingesteld als ongelezen als je de cookies verwijderd via de browser instellingen of via een gratis programma zoals CCleaner.

    nq2b6dywo7rg.jpg

    Wil je snel naar het eerste bericht op het tabblad dan kun je omhoog scrollen maar je kunt ook #latest uit het adres in de adresbalk verwijderen. ​Maar dan ga je naar het eerste bericht op het huidige tabblad, wil je echt naar het allereerste bericht dan moet je naar tabblad 1.

    z2jvt2hv97ud.jpg

    LINKEN NAAR INDIVIDUELE/SPECIFIEKE BERICHTEN
    ​Door op de datum boven berichten te klikken spring je direct naar dat bericht en verandert het adres in de adresbalk. ​

    qssutzdq3z00.jpg

    Dit adres kun je gebruiken wanneer je rechtstreeks naar het bericht wilt linken in plaats van naar het hele topic.
    Gebruik de hele link in de adresbalk en niet alleen het gedeelte wat ik ter demonstratie geel heb gemarkeerd.

    6g5i7ipzmy7o.jpg
    Post edited by SimLibby on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Onderwerp van dit bericht: Berichten opmaken en BBcode
    Streep/lijn maken, Menubalk bij berichten en BBcode, Niet in menubalk: meer BBcode, Tweets plaatsen, Filmpjes uploaden.


    9xskw12dftxj.jpgBERICHTEN OPMAKEN EN BBCODE

    BBCode staat voor Bulletin Board Code. Onderaan het veld Laat een reactie achter staat een link naar de Wikipedia (zie laatst genoemde link). Niet iedere code genoemd op Wikipedia werkt op het forum ook al is dat echte HTML5 taal. Bij deze paragraaf behandel ik BBCode die werkt op het forum. Ook BBCode die niet in de menubalk staat maar je kunt gebruiken door deze code zelf toe te voegen aan je berichten.

    Bij het indienen van berichten of discussies heb je een aantal opmaak opties die ik van links naar rechts bespreek en demonstreer. De demonstraties hebben een kader en een gele tekst waarin ik de BBCode demonstreer. Op de puntjes in deze code komt jouw tekst en alles tussen de BBCode verschijnt in de aangebrachte opmaak. Selecteer de tekst met de muis en klik vervolgens op een optie in de menubalk als je de bijbehorende opmaak wilt toepassen op de tekst. Of selecteer de tekst niet en typ zelf de BBCode die je wilt toepassen. Wat heel belangrijk is dat de tekst die je een bepaalde opmaak wilt geven wordt omsloten met de BBCode en goed wordt afgesloten met een slash (schuine streep) zoals te zien op onderstaande demonstraties. Gebruik geen spaties in de daadwerkelijke BBCode. Je kunt BBCode met elkaar combineren: bijvoorbeeld een vetgedrukte rode tekst of een cursieve tekst met grote letters. Als BBCode niet werkt, of je hele tekst krijgt de toegepaste opmaak terwijl dat niet de bedoeling is, controleer dan of je de BBCode goed hebt afgesloten met een slash - dat is dit teken /.

    Als je nu BBCode 'ontdekt' wat werkt op dit forum en wat ik niet genoemd heb, laat dan een berichtje achter. Dan kan ik het opnemen in dit topic.

    STREEP/LIJN MAKEN
    Voordat ik van wal steek met een uitleg over BBCode, wil ik nog opmerken dat het minteken/liggend streepje, wanneer je dat 5 of meer keer achter elkaar gebruikt, een lijn wordt. Wil je dat niet, plaats er dan spaties tussen.

    -----
    

    MENUBALK BIJ BERICHTEN EN BBCODE

    V.l.n.r.: Vetgedrukt, Cursief, Doorhalen, Ongeordende lijst, Geordende lijst, Knop 6: Aanhalen, Code, Leeswaarschuwing/Spoiler, Smileys, Woord of zin aan link koppelen, Afbeelding invoegen, Tekst uitlijnen: links, midden, rechts.
    uow5xscy6yhk.jpg

    Maak tekst Bold oftewel vetgedrukt.
    [b]..........[/b]
    

    ​Maak tekst Italic oftewel cursief.
    [i]..........[/i]
    

    ​Haal de tekst door met een streep.
    [s]..........[/s]
    

    1. Maak een geordende lijst.
    2. Een geordende lijst is een
    3. opsomming met nummering.
    [list=1]
    [*] ..........
    [*] ..........
    [*] ..........
    [/list]
    

    1. Je kunt in plaats van een geordende lijst ook zelf een opsomming met nummers typen.
    2. Wanneer je dan op Enter klikt volgt automatisch het opvolgende nummer.
    3. Als je ergens een nummer verwijderd, wordt dit automatisch hersteld zodat de nummering weer klopt.
    4. Zoals je ziet springt deze nummering niet in zoals een geordende lijst dat wel doet.

    • Maak een ongeordende lijst.
    • Een ongeordende lijst is een
    • opsomming met bullets.
    [list]
    [*] ..........
    [*] ..........
    [*] ..........
    [/list]
    

    Knop 6: Aanhalen, Code en Leeswaarschuwing. Aanhalen is een quote, bijvoorbeeld omdat je een bepaalde bron of iemand op het forum wilt citeren. Als je deze optie gebruikt is de quote algemeen. Als je specifiek iemand wilt quoten, moet je de quote bewerken door de naam tussen het quote teken te plaatsen. Je kunt ook tekst in je bericht selecteren, bijvoorbeeld tekst die je van een andere pagina/site hebt gekopieerd en geplakt in je bericht, en dan op quote klikken. De geselecteerde tekst verschijnt dan in de quote. ​Zie ook de paragraaf 'Rapporteren, aanhalen, Like en LOL'.
    Dit is een aanhaling oftewel een quote.
    [quote]..........[/quote]
    
    SimLibby schreef:
    Dit is een persoonlijke aanhaling oftewel een quote. Het werkt ook als de naam niet tussen aanhalingstekens staat.
    [quote="SimLibby"]..........[/quote]
    

    Code gebruik je om BBCode, url tags of quote tags te demonstreren zonder dat deze opmaak vertaald wordt in een link of quote. Het staat een beetje gelijk aan BBCode uitschakelen. Het geel wat je ziet in dit bericht is code. Als ik bijvoorbeeld vetgedrukt wil demonstreren en deze opmaak niet in code plaats, dan wordt de tekst vetgedrukt. Maar als ik de opmaak van vetgedrukt wel in code plaats, dan wordt de opmaak niet vertaald naar vetgedrukt en kan ik laten zien hoe het eruit ziet. Vreemd genoeg kan ik code niet gebruiken om code te demonstreren, vandaar dat ik een afbeelding plaats. Code werkt ook niet om een leeswaarschuwing, Tweet en filmpje (zie verderop) te demonstreren.
    qb293pea7qjm.jpg

    Een leeswaarschuwing is een spoiler, een onthulling. Dan kunnen forumleden zelf beslissen of ze de spoiler willen lezen (show). Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld informatie weggeeft over het spel waarvan niet iedereen dat misschien op voorhand wilt weten omdat ze dat liever zelf ontdekken. Of bijvoorbeeld als je in het subforum The Real World het einde van een film wilt vertellen, zet dat dan in een spoiler voor het geval leden de film nog willen kijken. Dat is wel zo prettig voor je mede forumleden. Code (zie hierboven) kan niet gebruikt worden om een leeswaarschuwing te demonstreren (dan krijg ik evengoed een spoiler), vandaar dat ik een afbeelding plaats. Tip: Spoilers kun je ook gebruiken als je veel foto's in je bericht hebt staan want dan laadt de pagina veel sneller en hoef je met de muis minder te scrollen om het volgende bericht te lezen (met dank aan @MDianaSanders voor deze tip).
    Alles wat je in de leeswaarschuwing schrijft/plaatst kan alleen bekeken worden door op 'show' te klikken.
    x9z7xg23g70q.jpg

    Smileys: je kunt voorgekauwde smileys gebruiken maar ook een dubbele punt typen. Dan verschijnt er een lijst met meer smileys. Plaats een letter, probeer desnoods al de letters uit, achter de dubbele punt voor nog meer keus in smileys. Een dubbele punt met 1 erachter geeft de keuze uit een duim omhoog :+1: (ook dubbele punt met het plusteken) of omlaag :-1: (ook dubbele punt en het minteken). Gebruik smiley's beheerst. Plaats bijvoorbeeld niet 3 woorden en 5 smileys. Zorg dat de hoeveelheid gebruikte smileys in verhouding staat tot de tekst in je bericht. Teveel smileys leiden af van het bericht en berichten met veel smileys lezen niet prettig.

    lygzvdawsevk.jpg

    Koppel een woord of zin aan een link. Selecteer de tekst waar je een link aan wilt koppelen met de muis. Klik vervolgens op de paperclip. Dan lijkt het erop alsof de tekst niet meer geselecteerd is (dat is dus anders dan op onderstaande afbeelding waar ik de tekst geselecteerd hebt gelaten ter demonstratie). Vermeld de link bij de paperclip. Je kunt links van de adresbalk van andere tabbladen die geopend zijn in je browser kopiëren en plakken naar dit venster via het rechtermuisknop menu. Klik op OK om te bevestigen. Links gekoppeld aan woorden worden op dit forum geopend in hetzelfde venster en losse links worden geopend in een nieuw venster.

    ji2m3ytawamq.jpg
    p49lis5v0vxn.jpg

    Voeg afbeeldingen in. Afbeeldingen kunnen rechtstreeks vanaf je computer geüpload worden via de optie 'Bestanden kiezen' of door afbeeldingen te slepen op 'Versleep beeld/bestand. Afbeeldingen moeten een unieke naam hebben. Als je twee keer een afbeelding met dezelfde naam wilt toevoegen, krijg je een melding dat de afbeelding al is geüpload. Hernoem de afbeelding en upload de afbeelding opnieuw. Of verwijder de al geplaatste afbeelding, dien het bericht in en bewerk het bericht vervolgens om de afbeelding weer te kunnen plaatsen. Je kunt ook uploadsites gebruiken. Op het Amerikaanse forum is dat noodzakelijk. Hier kunnen afbeeldingen niet rechtstreeks vanaf je computer geplaatst worden in berichten. Als je de afbeelding hebt geüpload naar een uploadsite krijg je een link welke je kopieert en plakt bij de optie 'Beeld URL'. Om een afbeelding te verwijderen, verwijder je de link of klik op het kruisje onder het bericht bij de afbeelding. Tip: Spoilers (Leeswaarschuwing) kun je gebruiken als je veel foto's in je bericht hebt staan want dan laadt de pagina veel sneller en hoef je met de muis minder te scrollen om het volgende bericht te lezen (met dank aan @MDianaSanders voor deze tip).

    p2dwcr36awjy.jpg
    [img]linkafbeelding.jpg[/img]
    
    Tekst uitlijnen: links (zo is het standaard ingesteld wat left overbodig maakt), in het midden (gecentreerd) en rechts.
    [left]..........[/left]
    
    Deze tekst is gecentreerd.
    [center]..........[/center]
    
    Deze tekst is rechts uitgelijnd.
    [right]..........[/right]
    

    NIET IN MENUBALK: MEER BBCODE
    Deze opties staan niet in de menubalk maar deze BBCode kun je wel gebruiken om je berichten mee op te maken.

    Tekst onderstrepen (underline).
    [u]..........[/u]
    

    Tekstkleur aanpassen.
    Dit kun je op twee manieren doen: via de HTML (Engelse) naam van kleuren of via de hexadecimale waarde (RGB-code) van kleuren. RGB codes beginnen met dit teken # (Shift 3). Op het internet zijn veel lijsten met kleurencodes te vinden: zowel RGB-codes als Engelse benamingen. Een van die lijsten is te vinden op Wikipedia: Lijst van HTML-kleuren. Ik heb gemerkt dat het forum niet iedere waarde pakt. Zo kon ik niet de RGB-code voor indigo gebruiken maar wel de naam Indigo. Als je merkt dan een RGB-code niet werkt, probeer dan de naam of omgekeerd.

    Een tekst in blauw: aangeduid met HTML (Engelse) naam.
    [color=blue]Een tekst in blauw: aangeduid met HTML (Engelse) naam.[/color]
    
    Een tekst in blauw: aangeduid met RGB-code.
    [color=#0000FF]Een tekst in blauw: aangeduid met RGB-code.[/color]
    

    Er zijn veel verschillende kleuren maar iedere kleur kent ook nog tinten en verzadigingen. Zo kan het dus gebeuren dat je bijvoorbeeld deze rode kleur krijgt wanneer je red gebruikt en de volgende rode kleur krijgt wanneer je #CC0000 gebruikt. Terwijl er ook een RGB-code is die exact overeenkomt met red namelijk deze waarde #FF0000.

    Lettergrootte aanpassen.
    Hierbij is 1 het kleinste wat je kunt instellen en 7 het grootst. De standaard lettergrootte is 3 voor berichten en 2 voor je Muur (zie de paragraaf 'Je Profiel instellen) en Activiteiten pagina (zie de algemene instellingen bij de paragraaf 'Het Forum gebruiken'). Lettergrootte aanpassen op deze manier werkt niet.

    Voorbeeld: grootte 1
    Voorbeeld: grootte 2
    Voorbeeld: grootte 3
    Voorbeeld: grootte 4
    Voorbeeld: grootte 5
    Voorbeeld: grootte 6
    Voorbeeld: grootte 7
    [size=1]Voorbeeld: grootte 1[/size]
    [size=2]Voorbeeld: grootte 2[/size]
    [size=3]Voorbeeld: grootte 3[/size]
    [size=4]Voorbeeld: grootte 4[/size]
    [size=5]Voorbeeld: grootte 5[/size]
    [size=6]Voorbeeld: grootte 6[/size]
    [size=7]Voorbeeld: grootte 7[/size]
    

    TWEETS PLAATSEN (BRON)
    Plaats de link naar de Tweet in je bericht. De link staat in de adresbalk of bij 'Meer: Link naar Tweet kopiëren". De link wordt dan automatisch vertaald naar de Tweet. Code werkt niet om de Tweet te demonstreren, vandaar een afbeelding. Kans bestaat ook dat als je een voorbeeld van je bericht bekijkt, je de Tweet niet ziet staan maar alleen de link en dat je de daadwerkelijke Tweet pas ziet staan wanneer je het bericht indient.

    23q8v70rjgyj.jpg



    FILMPJES UPLOADEN
    Je kunt ook YouTube filmpjes uploaden door de link in je bericht te vermelden. Hierbij kun je zowel de link uit de adresbalk gebruiken als de link die staat bij delen. Het hoeft niet in een speciale BBCode. De link wordt automatisch vertaald naar het filmpje. Ik kan helaas niet de code gebruiken om dit te demonstreren, dat blijkt niet te werken bij links naar YouTube filmpjes.

    o5yt8j2f16i6.jpg

    z9kk1bz2bd37.jpg

    Ik heb de link bij Delen genomen want deze link is iets korter.
    dmcqwyk2v5gb.jpg

    https://youtu.be/PIZJ1TyBKIg

    Klik op het filmpje om het af te spelen. Als je met de muis over het filmpjes beweegt, heb je een paar opties (beweeg hierover met de muis om af te lezen wat ze doen). Je kunt het filmpje bekijken op het forum maar via de twee rood omlijnde opties rechts onderaan, kun je het filmpje ook op YouTube bekijken of op Volledig scherm (klik op ESC om volledig scherm af te sluiten).

    ntqe3t7yunov.jpg
    Post edited by SimLibby on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    augustus 2020 aangepast
    Onderwerp van dit bericht: Je Profiel instellen
    Forumnaam met afbeelding (avatar) en je Muur, Notificaties, Inbox en privéberichten sturen/ontvangen, Bladwijzers, Accountopties en voorkeuren, Notificatievoorkeuren, Afbeelding wijzigen, Thumbnail bewerken, Afbeelding verwijderen, Citaat instellingen, Handtekening (onderschrift) instellingen.


    3e5tbsfbbjot.jpgJE PROFIEL INSTELLEN

    ​Iedereen met een account op dit forum heeft een Profiel. Weet wel dat wijzigingen aanbrengen in je profiel (zoals een avatar instellen) geen invloed hebben op je account op bijvoorbeeld het Amerikaanse forum (dat moet je instellen op het Amerikaanse forum). Je e-mail, waarmee je inlogt op dit forum, staat ook op je Profiel maar dat is niet te zien door andere forumleden. Klik op iemands naam bij berichten op het forum om diens Profiel te bekijken. Als iemand getagt of aangehaald wordt (zie de paragraaf 'Het forum gebruiken'), kun je ook op de forumnaam klikken om diens Profiel te bekijken.

    V.l.n.r.: Forumnaam met afbeelding (avatar), Notificaties, Inbox, Bladwijzers, Accountopties.
    p91zxr8j875m.jpg

    FORUMNAAM MET AFBEELDING (AVATAR) EN JE MUUR
    Hiermee word je Profiel geopend. Sommige dingen op deze pagina spreken voor zichzelf. Bij een aantal dingen volgt hier een toelichting.

    Reacties
    Hier staat hoeveel Promoot, Likes, LOL's, Spam en Misbruik (Melden) je hebt gekregen. Voor een uitleg over Likes, LOL's en Spam (rapporteer), zie de paragraaf 'Rapporteren, aanhalen, like en LOL. Promoot is een optie die Sim Guru's en moderators kunnen gebruiken wanneer ze een bericht leuk vinden. Volgens het Amerikaanse forum krijgen schrijvers van berichten die een Promoot krijgen 5 punten per Promoot. Op het Amerikaanse forum wordt Promoot niet meer gebruikt en volgens mij is Promoot nog nooit gebruikt op het Nederlandse forum (ik heb het nooit gezien). Promoot staat nog wel op je Profiel pagina.

    Voorkeuren
    Dit is hetzelfde als de Accountopties voorkeuren. Hiermee stel je je Profiel in. Zie verderop voor een uitleg.

    Melden
    Profielen kunnen gemeld worden. Ik denk dat dit als Misbruik op je Profiel verschijnt. Leden die zich (ernstig) misdragen en de Forumregels (zie het eerste bericht) breken kunnen gemeld worden. Zie ook de Forum FAQ.

    Activiteit
    Onder Reacties staat Activiteit. Gebruik dit veld om berichten op jouw Muur of op de Muur van andere leden te schrijven (zie hieronder). Bij het laatste ga je eerst naar het profiel van dat lid zodat je bericht ook daadwerkelijk op diens muur verschijnt. Berichten op de Muur verschijnen ook op de Activiteit pagina (zie de paragraaf 'Het Forum gebruiken').

    Muur
    De Muur is een plaats waar je berichten kunt plaatsen en waar systeemmeldingen staan. Ook andere leden kunnen berichten op je Muur plaatsen, zoals jij dat ook kan op de Muur van andere leden (klik op iemands naam bij berichten op het forum om diens Profiel te bekijken). Weet wel dat deze berichten door iedereen bekeken kunnen worden op je Profiel en de Activiteit pagina (zie de algemene instellingen bij de paragraaf 'Het Forum gebruiken'). Dit is dus wat anders dan elkaar privéberichten sturen. Je laatst geschreven bericht op de Muur staat bovenaan je Profiel onder de melding 'Welkom op het officiële De Sims forum.' Je kunt je Muur niet op privé instellen. Als je zelf een bericht op je Muur hebt geplaatst, kun je dit desgewenst verwijderen door met je muis over het bericht te bewegen en op de X te klikken die dan verschijnt. Als het bericht dat je wilt verwijderen een reactie is, klik je op 'Verwijder' onder de reactie. Systeemmeldingen (zoals meldingen over het behalen van badges, het wijzigen van je avatar, etc.) kunnen niet verwijderd worden. Berichten op de Muur kunnen niet bewerkt worden. Je kunt het bericht wel verwijderen en opnieuw plaatsen. Als je een bericht op iemand anders Muur hebt geplaatst, kan alleen dit lid het bericht verwijderen. Overweging: Als je een systeemmelding over het wijzigen van je avatar niet op je Muur wilt zien, verwijder dan eerst je huidige avatar (zie verderop) voordat je een nieuwe upload (met dank aan @MDianaSanders voor deze overweging).

    Mijn badges (insignes)
    Hier zie je welke badges je hebt verdiend. Badges zijn kleine afbeeldingen die je krijgt als beloning wanneer je bepaalde doelen behaald: overzicht te behalen badges. Wil je iets kwijt over badges, dan kun je dat doen in dit topic. De badge 'Combo breaker' werkte niet goed. Ik heb van @MDianaSanders vernomen dat deze badge inmiddels wel weer werkt maar ik heb hem nooit ontvangen (terwijl ik de badge wel gehaald heb). Een badge die snel te behalen is, is 'Name dropper'. Schrijf een forumlid aan met @forumnaam (ook wel taggen genoemd). Doe dit niet zomaar willekeurig maar wanneer je in jouw bericht reageert op iemand anders.

    Rollen
    Op het Nederlandse De Sims Forum hoort je rol op nl_NL te staan. Staat je rol verkeerd (bijvoorbeeld op General) dan kun je bijvoorbeeld geen avatar uploaden. Neem dan contact op met de moderators en vraag of ze een aanvraag willen doen bij EA om je rol te wijzigen. Zie ook de paragraaf 'Leden en nieuwe leden'. Moderators op dit forum hebben een andere rol dan leden namelijk MOD_NL. Op anderstalige fora zullen andere rollen ingesteld zijn bij je account. Dat is normaal.

    Punten
    Door het behalen van badges en doordat andere leden jouw geplaatste berichten een Like geven (1 punt per Like) behaal je punten. Op je Profiel staat je puntentotaal tot nu toe. Op de Activiteit pagina staan de Beste leden per week (meest behaalde punten per week) en aller tijden (meeste totaalpunten). Het wordt afgeraden om leden te vragen/bedelen om jouw berichten een Like te geven om zo punten te verdienen en om veel (nutteloze) berichten in te dienen met alleen als doel om zoveel mogelijk Likes te krijgen. Doe dit dus alsjeblieft niet.

    Onder je afbeelding staan deze opties:
    • Notificaties: Als je een notificatie hebt ontvangen, staat dat hier. Verderop staat een uitleg.
    • Discussies: klik hierop om het aantal door jou gestarte topics te bekijken.
    • Reacties: klik hierop om het aantal door jou gegeven reacties te bekijken.
    • Inbox: Als je een privébericht hebt ontvangen, staat dat hier. Verderop staat een uitleg.
    • Mijn badges: zie hierboven en de paragraaf 'Leden en nieuwe leden'.

    yn69i7mfhmqh.jpg

    NOTIFICATIES
    Afhankelijk van je Notificatievoorkeuren (zie 'Accountopties en voorkeuren' verderop) krijg je hier een melding (oftewel een notificatie). Deze notificatie is ook te zien onder je avatar op je Profiel. ​​​Je kunt bijvoorbeeld een systeemmelding krijgen wanneer je een badge hebt verdiend of wanneer mensen op je Muur schrijven of je een privébericht sturen. Als mensen je een privébericht sturen, is dat ook te zien onder je avatar op je Profiel.

    ukryaz49cxbl.jpg

    62jvkm37vsb5.jpg

    INBOX EN PRIVÉBERICHTEN STUREN/ONTVANGEN
    Via de inbox kun je privéberichten sturen aan en ontvangen van andere forumleden. Wanneer forumleden je een privébericht sturen (ook wel PM oftewel personal message genoemd) kun je dit bericht lezen via de inbox. Stel bij de Notificatievoorkeuren wel in dat je een melding krijgt als leden je een privébericht sturen. Onder je avatar op je Profiel staat ook een melding. Om een privébericht op te stellen ga je naar je Profiel en klik je op 'Inbox', gebruik je het envelopje op de menubalk om een nieuw bericht op te stellen of klik je op een naam van een forumlid om via diens Profiel pagina een bericht te sturen.

    txls9e1k3rxc.jpg
    Bericht opstellen via envelop op menubalk

    h1p38wj3aew6.jpg
    Bericht opstellen via Inbox op je Profiel

    Klik op Nieuw bericht of Bericht op iemands Profiel pagina om een bericht op te stellen. Als je een nieuw bericht opstelt, typ je de gebruikersnaam. Suggesties verschijnen: klik erop om de gebruiker te selecteren. Als een gebruiker eenmaal is toegevoegd als Ontvanger, kun je de gebruiker weer verwijderen via het kruisje (bijvoorbeeld omdat je de verkeerde gebruiker hebt geselecteerd). Als je een bericht stuurt via het Profiel van een gebruiker, staat de naam al klaar bij de Ontvangers. Ik weet niet aan hoeveel gebruikers tegelijk je een bericht kunt sturen. Ik heb een keer een PM ontvangen die aan nog 8 mensen gestuurd was. Dan zou je dus aan zeker 9 leden tegelijk eenzelfde PM kunnen sturen. Gebruik PM's trouwens niet om aan veel leden tegelijk dezelfde vraag te sturen. Dit is spammen. Gebruik het forum als je vragen hebt over het spel of een (technisch) probleem hebt.

    1iugthflh4be.jpg

    Al de privéberichten (verstuurde en ontvangen) vind je terug via je Inbox (hetzij via je Profiel pagina hetzij door 'Alle berichten' te bekijken via het envelopje op de menubalk). ​Je kunt aan één iemand een bericht sturen of tijdens een al bestaande conversatie meer leden aan het gesprek toevoegen. ​Privéberichten zijn echt privé (tussen jou en degene(n) met wie je een gesprek voert (al kunnen moderators volgens mij wel deze gesprekken lezen dus gedraag je!). Als je op iemands Muur schrijft, of iemand schrijft op jouw Muur, dan is dat voor iedereen zichtbaar via de Activiteiten pagina of via jouw Profiel (en dan kan dus ook iedereen reageren).

    b3cx4p4kg9ub.jpg

    BLADWIJZERS
    Ieder Discussie heeft een ster :star: die je kunt aanvinken (dan wordt de ster geel). Wanneer je een ster aanvinkt, wordt de bijbehorende discussie een bladwijzer.

    52l4fa8x8ff2.jpg

    ​Je kunt een topic ook eerst openen. Rechts bovenaan staat ook een ster die je kunt aanvinken of uitvinken om een Bladwijzer te verwijderen. Je kunt ook naar je Bladwijzers gaan om snel/makkelijk meerdere bladwijzers uit te vinken.

    tommv3448c1i.jpg

    De ster in de menubalk zijn je Bladwijzers. Zo kun je jouw favoriete topics makkelijk terugvinden. Bij de Notificatievoorkeuren kun je zelfs instellen dat je een notificatie krijgt wanneer iemand in jouw Bladwijzers reageert (ik denk dat dat deze optie is "Stel me op de hoogte wanneer mensen reageren op mijn bewaarde discussies."). Toen dit forum net bestond (als opvolger van het oude De Sims 3 forum) had ik veel bladwijzers die ik niet had ingesteld. Het schijnt zo te zijn dat als je geregistreerd was op het oude De Sims 3 forum, topics waar je hebt gereageerd automatisch als bladwijzer worden opgeslagen op het huidige De Sims forum. Ik had op heel veel topics gereageerd en dus had ik evenveel bladwijzers. Deze heb ik allemaal handmatig moeten verwijderen door de ster uit te vinken.

    7umwd8phu35z.jpg

    ACCOUNTOPTIES EN VOORKEUREN
    Hier kun je Voorkeuren instellen en jezelf Afmelden bij het forum. Je moet aangemeld zijn om op topics te kunnen reageren en gebruik te kunnen maken van de forum- en accountopties. Aanmelden of jezelf registeren kan ook via de menubalk bovenaan het forum.

    xsaduf8i5afp.jpg

    De voorkeuren kunnen ook via je Profiel geopend worden. Hoe je de voorkeuren ook opent, onderstaand venster opent met een aantal opties. De andere opties (zoals badges) beschrijf ik eerder op deze pagina.

    a2pk2ab3cowm.jpg

    NOTIFICATIEVOORKEUREN
    Stel dit in zoals je het prettig vind. Ik heb maar drie opties aangevinkt. Sla de voorkeuren wel op.​ Als je vindt dat je teveel notificaties krijgt, vink dan wat opties uit.

    WIJZIG MIJN AFBEELDING
    Hier wijzig of verwijder je de afbeelding (avatar) bij je profiel of wijzig (bewerk) je de thumbnail (zie de volgende alinea's). Klik op Bestand kiezen en de Verkenner op je computer wordt geopend. Blader naar de juiste map, selecteer de gewenste afbeelding (dat hoeft niet eens met De Sims te maken hebben, je kunt bijvoorbeeld ook een afbeelding van je favoriete huisdier uploaden). Je kunt afbeeldingen tot maximaal 2 MB uploaden van je computer. Open het bestand en klik op de blauwe knop Uploaden. Gebruik een .jpg of desnoods .png afbeelding want die zijn niet zo groot (een .bitmap afbeelding is veel groter in MB). Via je Profiel kun je ook de afbeelding wijzigen door over de huidige afbeelding (avatar) te bewegen met de muis. Dan verschijnt er een zwarte balk met 'Wijzig afbeelding'.

    5bcc8er7qk4s.jpg

    BEWERK MIJN THUMBNAIL
    De thumbnail is hoe je afbeelding eruit ziet wanneer je berichten post en in de menubalk bovenaan het forum. Via deze optie kun je afbeeldingen handig bijsnijden. Gebruik je muis en sleep deze over de afbeelding om een vierkant te maken. Dit vierkant kun je groter/kleiner slepen via de hoeken van het vierkant. Je kunt ook, als je eenmaal een vierkant hebt gemaakt, met je muis dit hele vierkant selecteren en het zodoende positioneren over het gedeelte van de afbeelding waar je een thumbnail van wilt. De miniatuur laat zien hoe de thumbnail eruit komt te zien. Als je tevreden bent met hoe je de afbeelding hebt uitgesneden klik je op Opslaan. Als je de thumbnail niet bewerkt, dan is de thumbnail dezelfde als de afbeelding op je Profielpagina.

    cj219dlr77pf.jpg

    VERWIJDER AFBEELDING
    Als je hier op klikt is je huidige avatar (als je die hebt ingesteld) meteen verwijderd en krijg je de standaard avatar.
    ​Kies een bestand en upload de afbeelding zoals eerder beschreven.

    c1u641cnazrb.jpg

    CITAAT INSTELLINGEN
    Je kunt quotes tot 5 niveau's diep tonen of quotes helemaal niet verbergen zodat al de quotes worden getoond. Wat dit betekent is hoeveel quotes je in één en dezelfde quote ziet wanneer jij of andere forumleden iemand quoten in hun bericht. Leden quoten bijvoorbeeld een bericht van iemand die ook veel quotes in zijn bericht heeft. Als je dit lid dan quote, dan verschijnen al de quotes van dit lid ook in jouw bericht als één lange quote. Klik op Opslaan na het eventueel wijzigen van de Quotes settings.

    xtgwr8n0pcb1.jpg

    Als de quotes op 1 niveau staan ingesteld, dan verschijnt er een link waar je op kunt klikken om de andere quote(s) te lezen, als die gebruikt zijn. Zie onderstaande afbeeldingen voor een voorbeeld bij niveau 1 en 2. Dan worden er één of twee quotes getoond, zelfs als er meerdere quotes zijn gebruikt. Ik heb het op 2 niveau's ingesteld. Anders wordt het zo snel druk in berichten. Het is trouwens niet altijd nodig leden te quoten. Teveel quoten komt de duidelijkheid van berichten namelijk niet ten goede. Zie ook de paragraaf 'Discussies en berichten'.

    dd3vic08m6la.jpg
    Quote 1 niveau

    npwdlp5e4quq.jpg
    Quote 2 niveau's

    HANDTEKENING (ONDERSCHRIFT) INSTELLINGEN
    ​Een handtekening, ook wel onderschrift genoemd, wordt onder ieder bericht wat je plaatst weergegeven, onder de streep. ​Je kunt bijvoorbeeld een afbeelding instellen, tekst en links of alle drie zolang je onderschrift niet te groot wordt. Houdt je onderschrift maximaal 3 regels. Gebruik hooguit 1 afbeelding in je onderschrift. Deze afbeeldingen worden automatisch her schaalt tot een maximumhoogte van 250 pixels. Onderschriften kunnen uit maximaal 300 tekens bestaan (als je teveel tekens hebt gebruikt krijg je bij het opslaan een melding dat het te lang is en dan kun je het inkorten).

    pywbqh7jszm5.jpg

    ​Soms kunnen de afbeeldingen van forumleden in onderschriften wat veel worden, vooral als het flikkerende afbeeldingen zijn. Vink desgewenst Toon geen afbeeldingen in handtekeningen aan. Als je onderschriften niet wilt zien kun je ook Verberg handtekeningen altijd aanvinken. Als je de handtekening - en desgewenst de bijbehorende foruminstellingen - hebt ingesteld, klik je op Opslaan. Wanneer je een handtekening instelt kun je overwegen om geen afbeeldingen te gebruiken omdat leden dus kunnen instellen geen afbeeldingen in handtekeningen te tonen en dus zien ze je mooie onderschrift niet die misschien wel linkt naar je eigen site. Je kunt bijvoorbeeld een link aan een afbeelding koppelen maar vermeld hierbij dan ook een woord wat je aan een link koppelt zodat leden, als ze de afbeelding niet zien, tenminste wel deze link zien.

    eja2q6p666ha.jpg
    Post edited by SimLibby on
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    april 2016 aangepast
    Gereserveerd.
    Post edited by SimLibby on
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top