Het Nederlandstalige De Sims Vanilla forum gaat sluiten! We gaan verder op het Nederlandstalige AHQ forum.

Build My Dream - De Sims 4 Seizoen 2 - Status: De stemronde is geopend, stemmen kan tot zaterdag 18

«13456733
MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
Build My Dream – De Sims 4 Seizoen 2
hukn89.jpg
Introductie
Welkom bij het tweede seizoen van Build My Dream (ook bekend als BMD).
In deze wedstrijd maken alle deelnemers een bouwwerk op basis van de door de organisator gegeven opdracht. Elke ronde wordt er gestemd en valt er op basis daarvan iemand af. In de finale wint degene met de meeste stemmen. Om mee te doen heb je alleen het basisspel van de Sims 4 nodig.
Vorig jaar is @SimLibby begonnen met seizoen 1 voor de Sims 4 (daarvoor was de wedstrijd voor de Sims 3). Omdat ik het vorige seizoen gewonnen heb, mag ik nu het tweede seizoen organiseren, dat is ook de prijs voor degene die dit seizoen wint!

In dit bericht leg ik de regels en richtlijnen verder uit, ook als je al eerder aan BMD hebt meegedaan, raad ik je aan dit te lezen.
Voor de deelnemers, kijk regelmatig in dit topic of er nog nieuwe berichten zijn waar je misschien wat aan hebt. Je kunt het topic als favoriet markeren om zeker te weten dat je een notificatie krijgt als er iets nieuws in staat.
Wedstrijdstatus: Stemmen Opdracht 7
Belangrijke links:
Regels en Richtlijnen
Voor je begint:
Maak een back-up van je Sims 4 map. Maak ook tijdens de wedstrijd regelmatig een back-up van je bestanden en sla je spel, vooral tijdens het bouwen, regelmatig op.

Bouwen
Begin een nieuw spel.
t7mqfi8rp07c.jpg
Maak het verplichte beginhuishouden in CES (maakt niet uit welke Sim, het gaat om het bouwen) en plaats deze in het spel.
Open het optiemenu en klik op “Opslaan als...”
k0w48id31run.jpg
Geef het spel een eigen naam, bijvoorbeeld “BMD 2”.
r6fn27ufidyv.jpg
Je gebruikt dit spel alleen voor deze wedstrijd, je speelt er niet in.
Als je deze save wilt laden klik je in het hoofdmenu op de “spel laden” knop en selecteer je de juiste naam.
llxpvpxbw1hu.jpg
hk4sgl959q49.jpg
Let erop dat als je wilt gaan spelen in een andere save, je niet deze save laadt – de play knop op het hoofdmenu laadt altijd de laatst opgeslagen save. (Laad daarom altijd je spellen via de “spel laden” interface).
Voor je de eerste keer gaat bouwen, ga je het actieve huishouden uitzetten. Hiervoor selecteer je het huishouden via de wereldkaart en klik je rechtsonder op “meer” en selecteer je “uitzetten”.
4xwsx4hlkb09.jpg
Nu je geen actieve huishoudens meer op een kavel hebt wonen, sla je het spel op en kun je beginnen met bouwen.
Om te bouwen vanuit de wereldkaart klik je op de juiste kavel en selecteer je rechtsonder de optie “bouwen” – hierna wordt de kavel geladen in bouwmodus.
wl5somwjncqi.jpg

Houd je aan de eisen die in de opdracht gesteld zijn. Als het niet duidelijk is, dan kun je het altijd vragen in dit topic (of als je het liever niet “openbaar” wilt vragen, omdat je bijvoorbeeld een leuk idee hebt dat je niet met je tegenstanders wilt delen, dan stuur je me een persoonlijk bericht).

Regels over cheats en content zijn hier te vinden.

Foto's
  • Foto's maak je door op b]C[/b te drukken tijdens het spel. Foto's worden automatisch opgeslagen in de map Documenten>Electronic Arts>De Sims 4>Screenshots.
  • Gebruik de Sims 3 camera voor meer vrijheid met het maken van foto's (ook handig voor het beter plaatsen van muurdecoraties).
  • Als je in bouwmodus foto's maakt zet je het rooster uit met b]G[/b (grid), druk nog een keer op deze toets om het rooster weer aan te zetten.
  • Maak waar mogelijk foto's met de muren omhoog, dit is mooier en laat ook je muren en muurdecoraties zien (voor kleinere kamers is muren half omhoog ook een optie, als het tenminste buitenmuren zijn).
  • Foto's worden in principe in het middaglicht gemaakt, druk op b]L[/b om een andere lichtsoort te krijgen (ochtend/middag/avond/nacht). Enkele sfeerfoto's mogen wel met een andere lichtsoort gemaakt worden.
    yqpcbuzus1de.jpg
  • Voor de presentatie maak je (minstens) de volgende foto's:
    • Plattegrond van elke verdieping
    • Twee foto's van iedere kamer
    • Vier foto's van de buitenkant.
      Vaak wordt ook van elke kamer een plattegrond toegevoegd. Bij een grotere opdracht is het niet verplicht om van de kleine kamers twee foto's te nemen. Je mag meer foto's maken als je iets extra wilt benadrukken (of als het gewoon niet anders kan) - maar zorg er wel voor dat je presentatie niet te lang wordt.
  • De kavelwaarde schrijf je ergens op (en dat zet je later in je presentatie), of je maakt een foto waarbij de gebruikersinterface zichtbaar is (vergeet niet deze optie daarna weer uit te zetten).
    gbz9pilcw8hi.jpg
    3s4o0op2n8d0.jpg
  • Je mag foto's maken terwijl er Sims op de kavel zijn – sla eerst het spel op! Gebruik de volgende cheat om je Sims de particuliere kavel te kunnen laten kopen: freerealestate on. Maak foto's in "Leven" en sluit af zonder op te slaan, datgene wat je in "Leven" hebt gedaan wordt dan niet in je spel opgeslagen, maar de screenshots staan wel in de daarvoor bestemde map. Voor een openbare kavel laat je je Sims, zonder cheat, een lege kavel kopen en reis je vervolgens naar de openbare kavel om foto's te maken.
  • Gebruik Paint, Paint.NET of XnConvert om je foto's bij te snijden en (eventueel) te converteren van .png naar .jpg (dat verkleint het bestandsformaat van de foto's en dus ook de presentatie aanzienlijk).

Presentatie
  • Stemmen wordt gedaan op basis van door de deelnemers gemaakte presentaties. Hiervoor gebruik je PowerPoint (MS Office) of Impress (Libre Office of Open Office).
  • Deze presentatie kun je uploaden naar Slideshare of AuthorStream. Die eerste heeft als nadeel dat de beeldkwaliteit verminderd na het uploaden, de tweede heeft als nadeel dat het je bestand in een ander formaat opslaat en daardoor foto's en tekst kunnen verschuiven (over elkaar heen, of van de slide af) als je het niet ruim genoeg hebt opgezet. Beide diensten zijn gratis maar je moet wel een account aanmaken - Impress bestanden (.odp) kun je in ieder geval uploaden naar Slideshare, bij AuthorStream kan kan dat niet.
  • Je begint je presentatie in principe met een slide waarop je de opdracht kort weergeeft, zo weten de stemmers aan welke eisen het bouwwerk moet voldoen (voor het geval ze de opdracht niet op het forum gelezen hebben).
  • Je presentatie bevat minstens de volgende foto's, een plattegrond van elke verdieping, twee foto's van elke kamer en vier van de buitenkant. Het wordt aangeraden om meer foto's te maken, maar zorg ervoor dat je presentatie niet te lang wordt.
  • Je mag commentaar bij je foto's zetten om dingen toe te lichten. Dit kan in je voordeel werken.

Inleveren
  • Inleveren wordt gedaan in een apart topic (dat zal ik als het zover is aanmaken en jullie laten weten dat het er is).
  • Elke deelnemer krijgt per ronde 1 bericht om een link naar de presentatie in te zetten.
  • Dit doe je pas als het inleveren door mij geopend is (dit zal een aantal dagen voor de deadline zijn) maar voordat de deadline is verstreken.
  • Elke opdracht heeft een deadline, die wordt op het moment dat de opdracht online komt bekend gemaakt.
  • Mocht je uitstel nodig hebben, laat mij dit dan op tijd weten via een bericht in dit topic.

Stemmen
  • Stemmen wordt gedaan in het inlever-/stemtopic.
  • Je kunt pas stemmen als de stemronde door mij is geopend. Bij het openen van de stemronde geeft ik aan tot wanneer je kunt stemmen, een stemronde duurt gemiddeld een dag of vijf.
  • Als er weinig stemmen zijn uitgebracht kan het zijn dat ik de duur van de stemronde verleng.
  • Er kan gestemd worden door niet-deelnemers en deelnemers, je hebt enkel een account op dit forum nodig. Deelnemers stemmen niet op hun eigen creatie en in de finale mogen ze ook niet stemmen. De organisator mag stemmen (altijd met toelichting), maar niet in de finale, tenzij er aan het eind van de finale stemronde een gelijkstand is – dan heeft de organisator de beslissende stem (uiteraard, met toelichting).
  • Het wordt op prijs gesteld als je de inzendingen goed bekijkt voor je gaat stemmen, ook toelichting/feedback wordt gewaardeerd, maar is niet verplicht. Houd bij het stemmen rekening met de eisen van de opdracht (gebruik deze als leidraad om je stem te bepalen).
    Beperkingen op feedback bij meer dan 10 inzendingen:
    • Noem per deelnemer alleen kort de goede en minder goede dingen op (plus- en minpunten) of licht alleen je + en -stemmen toe, of geeft alleen + en -stemmen.
    • Je mag ook kort algemene feedback geven die voor iedereen geldt of een combinatie – maar let erop dat je het kort houdt.
    • Als iemand die voor jou gestemd heeft al gezegd heeft wat jij ook wilt zeggen, geef dan aan dat je je daarbij aansluit.
    Let op! Deze regels zijn per ronde 2 veranderd in de volgende:
    • Noem per deelnemer alleen kort de goede en minder goede dingen op (plus- en minpunten) of licht alleen je + en -stemmen toe.
    • Je mag ook kort algemene feedback geven die voor iedereen geldt of een combinatie – maar let erop dat je het kort houdt. Gebruik een leeswaarschuwing/spoiler als je uitgebreidere feedback geeft.
    • Als iemand die voor jou gestemd heeft al gezegd heeft wat jij ook wilt zeggen, geef dan aan dat je je daarbij aansluit.
    Omdat ik als organisator in principe verplicht ben om feedback te geven, zal ik proberen om als eerste te stemmen (dit moet lukken aangezien het openen van de stemronde mijn taak is).
    Wanneer er minder dan 10 deelnemers zijn overgebleven mag wat uitgebreidere feedback worden gegeven.
  • Bij het stemmen geef je een +stem aan de inzending die jij het beste vindt. Je geeft een -stem aan de inzending die je het minst goed vindt.
    Aantal stemmen: Bij meer dan 15 inzendingen in een ronde, mag iedereen 3 + en 3 -stemmen geven. Zijn er 10-15 inzendingen in een ronde, dan geeft iedereen 2 + en 2 -stemmen. Als er minder dan 10 deelnemers zijn overgebleven geeft elke stemmer 1 + en 1 -stem.
    Je gebruikt per stemronde altijd al je stemmen en je mag een deelnemer nooit meer dan één stem geven (je mag niet, bijvoorbeeld, in één stemronde twee +stemmen aan dezelfde deelnemer geven omdat je zijn/haar creatie zo geweldig vindt).
    Bij het openen van elke stemronde zal ik duidelijk aangeven hoeveel stemmen je mag geven.
  • De uitleg over hoe iemand een ronde wint of verliest kopieer ik van SimLibby:
    De winnaar van iedere ronde wordt als volgt bepaald: de minstemmen worden in mindering gebracht op de plusstemmen. Wat er dan overblijft is de uiteindelijke score. Bijvoorbeeld:
    Deelnemer 1: 3 + stemmen en 4 - stemmen = -1 (moet de wedstrijd verlaten)
    Deelnemer 2: 5 + stemmen en 5 - stemmen = 0
    Deelnemer 3: 4 + stemmen en 2 - stemmen = +2 (winnaar huidige ronde)
    Indien er een gelijkstand is wordt er bij iedere opdracht, behalve bij de finale, random.org gebruikt om een winnaar aan te wijzen. De namen worden hierbij ingevoerd op volgorde van het inleveren van de opdracht. Van deze uitslag wordt een foto gemaakt om de deelnemers te laten zien.
  • Als er meer dan 10 deelnemers zijn, vallen er per ronde twee af, tot er nog 3 of 4 overblijven, daarna valt er één per ronde af.

Wat valt er te winnen?
  • In elke ronde krijgt de winnaar (degene met de meeste +stemmen) een extra + stem mee voor de volgende ronde (tenzij dat de finale is, daar worden geen voordelen gegeven zodat de strijd eerlijk blijft).
  • Daarnaast krijgt degene die een ronde wint een Joker voor de volgende ronde, behalve voor de finale. De joker wordt hieronder verder uitgelegd.
  • Degene die de finale wint mag het volgende seizoen van BMD organiseren. Als de winnaar dit niet wil of niet kan, dan mag degene die tweede is geworden dit doen (of, als die nee zegt, de derde, etc).

De Joker (overgenomen van SimLibby – die de Joker geintroduceerd heeft - de quote-box laat ik even achterwege).
  1. $ 2.000 extra budget voor degene die de opdracht wint.
  2. De joker moet meteen ingezet worden bij de eerstvolgende opdracht met een budget. Alleen als er een onbeperkt budget is bij de volgende opdracht, mag de joker meegenomen worden naar de eerstvolgende opdracht waarbij met een budget gebouwd moet worden.
  3. Als de joker door de situatie genoemd bij punt 2 pas een ronde later gebruikt kan worden en de deelnemer wint weer de opdracht (dat zou dan de opdracht met onbeperkt budget zijn), waardoor de deelnemer dus twee jokers zou hebben, heeft de deelnemer pech en komt er één joker te vervallen.
  4. Als de joker niet gebruikt wordt, komt deze te vervallen (m.u.v. nummer 2).
  5. In de presentatie aangeven dat de joker ingezet is.
  6. Niet overdraagbaar.
  7. Jokers mogen niet opgespaard worden.
  8. Maximaal 1 joker per opdracht mag er gebruikt worden.
  9. Bij de halve finale wordt geen joker uitgedeeld zodat er in de finale geen oneerlijke voorsprong ontstaat bij één van de finalisten.

Vragen en opmerkingen
Als je vragen hebt over de wedstrijd of opmerkingen, plaats dan altijd een bericht in dit topic – het inlever- en stemtopic is enkel bedoeld voor inleveren en stemmen. Als je wilt laten weten dat je nog gaat stemmen, doe dat ook in dit topic.
Je kunt aan BMD meedoen met alleen het basisspel van De Sims 4.
Als je uitbreidingspakketten (Aan het Werk; Beleef het Samen) of Game Packs (In de Natuur; Wellnessdag) bezit, laat me dat even weten als je je inschrijft, misschien kan ik er een leuke opdracht van maken als alle deelnemers een bepaald pakket hebben. Als je op een later punt een van deze packs toevoegt, geef het dan ook even door.
EA ID: MDianaSims | Simblr
Post edited by Deborah on

Reacties

  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    december 2016 aangepast
    Wedstrijdstatus: Opdracht 8 online
    Deelnemers
    1. jimmyatlantis
    2. smoesie
    3. Dnll8445
    4. Deborah
    5. consuelathefirst
    6. Devely
    7. LisaSimLife
    8. cvk5586
    9. thekattengirl
    10. EvilKnijntje
    11. Vogeltjemeer
    12. Madeloonn
    13. Marijeee
    14. emkooij
    15. Twiggy
    16. Cynthia_Nienhuis
    17. Caatje28
    18. alana_verhoeven
    19. NataschaSimsLife
    20. CarolineStrik
    21. FrancescaThona
    22. d13ntjuh

    Regels over het gebruik van cheats en content:
    • Je mag voorwerpen gebruiken uit alle packs die je in je bezit hebt, tenzij anders aangegeven.
    • Het gebruik van ingerichte ruimtes is niet toegestaan, tenzij anders aangegeven.
    • Het gebruik van custom content is wel toegestaan, tenzij anders aangegeven.
    Toegestane Cheats
    Druk CTRL + ALT + C in om het cheatvenster te openen.
    De enige toegestane geldcheat is freerealestate on – deze gebruik je alleen voor het maken van foto's waarna je je spel niet opslaat (zie verder uitleg in het bericht hierboven, onder "Foto's").
    Bouwen
    • bb.moveobjects = voorwerpen plaatsen op plekken waar dat normaal niet kan, dichter bij elkaar, op elkaar, etc. De cheat kan de functionaliteit van voorwerpen beinvloeden, dus let er op dat Sims hier geen last van hebben. (je zet de cheat uit door hem nog een keer in te voeren, al dan niet met “off” erachter).
    • bb.showhiddenobjects = maakt debug items zichtbaar. Sommige verschijnen in de gewone menu's (de houten meubels en veel verzamelbare voorwerpen). Andere zijn alleen te vinden als je “debug” typt in de zoekbalk aan de linkerkant. Let op! Sommige van deze items kunnen niet verwijderd of verplaatst worden, controleer dat altijd door het voorwerp op te pakken en te kijken of je het kunt verkopen. Als dit niet kan, klik je op ongedaan maken totdat het voorwerp er niet meer is. Een groot deel van de debug voorwerpen kan tegenwoordig geüpload worden naar de Gallerij.
    • bb.ignoregameplayunlocksentitlement = vrijspelen van vergrendelde voorwerpen, deze cheat heb je als het goed is niet nodig, omdat je altijd in vrij bouwen bent en deze cheat daarvoor inmiddels standaard geactiveerd is.
    Foto's maken (in "Leven" - zie uitleg in bovenstaand bericht)
    • hovereffects [on / off] – zet de witte lijn om een selecteerbaar object aan of uit.
    • headlineeffects [on / off] – zet dingen boven het hoofd van je Sim (de Plumbob, het groepicoontje, vaardigheidsbalkjes, etc) aan of uit.

    Sneltoetsen
    • C = Foto's maken, deze vind je terug in de map: Documenten>Electronic Arts>De Sims 4>Screenshots.
    • G = het rooster in bouwmodus aan of uit zetten.
    • ] = het geselecteerde voorwerp vergroten (vroeger moest je hiervoor ook SHIFT ingedrukt houden, dat is inmiddels niet meer nodig).
    • [ = het geselecteerde voorwerp verkleinen nadat het vergroot is (vroeger moest je hiervoor ook SHIFT ingedrukt houden, dat is inmiddels niet meer nodig).
      Over het gebruik van de vergrootcheat: gebruik deze met mate (dus geen dingen enorm vergroten) en het liefst alleen voor decoratieve items (omdat het, net als moveobjects, de functionaliteit meestal niet ten goede komt).
    • < en > = het geselecteerde voorwerp 45º draaien, of de camera draaien als niets geselecteerd is.
    • CTRL + F = aan/uitzetten van de mogelijkheid om kwart tegels te plaatsen (vloertegels).
    • F5 = aan/uitzetten van de mogelijkheid om voorwerpen op basis van kwart tegel te plaatsen (normaal is het een halve tegel).
    • ALT = voorwerpen vrij plaatsen, ingedrukt houden en linkermuisknop indrukken om voorwerp vrij te draaien door middel van muisbeweging.

    De Gallerij
    Het staat je vrij om je creaties naar de Gallerij te uploaden - je kunt hiervoor de hashtags #buildmydream en #bmd2 gebruiken. Je mag de link naar je creatie op de Gallerij in je presentatie vermelden. Je kunt ervoor kiezen om direct naar de Gallerij te uploaden, of om te wachten tot je je presentatie hebt ingeleverd (of net daarvoor), zodat je tegenstanders niet voortijdig je werk zien - maar dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.
    Elke opdracht bouw ik eerst zelf in mijn eigen spel - zodat ik een budget kan bepalen en om te zien of alles wat ik wil ook mogelijk is (met alleen het basisspel). Deze zet ik ook allemaal op de Gallerij, zodat jullie eventueel een voorbeeld hebben om in-game te bekijken (dat heb ik vorig seizoen zelf ook vaak gedaan). Ook de Sims die ter illustratie in de opdracht voorkomen, zet ik op de Gallerij (zodat iemand er misschien nog wat aan heeft ;)).
    Deze (en veel van mijn andere creaties) vind je hier - of je zoekt op het ID MDianaSanders of #sandersarchitects

    Archief
    (met dank aan SimLibby voor het beschikbaar stellen van de archieven op haar website).
    Sims 4 Sims 3
    Handige Links
    Gratis Software Handleidingen (Als iemand nog meer handige gidsen weet, geef het door, dan zet ik ze erbij :))
    Post edited by MDianaSanders on
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    december 2016 aangepast
    Opdracht 8: Grootse Grachten
    Voor deze opdracht is het Beleef het Samen uitbreidingspakket vereist

    o6eycc291bya.jpg
    Beth wordt naar het kantoor van Claudine geroepen – dat betekent óf goed, óf slecht nieuws.
    Claudine vertelt haar dat haar stage er bijna op zit. Maar er is nog een eindopdracht die gedaan moet worden, en wel een hele speciale. Gareth zegt dat het concept voor dit project al een hele poos op de plank ligt en Beth is degene die mag gaan uitwerken. Ze heeft de afgelopen maanden alles geleerd wat ze nodig heeft om dit project af te ronden.
    cudb892sb1qs.jpg
    Samen met Stephanie gaat Beth in gesprek met de opdrachtgever, een zekere Sebastian Sharp – een geslepen zakenman met een gigantisch fortuin op zijn naam. Sebastian wil graag, naast zijn penthouse in San Myshuno en zijn villa in Oasis Springs ook nog een optrekje in Windenburg. En dan wel iets wat zijn status weerspiegelt. Hij wil graag een kasteeltje met een flinke gracht eromheen. Sebastian is namelijk op zijn privacy gesteld en wil eigenlijk ook wel een zwembad, met die gracht kan hij beide.

    Deze opdacht is losjes gebaseerd op deze afbeelding.
    Locatie: Dresdenhuis, Windenburg (formaat 64x64).
    dcy3mmcay16k.jpg
    Let op! Je moet eerst de familie Fyres uitzetten (uitleg in beginpost) en vervolgens de kavel bulldozen voordat je begint met bouwen!
    Kaveltype: Particulier.
    Eisen:
    • Bouw een kasteeltje midden op de kavel – houdt een maximum van 24x24 vakjes aan.
    • Het kasteeltje is omringd door een zwembad, dit is de gracht. Sims moeten hierin kunnen zwemmen.
    • In de “gracht” zitten eilandjes die als tuin of terras dienst doen – deze eilandjes mogen niet aan de buitenrand van de kavel grenzen.
    • Het kasteeltje heeft minstens drie slaapkamers en badkamers, een grote eetzaal en een balzaal.
    • Het gebruik van custom content is bij deze opdracht NIET toegestaan.

    Budget: Onbeperkt.
    Inleverdatum: Zaterdag 21 januari 20.00 uur.

    ekyijpd0ss05.jpg
    Beth en Stephanie bespreken de plannen aan de hand van een maquette.

    De voorbeeldkavel kun je hier downloaden (maakt gebruik van Aan het Werk, Beleef het Samen, In de Natuur, Wellnessdag, Perfecte Patio-, Coole Keuken-, Filmavond- en Romantische Tuinaccessoires).
    Post edited by MDianaSanders on
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2016 aangepast
    Wat leuk dat je de Joker erin houdt. Nu wordt dat echt een dingetje van BMD met De Sims 4.

    Ik wil eigenlijk alleen even melden dat je met XnConvert ook foto's kunt bijsnijden (omdat je dit schrijft "Als je je foto's niet bijsnijdt, kun je ook XnConvert gebruiken, dan kunnen er meer tegelijk."). Als je wilt kan ik wel wat screens van de interface plaatsen. Je kunt namelijk inderdaad (veel) foto's tegelijk converteren maar ook allemaal tegelijk bijsnijden, bijschrift geven, een kader geven en nog veel meer. Een goed programma, ik gebruik het vaak.

    EDIT:
    Zal morgen trouwens even een BMD2 oproep op mijn site plaatsen.
  • jimmyatlantisjimmyatlantis Berichten: 995 Jeugdige Jong-volwassene
    Hmmm, zullen een poging wagen. Dus doen mee.

    Jimmy von Beauluna.
    Familiebanner-von-der-Atlantis-961x289-300x90.jpg
  • smoesiesmoesie Berichten: 2,428 Vitale Vijftigplusser
    Ik schrijf me in.

    Waarschijnlijk lig ik er voor opdracht 1 al uit wegens gebrek aan tijd, maar ik kan het altijd proberen. :p
    RwfhmKz.jpg
    ༼ つ ͡◕ Ѿ ͡◕ ༽つ MoonshineSim ~ Mijn website ~ Mijn dagboek ~ Mijn huizen ლ(́◕◞Ѿ◟◕‵ლ)
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    @SimLibby Bedankt voor de tip, ik heb het aangepast.
    @jimmyatlantis Leuk dat jullie meedoen!
    @smoesie Proberen mag altijd :) Ik ben van plan om de opdrachten niet te groot te maken (maar volgens mij zei Libby dat vorig seizoen ook... ;)) want ik heb zelf ook niet extreem veel tijd.

    Behalve de aanpassing over XnConvert, heb ik nog een regel toegevoegd over het gebruik van de vergrootcheat (in het tweede bericht):
    Over het gebruik van de vergrootcheat: gebruik deze met mate (dus geen dingen enorm vergroten) en het liefst alleen voor decoratieve items (omdat het, net als moveobjects, de functionaliteit meestal niet ten goede komt).
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • Dnll8445Dnll8445 Berichten: 324 Pittige Puber
    Ik meld me ook aan. Ben nog niet zo behendig als bouwen als ik BMD 1 heb gezien, dus hoop er ook wat van te leren. Ik heb de uitbreidingen aan het werk en bleef het samen, in de natuur en wellness pack en coole keuken accessoires. Ben van plan het buiten pakket ook aan te schaffen :D
    "A reader lives a thousand lives before he dies"
    George R.R. Martin


  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    @Dnll8445 Je staat erbij, leuk dat je meedoet! Als je het nog niet gedaan hebt, raad ik je aan om de handleidingen van Libby eens door te lezen en wat te experimenteren met dingen die ze daarin heeft uitgelegd. Ik ga er wel vanuit dat je de basisprincipes van het bouwen een beetje kent, maar als het voor een opdracht nodig is zal ik het een en ander uitleggen. Als je een keer ergens niet uitkomt mag je zeker om een wat uitgebreidere uitleg vragen, dat geldt voor alle deelnemers :)
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ow, spannend altijd.

    Ik schrijf me ook in, en ik heb alles. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    maart 2016 aangepast
    Leuk dat je meedoet @Deborah Ik heb je al op de lijst gezet.
    De eerste opdracht staat online, jullie hebben ruim een maand de tijd om hem te maken - deadline is zondag 13 maart om 12.00 uur. Inmiddels verplaatst naar zaterdag 26 maart om 19.00 uur.

    Nu heb ik even voor jullie een mini-gids in elkaar gezet, omdat ik zelf (nog) geen blog of website heb, zet ik hem even in dit bericht. Ik had natuurlijk eerst een blog kunnen starten, maar dan had het ook langer geduurd voordat de eerste opdracht online kon en dat heeft voor mij op dit moment prioriteit. Mocht ik later nog een keer geen gids of handleiding maken, dan zet ik hem waarschijnlijk wel op mijn blog.

    Mocht er iets onduidelijk zijn, of je wilt extra uitleg mag je het natuurlijk altijd vragen!

    Mini-gids Pakhuis verbouwen
    (ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan, het is meer gebaseerd op algemene kennis en beeldvorming)

    Een pakhuis is van buiten een heel simpel, hoog, rechthoekig gebouw, de voor/achterkant zijn de korte zijden, de zijkanten de lange zijden. Het kan wel zijn dat ergens halverwege aan de zijkant een kleine uitbouw is met bijvoorbeeld een extra ingang.
    yby7e5zv3j3a.jpg
    In principe hebben de zijkanten geen ramen, een (verbouwd) pakhuis heeft vaak grote ramen aan de voor en achterzijde. Vaak zijn de muren opgetrokken uit baksteen. Het dak is vaak plat, maar het kan ook een zadeldak zijn, of een half zadeldak, je kunt er zelfs een trapgevel op maken (met behulp van halve muren). Je kunt ook twee daken gebruiken zodat het lijkt of er twee gebouwen zijn, daardoor lijken ze hoger (je zou zelfs kunnen variëren met de kleur aan de buitenkant – maar let er bij de ramen wel op dat het binnen niet raar staat).
    mryoywmb5uy5.jpg
    Aan de binnenkant zijn de muren vaak ook van baksteen (je kunt daarin afwisselen met verschillende soort, je kunt ook op een stuk muur gewone verf of hout doen) en er staan pilaren. Je kunt de pilaren gewoon direct uit de bouwcatalogus kopen, maar dan moet er wel altijd vloer tussen zitten om ze van de vloer beneden naar het dak te krijgen (of je gebruikt moveobjects). Je kunt ook zelf pilaren maken, door een ruimte van 1x1 te maken.
    xcynm7idsvv1.jpg
    Vanuit het midden van het pakhuis is altijd een grote vide die meerdere verdiepingen beslaat (dat zowel op de eerste als op de tweede verdieping boven elkaar een vide is). Let erop dat je geen hanglampen in de vide plaatst, dit kan wel, maar het staat raar, zo'n zwevende lamp. De ruimte eronder, op de begane grond, kun je dichtmaken door middel van een muur, waarin je een deur en eventueel ramen plaatst of je laat het open en gebruikt halve muren, hekken, kamerschermen of meubilair om een indeling maken. Het karakteristieke van een pakhuis is dat alles heel open is, de lofts hebben ook geen volledige muren, maar halve muren of hekken. Het loft gedeelte kun je aan de voor- en/of achterkant van het gebouw maken, of aan een van de zijkanten.
    6ttc2ebokear.jpg
    Let op!: zelfgemaakte pilaren die "loos" in de vide staan kun je het beste pas op het laatst plaatsen, anders kun je de vide niet meer aanpassen (met name het veranderen van muurbekleding), dan komt de vloer er weer in of je ruimte wordt door het spel niet meer als kamer gezien. Heb je ze al wel geplaatst en je wilt toch iets veranderen, haal ze dan tijdelijk weg (pas ook de vorm van de omliggende ruimte aan (zie foto) en zet ze daarna weer terug (ze zijn makkelijk te maken, dus daar gaat niet veel tijd in zitten). Je kunt ook de vide zelf op het laatst maken, maar dat is niet altijd handig.
    83s7skiwsxkg.jpg
    3kqi2xtfh8r9.jpg
    De stijl van een pakhuis is vaak industrieel, maar dat hoeft niet per se roestige metalen frames te betekenen, je kunt ook een wat historischer pakhuis maken, zoals je aan mijn voorbeeld foto's wel kunt zien.
    Er hoeft geen tuin om de buitenkant, het mag best een klein beetje kaal blijven, want het pakhuis staat op een industrieterrein ;) Je kunt heel goed terreinverf gebruiken om de kavel in te kleuren, gebruik bijvoorbeeld steen en/of zand, eventueel wel wat vloertegels bij de ingang.
    5qqqq2ocpdy5.jpg
    Als je wel vloertegels wilt gebruiken, kun je het standaard bouwbeton gebruiken, dit is, net als terreinverf, gratis.
    Post edited by MDianaSanders on
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    februari 2016 aangepast
    Eh, had de opdracht niet gelezen. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    Deborah schreef: »
    Eh, had de opdracht niet gelezen. ;)

    Die stond ook nog niet online ;)
    Ik snap dat die vide technisch gezien wel een beetje een uitdaging vormt, maar volgens mij is het verder een redelijke opdracht. Ik ben er in ieder geval niet heel lang mee bezig geweest - toegegeven, ik heb niet heel veel aandacht aan het interieur besteed, ik wilde voornamelijk een budget kunnen bepalen.

    Ik heb heel lang zitten denken over de eerste opdracht, zeker nadat ik de BMD archieven even had doorgebladerd en mijn oorspronkelijke idee op basis daarvan afviel. Op een gegeven moment zei iemand tegen me dat Beth en Demetrius de perfecte huisgenoten waren, toen gingen de radertjes draaien. Artistieke Sims, huisgenoten, ateliers, dat soort dingen en ik was laatst voor mezelf ook al begonnen aan het bouwen van lofts (ik wil er nog meer maken) dus vond ik dit wel een leuk idee. Omdat de vorm aan de buitenkant super simpel is, vond ik dat het binnenin toch iets ingewikkelder moest worden ;)

    Voor opdracht 2 heb ik ook iets leuks in gedachten, en dat is technisch gezien wat minder moeilijk ;)
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    februari 2016 aangepast
    Diana, wat zeg je hier (foutje of mis ik iets?)

    "De ruimte eronder, op de begane grond, kun je dichtmaken door middel van een muur, daar en deur en eventueel ramen inzetten."

    EDIT:
    Ik ben nu je opdracht op mijn site aan het plaatsen en wil je vragen of je het goed vindt dat, als je van plan bent meerdere handleidingen te maken, ik je handleidingen op een aparte pagina plaats. Anders wordt de pagina met al de opdrachten namelijk wel erg lang en bovendien denk ik dat dat overzichtelijker is. Ik laat er uiteraard GEEN twijfel over bestaan dat dit jouw handleiding(en) zijn en zal er dan ook alleen naar linken vanuit de 'BMD Seizoen 2 opdrachten' pagina.

    Tenzij je het niet vervelend vind als ik er ook naar link vanuit de Bouwpagina. Als je handleiding daar komt te staan, komt deze ook met een link bij de site map en bij de De Sims 4 Gidsen pagina. Dat is eigenlijk een package deal (via dit principe zijn al de handleidingen op mijn site gelinkt). Als je die package deal niets vindt link ik alleen vanuit de 'BMD Seizoen 2 opdrachten' pagina (ervan uitgaande dat je de handleidingen pagina oké vindt).

    Als de 'BMD Seizoen 2 opdrachten' pagina klaar is, geef ik je de link. Dat zal ik bij iedere opdracht doen.

    Wat ik dus graag wil weten:
    • Ga je meer handleidingen maken?
    • Vind je het goed dat ik die op een aparte pagina plaats (zo ja, dan kan ik daar alvast mee beginnen).
    • Package deal ja/nee? Of alleen vanuit de BMD2 pagina linken.

    Ik maak trouwens wel kleine aanpassingen aan jouw opdrachten. Bijv. een woordje hier of daar weglaten zodat het op één regel past of tekst weglaten omdat het niet van toepassing is of geen noodzakelijke informatie voor de opdracht (deadline datum of "ik heb geen uitgebreid onderzoek gedaan, het is meer gebaseerd op algemene kennis en beeldvorming"). Of afbeeldingen niet gebruiken omdat het anders te lang wordt en de afbeelding niet per se iets toevoegt (maar alleen leuke aankleding van de opdracht) zoals de afbeelding van Demetrius en Beth. Sommige afbeeldingen, zoals de locatie, vervang ik in verband met een handigere maat. Ik weet namelijk hoe Weebly afbeeldingen plaatst en sommige afmetingen werken dan beter dan andere afmetingen. Ook snij ik sommige afbeeldingen uit zodat ze even groot zijn (ivm dat Weebly verhaal) en ik ze naast elkaar kan plaatsen ipv onder elkaar. Dan wordt de pagina ook iets korter.

    Al deze dingen doe ik trouwens ook bij mijn eigen handleidingen (en bij de andere BMD opdrachten/het archief). De oorsprong van mijn handleidingen zijn namelijk een stuk langer dan hoe het uiteindelijke resultaat wordt.

    Laatste EDIT:

    Heb ik dit goed begrepen (vetgedrukt):

    Let op: zelfgemaakte pilaren die "loos" in de vide staan kun je het beste pas op het laatst plaatsen. Anders kun je de vide niet meer aanpassen (met name het veranderen van muurbekleding). Dan komt de vloer er weer in of je ruimte wordt door het spel niet meer als kamer gezien. Op onderstaande linker afbeelding ziet het spel de ruimte als kamer. Op de middelste afbeelding is de vloer weer teruggekomen. Op de rechter afbeelding wordt de ruimte niet meer als kamer herkend (en is de vloer terug).
    r6r93vwsx0ap.jpg

    ​Heb je ze al wel geplaatst (linker afbeelding) en je wilt toch iets veranderen, haal ze dan tijdelijk weg (middelste en rechter afbeelding). Pas ook de vorm van de omliggende ruimte aan en zet ze daarna weer terug. ​Zelfgemaakte pilaren zijn makkelijk te maken. Je kunt ook de vide zelf op het laatst maken, maar dat is niet altijd handig.
    q080hl0sm30c.jpg
    Post edited by SimLibby on
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    @SimLibby,

    Ik heb ook op die zin zitten puzzelen.
    Volgens mij moet dit er staan:

    "De ruimte eronder, op de begane grond, kun je dichtmaken door middel van een muur, daar een deur en eventueel ramen inzetten."

    Some angels choose fur instead of wings
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    februari 2016 aangepast
    @SimLibby Dat is inderdaad een typefout (zo eentje waar je overheen leest als je weet wat er moet staan), het is zoals @Deborah het zegt. Ik zal het zo even aanpassen (edit, het staat er nu zo, hopelijk wat duidelijker:)
    De ruimte eronder, op de begane grond, kun je dichtmaken door middel van een muur, waarin je een deur en eventueel ramen plaatst of je laat het open en gebruikt halve muren, hekken, kamerschermen of meubilair om een indeling maken

    Libby, wat betreft je laatste edit, dat heb je goed begrepen, behalve op het punt dat bij de middelste afbeelding van het onderste rijtje de pilaar nog niet "echt" weg is, omdat er nog altijd een gat in de omliggende ruimte zit. Vandaar dat die positie op de laatste afbeelding nog een keer omcirkeld is.
    Over je andere edit stuur ik je even een persoonlijk bericht, i.v.m. mogelijke spoilers over komende opdrachten.
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    MDianaSanders schreef: »
    De ruimte eronder, op de begane grond, kun je dichtmaken door middel van een muur, waarin je een deur en eventueel ramen plaatst ...
    Veel beter. Zelfs met de gecorrigeerde spelfout, liep de zin na de tweede komma voor mij niet echt lekker.

    MDianaSanders schreef: »
    Libby, wat betreft je laatste edit, dat heb je goed begrepen, behalve op het punt dat bij de middelste afbeelding van het onderste rijtje de pilaar nog niet "echt" weg is, omdat er nog altijd een gat in de omliggende ruimte zit. Vandaar dat die positie op de laatste afbeelding nog een keer omcirkeld is.
    Ik moest even puzzelen om te weten welke tekst nu bij welke afbeelding hoorde dus bedankt voor de verduidelijking.

    MDianaSanders schreef: »
    Over je andere edit stuur ik je even een persoonlijk bericht, i.v.m. mogelijke spoilers over komende opdrachten.
    Sorry! Dat heb ik niet handig aangepakt. Dat bedacht ik me later pas en toen wilde ik mijn bericht (weer!) bewerken om erbij te zetten me een PM te sturen, maar bedacht me toen dat je dat zelf ook wel kan bedenken. ;)

    Hoe dan ook, bedankt voor je reactie!
  • consuelathefirstconsuelathefirst Berichten: 358 Pittige Puber
    februari 2016 aangepast
    @Spannend...
    Mag ik mijzelf ook nog opgeven?
    Ik heb alles van de sims 4
    Post edited by consuelathefirst on
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    @consuelathefirst Ja hoor, ik ga je op de lijst zetten :). Je kunt je in principe nog opgeven tot de deadline van opdracht 1 - iedereen die opdracht 1 inlevert doet mee. Ik vind het wel zo fijn als degenen die mee willen doen dat van tevoren in dit topic aangeven, maar feitelijk kan dat nog tot en met 13 maart om 12.00 uur. Al denk ik niet dat er heel veel mensen zijn die zo kort van tevoren nog bedenken dat ze mee willen doen, maar je weet het nooit.
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • d13ntjuhd13ntjuh Berichten: 2,710
    Ik ben al een tijdje niet meer online geweest *schaam*
    Maar leuk dat er weer een nieuw seizoen is! Ik ga eerst even kijken hoe of wat voor ik een definitieve beslissing maak om mee te doen. Heb namelijk een drukke planning!
    2nv5lie.jpg
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    februari 2016 aangepast
    Dank je voor de links Libby :)

    @d13ntjuh Denk er maar rustig over na, als je mee wilt doen heb je nog ruim 3 weken voor opdracht 1. Ik zou het leuk vinden als je mee doet, maar ik snap dat een volle agenda in de weg kan zitten.

    EDIT: Weten jullie nog dat De Sims vorig jaar op facebook net te laat een bericht over BMD had geplaatst? Zou het nut hebben als ik daar nu iets over plaats op de Sims facebook pagina, of denken jullie dat niemand dat leest? (Ik gebruik facebook amper, maar als ik het doe lees ik meestal alleen mijn eigen nieuwsfeed en kijk ik zelden of nooit op pagina's - dus dan zie je dat soort berichten ook niet). Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat degene(n) die de Sims facebook pagina beheert/beheren het zien en zo aardig zijn om er een post van te maken, maar die kans acht ik niet heel groot.
    Post edited by MDianaSanders on
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Ik kijk altijd op de facebook pagina, dus jah, ik zou het er zeker even plaatsen. ;)
    Ik weet niet wie de pagina beheert, ik kan maandag wel even een mailtje naar EA sturen. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • jimmyatlantisjimmyatlantis Berichten: 995 Jeugdige Jong-volwassene
    Zal ook op de familiesite en op ons eigen site plaatsen want de site's schijnen toch bezocht te worden.
    Familiebanner-von-der-Atlantis-961x289-300x90.jpg
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    @Deborah @jimmyatlantis bedankt voor de input :) en het delen met EA/op jullie sites. Dan ga ik maar eens een berichtje op facebook zetten.
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    Even een paar vraagjes voor de deelnemers, wil het bij iedereen een beetje lukken? Heeft iemand nog vragen? Is er uitstel nodig? (we hebben nog ruim een week, maar ik vraag het toch even).

    In het algemeen: Als iemand nog iemand weet die misschien mee zou willen doen, of zelf mee wil doen, het kan nog! Als het nodig is wil ik de inleverdatum daarvoor wel iets verschuiven. :)
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    maart 2016 aangepast
    Ik ben iets over de helft denk ik.
    Dus lig op schema. ;)
    Edit: ik heb de opdracht klaar, ik moet alleen nog wel de foto's maken en de presentatie.


    Vraagje, heb je nog contact gehad met de beheerders van de facebook pagina?
    Want ik heb ze gesproken, en ze kunnen in principe alles voor me (je) plaatsen.
    En ik heb nog niets voorbij zien komen?
    Post edited by Deborah on

    Some angels choose fur instead of wings
  • MDianaSandersMDianaSanders Berichten: 1,080 Jeugdige Jong-volwassene
    Ik had er wel zelf een berichtje op gezet, maar verder niets. Voor zover ik kan zien hebben ze er ook niets over geplaatst. Maar als jij dat kan regelen, graag :) Wie weet levert het ons wat meer deelnemers op, zou wel leuk zijn, ik heb te veel ideeën voor opdrachten ;)
    EA ID: MDianaSims | Simblr
  • DeborahDeborah Berichten: 10,950 Moderator
    Hopelijk wordt het dit weekend nog geplaatst. ;)

    Some angels choose fur instead of wings
  • SimLibbySimLibby Berichten: 6,950 Ondeugend Oudje
    MDianaSanders schreef: »
    Ik had er wel zelf een berichtje op gezet. Voor zover ik kan zien hebben ze er ook niets over geplaatst. Wie weet levert het ons wat meer deelnemers op
    Tijdens mijn seizoen, kreeg ik doordat er een bericht op FB was geplaatst (niet door mij want ik heb geen FB maar door The Sims of EA ofzo), nog reacties van enthousiaste mensen die mee wilden doen. Het kon toen helaas niet meer, omdat net de eerste ronde was gespeeld.
  • Dnll8445Dnll8445 Berichten: 324 Pittige Puber
    Hoi, Ik loop prima op schema. Pakhuis is af, maar de presentatie nog niet. Wel een drukke week voor de boeg, maar ga zeker mijn best doen om het op tijd af te krijgen!
    "A reader lives a thousand lives before he dies"
    George R.R. Martin


Log In of Registreer om te reageren.
Return to top