Creëer een Wereld Bibliotheek: Tutorials, Texturen, Technisch, Inspiratie

SimLibbySimLibby Berichten: 6,477
5 januari aangepast in Werelden
fcpmu0y4b72p.jpg Welkom in de CAW Bibliotheek ...

Een verzamelpunt van informatie over de Creëer een Wereld-tool (CAW), geschikt voor beginnende bouwers en gevorderde bouwers. Ben je op zoek naar informatie, ben je nieuwsgierig naar wat allemaal mogelijk is of wil je iets nieuws leren, kijk dan in dit topic. Deze bibliotheek is, op het moment van schrijven, een kopie van de bibliotheek op mijn website, tenminste het CAW gedeelte. Mijn bibliotheek gaat ook over De Sims 3 & De Sims 4 en kan je hier vinden:

SimsExpressie Bibliotheek

Ik wens iedereen veel plezier met CAW.

Inhoudsopgave
  • Updates
  • Leesmij
  • Back-ups maken
  • CAW op een MAC
  • Resources
  • Beginnershandleidingen
  • YouTube filmpjes
  • Multi-tutorials
  • Wegens en bruggen
  • Kavels en rabbitholes
  • Omgeving vormgeven
  • Toepassingen voor S3PE in CAW
  • Onderzoek
  • Sim routing en camera routing
  • De wereld is af en dan ...
  • CAW & De Sims 3: Bouwen en Bewerken in Spel/Stad bewerken
  • Zelf ontwerpen
  • CAW Technische ondersteuning
  • De Sims 3 Technische ondersteuning
  • Algemene Technische ondersteuning
  • Forums Creëer een Wereld-tool
  • Inspiratie

Updates

27-11-2014:
  • Ik heb de links in de bibliotheek zoveel mogelijk vervangen met de links naar het nieuwe De Sims Forum zodat niemand nog gezeur heeft met geen toegang krijgen. Echter, bij sommige topics heb ik de link niet vervangen omdat op het oude De Sims 3 forum de bijbehorende afbeeldingen te zien zijn en op het nieuwe forum niet.
  • Met dit nieuwe De Sims Forum heb ik slechts 30.000 karakters per bericht wat niet voldoende is voor deze Bibliotheek. Op het oude forum had ik dit probleem niet. Ik kon dit topic niet bijwerken want dan kon ik het bericht niet meer indienen (teveel tekens). En dus heb ik moeten schrappen. Aangezien ik zo min mogelijk wil schrappen in de links heb ik onder meer de "gemaakt door" verwijderd. In de Bibliotheek op mijn site (zie bovenstaande link) kan je deze informatie (de credits) wel vinden, al zie je die vaak ook wanneer je de link opent.

Leesmij
  • Een veelgebruikte afkorting van Bewerken in Spel is EIG oftewel Edit in Game.
  • Sommige pagina’s waar de links naar verwijzen zijn op het Engelstalige The Sims 3 Community. Geen toegang? Zie deze pagina.
  • Ik ben ooit eerder een CAW bibliotheek gestart. Dit topic wordt niet meer bijgewerkt maar er staan interessante CAW ervaringen in.
  • Wil je mijn handleidingen op een rij zien (ipv kriskras in dit topic), zie mijn site: SimsExpressie CAW gidsen.

Back-ups maken

CAW op een Mac?

CAW is alleen beschikbaar voor Windows. Het schijnt mogelijk om via Bootcamp en Windows, CAW te installeren op een Mac.
Petitie: Petition for EA to release the "Create-A-World - BETA" tool on the Mac platform.
Tutorial: How to install Windows using Boot Camp.

Resources (gratis)

Beginnershandleidingen

YouTube filmpjes

Multi-tutorials

Wegens en bruggen

Kavels en rabbitholes

Omgeving vormgeven

Toepassingen voor S3PE in CAW

Er zijn meer handleidingen, gelinkt bij andere paragrafen, die ook S3PE vereisen maar die vond ik beter onderverdeeld bij de andere paragrafen. Informeer jezelf zodat je weet wat je doet en maak altijd back-ups voordat je iets gaat veranderen.

Onderzoek

Sim routing en camera routing

De wereld is af en dan ...

CAW & De Sims 3: Bouwen en Bewerken in Spel/Stad bewerken

Zelf ontwerpen

CAW Technische ondersteuning

De Sims 3 Technische ondersteuning

Algemene Technische ondersteuning
  • Technisch: algemeen
    1. Contact met EA
    2. Oplossingen zoeken
    3. Downloads uitpakken
    4. PC prestaties verbeteren
    5. Vorige versies van bestanden terugzetten
    6. Bestanden en mappen comprimeren
    7. TS3 en TS4 Pakketten terugvinden in Origin

Forums Creëer een Wereld-tool

Inspiratie (zie ook hier op mijn site)

Algemeen

Werelden

Huizen
SimsExpressie
Mijn website over De Sims 3, De Sims 4, de Creëer een Wereld tool en De Sims Middeleeuwen
Met caw resources, gameplay en bouw gidsen, bibliotheek, technische ondersteuning en meer!
Post edited by SimLibby on

Reacties

• DeborahDeborah Berichten: 9,601
    augustus 2013 aangepast
    Daar is ie dan. ;)
    oavxn6.png

Some angels choose fur instead of wings
  • X_MariiX_Marii Berichten: 39
    augustus 2013 aangepast
    Superhandig dit :)
    augustus 2013 aangepast
    Libby,
    Ik ben begonnen met jouw site door te nemen, en volg de stappen om een wereld te maken.
    Daarbij kom ik dingen tegen, die voor mij soms niet duidelijk zijn, of wat ik niet terug vind. Ik heb besloten dit in een tekst bestandje te zetten, op een manier die voor mij duidelijk is. Maar het is bedoeld als feedback voor jou, dus ik wil even weten of
    - jij dat wel wilt :P
    - jij snapt wat ik bedoel.

Dus, .... dit is mijn eerste bevindsel:

http://simsexpressie.weebly.com/1-een-nieuwe-wereld-beginnen-of-bestaande-wereld-openen.html
    Selecteer via [...] eerst een bestand (.pgn) oftewel een map, daarna kies je tussen Weelderig of Woestijn en de Maximumhoogte. Als je klaar bent klik je op Oké.
    Wat is het verschil tussen "Weelderig of Woestijn" (welke impact) en wat betekent
    de "Maximumhoogte", kan dat eventueel naderhand nog gewijzigd worden?
    Als je klein en simpel wilt beginnen, welke opties zijn dan slim?

oavxn6.png

• SimLibbySimLibby Berichten: 6,477
    augustus 2013 aangepast
    Thanks Marii!
    Deborah schreef:
    Maar het is bedoeld als feedback voor jou, dus ik wil even weten of
    - jij dat wel wilt
    - jij snapt wat ik bedoel.
    - Ja, van jou wel. Weet wel dat ik kritisch ben, al sta ik open voor feedback, waardoor ik soms de bal zal terugkaatsen naar jou. Volgens mij ben je niet van glas en kan je wel wat hebben. Ik heb de afgelopen jaren namelijk geleerd dat het onmogelijk is handleidingen te maken die iedereen kan bekoren. Zo heb ik bijv. ooit een handleiding gemaakt over uploaden, zo ongelooflijk duidelijk, en nog was het voor sommige niet duidelijk genoeg. Dus ik ben er mee gestopt om iedereen proberen te plezieren, in ieder geval de mensen die vergeten hun ogen open te doen als ze lezen en van alles willen maar te beroerd zijn zelf hun nek uit te steken.
    - We zullen zien. Ik denk het wel. En anders vraag ik om verduidelijking.
    Deborah schreef:
    Wat is het verschil tussen "Weelderig of Woestijn" (welke impact.
    Als je even naar beneden scrolt staan daar afbeeldingen van al de mappen, van "Weelderig" (=gras) en "Woestijn" (zandgrond) en van de drie verschillende maximumhoogtes. Bij de verschillende paragrafen staat soms ook een toelichting. Qua weelderig/woestijn is de impact dus het terrein.
    Deborah schreef:
    en wat betekent de "Maximumhoogte", kan dat eventueel naderhand nog gewijzigd worden?
    Maximumhoogte is tot hoe ver het terrein verhoogd kan worden. Met 100 bijvoorbeeld kan je niet zulke hoge bergen maken als zou kunnen met 200 of 300. De maximumhoogte kan je achteraf niet wijzigen. Er staan in de gebruikershandleiding ook prestatietips, gewone tips en vaak aanvullende informatie. Zo staat bij het hoofdstuk waar jij naar verwijst het volgende:
    Prestatie tip
    Ik merkte bij 300 al dat CAW traag reageerde toen ik de bergen maakte en dat was bij een tiny flat map. Wanneer je dus een medium/large flat map neemt met een hoge maximumhoogte, die ook nog eens wordt volgebouwd, zal er nog meer van de PC prestaties worden gevraagd. Dit is dus iets om rekening mee te houden. Een wereld moet per slot van rekening lekker en vlotjes spelen als deze eenmaal geïnstalleerd is in het spel zonder spelvertragingen, ook voor de spelers die je wereld downloaden mocht je besluiten je wereld op de Uitwisseling te plaatsen. Een lagere maximumhoogte betekent dus betere prestaties, dus gebruik de laagste maximumhoogte als mogelijk is voor je om de wereld te creëren.
    Deborah schreef:
    Een tiny of small map. Hierbij heb je de keuze tussen: Flat, Isle, MountainBeach of MountainRiver. Bij die mappen is het terrein al gevormd (zie de bijbehorende afbeeldingen). Ik zou de Flat nemen. De hoogte hangt ook af van de prestaties van jouw pc, zie de genoemde prestatietip. Ik zou niet hoger gaan dan 200. Kijk eerst even naar de afbeeldingen zodat je kan zien tot hoe hoog je kan bouwen met 100 of 200, bedenk dan je pc prestaties en houdt de prestatietip in acht. Maak dan je keuze voor wat betreft de hoogte.

Soms moet je even naar beneden scrollen om de juiste informatie te vinden. Want de antwoorden op jouw vragen staan in de handleiding. Dit staat ook in de handleiding, aan het begin:
    Bij de volgende paragraaf "De mappen" worden de Nieuwe wereldopties toegelicht met afbeeldingen van de mappen, terreinsoorten en hoogtes zodat je dit met elkaar kan vergelijken en een beeld krijgt wat je kan verwachten.

Onderstaande zal ik nog even toevoegen aan de handleiding. Ik had namelijk ooit dezelfde vraag over de maximumhoogte en heb me suf gezocht.
    Deborah schreef:
    kan dat eventueel naderhand nog gewijzigd worden?

Nu mijn vraag aan jou, blijkt het hoofdstuk nu wel duidelijk genoeg voor je? Of mis je toch nog wat?
    SimsExpressie
    Mijn website over De Sims 3, De Sims 4, de Creëer een Wereld tool en De Sims Middeleeuwen
    Met caw resources, gameplay en bouw gidsen, bibliotheek, technische ondersteuning en meer!
    augustus 2013 aangepast
    Nee, toen ik verder las, zag ik dat je op de meeste van mijn vragen terug kwam en uitleg gaf.
    En de filmpjes zijn heel erg goed.
    Het werkt echt veel beter om eerst het filmpje te kijken, dan "valt het kwartje" veel sneller dan wanneer je alleen de tekst leest.

Het enige waar ik nergens antwoord op vind is dat je bij de eilandjes al 200 (of 100 of 300) kiest, en dan in de tool met starten nog een keer.
    oavxn6.png

augustus 2013 aangepast
    Deborah schreef:
    Het enige waar ik nergens antwoord op vind is dat je bij de eilandjes al 200 (of 100 of 300) kiest, en dan in de tool met starten nog een keer.
    Even checken of ik je goed begrijp. Als je de map selecteert via [...] kan je al aangeven of dit 100,200,300 moet zijn. En vervolgens vul je bij maximumhoogte nog eens de hoogte in. Dat bedoel je toch?

Zoja, dat staat bij de paragraaf van de maximumhoogte.
    Bij maximumhoogte selecteer je dezelfde hoogte als het getal in de door jou gekozen map.

Als je bijvoorbeeld kiest voor een TinyFlatMap100 dan selecteer je bij maximumhoogte ook 100.
    Als je bijvoorbeeld kiest voor een MediumIsleMap200 dan selecteer je bij de maximumhoogte ook 200.

Misschien is het handig als ik daar ook al iets over zeg bij het volgende stukje, na de laatste zin aangezien ik het hier al over hoogtes heb.
    Er zijn een aantal verschillende standaardmappen waarmee je kan werken. Er zijn vier verschillende groottes: Large, Medium, Small, Tiny. Large is het grootst is en Tiny is het kleinst. Er zijn vier verschillende vormen: Vlak, Eiland, Berg en strand, Berg en rivier. De mappen komen met drie verschillende hoogtes: 100, 200, 300.

Zonee, graag verduidelijking.
    Deborah schreef:
    Het werkt echt veel beter om eerst het filmpje te kijken, dan "valt het kwartje" veel sneller dan wanneer je alleen de tekst leest.
    Dat heb ik ook zo ervaren. Ik heb eerst allerlei filmpjes gekeken en toen pas handleidingen gelezen. Daarom heb ik ook een handleiding Een begin maken opgesteld. Dit gaat over een goede voorbereiding, waarin ik dus adviseer eerst filmpjes te kijken, en over gebruikerservaringen. Want ik vond het best lastig een begin te maken.
    SimsExpressie
  • MarlisaatjeMarlisaatje Berichten: 8
    oktober 2013 aangepast
    Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ik heb het antwoord tot nu toe niet kunnen vinden.

Ik heb (betaalde) content gedownload en gebruikt in de architectuur van mijn wereld. Deze content gaat zeker allemaal verloren als ik de wereld upload om te downloaden voor anderen?
    augustus 2015 aangepast
    Het is wel mogelijk om Custom Content (CC) mee te uploaden met je wereld maar dit is niet handig. Als je de wereld maakt met CC zit dan in je wereld wanneer je de wereld opslaat. De Uitwisseling staat vol met met werelden met CC. Maar deze CC is vaak gebroken of niet geüpdate. Veel makers updaten hun downloads namelijk regelmatig om compatibiliteitsproblemen te voorkomen of op te lossen. Als het CC wat jij hebt gebruikt zit in het .sims3pack bestand van je wereld dan kunnen spelers dit niet verwijderen wanneer er problemen ontstaan als gevolg van deze CC, omdat het in het bestand zit. De enige manier voor spelers is dan jou wereld te verwijderen.

Het is dus beter om de wereld CC-vrij te uploaden en dan een lijst te verstrekken, bijvoorbeeld in een topic wat je hebt geopend over je wereld in de Showcase of in je blog, waarin je een opsomming en link geeft van al het CC wat je hebt gebruikt. Zo hebben spelers de keuze of ze dit wel en niet willen downloaden en nog belangrijker, spelers kunnen zelf in de gaten houden wanneer het gebruikte materiaal wordt geüpdate, wat vaak na spelupdates gebeurt, en zo nodig de nieuwste versie downloaden.

Voorkomen dat CC meelift in de export van je wereld Aanbevolen!

CAW Framework zodat CAW Custom Content herkent

Hier staan ook handige tips in:
    De wereld Beta testen
    Post edited by SimLibby on
    SimsExpressie
  • MarlisaatjeMarlisaatje Berichten: 8
    oktober 2013 aangepast
    Bedankt voor het snelle antwoord!! Ik ga eens even uitzoeken hoe ik dit het handigst kan aanpakken :).
    januari 2014 aangepast
    Foutje. Wilde mijn eerste bericht bewerken en drukte op Citaat ipv op Bewerken.

EDIT:
    Deborah, nog even over de hoogtemappen. Ik weet inmiddels iets meer. Het is waarschijnlijk wel mogelijk om je hoogtemap groter of kleiner te maken nadat je in CAW al het formaat hebt gekozen. Het kan alleen niet in CAW. Volgens mij moet je je hoogtemap dan exporteren en bewerken in een fotobewerkingsprogramma zoals bijvoorbeeld Photoshop. Hier kan ik je niet heel erg bij helpen. Wat ik wel weet kan je vinden via onderstaande handleidingen:

http://www.simsexpressie.nl/hoogtekaarten-en-afgelegen-terrein.html

Het is belangrijk dat je hoogtemap in dit formaat wordt opgeslagen: 16 bit .png in grijswaarden. Verder moet de afbeelding vierkant van vorm zijn met lengtes van 256 x 256 (tiny), 512 x 512 (small), 1024 x 1024 (medium) of 2048 x 2048 (large).

De algemene handleiding en de handleiding om een hoogtekaart te maken in Earth Explorer kunnen je helpen omdat hier staat hoe je je afbeelding in het juiste formaat krijgt.
    SimsExpressie
  • geesjesgeesjes Berichten: 2
    april 2014 aangepast
    hee, echt super handig die handleiding, maar weet je ook iets over water op twee verschillende hoogtes in Creëer een Wereld tool en hoe je dat kunt maken want ik kan er echt niks over vinden. alvast bedankt
    april 2014 aangepast
    Volgens mij heeft CAW standaard geen mogelijkheid daartoe. Het enige wat ik dan kan bedenken is om een berg/heuvel te maken met hierop een kavel zodat je in EIG (edit in game/bewerken in spel) een vijver kan maken op deze kavel. Maar dat is niet wat je bedoelt denk ik zo en of je dan het gewenste visuele effect krijgt is nog maar de vraag.

Dus ik heb gegoogeld (als je ook zoekt met Google: gebruik dan Engelstalige zoekopdrachten, dan vindt je vaak meer en sneller de informatie die je zoekt) en kwam wat informatie tegen wat interessant voor je kan zijn.

Research - Water Levels from Twinbrook and Bridgeport

In dit topic staat een link naar een handleiding om aangepaste "water planes" te maken. CAW heeft ook standaard water wat je kan plaatsen. Dit zijn objecten en staan onder de meta gegevens --> spelgegevens: rivierwater. Al weet ik niet of dit hetzelfde is als de "water planes" uit de handleiding aangezien je met deze handleiding kennelijk de water levels op verschillende niveau's kan maken.

In het Research topic staat hoe je de resources van Bridgeport en Twinbrook kan importeren in je wereld waarmee het kennelijk mogelijk wordt.
    Some people have noticed that Twinbrook and Bridgeport both have areas of water that are above the sea level and not on a lot. For Twinbrook, this is the large area of dammed water, and in Bridgeport there are several mountain lakes.

This means that it is possible to import these resources into your custom world so that you too can have lakes above sea level. The Bridgeport resources are particularly handy as the water levels vary in size and height, so you can import one or more of the UNK 0x707CA200 resources according to what you need in your world.

Het importeren van deze resources geeft je objecten wat dus weer betekent dat je dit water niet kan gebruiken om te vissen of iets dergelijks met je Sims.

Dit bericht kan je gebruiken in aanvulling op het Research topic en de "Water planes" handleiding voor extra verduidelijking:
    http://forum.thesims3.com/jforum/posts/list/475699.page#7177121
    (Forum taal veranderen in Engels --> USA of UK en dan de link kopiëren naar de adresbalk om toegang tot dit topic te krijgen. Of een incognito venster openen in Google Chrome en de link naar dit venster kopiëren. Dan krijg je meteen toegang zonder het gedoe dat je geen privileges hebt om het topic te mogen kijken omdat de verkeerde forum taal is ingesteld.)

Je kan ook Bridgeport of Twinbrook importeren in CAW (precies zoals de wereld eruit ziet tijdens het spelen), want dan heb je ook de verschillende water hoogtes, en die wereld bewerken. Of alleen de resources importeren zoals genoemd in het Research topic:
    http://www.simsexpressie.nl/bestaande-buurten-importeren-in-caw.html

Verder schijnt het ook mogelijk te zijn met de "Pond tool" van SuperCAW maar deze "Pond tool" schijnt niet stabiel te zijn en wordt bovendien niet ondersteund door EA.
    juelle_lou schreef:
    with Super CAW there is something called the Pond Tool, which is not the same as placing Water Planes. The Pond Tool is to add water to levels higher than the seawater level, but, it is a very unstable tool and even the EA team don't recommend using it.

Bron: http://forum.thesims3.com/jforum/posts/list/647585.page#10307625
    (Forum taal weer wijzigen of GC incognito venster)

Dit bericht verwijst bovendien ook weer naar de handleiding "Water planes".

Wil je toch meer weten over SuperCAW:
    Modding the Create-a-World Tool to Unlock Hidden Features [A.K.A. 'SuperCAW']

Een hoop informatie. Dus je bent wel even zoet met het lezen hiervan en het verteren hiervan. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.
    SimsExpressie
  • geesjesgeesjes Berichten: 2
    april 2014 aangepast
    ik ga het proberen alvast super bedankt!!!! :D
    mei 2014 aangepast
    Nee, dit is geen Sims, maar een link naar Artwork van de nieuwe World of Warcraft, het creëren van een van de nieuwe werelden. The Spires of Arak om precies te zijn.
    Maar ik zie veel overeenkomsten, en misschien doet iemand er inspiratie mee op.

Ik vind het in ieder geval adem benemend wat ze maken. ;)
    oavxn6.png

mei 2014 aangepast
    Bedankt voor de tip. Ik heb het opgenomen bij Inspiratie --> Werelden. Ook op mijn site. Mijn sticky mag dan Inspiratie in de titel hebben, dit onderdeel stond toch mooi niet in de beginpost dus ik heb dat natuurlijk hersteld.
    SimsExpressie
Log In of Registreer om te reageren.
Return to top